Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1306 ggr
maggan
0

skimmel

Kan en avblekbar skimmel ge avkomma som är konstantskimmel om den betäcks med en fux tex?

Milla
0

nej det kan den inte. Det är endast konstantskimmlar som ger konstantskimmlar.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

maggan
0

Tack för svaret.

AnnaLundin
0

#1 Det är en sanning med modifikation, för det är två helt olika anlag som ger avblekbar resp konstantskimmel, så en och samma ponny kan ha bägge anlagen. Då föds den som konstantskimmel och bleknar sedan som en vanlig avblekbar skimmel.

Jag vet inte hur vanligt det är på shetland, men inom welshrasen ser man detta förhållandevis ofta. jag har sett flera stycken, hos stuteriet i grannbyn nån gång och hos en annan kompis som föder upp.

Pheobe
0

#3 det är rätt intressant det där… Vet EN som troligen är det. En liten hingstunge, shetland. Inget som går att bevisa dock

Cattis
0

#3 Fast i den här frågan var det nog inte det saken gällde, utan det var mer om en skimmel kan lämna konstanter. Och det kan han inte. Men sen att han under det där vita faktiskt kanske är både isabell, black, skäck och konstantskimmel är en annan sak. :-)

#0 För att få en konstanskimmel måste ena förälderna vara just konstantskimmel.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

paparatzi
0

Jag måste säga att våran skimmelhingst har lämnat flera konstantskimmlar med olikfärgade ston.

Cattis
0

#6 Och mammorna har inte varit konstantskimlar menar du? Har han alls konstantskimlar bak i sin stam? För det är MacLintock du menar eller?

/Cattis

MonicaO
0

Har ett avblektbart sto som lämnat både avblekbar och konstantskimmelavkomma.

stoets mamma är avblekbar skimmel och hennes pappa konstantskimmel

paparatzi
0

#7 Ja det är han jag menar, och nej de mammorna har inte varit konstantskimmlar, vad dom haft bakåt i sin tur törs jag ej ge mig in på för det vet jag inte.

Cattis
0

Jag har inte tillgång till alla stamböcker, så jag kan inte kolla allt. Men jag kan iaf inte på det jag har framför mig just nu se konstantskimlar bak i hans släkt. Så han borde inte kunna vara konstant under allt det vita. Är de reggade innan de fägat om? Vad exakt står det att de är reggade med för färger?

/Cattis

paparatzi
0

svartskimmel, blåskimmel,afblekbar skimmel, gråskimmel

Cattis
0

#11 Det är ju ganska vanligt att en del skriver svartskimmel om de skimmlar som fötts svarta innan de färgar om. Gråskimmel är ju avblekbar iaf. Jag vet inte om jag tror att han nödvändigtvis är konstantskimmel. Tror mer på felregistreringar eller utländska benämningar som inte stämmer medvåra.

/Cattis