Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2145 ggr
Santana87
0

RS nr

Vad står egentligen RS för?
Börjar sätta mig in mer o mer men det är för mig ett stort område och mycket att lära.

Jag vet iaf att om min hingst blir godkänd framöver (hoppas på att hans mamma blir godkänd så jag kan försöka) kommer han få ett RS nr..
Därför fick jag mig ett gott skratt när jag fick ett eget RS nr när jag nu började min nya anställning på Trbg's lasarett..

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

Hanna-D
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Riktig Shetland Flört

Santana87
0

Aha:P Tack(:
Då är nog jag oxå en riktig shettis och dessutom godkänd för avel *asg* :P

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

Hanna-D
0
Anna-72
0

Men på sto då, mitt sto fick 39 p på premieringen. Dock fick hon inget G på skrivet i pappret. SÅ jag får inget RS på henne. Jag fick för mig att från 32p så får de RS nr, eller var det 35?

Jag har mkt svårt att läsa mig till information, hittat det sällan och hittar man det så är det krångligt skrivet.

Hanna-D
0

#4 Har man missat att skriva dit G eller var det någon annan anledning till att hon inte fick G? Om man bara missat att skriva dit det - kontakta arrangören!

Anna-72
0

Åh jag har kontaktat arrangören, och blivit vidare skickad och pratat med domaren som sa att hon skulle ha ett RS nr. Så det är missat, men arrangören skulle skicka det rätt osv osv. Det går till en gräns när man inte orkar mer. Jag höll på att ringa, maila osv i flera månader. Domaren sa att hon skulle ha ett G eftersom hon fick 39 p. Nu skulle det visst upp en fråga i styrelsen, men som jag ser det får jag väl ta och göra om det. Missade dock anmälningen som var närmast men tycker inte jag ska behöva åka en gång till Rynkar på näsan

Hanna-D
0

#6 Kan du inte bara skicka protokollet till arrangören eller domaren direkt så de kan fylla i G:et? Du ska ju inte behöva visa om stoet bara för att dom gjort fel…

PP
0

Frågan är om det bara kan rättas till genom att det skrivs dit ett G i efterhand. Obestämd

Annars får man överklaga, vilket det kanske räknas som att du gjort iom att det skulle tas upp på ett styrelsemöte. Avvakta och se vad det blir (du bör få ett skriftligt svar), alternativt kontakta SH om du inte får något svar inom rimlig tid.

Stoet bör ju rimligtvis tilldelas avelsvärdeklass pappersvägen i efterhand så att du kan ansöka om RS. Du ska ju inte behöva avelsvärdera den igen pga premieringsförättarens slarv!

F ö har jag själv börjat fundera över samma sak som trådskaparen - vad står RS för? För hingstarna är jag med på skillnaden mot de utan RS, men stona? Vad är egentligen RS på stona värt numera?

Hanna-D
0

Det missades på ett sto jag visade 2009, vi påpekade detta på plats och man skrev dit ett GI (som stoet var berättigad till), varför skulle det vara annorlunda mot att man skickade det till premieringsförättaren/arrangerande förening så de kan skriva dit det i efterhand.

AnnaFagerell
0

Tyvärr är det upp till hästägaren att kontrollera att alla uppgifter är korrekta. Att rätt ögonfärg är ikryssad och att bokstav är angiven. Sen får man själv ansöka om RS, det är inget som görs automatiskt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
0

#9 Det beror väl på hur långt i efterhand, gången skall väl egentligen vara ett överklagande inom tre veckor med tanke på likabehandling. Att man påpekar och det rättas på plats borde ju inte vara några problem.

Det kan ju förefalla krångligt med ett överklagande, men det behöver ju inte vara svårare än att man skriver ned vad som man anser vara fel och hur man anser att det ska rättas och sedan hänvisa till skrivning i reglementet.
Det diskuterades en del för några år sedan hur man skulle "få bukt med" de premieringsförättare som gjorde fel/missade. De fastslogs då att det var hästägaren som skulle klaga till SH, kritiken skulle inte komma från SSS även om man uppmärksammat en felaktighet.

Det har ju påpekats att man skall vara observat så att allt är inskrivet och undertecknat, det ligger på en själv att kontrollera. Kanske inte de allra lättaste om man inte har koll på vad som skall stå…

Veritas odium paretFörvånad

ponnyfotot
0

[Teddy]
0

Ordagrant står RS för Riksstambok Shetland.
Jmfr connemara: RC
New Forest RNF
Welsh RW
osv…

Kris_J
0

#13 RS står inte längre för Rikstambok Shetland, det gjorde det förr men inte längre.

Kris_J
0

#13 Eller jag kanske har missat något, den kanske har återuppstått?Obestämd

[Teddy]
0

Jag förklarade bara vad bokstäverna stod för. Eller har du annat förslag?

Kris_J
0

#16 NjetFlört

MadeleneJansson
0

# 13 Förr stod det för Riksstambok Shetland. Numera får det inte vara så pga moderlandets regler utan nu registreras alla shetlandsponnyer i riksstamboken, det som tidgare var grundstambok.

Idag innebär RS att ponnyn har en härstamning där föräldradjuren har RS och att den är visad på premiering och där har uppnåt vissa kvalitetsklasser. Man har valt att behålla beteckningen RS för att kraven är samma som det tidigare var för gamla riksstamboken. Alltså 40 p på hingst och 35 p på sto på premiering.

För importerade djur krävs inte att föräldrarna har RS men att dom är godkända i sitt hemland.

Så har jag tolkat det i alla fall, men regelerna ändras ju ständigt nuförtiden så……..

[Teddy]
0

Jag rättar mig själv - welsh har en kvalitetsbok numera, och får alltså KW framför siffrorna.

Anna-72
0

Ja men egentligen om det är 35 som gäller för att få RS så borde det ju egentligen inte varit några problem med min ponnies RS. Hon fick ju 39 p. Det var min andra premiering, och jag kommer att vara mkt observant hädanefter. Sitter inte och jäser allt som man bör tänka på. Har lite svårt för det, att läsa mig till saker.

Men hoppas ju att det löser sig, pratade med domaren i telefon och han sa att hon skulle ha ett G. Men det är inte rätt att komma rätt. Orginalet skulle den ansvariga föreningen skicka till SSS och så har det nog inte hänt. De skulle skicka det så det kunde rättas till. Verkar inte ha fungerat och jag har mailat många gånger och ringt. Visste inte att man skulle överklaga ett misstag. Den mänskliga misstag borde inte behövas överklagas. Tycker jag, när poängen finns där.