Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2955 ggr
Gaiezza
0

BRÅKIG Shettis!

Hej hej!

Jag och min kompis rider en shettis som heter Kasper.

Min kompis e så dumt modig så hon rider honom fast han e bråkig.

Han bockar, stegrar, sparkar bakut och sticker!

Hur ska vi först kunna lära honom att det inte e ok att bete sig så dumt?

Och sen inte sticka?

Han är 11 år och har gått på en ridskola (vet ej vart)

Han såldes Pga sin envishet och bitande… :'(

nu har han inte blivit riden på 1-4 år (Endast körd)

Snälla

hjälp oss!!

Mvh Isa & Selma. :D

Bacon, svaret är bacon. 

Aribigga
0

Först och främst så se till att få honom ordentligt undersökt så han inte har ont någonstans. Både kropp och rygg.

Sedan när man har fastställt att det bara är "dumheter" så ta hjälp av en instruktör/erfaren hästmänniska som kan hjälpa er.

Ni kan fråga er själva när är det som han gör såhär? Är det när ni kräver för mycket av honom? Är det bara när han inte vill? Vilka situationer? När man väl vet när han gör sånna här saker så kan man kanske ta reda på varför han gör det också men allra viktigast är att hjälp av någon som kan se från en annan synvinkel.

Sen om han bits så skulle jag omedelbart sluta ge honom saker i handen.

Att ta hjälp av en nh instruktör är inte heller fel.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[mammamian]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är inte modigt att rida om det inte går att rida. Det är bara dumt! Går det inte att rida så ska man heller inte göra det!

Håller med föregående om att först och främst se till att det inte är något fel på ponnyn. Har han t.ex. ont i ryggen så är det ju inte konstigt om han protesterar mot att det gör ont.
Har han inte ont utan med åren lärt sig käcka trix så får man först lära honom av med dem innan han kan bli en fungerande ridponny. Att envisas med att hoppa upp på hans rygg trots att han kastar av gör ju inte problemet bättre - snarare tvärt om.

Hoppas att ni kan hitta någon som hjälper en att få rätsida på ponnyproblemet, för hjälp tror jag att ni behöver. Med en del jobb och framförallt jobb på rätt sätt, så kan ni förhoppningsvis få en jättetrevlig ridponny!

SandraO
0

Bråkiga ponnyer har jag ridit många, men som sagt så ska man vara försiktig innan man bråkar tillbaka. För något kan faktiskt vara fel.

Hur stora är ni? Blir det jobbigt för ponnyn?

Är han bara bråkig så behöver man ju ta tag i att träna. Han kan ju lärt sig detta för att slippa undan arbete eller så kan han också ha ont någonstans vilket gör att han inte vill arbeta. Dessutom så är han ju faktiskt inte riden på länge, vilket kanske också påverkar honom.

Lycka till :)

Aribigga
0

Sen vill jag inflika att det kan faktist vara så att han har kopplat ihop ridning med något negativt och då måste man få honom att tycka det är roligt igen.

Frågan är också hur han är att köra? Bråkar han lika mycket där? Om inte ska man ta sig en rejäl tankestllare, är det verkligen värt all den energin och arbetet att få honom att bli ridbar? Han kanske bara ska gå som körponny om han föredrar det?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gaiezza
0

Vi testade honom för 3 dagar sedan och han e en frisk och rask shettis.

Han var något lungnare idag.

Han Bockade kanske sisådär 2-4 gånger.

Men sen när jag släppte honom i hagen så  satte han all världens fart.

Jag har prova att löshoppa honom lite och det är Sjukt kul verkar han tycka :D

Dressyr är det jobbigaste.

Det tycker han e så tråkigt så han bockar direkt….

P.s jag e inte för tung för honom kanske lite lång men inte tung.

Tack för alla svaren!!

Bacon, svaret är bacon. 

polgara
0

Det är inte det minsta modigt att rida en ponny som bråkar på det viset, han kan ha hur ont som helst o protesterar över ridningen. Skulle det vara så att han har ont är det djurplågeri att rida honom. Be en veterinär kolla över honom, det är inget ni kan göra själva. Vad säger ägaren om detta? Hade aldrig låtit nån rida mina ponnyer om de betedde sig så utan att kolla upp dom veterinärt

uhngoliant
0

#5 Testade honom för vaddå? Och vem testade honom?

Gaiezza
0

Med testa menar jag att lasse (ägaren) Var och kollade honom hos veterinären.

Han är en frisk och pigg ponny som bara är otränad sen 1-4.

lasse kollade upp Hans ridskola som han hade gått på (vet ej vart)

Och han hade tydligen gått omkull med en elev efter ett naturhinder.

Och vi rider i en hage… (finns varken ridhus eller volt) :(

Bacon, svaret är bacon. 

Prenses
0

En häst bråkar inte med flit. Det ligger en anledning bakom det hela.

[mammamian]
0

Är det inget fysiskt fel på honom så gäller det väl att uppfostra honom, få honom motiverad och positivt inställd till att bli riden/tränad. Är han otränad kan han ju protestera mot ridningen pga det. Om han inte har tillräckliga muskler.

Är ni redan nu för långa, även om ni inte är för tunga, kanske det är tömkörningsdressyr ni ska ägna er åt istället för uppsutten dressyr? Eller köra honom om han tycker att det är roligare än att bli riden.
Är dressyren det som han ogillar mest så kan ni ju skippa den i början och jobba på att han ska tycka att det är roligt när ni grejar med honom.

Med nafsigheten så kanske det finns tips att få på årets
Ponnyakutenprogram? Där var väl en ponny som var ett boxmonster?

montécillo
0

prova med att ha ganska lång chek på hästen… det hjälpte mig med min föredetta schettis som var lika dan.. och motionerar du den varje dag???
och jag tycker att du ska prova med att rida ut eller köra ut en dag… har läst att hästarna tycker att det e fruktansvärt tråkigt att rida/köra på samma väg eller bara på bana varje dag… men jag tycker att du ska ha chek på hästen iallafall :)

Gaiezza
0

11# tack för tipsen!

Jag ska prova honom på söndag igen (Ska vara borta)

Då provar vi att rida ut med honom.

Och ser om det blir bättre! :)

Bacon, svaret är bacon. 

montécillo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tror att det kommer att funka :)
jag har hålligt på med hästar HELA MITT LIV och min första egna ponny var en shettis som höll på med och stegra, (sparkade ibland), och då tog vi på en ganska lång chek och  då kan han inte dra ner huvudet och kan inte slå lika kraftigt :)
och nu är jag 13 år och kör/rider ponnytrav både shettis och russ :)

montécillo
0

1.a bilden var mitt russ Montécillo

nu kommer en bild på me Llamo Millie (R.I.P)

montécillo
0

Mermax
(för stor nu) :( bilden e gammal

montécillo
0

Maxmixa har ingen bra trav bild

Kratern
0

#5 Du säger att du inte är för tung…

Hur mycket väger du och hur stor är ponnyn (mankhöjd)?

Och hur lång är du?

montécillo
0

Mermax Bäst i rasen sundbyholm 2010/ Montécillo 41p och 2.a om det hade varigt rang 2011
kladdat sönder bilden xD

Kratern
0

#13 Så ni satte på en check istället för att kolla om ponnyn hade ont någonstans (veterinärundersökning)?

ThiffannyJ
0

#11 Jag tycker man ska vara försiktig med att tipsa om att cheka upp ponnyn innan man vet varför ponnyn gör som den gör.

Tjejerna skriver att de är förlånga för ponnyn, kanske har den problem med att balansera upp dem och på så sätt protesterar att ha dem på ryggen.

Jag tycker också att man är oansvarig om man fortsätter att rida ponnyn utan att kolla upp så att ponnyn är helt friskt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Aribigga
0

Dessutom förstår jag inte varför man ska envisas med att rida på varenda shettis man kommer över, ponnyn visar ju tydligt att den inte vill och den är inkörd. Varför MÅSTE man då rida den? Körning verkar ju som ett bättre och roligare alternativ för alla.

lurvponnyn.vimeddjur.se