Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1092 ggr
Puzzel
0

Många på en vagn ????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att det inte är rätt att kopiera bilder , men jag hittade denna bild på blocket , jag vet inte om jag bara är larvig men för mig känns det som det är väldigt många på vagnen för en shettis, men jag är ju som sagt nybliven shettis ägare så jag har inte så stor erfarenhet av hur mycket de klarar, har haft halvblod och travare innan.

Camilla
0

Att det är många gör nog inte så mycket, det är ju småbarn och shetlandsponnyer är starka. MEN KOLLA SELEN!!!

Kratern
0

Ingen fara. Ser inte så farligt tungt ut. Barn väger inte så mycket. Dessutom har vagnen fyra hjul så ponnyn riskerar inte någon tyngd på ryggen.

Tyvärr saknas baksele.

Ahnna
0

Det som är mest upprörande tycker jag är att de tydligen saknar kunskaper om körning och selar. Ser inte bra ut! Men for the record så skulle jag inte dra 6 barn och mig själv i en vagn, även om det är små barn. Tycker det är för riskabelt med en sån vagn, jag har sett en olycka när ett barn fastnade med benet i hjulhuset och drogs in under vagnen… *brr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ponyvon
0

Jeg er enig at vekten her ikke er problemet, men at seletøyet ikke er skikkelig tilpasset og mangler baksele DET er farlig! (ikke minst ubehageligt for ponnien)

VeronicaP
0

Jag tycker inte heller att det är någon fara för vikten , men selen är ju verkligen det stora problemet här.

Daladis
0

Jag reagerade också på selen och dess brist på passform. Dessutom hade det nog inte skadat att använda baksele!

Puzzel
0

Ja jag reagerade på selen och tänkte då att det kanske var vikten i nerförsbake som gjorde att det vart så. Det var 7 barn + en vuxen på vagnen. Men då vet jag att det inte är någon fara med den tyngden så länge vagnen är bra. Tack för svaren man lär sig så länge man lever, jag är ju inte så erfaren med shettisar.

StuteriSolo
0

räkna med att en otränad shettis kan dra sin egen vikt, och en vältränad sin dubbla vikt, sedan är det bara att räkna och använda sunt förnuft:) Men som tidigare sagts, passformen på selen lämnar en del övrigt att önska…

StuteriSolo
0

hmmm, jag är väldigt närsynt, men jag tycker det dessutom ser ut som om bukgjorden är knäppt över manken, är det möjligt? Hästen måste iaf vara snäll:)

Puzzel
0

Ja ta mig tusan du har nog rätt tittar man riktigt nog vilket jag inte gjorde först så ser det inte ut som det sitter någon bukgjord, kanske de bara satt på selen och satt sig på vagnen bara för att visa hur många som får plats på den då ?? Jag tyckte att 7 barn o en vuxen kändes mycket men shettis klara mer än man tror, som terriers stort djur i liten förpackning.

UG
0

Vagnen rullar i nedförslut och bröstan har åkt fram på halsen eftersom inget baksele bromsar upp vagnen. Saknas baksele måste hästen bromsa upp vagnen i svanskappan eller mot armbågarna, men här saknas båda delarna! Förvånad  Används inga draglinor så brukar folk fästa bröstan direkt i skacklarna, som på bilden. Det gör bogarna låsta och risk för brännmärken och skav föreligger när hästen rör sina bogar i en låst, fast brösta. Draglinor och svägel är jätteviktigt!. Inkorrekt utrustning betyder att hästen inte ska dra så tungt som på bilden.

AnnaLundin
0

Bukgjorden är spänd över ryggen, så det är ju inte konstigt att selen sitter på trekvart.

Men har ni sett hur den ser ut i fötterna????? Det är ju  DJURPLÅGERI att använda en häst med de fötterna att köra med! Skrikandes

Kan någon lokalisera vem hästen är? ANMÄL dem till djurskyddet, är mitt råd!! (man FÅR vara anonym) Det är ju uppenbarligen folk som inte begriper varken hur man spänner fast en sele eller sköter om hästens hovar…. (som jag misstänker är deformerade efter fång, men det är svårt att avgöra på bara ett foto sådär)

Ove-D
0

Håller med om att hovarns ser bedrövliga ut!

Puzzel
0

Bilden är från en annons på blocket som ligger ute nu ang vagnen jag va så fräck och kopierade bilden fast jag vet att man inte får göra sånnt.

AnnaLundin
0

aha!

Kan du hitta annonsen igen då? Skicka mig en länk via PM….

lilleman
0

Såg oxå annonsen. Bedrövligt!

Sasser
0

SELEN….HOVARNA och Ungarna!!Ingen av de små liven på flaket har HJÄLM!

Måste vara en grymt snäll ponny som överhuvudtaget går med på detta spektakel.

Murre_Uddiz
0

Usch =´( stackars liten!

steffy
0

usch vad hovarna ser hemska ut.

AnnaLundin
0

Jag har skickat en länk till annonsen till djurskyddsansvarige i den kommun annonsören tillhör, så får de kolla upp ifall ponnyn finns kvar… För sånt där gör mig SkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandes

Puzzel
0

#20 Glad

jojjehanna
0

Känns som omdet inte var något rätt på den bilden…

Midlingur
0

Är det hästen som är till salu eller vagnen?

Sehvrin
0

#23 Vagnen

Tycker att det ser hemskt ut, men förutom hovarna (vilket iofs är hemskt nog) och selningen ser ju hästen rätt fin ut (blank i pälsen och så) Men man blir ledsen när man ser bilden =( (känns som om de är drabbade av en stor dos av okunskap, för inte skulle man annars sätta ut en sån bild i en annons?)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus