Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1583 ggr
Minsanne
0

Det är glädjande ...

… att så många hingsthållare äntligen tar lite betalt för betäckningar.

har sett på många hemsidor och i annonser att dom flesta tar 2000:- i språngavgift.
Jättebra tycker jag.

Annette
0

Det tycker jag som stoägare också är bra. Då tänker man sig för och betäcker inte allt man har. Det är så lätt att fylla stallet för att sedan upptäcka att man skaffat sig alldeles för många hästar.

Ahnna
0

#1 Det var väl ungefär av den anledningen som jag bestämde mig för att höja språngavgiften i år. Det resulterar kanske i färre ston, kanske inte. Men det känns ändå rätt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Anna-N]
0

#0. Håller helt o hållet med!

Hoppas att fler hakar på nu o att vi inte är ett fåtal hingstägare som gör så…

Hanna-D
0

Jag har tagit 2000 kr hela tiden och har ansetts som dyr och det är inte ovanligt att folk försöker pruta Förvånad

sanne
0

Vi tar oxå 2000 kr plus bokningsavgift, men sen ger vi iof rabatt om dom bokar tidigt. Har varit ganska stor intresse i år redan, har nog 4 utomstående o 4 egna på jozo, troligen 4 på billy o 2 egna..plus några från Anne. det tycker jag är helt ok. man ska ju hinna med oxå !!

JennyR
0

Häruppe tar typ alla 2000:- i språng. Detta delvis för att försöka höja värdet på vår underbara ras, + att det kanske håller nere massproduktion. :-)

Milla
0

tycker att 2000 är helt ok.

Jag tar själv 1500 men det är för att ägaren hade satt det priset.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Daladis
0

Toppen! Jag har själv bara ett ministo som jag ev. ska betäcka nästa år, men jag tycker att 2000:- i språngavgift är billigt. Så mig skrämmer ni inte bort Skrattande. Sen att hitta en lämplig hingst med rätt stam, bra bedömning, bra avkommor tidigare, inom rimligt avstånd (fast det har jag redan gett upp…) mm. mm. DET är inte lätt. Pust, sen ska ju mitt lilla sto visas i år och vi får se om HON håller måttet också.

Asagard
0

Tar också 2000:- och pga detta är det ingen som vill komma verkar det som. Helst ska det väl vara gratis inkl. bete. Förvånad

Kanske att man ska låta betäckningen vara gratis, men att betet kostar, så tar folk hem sina hästar också…

Pernilla77
0

Vi tar 2000:- inkl sh avgift och fritt bete.

Cattis
0

#10 Jasså där är du? Inget du missade kl 19? Oskyldig Som jag gjorde… Generad

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pernilla77
0

#11 Jag kom på det kl 19.20 när vi åkte till McDonaldsGenerad Skönt att jag inte var ensam.

Cattis
0

#12 Fast jag blev insläpad 10 över iaf. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pernilla77
0

#13 Pinsamt men ni klarade er säkert ut mej, Flört det var gott med McDonalds vill jag lova. Blir spännade att se vad jag ska göra på Rockelstad

Charlotte-J
0

Vi kommer ta 2000:- från och med i år.

Amor vincit omnia Kyss

alvasens
0

Vi måste ha varit före vår tid, vi tog 2000 kr redan 1999 för Orkan. Har höjt till 2500 kr numera, inkl sto avgift till SH, + bete.

AnnaLundin
0

Tillgång och efterfrågan styr priset, så är det väl?

Jag har tagit 1500 kr inkl moms och SHavgift de senaste åren, dessutom fritt bete. Och jag har ändå knappt fått hit några ston. Så jag kan liksom inte se någon anledning för mig att försöka ta ut mer betalt… Men i år kommer jag ta betalt för betet för de ston som stannar mer än en månad.

Kan någon ge mig en bra motivering till att ta mer betalt?

Annette
0

#17. Jag inbillar mig att man som stoägare tänker sig mer för hur många ston man betäcker om språngavgiften är något högre. (Nu är det ju ändå inga stora summor i jämförelse med endel andra raser) Risken är ju annars att man skickar iväg ett par extra ston (om man nu har det) som man kanske inte tänkt betäcka. Då står man efter en tid med överfullt stall och måste bli av med några snabbt. Det leder till dumpade priser i värsta fall.

Det är så jag tänker. Jag har ju begränsat med plats, det är ju lite skillnad för andra som har möjlight att behålla ett större antal.

AnnaLundin
0

#18 Under de 10 år jag har haft hingst på station, egen eller inhyrd, har jag aldrig haft mer än 6 betäckningsston här. INKLUSIVE mina egna… Och EN stoägare har betäckt mer än ett sto (2 st) så jag ser liksom inte det problemet heller.

Annette
0

#19. Men är inte 6 ston rätt okej i dina trakter? Jag har fattat det som att det finns ganska många hingstar i krokarna.

Annette
0

#19. Och stoägarna kan ju skicka sina ston till flera olika hingsthållare.

AnnaLundin
0

#20+21 Jag tycker inte det är okej, oavsett var man bor…

Ja, stoägarna kan ju skicka ston åt olika håll, fast de som varit här har inte haft fler ston.

SÅ länge man inte börjar med kartellbildning, så att ALLA hingstägare höjer priset, så kan jag inte riktigt förstå varför jag ska höja priset för att ta ansvar för att andra inte betäcker för många ston.. Jag får liksom inte ihop det.

Det är väl kanske snarare storproducenterna man ska rikta in sig emot om man vill begränsa avlandet, för från dem kommer betydligt fler föl än vad som någonsin kommer produceras hemma hos mig.

paparatzi
0

Vi här uppe har tagit ett enhälligt beslut att vi ska ta minst

2000:- per betäckning, det tycker jag är billigt.

Annette
0

#22. I glesbygden är de nog väldigt nöjda om de får 6 st främmande ston, gissar jag. Sedan har en vis man sagt att det viktiga är inte att hingsten får många ston, utan att han får rätt ston ;) Så då borde väl 6 st passande ston vara bättre än 12 opassande.

sanne
0

Håller helt med dig Annette, vi kommer inte ta emot fler än 10 ston till varje hingst, inkl. våra egna. Har faktiskt tackat nej till ston jag inte tror passar hingsten.  Hellre bra kvalitet än kvantitet.

AnnaLundin
0

#23 Och jag hoppas att ni är medvetna om att det där är kartellbildning, som är olagligt! Oavsett om det handlar om vägbyggen, bensinpriser eller språngavgifter för hingstar!

paparatzi
0

#26 Ja! men anmäl oss då om vi bryter mot lagen. Ha! ha! ha!

VeronicaP
0

Rekommendra kan man ju alltid göra om priset , men man kan inte tvinga något att ta det priset.

Alla får ju ta vad de känner för eller hur ? Vill man ta 1500 el mindre så får man ju det är ju min hingst som sagt men sen är det väl inte fel att det ligger rekomenderade priser tycker jag.

En tanke som jag har är nog att vissa höjer priserna bra just för att de kanske inte vill ha så mångs ston ;-)

paparatzi
0

#28 Precis! Men vi var alla överens om detta vid vårat möte, det är ju inget fel att man vill markera för folk att vi tycker att våra hingstar faktiskt är värda detta minimipris, det ligger ändå alldeles för lågt med tanke på vad dom egentligen borde vara värda.

Jag personligen ser inget nöje med att massproducera föl bara för att, jag vill att mina hingstar ska vara av åtråvärd stam som inte går att hitta i var och varannan stam, då anser jag att dom tappar lite av sitt genuina värde..det är min åsikt!

[Anna-N]
0

#17. Kan någon ge mig en bra motivering till att ta mer betalt?Ja, för att språngavgifterna ligger för lågt som de gör/gjort.

#.Vill stoägarna ha en viss hingst så betalar man o inte hakar upp sig på några hundralappar hit o dit.
Kartellbildning?. Det är ju i slutändan upp till varje hingstägare vilken avgift man tar - går ju inte att sätta nått tvång iaf. Men det är bra att många höjer. För femton - tjugo år sedan stod avgifterna under tusenlappen o det är väl ingen (knappt) som står kvar på den summan idag.
Allt annat blir ju dyrare - så det vore ju konstigt om inte språngavgifterna också följer med i utvecklingen.

#24. Instämmer till fullo. Inte kvantiteten som är det viktiga. Får man sedan både kvantitet o kvalité så är det bara att gratulera.Flört

Ove-D
0

#25 en bra inställning tycker jag. Jag har gjort det samma. /Karin

AnnaLundin
0

ALltså, jag förstår inte riktigt hur ni tror att det blir kvalité för att man höjer avgifterna?

Jovisst, kanske att den enskilda hingsten får mer genomtänkta parningar, men vad tror ni händer i stort med shetlandsaveln? Tror Ni att man får FLER stoägare att välja godkända hingstar att betäcka med om man gör det dyrare? (och för att tysta DEN diskussionen, kalla det i stället för "tillräckligt BRA" hingstar så är alla nöjda och glada) Eller tror ni att fler tar sitt sto till grannens hingst för en femhundring?

Alltså, jag vet inte i vilken verklighet ni lever i, men vi kan ju inte direkt påstå att vår ras betingar några höga priser på marknaden, så även om vi tycker att språngavgifterna är höga så blir det ju knappast lättare att få tillbaka pengarna för fölen om man höjer de priserna ännu mer. Framförallt int enu när vilken hingst som helst, i princip, lämnar stamboksberättigad avkomma och stoägarna alltså kan välja att åka till de hingstar som inte har visats på premiering, gjort bruksprov eller genomgått veterinärundersökningen och hingstägaren kanske inte bryr sig ett smack om vad hingsten tar emot och betäcker - han är ju gullig så han kan säkert lämna lika gulliga föl…

Nej, ärligt talat, jag förstår vad ni menar, jag hålelr med om att det är för billigt, men marknadens krafter styr och att ta mer betalt när efterfrågan minskar, jag förstår inte hur ni vill få ihop det…

För att få kvalitetsston har jag åtminstone tidigare snarare lämnat rabatt till sådana, dvs ännu mindre betalt. Men å andra sidan, ska det bli en snabb och säker avkommebedömning så behöver hingsten ha betäckt ston av skiftande kvalité och förhoppningsvis ha lämnat bra med även de mindre bra stona. DET är en riktigt bra hingst! EN hingst som har lämnat många toppavkommor, där mödrarna enbart är toppston, anser åtminstone inte jag att den har bevisat att den är förärvningssäker… Men det var en urspårning som vi kan ta i en annan tråd…

Ahnna
0

Då kanske vi ska ta åt oss av andra rasers system och kostnader, och höja språnget till 5.000-10.000 kronor och göra glappet till "grannens billiga hingst" ännu större…? Det fungerar ju bevisligen med en hel del andra raser, där det är normalt att betala så mycket för en betäckning. Och gör man inte det, utan väljer nån billigare icka godkänd hingst, så får man en avkomma som inte är välkommen på något evenemang/tävling av något slag. Och dessa avkommor går knappt att sälja bara därför. (Därmed inte sagt att det inte finns några såna avkommor alls, för det gör det, men de anses mindre värda.) Det är inom en del andra raser väldigt ofint och opassande att ha en avkomma efter en icke godkänd hingst.

Det tråkiga, tycker jag, är att inom shetlandssverige så är det "vardagsmat" att folk har icke fullstammade shettisar och det anses okej eftersom det finns så många. Någonstans måste man ju börja för att motverka det. Vi kanske inte lyckas nu, idag, men om 10-50 år kanske det ser annorlunda ut, om vi agerar nu?

www.stuteriprecious.se

OzzyochJag
0

Som nybliven i shettisvärlden har jag inte tänkt på detta problemet, jag har ju tagit förgivet att det kostar lika mycket att betäcka med en shettishingst som för en annan ponny eller häst.

(självklart undantaget alla dessa "fina" tävlingshästar som det kostar multum i språngavgift och levande föl avgift m.m.)

Här kämpar jag för att höja statusen på katterna i Sverige, men shettisarna har ju liknande problem.

// Jenny (som borde kastrera sin ostammade hingst)

paparatzi
0

#33 Så bra skrivet av dig.

#32 Anna! Har man för avsikt att vara seriös med sitt val av avelshingst, betalar man vad det kostar (har man råd att hålla häst, har man även råd att betala vad det kostar)

Jag tycker att du ska läsa igenom ditt inlägg en gång till, det framgår ganska tydligt att du talar emot dig själv på många ställen i din text, du skriver att det kommer att bli så enkelt att betäcka med grannens hingst mm, MEN om det fenomenet inte funnits tidigare och folk varit mer seriös i "det gamla systemet" Hur i hela friden kommer det sig då att det redan finns så många korsningar och dyl, och varför har priserna på shettisar sjunkit så markant, det rimmar väldigt illa i mina öron då det enligt ditt resonemang borde vara helt tvärtemot.

Kvalité kommer inte ur kvantitét, utan genom nogrann selektering.

Smakar det så kostar det!!!

Pheobe
0

Jag tar 1500 men då tillkommer SH avgiften. Ingen moms!   Antar att jag ligger bland de billigaste då? =(

Jag håller med #32 Vi får inte fler ston för att vi är dyrare. Tvärt om. Fler kommer använda sej av grannen hingst tror jag.

Här kan jag inte ta mer betalt för då får jag inga ston alls. Finns inte så mycket hästar här.

Daladis
0

Men om jag ser till mig själv, som iof. bara har ett sto, så spelar det ingen roll om hingsten kostar 1500:- eller 3000:- att betäcka med… Är det "rätt" hingst som uppfyller mina krav tycker inte jag att en tusenlapp hit eller dit spelar någon roll. Men om jag bara ville ha ett gulligt föl, då styr säkert tusenlappen mitt val! Så ni som har bra hingstar -Ta betalt! Vill inte så många betäcka med hingsten, ja då är det upp till dom. Eller står ni och faller med inkomsterna från sprången?? Jag tror inte att ni får fler ston, men fler genomtänkta ston om man kan kalla det så. Och DET tror ialla fall jag främjar shettisen som ras. Eller?

Benjamin
0

Anledningen till att det finns så många shettisar med icke godkänd stam tror jag inte handlar så mycket om språngavgifterna utan att det finns många hingstar som ej är godkända för avel. Hingstarna kastreras inte eftersom rasen är relativt lätthanterlig om man jämför med andra större raser där kastrering är självklar. En annan orsak tror jag är den att många köper en shettis för sällskap och har ej för avsikt att göra något med den och kräver därmed inte att hästen ska ha någon direkt talang. Det ända kravet man har är kanske att den är frisk och snäll. Men vad ska man göra åt saken…?

OzzyochJag
0

#38  Jag håller med dig, jag hade tänkte behålla Ozzy som hingst för att det inte är något större problem med att ha en liten hingst. Men har inga planer på att låta honom betäcka, är väl snarare hingstkaraktären och att han lättare håller vikten som gör att jag ville behålla honom som hingst.
Men funderar lite på om jag ska kastera honom ändå, meningen är ju att han ska jobba och då ska han väl inte behöva bli en liten knubbis.

stallostby
0

2000 kr är väldigt billigt tycker jag som är van vid avgifter på 25000 kr och dagavg. på 50 kr. Det flesta shettisägare tycks ta runt 10 kr dagen, billigt! Fast ska de gå i flera veckor så plockar det ju…

Hade jag avelshingst skulle jag nog bjuda på bete, eftersom jag har gott om det…

Hanna-D
0

#38 Där tror jag att du har alldeles lätt. Det finns alldeles för mycket hingstar.

Kratern
0

Jag är kluven.

Jag tycker på ett sätt att det är jättebra att det blir dyrare att betäcka = dyrare avkommor = högre värde på shettisar.

SAMTIDIGT kan jag oroas att fler väljer billiga alternativ = grannens icke godkända hingst. Nu pratar jag inte om de seriösa uppfödarna.

Charlotte-Aveback
0

#42: Jag håller helt med dig! Detta är förmodligen det stora dilemmat med rasen och dess "behändiga" storlek: Det finns ett stort antal människor som i första hand köper en shettis som sällskap till en större ponny eller häst och då vill ha den så billigt som möjligt. Dessa bryr sig inte så mycket om ifall föräldrarna är godkända eller att den har tre fulla led, m.m.

sanne
0

Hmm.. Jag tycker väl att problemet med grannens hingst finns redan i dag, det har o kommer alltid finnas dem som betäcker billigt o säljer avkommor för noll o ingenting, men det finns även seriösa människor i detta avlånga land, vi vill ha rätt hingst till rätt sto, och vill sälja avkommor till ett bra pris ( om dom är värda det..) Har gjort misstag o betäcka med en godkänd dock inte så bra hingst till ett sto som verkligen behöver en bra hingst, den avkomman är bredspårig bak o hade svaga kotor när hon var bebis. men henne skulle jag inte vilja sälja till någon som vill avla på henne, hon är vår sons blivande travponny..

Jag tycker verkligen inte att 2000 kr är mycket för en betäckning, herre gud mitt halvblods betäckning gick på 40.000 då kan vi prata dyrt föl… Min åsikt bara..

Ahnna
0

#44 För att inte tala om travhingstarna som kan ta över 100.000:- innan fölet ens har levt sitt första dygn. Träffade en kille nyligen som hade lagt ner 200.000:- på sina travston bara i betäckning förra säsongen. Sen tillkommer levande-föl-avgifter och annat, så det kan man kalla satsning, tycker jag. Just på travsidan föds ju en enorm andel föl som aldrig blir nåt, trots att de har bra föräldrar och "alla förutsättningar" för att kunna springa fort.

Jag kan i jämförelse skatta mig lycklig att min favvohingst på fullblodssidan "bara" kostar 20.000:- att betäcka med… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

#44: Det är alltid lika roligt att sälja en ponny till någon som har efterforskat i blodslinjer och förärvningar och bestämt sig för att det är just den här ponnyn de vill ha! Samma sak när de med samma typ av erfterforskning kommit fram till att det är just den här hingsten de vill använda till sitt sto! Då blir man extra glad som uppfödare!

#45: Detta är nog ett typiskt dilemma för en ras som i stort sett enbart avlas på för sin prestation på travbanan. Alla travare kan ju trava … men långt ifrån alla är talanger för topprestationer.

Därför är det så kul att hålla på med en ras som har ett så brett användningsområde som just shettisar har!

Ahnna
0

#46 Jag förstår vad du menar, men nog tycker väl jag att både fullblod och varmblodstravare har ett brett användningsområde, även utanför banan. Dessbättre börjar många som avlar på dessa raser se mer till exteriören nu och inte bara prestationer, även om rasernas ursprung bara handlade om det senare.

Jag som (försöker) avla på fullblod tänker som såhär; även om min häst kan springa och är byggd för det så måste ju även fölets far kunna springa. Men hans exteriör får ju inte vara sån att den i kombination med mitt sto kommer hämma fölets försök till snabbhet. Benens längd och styrka måste ju stämma överrens, likså linjer och allmän styrka/explosivitet, så att inte avkomman får en kropp som inte är gjord för löp. Det är bara ett exempel på hur jag resonerar i valet av hingst, och jag resonerar på samma sätt med shettisarna - fast syftet med aveln är ett annat. Mor och far måste passa ihop, så att avkomman får rätt förutsättningar för det som jag vill att den ska ha förutsättningar för.

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

#47: Det är ju bra att det pågår en utveckling mot att även ta in exteriören i beräkningen. En korrekt exteriör är ju en bra grund för de flesta användningsområden.

Det jag syftade på med utpräglad prestationsras är väl främst att värdet kanske inte blir så högt på de individer som tyvärr inte uppfyller de höga prestationskraven. Att de ändå kan få ett bra liv och användas till annat än just trav är ju bara ett plus!

Ahnna
0

#48 I det avséendet verkar tillgång och efterfrågan styra priserna - travare som inte lyckats vinna de stora pengarna finns det i överflöd och de kostar nada dinero att köpa. Fullblod som inte lyckats på banan finns det också många av, men inte lika många så de behöver man inte ge bort. Och de anses också ha ett bredare användningsområde än travarna (av nån outgrundlig anledning, eftersom travare är minst lika bra ridhästar) och bara därför kostar de mer. Sen kan vi gå in på ren fakta rörande varför det inte föds lika många fullblod som travare och varför travsporten är större än galoppsporten i Sverige, men det hör inte hemma här.

Dessvärre är det väl så att många som avlar på varmblodstravare inte ser till exteriören särskilt mycket, utan väljer hingst och ston efter hur mycket pengar de sprungit in och hur många segrar de har. Sen att en häst som vunnit 20 segrar på sprintdistans kanske inte alls kan få en bra avkomma med en häst som vunnit 20 segrar på maxdistans, det verkar inte alla ta med i beräkningarna, tyvärr.

www.stuteriprecious.se

paparatzi
0

#41 Men varför springer då folk och desperat försöker få igenom sina hingstar redan vid 2,5 års ålder?

Ingen hingst borde godkännas för aveln förrän dom fyller 4-5 år, dom är inte ens vid denna ålder färdigutvecklade.

Betlalar man mer för en betäckning då har man inte till syfte att ge bort sin ponny…

I shetlandssammanhang är tyvärr inte ponnyer av sk "travtyp" önskvärda, synd tycker jag då detta är en ypperlig möjlighet att få upp värdet på ponnyerna.

Ahnna
0

#50 Jag upplever att travtypen är mer önskvärd än det som jag kallar för brukstypen. Jag vill ha dem relativt högställda och med starkt bakparti, men såna ponnyer får sällan över guld - som jag har sett! I min helt ovetenskapliga undersökning (gjord för flera år sen förvisso) så blev mer lågställda individer med långa ryggar och korta framben högre bedömda. Men som sagt, jag har varit frånvarande sedan 2002-2003 nångång, så det kan ju ha ändrats. Och jag är medveten om att jag kan ha sett för lite för att egentligen kunna dra en slutsats. Och det beror också på vad man menar med travtyp kontra brukstyp.

(Det låter som att jag har sett missfoster på utställningar, men det är inte så jag menar! Flört)

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#50 #41 Men varför springer då folk och desperat försöker få igenom sina hingstar redan vid 2,5 års ålder?

Det får du fråga dom som visar sina hingstar vid den åldern Flört Jag visade Epus när han var 3,5 år och det är den enda hingsten jag har/haft. Jag skulle å andra sidan mycket väl kunna visa en 2,5-åring om jag tror att den har en chans och det känns rätt.

Charlotte-Aveback
0

#51: Nu tycker jag personligen inte att utställningspoängen skall vara det allena rådande i avelssammanhang. Några av våra bästa avelsston genom tiderna har inte alla gånger varit några utställningschampions själva men i avelsboxen har de varit oslagbara.

Sedan är det alltid lika kul när ponnyer av god (engelsk) rastyp även lyckas bra i bruks (trav, körning, m.m.). Det tycks ju inte alltid bero på benlängd eller högställdhet utan tycks många gånger snarare handla om deras inställning och attityd till sitt "arbete".

alvasens
0

Det är väl upp till var och en när man visar sin hingst för godkännande. Det kan ha många olika orsaker till när man visar. Persomligen tycker jag  inte det är helt ok att visa 2,5 åringar, det vilar ett stort ansvar på nämden att kunna förutse en individs utveckling så att den går åt rätt håll. Vad storleken anbelangar kan det ju bära i väg i höjden. Har sett med mina år inom shetland att många växer rätt mycket på höjden mellan 2-3 år, men det är ju väldigt olika (en tanke bara son ex.)

Vilken modell ska vi ha då ? Verkar som det går lite upp och ner vad som anses vara rätt typ. Genom åren har det ändrats en hel del. Utrymme finns väl för både "travtyp "  bruksmodell ? och andra då. Kanske är lite olika hur man tolkar ras beskrivningen, och vilket ideal man har för sitt öga.

AnnaLundin
0

#51 Fast vad DU tycker är önskvärt ovh vad som är förenligt med rastypen går nog inte riktigt hand i hand här… FÖr shettisar ska inte vara högställda på det sätt som ridponnyer och ridhästar ska vara. ÄVEN om det kanske är att föredra om man vill att de ska prestera. Men prestationen får inte gå före rastypen…

Vad gäller travtyp måste man nog tänka efter litegrann…  Jag tror nämligen inte att travtypen är så utbredd som många tror. Det som skiljer är att trvponnyerna ofta hålls i håg kondition och inte på bete, så de blir smala/slanka och lite uppdragna i buken (tack vare stark bukmuskulatur). Det är lätt att man tar dessa vältrimmade ponnyer för icke rastypiska, men låter man dem gå på bete en säsong så ser man helt plötsligt att det inte var så illa som man trodde. Men sen håller jag ändå med, det finns ett antal ponnytravare som är betydligt mer högställda än vad som är rastypiskt. Men som sagt, jag hävdar bestämt att dessa INTE är i majoritet på travbanorna!

paparatzi
0

#52 Nog tror jag att folk visar sina hingstar just av den orsaken att man tror på sin häst, dock är ingen häst färdigutvecklad vid 2 ½ års ålder och allra minst en shetlandsponny, som är senare i sin utveckling, det kan hända mycket på 4-5 år, sen är jag övertygad om att vi EJ behöver ha nygodkända hingstar precis vartenda år, marknaden håller ej för det just nu, det tar dessutom tid och omsorg innan man kan på ett säkert sätt utvärdera ifall de hingstar som redan finns i avelsboxarna gör sig gällande sin rätt, Aina Kjellstrand skrev något i shetlandsponnytidningen om att det kommer in en massa hingstar men ingen "tas ut"

Mycket klokt skrivet av Aina tycker jag, då det lämnar öppet för eftertanke.

[Croneld]
0

Jag väljer inte hingst efter priset. Utan den ska passa till stoet och så väntar man på en härlig liten fölunge…När jag hade halvblodston hamnade priset på en helt annan nivå. Så 2000 kr är inte så dyrt, tycker jag.Glad

Kratern
0

#57 Jag antar att du kunde ta mer för avkomman också? Fundersam

Jag tycker att det är bra att det kostar, men…..tänk om vi kunde få lite betalt för avkommorna också Flört

[LinneaDahlberg]
0

vad gäller typ på shetlandsponnyn var jag på en exteriörkurs för några år sedan (då jag var helt ny i gemet och inte visste någonting…. ville lära mig mer!) och fick då förklarat för mig att det faktiskt finns olika typ på shetlandsponnyn och att det var därför man så sällan gav 10:a på typen. Då det just fanns olika.
Det skulle ha att göra med när de här olika hingstarna ska ha importerats till shetlandsöarna i mitten på 1800-talet, där det även var sagt att vissa färger kan härledas tillbaka till.

Nu vet jag inte hur andra ställer sig till detta, men det var vad jag fick höra då i alla fall….

Jag tycker också det är bra att hingstägarna tar mer betalt. Tycker det skulle vara lite roligt om man använde fler hingstar också (till skillnad från vad andra inlägg säger), men då skulle man kanske ta bort hingstar så småningom, eller i alla fall begränsa antal betäckningar eller något. Jag blir galen på det är så MÅNGA hingstar som mina ston är nära besläktade med.
Jag är som sagt inget proffs på något av det här, så se mitt inlägg mer som mina funderingar än "mitt ord är lag" Oskyldig

AndersA
0

#56  "sen är jag övertygad om att vi EJ behöver ha nygodkända hingstar precis vartenda år, marknaden håller ej för det just nu,"

Enligt moderlandet behöver vi inte godkänna hingstarna över huvudtaget, vilket gör att antal betäckande hingstar kommer förmodligen öka. Man får även betäckningslicens på 1-åringar?

mvh
anders

[LinneaDahlberg]
0

#59 kanske ska tillägga att när jag säger "fler hingstar" menar jag i dagens godkända bemärklse. Jag tror det blir svårt för mindre erfarna personer att hitta en "lämplig hingst" till sitt sto när man inte har dessa godkända hingstar.

får man ha någon slags "rekommenderad lista", eller är det också diskriminerande?
man kanske kan hålla listor tillgängliga på nätet iaf där det står vilka hingstar som genomgått vilka prov etc?

paparatzi
0

#60 Nu är du nog ute och vinglar lite på din cykel, för det första så krävs det en fullt godkänd veterinärbesiktning enligt internationell överenskommelse, om du sätter dig in i vad som krävs i den för att få hingsten godkänd med licensnummer så kommer du ganska snart att upptäcka att en 1 åring EJ kommer att gå igenom, systemet som sådant bygger ej på att man försöker få igenom så unga djur, men det kanske har med intelligenskvoten att göra huruvida man resonerar i det fallet, jag utgår ifrån att vi i Sverige inte är sämre utrustade med kunskap än vad man är i moderlandet.

Du borde nog be din uppgiftslämnare om lite mer ingående information om vad som egentligen gäller och inte.

PS! Moderlandet "spottar" inte ut avelshingstar i den takt många övriga länder gör, du har väl hört ABBA:s Money Money Money!!!!

Tyvärr slår det hårt på den lille uppfödaren, då både massproduktion och massimporter gör att priserna dumpas till en nivå som är skrämmande.

paparatzi
0

Då någon tydligen vänt sig till Cattis angående mitt inlägg ovan här #62 så ska jag klargöra att har någon funderingar över vad jag skriver så vänd er direkt till mig eller lägg ut öppet vad ni vill ha sagt, tycker inte man ska gå bakom ryggen och klaga.

Vad jag menar med inteligenskvoten är att jag anser att man måste ha lägre kvot på den ifall man INTE inser att det är viktigt med veterinärt godkända avelsdjur och vilka konsekvenser detta kan ha för de individer som föds med olika defekter, tycker någon att jag är dum och taskig för att jag skriver på det viset så ska ni veta att jag står för vartenda ord jag skrivit här inne, jag är faktiskt less på folk som inte vågar stå för vad man vräker ur sig typ ANONYMA BREV mm.

Tycker någon här inne att jag har fel när jag anser att veterinärbesiktning är viktigt, så säg det nu…

Hanna-D
0

#56 det kommer in en massa hingstar men ingen "tas ut"

Men vilka ska tas ut då? Trodde du var för fri avel och i så fall kommer det ju att finnas ännu fler hingstar för avel Fundersam

fladde
0

SÅLDE NYLIGEN EN FIN SHETLANDSTRAVARE TILL FINLAND DE BETALADE LIKA MYCKET FÖR HONOM SOM MAN KAN KÖPA EN BRA GODKÄND HINGST FÖR I SVERIGE VISERLIGEN HAR HAN GÅTT MYCKET BRA PÅ TRAVET MEN HAN ÄR EN VALACK .MEN MARKNADEN STYR  OCH DEN ÄR STOR TILL FINLAND DE VILL HA BRA PONNYTRAVARE.

paparatzi
0

#64 Det är verkligen trist för Dig att Du inte varit mer uppmärksam på vad mitt budskap egentligen handlar om.

Anser Du att fullt veterinärt godkända hingstar som används i aveln räknas som FRI AVEL, då anser jag det ocksåGlad 

#65 BRA!

Hanna-D
0

#66 Jag lägger ner, orkar inte diskutera med dig för jag förstår verkligen inte vad du menar/är ute efter med dina inlägg.

Ahnna
0

Det kan mycket väl vara så att rasstandarden menar att shetlandsponnyer inte ska vara högställda, men jag ser ingen fördel med lågställda ponnyer oavsett om de ska prestera eller bara gå i aveln. En lågställd häst, alltså med måttligt lägre framparti än bakparti, har aldrig samma förutsättningar för användning som en mer högställd individ. Och de ponnyer som bara avlas på, de utgör väl i mitt tycke grunden för de ponnyer som faktiskt används inom olika discipliner. Avelsmaterialet och bruksmaterialet borde ju inte skilja sig åt i typen, tycker jag, men så är det ju. Precis om nån skrev här ovan så finns det massor med olika typer av shetlandsponnyer. Smaken är som baken, och tur är väl det!

www.stuteriprecious.se