Utställningsklasser?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en liten fundering?
Nu när det finns Such och supersuch på hästar likt hundutställningarna cert och cacib kan jag tycka..varför ska då inte klasserna delas mellan sådana meriterade hästar och andra så som det är på hundutställningar,öppen klass för de som inte är meriterade,championklass osv,men det kanske inte finns tillräckligt med anmälda för att få till det iofs. En tanke bara tycker hästutställningar liknar hundutställningar mer och mer.
Är det ingen som har någon åsikt om detta. Borde ju finnas en tanke bakom åtminstone från ide' kläckarnas sida.
Som jag ser det borde "fullmeriterade" hästar ha en egen klass. Möjligheten att tävla om BIS finns ju ändå.
Genom åren har förslag framlagts lite då och då gällande speciella championklasser osv, men det har aldrig vunnit något gehör mer än från ett fåtal och därmed har det just stannat vid förslag/diskussioner.
Vad jag minns har skälen till att de inte blivit något större gillande av förslagen är bla att så mycket är för dagen, ponnyerna ändrar skick. En ponny kan blomma i någons ägo men "vissna" hos någon annan och man skulle få svårt att sälja, andra anledningar har varit att det skulle bli så mycket småklasser, kanske någon annan kommer ihåg mer?
De har ju varit uppe på ett antal höstmöten.
Första gången jag vet att de diskuterades i någon större omfattning var vid höstkonferensen i Hindås 96. Då var det 11 utställningar. Nu har antalet utställningar fördubblats och kanske kan man se på frågan med andra ögon. Visst frågan har dykt upp lite då och då efter det men ingen har drivit den hårt.
Veritas odium paretFörvånad
Ja så kan det vara med skick osv. Men de som har uppfyllt kraven på SCH och Super SUCH titlar har dock gjort det en gång i livet och därmed ett snäpp högre meriterade än andra.
Behöver det bli så många fler klasser, det blir ju i så fall CH mini hingst/sto samt Standard hingst/sto. Om man nu inte ska ha färgindelning.

Jag tycker att det är ett bra förslag att ha de meriterade ponnyerna i egen klass. Det behöver ju inte ens vara separata klasser för meriterade mini och meriterade standard, men sto och hingst/valack kan man kanske sära på i alla fall. Om nu problemet är att det blir för många klasser.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Håller med #1 och #5
#5 Att inte separera mini och standard brukar väcka ganska kraftiga reaktioner hos en hel del miniägare. (Bara en reflektion)
Tycker nog att mini och standard ska vara separerade under förutsättning att de är det på utställningen i övrigt.
En sak som jag skulle tycka vara bra med Champion klasser är också att då får de allra bästa möta varandra på ett annat sätt.
Då SSS inte fick ha en meritklass för RS-Hingstar så tror jag att tanken på att ha andra meriterklasser är väldigt svår att få igenom.
Mvh
Fredrik
#9 Så borde det ju givetvis vara om konsekvens ska råda.

Jag tycker det är bra som det är. Blir bara rörigt med massa små klasser. Bästa hästen vinner ju ändå BIS i slutändan.
Då tycker jag det är bättre med en Novisutställning som Nord hade i Örebro 2008.
# 11
Ja bästa hästen vinner oavsett om man har champion klasser eller inte.
Skulle själv känna, om jag nu hade haft någon, att det skulle vara trevligt att mäta sig mot de som har samma höga meriter, typ super SUCH då. Annars förstår inte jag varför dessa meriter infördes.
Novis utställning är br. MEN får man ha sådana och stänga ute vissa Då ?
# 9
Men kan man säga att det är sak samma som med RS hingstarna ? så ser inte jag det. Such & super Such är väl ändå helt frivilligt. Man kan visst säga att det är frivilligt att ha RS på sin hingst också kanske. Men,,, vuxna ston går ju i samma klass oavsett RS eller inte, varför ska inte hingstar göra det.
Numer är RS en merit, helt att jämställa med SUCH och super-SUCH. När inte hingstar med meriten RS får ha egna klasser tror jag att det är svårt att ha egna klasser för ponnyer med andra meriter. Precis som #9 skriver.
En annan aspekt med tex klasser för endast champions, är väl att det kan vara olika svårt att vinna ett chapionet. För ston är det tex ofta stor konkurrens, många ston tävlar om utmärkelsen. Medan tex en unghingst kanske inte har något att tävla mot i sitt championat. Kanske kan kännas konstigt om då en sån hingst ska gå i en speciell championklass resten av sin karriär.
# 9
Att ett RS skulle jämnställas med such eller super such är för mig lite underligt. RS får man på en premiering, medans de andra är rena utställnings meriter..
Att bli unghingst champion på en utställning innebär inte att den ska tävla i ch klass. Such och super such har hästarna skaffat sig genom att uppnå vissa kriterier på flera utställningar, och därmed visat att de är snäppet "bättre" än de som inte har dom meriterna.
Jag håller med om att det kan vara svårt att vinna en stor stoklass, därför är också min syn på det hela att OM dessa redan högt meriterade hästar tävlade i en egen klass kanske någon annan häst också hade chansen att få bli klassvinnare och gå vidare till att tävla om championaten den dagen.
Ja, lite märkligt är det att man i de flesta andra utställningsvärldar blir uppklassad när man uppnått vissa poäng/meriter - men inte när det gäller shetland. Det kan ju räknas som diskriminering.
Och det vet vi ju alla att särbehandling är ett fult ord i dessa kretsar

Skulle vara jätteintressant att någon gång få se en utställning där alla deltagare är SUCH eller Super SUCH!!
Och bara för att ingen skulle bli ledsen över de blir sist, så kunde ju domaren/domarna låta bli att dela ut poäng, utan bara rangera deltagarna…
Tycker det är helt korrekt att jämnställa de olika meriterna man söker, det är dessutom ur det perpektivet SSS arbetat/slagits för att få ha RS från och med avelsvärderingstvångets borttagande.
Man får RS genom att ansöka hos SSS efter att ha uppnått vissa krav vid avelsvärdering samt för hingstarna ha verifierad härstamning.
#14 Inget man får på en premiering om det inte har ändrats precis och informationen inte kommit ut? 
Kanske det i och med allt det nya i reglementena finns andra förutsättningar för RS än det varit under de senaste åren och det kan få en annan betydelse än hittills?
# !6
Jag vet också att RS är inget man "får". Men min åsikt är ändå att det är en viss skillnad.
Premiering då det gäller ston har man inte så många tillfällen på sig. Medans att ställa ut finns inga begränsningar.
Tillbaka till trådskaparens fråga. OM vi ska ha särskillda klasser för meriterade champions.
Intressant fråga.
Det är väl knappast någon eller ytterst få ponnyer som har fått Super-Such som fortsätter att visas. De ponnyer har ju redan vunnit allt.
#18 Senast i helgen var de minst två Super-Such ponnyer som visades.

Kanske bör en ponny som erhållit Super- SUCH endast få lov att ställas ut på riksutställning?

Vad är man när man är Insider- medlem? Ser att det dyker upp ett I på min Avatar!!
#20 Kul idé. En maffig Super-Such klass vore verkligen något extra på en riksutställning
#21 Vi fick ett Pm om det, man ser saker som inte vi andra ser. 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Ronja 123
"En tanke bara tycker hästutställningar liknar hundutställningar mer och mer."
En liten rättelse bara, det är shettisutställningarna som liknar hundutställningar nått extremt, inte hästutställningar..
#24 jag tänkte shetlandsutställningar
Har ingen som helst inblick i ngr andra rasers utställningar..tänkte nog att det är ett forum för shetlandsponnyer..därav formuleringen..
I see I see 
Jaa, vem vet, det kanske är för att de är små som det liknar hund så mycket