Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4819 ggr
alskadeida
1

Ang täcke på shettis.

När man sitter och googlar lite så ser man många inlägg ang att täcke shettisen eller inte.

Jag tycker att det är upp till var och en.

Låt säga snöstorm och 30 minus. Det blåser mycket och det piskar i ansiktet. Då skulle jag mycket väl ha täcke på min ponny.

Lika så i ihållande kraftigt regn som verkligen öser och blåser ner.

Men många är mot att ha täcke.

De skulle aldrig i livet ha täcke på en shettis just för att den heter shettis och så vidare.

Ser många som skriver. " Hur tror du att vildhästarna lever på ön,inte lägger någon täcke på deras ryggar"

Svaret är ju nej. Det är ingen som skyddar dom.

Jag vill ex inte ha skit ifrån andra för att jag lägger ett täcke på min ponny.

Så fort att jag visar ett täcke så blir folk hysteriska och nästan skäller ut mig att den där hästen behöver inget täcke osv, det är ju en shettis.

Ja visst är hon en shettis, men alla är individer och är inte som alla andra ponnysar, alla gillar olika.

Hon tycker om det och blir glad över att få ett skydd. Hon verkligen visar att de var skönt då det spöregnat och varit lite kallare väder.

Hon har ingen tjock päls, är lite till åren så jag tycker att då får man ha täcke.

Visserligen går hon på lösdrift nu men ska snart få egen box.

Jag tycker det är bra att det finns täcken för dessa små.

Tänk bara på all denna kyla längst upp i norra landet.

Min ponny har ifrån andra ägare aldrig fått täcke på sig utan ska klara av allt skitväder utan minsta lilla tyg.

Men jag tar hand om henne på bästa sätt med foder osv och täcke på om det krävs, annars låter jag pälsen växa för att få ett naturligt skydd, men ibland behöver man hjälpa sin kompis och jag tänker inte sluta med det bara för att hon råkade bli en shettis.

Elshira
0

Jag ser det precis som du, framför allt då jag inte har några ligghallar (igen lösdrift).

-20 och vindstilla klarar de flesta med tjockare pälls (men alla får ju inte alltid det), och hällregn när det är +20 på sommaren är heller sällan problem, bara för de mest frusna.

Men det är när blåst kommer till som problemen börjar uppstå, en del vid kyla men främst vid regn (värsta som finn är ju när det blåser och är snöblask.

Vad det gäller snö så säger ju många att det inte är ett problem när det är -20, men det förutsätter ju att hästen har så tjock pälls att snön inte smälter på dem. Har de tynnre pälls smölter snön och blir istället väta = mindre bra när det är .20…

Då vi har eget stall brukar vi för det mesta låta alla gå utan täcke och ta in de som behöver komma in vid vissa väderförhållanden. Men om det är ihållande väder så slänger vi på de som behöver regntäta täcken och då även något under efter som pälsen plattas till och inte isolerar lika bra.

Alla hästar är individer, och då de flesta inte har täta granskogar att stäla sig i vid dåligt väder så är ibland ett täcke nödvändigt.

Hakuna matata!

alskadeida
0

#1 Hej. Tack för ditt svar.

Jag tycker inte täcke är onödigt utan bra att det finns.

Jag är väldigt mån om ponnyn och ser ju om den fryser eller inte alls mår bra.

Just nu är hon trött och gäspar hela tiden och vill gärna komma in.

Men finns inga boxar ledig här.

Valde lösdrift först och står i kö för box.

Men känns nu som att man vill ha box tidigare åt henne.

AnnicaL
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har inget emot täcken.

Specielt en av mina är jättefrusen och behöver regntäcke även mitt i sommarn vid ihållande spöregn. Annars står hon och skakar och sjkuter rygg. Ändå har hon lika fet päls som dom andra och är i lagom hull. Mitt i vintern är det nästan otänkbart för henne att gå ut utan täcke på.

Så jag är inte rädd för att använda täcken oavsett om andra skulle tycka något om det! Glad

Aribigga
0

Det är ju skillnad på att slänga på en ponny täcke om den fryser och behöver det än att göra det i förebyggande syfte för att den kanske behöver det.

Vet en shettis/aponny som går hela vintern med täcke + halva hösten och våren med det. Den är inte klippt och verkar inte arbetas heller. Funderar ofta på varför de inte bara låter den ha päls?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ahnna
2

Jag tycker att det är mest intressant att så många shettismänniskor är emot täcken när det är dåligt väder, för att shettisar minsann kommer ifrån en ö med ruggigt väder året om - men när det är utställning ska det minsann täckas till förbannelse på vissa håll, för de får ju inte bli skitiga efter badet! Förvånad Obestämd

Själv täckar jag de hästar som behöver täcke, oavsett vad det är för ras jag sysslar med eller vilket väder de "ska" klara utan täcke. Nu är det rätt länge sen jag hade en shettis som behövde täcke vid någon viss väderlek, men jag har haft en som inte klarade sommarregn utan att bli frusen och stel. Vintern var däremot inget problem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

alskadeida
0

Verkar vara en del som har täcken Skrattande

Här tycker folk att man är knäpp som har täcke på.

Är ju en shettis.. den fryser ju inte..

Man får höra

" jag har aldrig täcke på min, din behöver inte det heller den fryser inte bara du som är nojjig "

Visst kanske är en riktigt mamma åt hästen men vill det bästa, även om andras hästar blir jätteblöt eller står som snögubbar.

För även om det är en häst blir det kallt att stå i snö och is i 30 minus snöstorm.

SandraO
0

Jag brukar inte ha täcke på mitt sto sålänge det är sol, även om det är kallt.

Därimot om det är ösregn och dom ska stå ute länge eller om det verkligen är snöoväder så lägger jag på ett fodrat regntäcke. Hon behöver endast täcke för att hålla sig torr sånna dagar tycker jag.

Eller om det är jättelerigt ute och man ska träna eller annat, bara för att hon ska hålla sig något ren.

Hon har även fleecetäcke inne på vintern om hon blivit svettig, vårt stall är en gammal ladugård med bara två hästar i, så det är inte så varmt där på vintern. Brukar dock hålla sig på plussidan!

Så jag har heller inget ont att säga om täcken på shettisar, sålänge man använder det vid behov! :)

Kida
0

Vi vill att våra ponnyer ska få päls så dom klarar sig bra över vintern, men givetvis så får pållarna ett täcke om det behövs! Vi använder täcke mest vår och höst när det blåser och regnar samtidigt. Dom blir ju kalla av det. Finns ingen anledning att hästarna ska stå och bli kalla i onödan. Är det sånt väder ute så tar ju jag på mig något extra också. Dom kan få ett täcke på sig när det är ordentligt kallt ute, men det är inte ofta dom behöver det. Jag tycker att man ser när dom vill ha.

alskadeida
0

Ja jag anser också att vid behov täcke men ej vid solsken.

SofieN
0

Mina behöver inga täcken egentligen.

Men vid träning, och vid vintertid för att hästarna inte så få så mycket päls eller ifall dom är klippta för att inte svettas allt för mycket när man håller igång dom kan det ju krävas täcken.

AnTeX
0

Jag har täcke på dem när jag ser att de står och fryser. och när jag klipper dem på vintern. åringarna har gått utan täcke hela tiden men alla har ju så att de kan gå in i lösdriften och även fasst det har regnat ihärdigt en vecka så har vattnet inte trängt in på kroppen på de små rackarna

Joystick
0

Jag är en flitig täckesanvändare till mina killar. 

Nu på sommaren har de bara täcken om de är riktigt ihållande regn i flera dagar. Detta för att jag inte vill att de ska bli kalla på ryggen.

Pegasus har då en "finare" "tunnare" päls och blir lätt fryssen. Joystick har mycket kraftigare päls och är inte alls lika känslig för kyla.

Helklippte Pegasus i fjol efter utställningen i Sikeå och Joystick spårklipptes. Detta för att kunna köra killarna och att de ska hinna torka efteråt. Redan vid klippningstillfället skiljde det sig MASSOR i pälstjocklek på  killarna. 

Väljer täcke efter väder och vind. Fyndade halstäcken  på ÖB i slutet på hösten och de har använts FLITIGT. Innan vi hade halstäckena så stod de ofta och tryckte inne i vindskyddet. När halstäckena kom på så var de ute och lekte mer så helt klart så uppskattades dessa. Som kallast på termometern hade vi -33 grader. Det jobbigaste vädret vi hade var nog när termomtern stod på -18 -20 grader och de blåste småspik

Nackdelen med täcken för mig är att de inte får vara hela och fina så länge. Detta eftersom mina killar  brottas mycket med varandra, springer och och leker jaga, ger lite tjuvnyp i baken  osv. Så broddmärken på vintertäckena, och bitmärken på övriga MEN ja  de får jag ta.

AnnaFagerell
0

Jag tycker du låter nedvärderande mot de som inte vill ha täcke och då försöker du ändå få de som ej vill ha täcke att inte nedvärdera dig…

Använder täcke vid behov, dvs om nån häst är sjuk, badad eller så Aldrig annars. Dom kan gå in och dom går in när dom vill.

Kylan längst upp i norra landet är mildare mot djuren än blåst, kyla och dåligt väder som är i södra delarna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Moheda
0

Jag har aldrig täcke på min kille, utomhus. Men det är av den anledningen att han har en enormt lång och tät päls som inte släpper igenom minsta regndroppe, tro mig!! Jag täcker honom endast om han har blivit svettig efter ett arbetspass, och då står han inne tills han torkat.

De få gånger jag har haft täcke på honom utomhus är lätt räknade då den stackarn svettas - och då har man ju inte nått önskad effekt.

Jag inbillar mig också att de ponnyer som går utan täcke också rustar sig bättre, alltså sätter mer/tjockare päls, om de inte går med täcke på sig för mycket/ofta.Flört men jag avslutar mitt inlägg med att alla gör som de vill och tycker är bäst för sin ponny!!

Kris_J
0

Jag äger massor av täcken men använder dem nästan aldrig, med få undantag.

De som tävlar har ibland täcke i samband med tävling eller träning, beroende hur kallt det är och vilken årstid. De andra kan ha täcke ibland efter bad. Jag klipper vanligtvis inte heller de tränande ponnyerna, det har hänt men är något jag gjort med största motvilja i april en förra året och två för ca 8-10 år sedan.

Mitt ena sto som för att antal årsedan var i superkondis och mycket tunnpälsad frös för minsta lilla då. Nu är hon i inte i lika hög kondition längre och har inte frusit oavsett väder de senaste åren, vilket är precis som mina övriga ponnyer.

Så helst nej tack till täcke, med vissa undantag.

Något jag har fått erfara från någon i min yttre bekanskapskrets är en ponny som "dog av täckesanvändning", denna stackars ponny som gick täckad i tid och otid fick så mycket regnskållor att den dog. Enligt djursjukhuset var det inte ovanligt att de kom in shettisar som hade regnskållor efter att de gått täckade helt i onödan…Det kanske är en överdrift från deras sida, men att täckesanvändning bidragit låter inte helt osannolikt. Ska man nödvändigt ha täcke måste de vara med "andasfunktion.

Veritas odium paretFörvånad

ThiffannyJ
0

Har täcken i mängder, men det är sällan jag täcker bara för att.

Vi täcker med ett tunt fleecetäcke efter ett bad innan utställning.

Täcker hingstarna som tränas på vintern efter träning, vid behov. Har dock märkt att de vi har haft täcke på under vintern fäller sämre än de som inte varit täckta. Vet dock inte om det har något sammband, men det borde det ju ha i och med soltimmarna.

Tror också att hästar som inte täcks sätter en annan päls.

För några år sedan hade vi hästar på bete, som gått med täcke, de var i princip avfällda i januari, februari, men satte vinterpäls i juni. Helt fel blev det.

Täcker vid behov våra 20+ på vintern, men passar mig lite för det. Ena stoet fick nått konstigt i pälsen, typ kvalster eller pälsätare. Vet inte om det beror på att det blev för varmt där under. Hon hade ett vintertäcke på sig, för att jag ville veta i hjärtat att hon verkligen inte skulle frysa. Ibland stjälper man snarare än hjälper, för att man vill väl. I vintras gick hon helt utan täcke och hon mådde hur bra som helst Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

eamy
0

själv har jag ju då ingen häst, men om jag hade en shettis (som jag nu drömmer om ) så hade den bott på en lösdrift utan täck året runt.

Alla hästar som kommer från dom kallare länderna klarar sig utan täcke och mår bäst utan, för om vi slänger på ett täcke på en shettis när det är -20 ute och det är snö storm, då kommer dess päls nästan aldrig vänja sig vid det vädret och kommer inte skydda ponnyn mot kylan + att en häst som har täcke på sig kan INTE värma sig själv med hjälp av pälsen under täcket, shettisen fungerar så att dess hår reser sig och vänder sig lite åt andra hållet när det är kallt och när vi då lägger på ett täcke på det så pressar vi ner pälsen så den inte kan hålla den tät mot huden :)

det är nog det dom flesta som inte anväder täcke tänker på :)

Men självklart finns det shettisar som har någon anan ras i sig och dom behöver oftast ha ett litet täcke på sig för dom har inte den pälsen om en shettis har :)

Ammiii
0

Mina shettisar har så olika päls, så det är skilnad på vad de klarar för väder.
Någon har slät tunn päls, medan någon annan är som en björn, trots samma väder och hagar.

De har täcke på efter bad och svettiga träningspass, annars går de på lösdrift med box att gå in i när de vill.
De har täcke endast om det är regn och kallt så de blöter igenom på ryggen annars. Nära minus och snöblask är ju det som blir otrevligt för dem. 
När det är fint, snö och minus 20-25 är det inga problem, då får de bara extra hö så de kan äta sig varma.

Klipper jag någon har den täcke när det är kallt.

Glad

Santana87
0

… mitt största problem är mer vilken storlek på täcke jag ska ha då strl 85 verkar vara alldeles för stort för min mini…

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

Charlotte-J
0

#19 Vi har täcken från 75 cm.

Amor vincit omnia Kyss

kuusou
0

Hingsten min har gått på lösdrift hela sitt liv och aldrig haft ett täcke på sig. Valacken stod på box i vintras samt filtklippt då han kördes hade honom då täckad efter träning. Ett tag stod han dock täckad dygnet runt men då var han sjuk med. Kommer dock köpa hem täcken och gå liggande. #20 har du de täckerna på din sida ?

http://minihingstar.n.nu

Santana87
0

#20 kan inte hitta några utetäcken på er sida. Det är blankt när jag klickar in på "täcke"

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

Charlotte-J
0

#22 Från rubriken Täcke får du trycka dig vidare och välja vilken sorts täcke du söker ;-)

#21 Håll koll för täckena kommer in närmsta dagarna i dom små storlekarna. Både som Fleece, Regn och Vintertäcken.

Amor vincit omnia Kyss