Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 8857 ggr
PP
0

UTSTÄLLNING: Ludvika 9 juli

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En påminnelse om att sista anmälningsdag (10 juni) närmar sej för Shetland Nords sommarutställning i Ludvika den 9 juli!

Enda utställningen i år med klassindelning efter storlek - så passa på att få era små (86,1 - 96 cm) shetland bedömda bland jämnstora!

Bruksklasser i agility och caprilli anordnas, se denna tråd
Även maskerad, barn och ponny samt handlerklass vid tillräckligt intresse (minst 3 anmälda/klass - föranmälan).

Vi söker sponsorer!
Sponsra en klass för 200 kr eller köp annonsplats i katalogen: halvsida 300 kr/helsida 500 kr. Andra förslag välkomnas oxå.

Hjälpa till?
Vi saknar fortfarande en del funktionärer. Kan du hjälpa till (om så bara en del av dagen), tveka inte att höra av dej! Antingen via PM eller kontakta Pernilla tel.0702007618, e-post

Varmt välkomna till Ludvika!

Petra-Stark
0

Har som plan att komma med en häst och då kan jag hjälpa till med något..

Shoshone
0

Lägger en blänkare här så jag får följa denna tråd :) Har nämligen anmält mej dit och det blir min första shettis utställning :)

Hanna-D
0

Skickar in två anmälningar idag och kan sponsra med ett hederspris.

Johanna-Granberg
0

Lägger ytterligare anmälningar på brevlådan i morgon!! Försöker även ragga fler men de vill inte svara i telefonen {#emotions_dlg.undecided}Försöker senare…

Kida
0

Vi kommer med 3st. Har även anmält barnen i bruksklasserna. Jag och gubben vill vara med och prova på en agility också {#emotions_dlg.smile}

Carita
0

min skrivare har pajat och har ingen tidning kvar men jag ska försöka lösa det nästa vecka hoppas det inte hinner bli fullt…

SofieN
0

Hade tänkt åka, var lite sugen på Caprillin också… Upptäckte precis att jag tror att jag jobbar på, hoppas det går att lösa så jag får vara ledig!

Mini-Angel
0

Jag har anmält o betalat för 2 års hingst {#emotions_dlg.laughing}

PP
0

#2 och 3 Stort tack! Jag kontaktar er så snart det står klart att vi får tillräckligt med anmälningar.

Övriga: Ni är så välkomna! {#emotions_dlg.laughing}

PP
0

Idag återstår en vecka av anmälningstiden och vi har fått 17 anmälningar. Vill därför påminna en sista gång så att de som vill visa inte glömmer att anmäla. Oskyldig

Vi kommer inte förlänga anmälningstiden då vi legat lågt pga anmälningstakten och därmed kommer få lägga manken till för att ragga sponsorer och sy ihop arrangemanget om det väl blir av.

Vill inte vara tjatig, men har Du planerat att ställa ut hos oss i Ludvika är det hög tid att skicka Din anmälan… Flört

Mini-Angel
0

Hoppsan!

Är det 40st som det måste vara?

Hanna-D
0

#10 Vad är minimum för att utställningen ska bli av?

PP
0

#11, 12 Stämmer att det är minst 40 anmälda som gäller enligt propositionen.

SofieN
0

Klantig jag är. Kom på att jag har semster när utställningen ska vara! Så jag kommer anmäla två (och hoppas att inget kommer i vägen denna gång som halta hästar och käkfrakturer), är lite sugen på caprillin med den ena hästen också om jag vågar mig på det.

susanne-s
0

Har inte men ska, anmäla tre

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Shoshone
0

NEJ! Men kom igen nu och anmäl! Den måste ju bli av nu när jag ska göra debut annars blir jag jättebesviken! :-( Har ju beställt träns o grejer! Jag ska tjata på min enda kompis jag vet ska vara med, hon har säkert inte anmält ännu! :)

UlrikaHalfvarsson
0

Jag kommer att skicka iväg några anmälningar i morgon. Hoppas det är fler som anmäler!

fuxar
0

Jag ska anmäla några stycken också!

Glad

[jannerman]
0

Jag hoppas också verkligen att det blir avFlört, har en till på gång i vårat stall som kommer att anmäla!

susanne-s
0

Betalt och i morgon läggs anmälningarna på lådan ;-) 3 st

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Trine
0

Velar om vilka jag ska ta…men två blir det nog iaf OM jag får barnvakt..

Trine
0

Hmmn, såg att det var maskerad, ska det anmälas innan eller? Är det bara o ta med om barnet vill klä ut sig?

Annalena
0

#22 Det skall anmälas före Glad, minst 3 anmälda för att den klassen skall bli av.

Kom igen nu och anmäl era ponnyer !

Mini-Angel
0

Hur går det med utställningen?

Blir den av?

Hoppas,hoppas Skrattande

PP
0

Minimiantalet är passerat, så utställningen blir av som planerat! Skrattande

Mini-Angel
0

Kanon! Jätte kul!

Shoshone
0

Wiiiiiii SkrattandeSkrattande Hoppar och skuttar!!

Trine
0

Ah, här fick jag ju svaret !

Kul !

Men nervöst, har inte visat Tilia sen Delsbo-2007 Gladtror jag det var.

PP
0

Nu närmar sej anmälningarna maxantalet! De som postat sista anmälningsdag bör komma fram imorgon.

Uppger man e-postadress på anmälan får man bekräftelse på att den är mottagen. Hör man inget trots lämnad e-post - eller om man inte uppgett e-post och vill veta att anmälan kommit fram - går det bra att kontakta mej:

granje@tele2.se, tel.070-200 76 18 eller via PM.

Vill pusha lite för Maskerad och Handlerklass där vi skulle behöva någon mer deltagare för att nå upp till det antal som krävs enligt propositionen. Föranmälan även till dessa klasser alltså. Går bra att kontakta mej enligt ovan om man vill vara med. Ingen åldersgräns i dessa klasser! Skoja till det lite i maskeraden eller passa på att få tips om hur man visar häst på bästa sätt.

I dagsläget har vi ingen anmälan till klass 19 Barn och ponny, så det ser ut som att den klassen kommer utgå.

PP
0

Utställningen blev maxad till slut! Det hade jag aldrig vågat hoppats på förra veckan. Oskyldig

Vi välkomnar fler sponsorer. Köp en klass för 200 kr, en halvsidesannons i katalogen för 300 kr eller slå på stort med en helsida för 500 kr. Även andra förslag välkomnas! Tveka inte att höra av dej om du vill bidra.

PM:a eller kontakta Pernilla tel.0702007618, e-post

Mini-Angel
0

Hojjta gärna till här när katalogen finns på nätet Flört

ponnyfotot
0

synd att jag inte såg detta förns nu hade väldigt gärna  vart med med min shettis  valack :)

men nu är det försent (det hade blivit våran första utställning) :( :(

emma_dressyr
0

Första gången för mig på utställning, hur ska detta gå ;) aldrig ens sett en, själv sysslar jag annars bara med dressyr på vår stora häst. Tur kompisen är med och ställer ut sin å coachar mig, Några tips? Träns eller grimma, 3års sto. Några regler med klädsel, eller speciell grimma osv,??

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Träns eller grimma
En fråga om smak och hur säker man är på sin ponny. En del kan bli väldigt uppspelta när de kommer hemifrån och då kan det vara bra att ha bett på dem för att kunna kontrollera dem. Man skriver på en hästägarförsäkran vid ankomst där man, förutom att man garanterar att hästen är frisk och inte varit utsatt för smitta, är tränad för sin uppgift och kan visas fram på ett säkert sätt…

De flesta visar i särskilda showgrimmor/träns som har smala remmar och där tränsen har fast nosgrimma (sitter i sidostyckena) för att det ska bli så lite remmar som "stör" som möjligt. Det går naturligtvis bra att använda vanliga grimmor och träns oxå. Vitt är populärt. Engelsk nosgrimma är att föredra på träns.

Kan dela med mej av ett tips jag snappat upp här på forumet hur man snabbt och billigt kan ordna ett eget visningshuvudlag: ta en vanlig remontnosgrimma, gärna stl cob så att nackremmen inte ligger för nära ögonen på ponnyn. Plocka bort remmarna man spänner under hakan och trä en kedja eller grimskaft genom ringarna - klart!

Bifogar en bild. Jag har även fäst ett pannband på nackremmen för att få lite bättre stadga på huvudlaget. Hur högt man vill ha nosremmen är en smaksak (ska nog korta upp denna något).

Klädsel
Det finns inga regler för klädsel, men en bra utgångspunkt är att man ska se proper ut så man inte "stör" intrycket eller drar blickarna från ponnyn. Många tycker vitt är snyggt, men det är kanske inte så praktiskt alla gånger. Bekväma skor man kan springa i är ett måste.

Lauth
0

Nu ligger listan på anmälda ponnier ute på webbstamboken Glad

Mini-Angel
0

Kanon!!

Synd man var ensam i sin klass Rynkar på näsan

Kida
0

Nu är jag ju lite ny med det här, men jag tycker att det ser lite konstigt ut i webbstamboken..? Någon får gärna förklara för mig Skrattande. Varför går inte klass 15A och 15B tillsammans? Båda klasserna är ju veteranklass för ston och 15A är svart och går ensam och det går svarta i 15B också.. Funderar också på klass 13A och 13B. Varför är det blandade färger i båda klasserna om dom inte går tillsammans?

Lauth
0

Det har med klassuppdelningen att göra.

Dom delas efter storlek. A-klasserna är dom som är i indelningen Liten (86,1-96 cm) B-klasserna dom större.

Tyvärr fanns inte benämningen Liten och Stor när jag skulle döpa klasserna i webbstamboken så då fick det bli A och B

// Angelica, underlagsmakare i Nord

Kida
0

Okej, då förstod jag mycket bättre Skrattande.

PP
0

Katalogen är skickad (som föreningsbrev) till utställare och sponsorer idag och bör nå fram senast i början av nästa vecka.

Här följer lite information om dagens upplägg. Klasserna bedöms i följande ordning (klassnummer med antal anmälda deltagare inom parantes):

10L(2), 10S(5), 3S(2), 5S(1), 6S(5), 7M(1), 8M(1), 8L(2), 8S(5), 9S(4), 11M(1), 11L(2), 11S(6), 13M(2), 13L(2), 13S(12), 14AS(1), 14BM(1), 15L(1), 15S(4), 1S(4), 12L(2), 12S(2), 2S(1), 2M(2), 12M(2), 20(3)

Klass 18 Handler (4) bedöms direkt efter lunchpausen
Klass 20 Maskerad (3) alltså sist av klasserna före championaten

Paus för lunch runt kl.12 när det passar att bryta mellan två klasser. Mer exakt kan inte meddelas förrän på plats beroende på eventuella strykningar. En fingervisning är att det vanligtvis hinns med ca 30-talet ponnyer innan lunch. Men tänk då som sagt på att strykningar påverkar antalet och hur många klasser som hinns med.

Vill Du stryka Din ponny, tänk då på att meddela arrangören och inte bara skriva det här.

Varmt välkomna till vad vi hoppas blir en trevlig dag med shetlandsponnyer bland shetlandsvänner!!

carina-w
0

En vägbeskrivning ifall man vill åka och titta och inte får ngn katalog.

PP
0

Men vad knäppt det ser ut… Gör ett nytt försök.

PP
0

VÄGBESKRIVNING:
Från RV 66 (Västerås) – Passera Smedjebacken och Morgårdshammar. Efter 70-sträckan, ta av till vänster, skyltat Snöån, Hagge. Efter ca 3 km, ta till höger, skyltat Räfsnäs. Därefter är det 6 km fram till ridklubben, som ligger på höger sida.

Från RV 50 (Borlänge) – Kör mot Örebro i rondellen (höger) och fortsätt ditåt genom hela stan. Passera två korsningar med trafikljus, vid det tredje trafikljuset vid fyrvägs­korsningen vid OK/Matmagasinet/ST1, ta till vänster mot Malingsbo, Räfsnäs. Följ därefter anvisningarna nedan…

Från RV 50 (Örebro) – Vid första trafikljusen i Ludvika (vid ST1-macken/Matmagasinet), sväng höger mot Malingsbo, Räfsnäs. Följ därefter anvisningarna nedan…  

Efter ca 600 m sväng vänster mot Hagge, Räfsnäs, Brukshundklubb. Följ denna väg genom bostadsområdet, förbi Jägarnäsbadet och vidare. När det blir 50 igen är det ett par hundra meter fram till ridklubben som ligger på vänster sida.

GPS koordinater: WGS 84 (lat, lon): N60° 6.229’, E 15° 13, 114’

carina-w
0

Tack Flört

Johanna-Granberg
0

Pernilla: Kommer de som tillhör gruppen små att mätas? Tänker då främst på att de som är mätta som 3åring kan ha växt, eller kommer de bara att mätas på domarens begäran??

PP
0

#45 Vi mäter mini och liten (samt alla treårsston). Övriga kan kontrollmätas på domarens begäran.

Johanna-Granberg
0

#46 Tackar då vet jag!!

Charlotte-J
0

Jag kan ta med grejer upp om någon vill!

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

Lite ny info om dagen:

Vi anordnar en teckningstävling för alla barn (stora som små) som kanske vill ha något annat att göra än att bara titta på hästar hela dagen. 

Några kommer oxå sälja begagnad hästmundering/ha bakluckeloppis. Detta sköts helt och hållet av var och en som har saker att sälja och alla som vill kan förstås vara med och sälja.

fuxar
0

#48 Charlotte vad bra , tar du med glans sprayen som jag nämde på facebook? sak även fundera om det är något annat?????

Mvh/GunillaGlad

[jannerman]
0

#48 ja, vad bra om du kunde ta med mera final mist eller vad den heter, glanssprayen som är så bra!

Har du flughuvor till minishettis??

Charlotte-J
0

#48 Ja jag tar med Sprayerna till dig Flört

#49 Tar med Spray till dig också Flört Har Flughuvur till mini men dom är nästan för små till mini. Kan ta med så du får titta. Har Flyveil i shetlandsstorlek så den passar säkert mini också.

Amor vincit omnia Kyss

Kida
0

#48 Hej! Såg att du hade transportskydd till mini. Sitter dom bra? Finns det fler färger?

Charlotte-J
0

#63 Ja dom sitter riktigt bra. Finns i Lila och Rosa.

Amor vincit omnia Kyss

Shoshone
0

Såg att det var tränstvång på 1-åriga hingstar på örebros ponnyutställning men det är inte det här va?

Hur gör man för att inte bli jobbigt överraskad med denna regel på vissa ställen, är denna utställning i SSS regi och då gäller INTE tränstvång på 1-årshingstar eller??

Tänkte om man kunde hålla isär det beroende på vilken arrangör det är..

PP
0

Reglerna finns i propositionerna (i SSS:s fall grundpropositionen). Läser man dem ska man inte behöva drabbas av några obehagliga överraskningar.

På SSS:s utställningar gäller tränstvång på hingstar fr o m det år de blir två år, samt att hingst ska visas av person över 16 år.

Johanna-Granberg
0

Oj, vilken fin katalog som damp ner i brevlådan idag!! All heder åt utställningsansvarigSkrattande

Johanna-Granberg
0

#54 Kan du ta med en vit föl grimma i minsta storlek åt mig??? Den i storleken större var alldeles för storFörvånad

Hanna-D
0

Vilken superfin katalog! Glad

Mini-Angel
0

Håller med # 59 och #57 Skrattande

Charlotte-J
0

#54 Jag tar med en Grimma till dig!!

Amor vincit omnia Kyss

Johanna-Granberg
0

#61 Kanon Lotta!!!!

Kida
0

#54 Dottern vill att du tar med transportskydd i rosa om det är ok? Hur hittar jag dig i Ludvika Glad?

Charlotte-J
0

Jag tar med Rosa Transportskydd!

Du hittar mig säkert med någon häst ;-) Vi ställer ut häst nummer 36 och 47. Jag har en lång hästsvans nästan ner till rumpan ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Kida
0

Okej! Då letar jag Skrattande.

Annalena
0

Vad roligt att ni uppskattar/gillar katalogen Glad !

Pernilla har lagt ner ett jättejobb på den.

Ni är alla hjärtligt välkomna på lördag till vad vi hoppas blir en toppendag !

Annalena

Johanna-Granberg
0

#66 Är det några strykningar än??

Kana
0

Jag har sturkit Ninette och Kanrikas Nils :(

Charlotte-J
0

Och vi stryker Kryddgårdens Lingon!

Amor vincit omnia Kyss

Annalena
0

Nr 41 Nallebo Rossminta är struken.

Annelie-P
0

#69 Vad tråkigt!

Charlotte-J
0

#71 Njae, hade du sett henne skulle du förstå varför Flört Hon har sen anmälningsdagen blivit så tjock att hon numera ser ut som en säl eller nåt Flört Så det får bli en annan gång!

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Senast imorgon middag måste jag veta om någon mer vill att jag tar med grejer från Butiken till Ludvika!

Amor vincit omnia Kyss

carina-w
0

Börjar det kl 9.00 ??

PP
0

Utställningen startar kl.9.

Första start i Caprillin ca kl.10
Agilitybanan öppen hela dagen.

Katalogen är skickad till SSS:s webbmaster, men ser att den fortfarande inte är utlagd… Rynkar på näsan

PP
0

Kan ju lägga ut en skiss över anläggningen iaf.

• Publik kan parkera vid stallet på markerad plats och jäms med staketet framför stallet.
  • Alla transporter parkeras på den stora Hästtransportparkeringen till vänster om infarten (använd infarten som inte är kryssad på skissen för att slippa trängsel framför stallet).
  • Vi räknar med att hålla till på den stora ridbanan med både utställning och bruks. Sekretariatet kommer även finnas där. Vänligen gå med ponnyerna över den lilla ridbanan.
  • Mätning vid gödselstacken.

Väl mött!

Mini-Angel
0

#76 Gillar sista punkten Skrattande

Shoshone
0

Mini-Angel, Haha, jag reagerade likadant Haha :) Det var skoj :)

*KL

Ikväll när jag stog och försökte skura min ponny vit från alla gräsfläckar så tänkte jag på hur många fler det var som just då, samtidigt OXÅ stod och schamponerade sina ponnys :D Det gladde mej, då kände jag mej inte så ensam med att vara blöt från topp till tå :)

Hörni! Nu är det bara 10 timmar kvar tills det börjar! :D Va skoj det ska bli!

SofieN
0

#78 Har stått och skurat som bara den jag med. Kom hem för en halvtimme sen… Hoppas inte skimmeln ligger och sover i nån bajshög inatt bara ;)

Trine
0

Nr. 44 och 53 är strukna, utan dragbil Skrikandes

PP
0

Även nr 6 och 32 är strukna.

Anna-karinS
0

Stort lycka till idag till alla som ska ställa ut och tävla idag!!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.