AB samma som A ?
En AB premierad häst, är det samma som A premierad? Eller varför står det både A och B?

Nej, det är inte samma. AB heter numera GI.
B och AB kallas numera för G, G1 och G2. Dessa avelsvärdeklasser beror på individens egna kvalitéer och meriter.
A och Elit får de för avkommornas kvalité och meriter.
AB är på egna meriter och A är för god förärvning, dvs avkommornas meriter. För A krävs minst 5 avkommor. Regler för de oloika värdebokstäverna finns att läsa i storeglementet som återfinns på www.svehast.se
Ovanstående gäller ston, idag utdelas inte AB, det motsvarande i dag heter GI. Hur hingstarna belönas är inte efter given norm utan man ser till helheten. Mer finns att läsa i hingstreglementet.
Veritas odium paretFörvånad

Här har vi en artikel om avelsvärdeklasser.
ok tack för era svar, jag tycker det här med G1 och G2 är svårt att komma ihåg och hålla isär, förstår inte varför man måste ändra… Är det G1 eller G2 som är "bäst"?

Det krävs mer för GI.
Men det verkar inte gå i följdordning eller…G är lägst i "rankingen" eller har jag fel? Jag vill ha det till att först kommer G sedan G1 och sedan G2 då verkar det mer logiskt.

Förut var det så att när ett sto blev stambokfört som 4-åring med sitt första föl vid sidan så fick hon sitt B. Om stoet dessutom hade fått diplom som 3-åring så fick hon AB i stället för "enbart" B när hon stambokfördes (AB är alltså ett diplomsto som sedan stambokförts). Om hon inte hade fått diplom som 3-åring så fick hon sitt B vid stambokföringen.
A kan man sedan ansökan om då stoet efter några år har förärvt sig väl och hennes avkommor uppfyller de kriterier som efterfrågas för ett A.

#7. Nej, det är högre krav för att få GI. 1 är bättre än 2 kan man ju se det som också ;)
AB, behöver inte vara ett diplomsto. Jag har själv ett sto som fick 39p som treåring men som travat fort detta, föranledde hennes AB när hon visades med föl vid sidan. se nedan.
http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaMeriter.asp?Nr1=16431

#10: Då kan man nog säga att om stoet hade någon ytterligare merit i samband med stambokföringen så fick hon AB i stället för B.
Kanske ska förklara varför det står GI och diplom på hennes avkomma trots 39p. Avkomman har fått dubbelgulds diplom, men tilldelades GI på premieringen då hon uppfyllde kraven för GI när hon anmäldes till premieringen. Eftersom hon tilldelats guld vid lägst 1 och 3 års ålder. Förvirrat?
#11, precis.