Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 652 ggr
Mannas
0

Hur smittar hästinfluensa

Kan hästinfluensa smitta via en människa till en annan häst?

VeronicaP
0

Ja

Mannas
0

Så även en häst som inte visar symptom kan föra smittan vidare via en människa till en annan häst.Vad jag förstått så kan smittan spridas via hästar som är symptomfria.(eller med mycket lindriga symptom)Hur mycket skall man då decinficera kläder osv.för att ta kål på viruset?

Viruset som började i södra Finland sprider sej nu högre uppåt i landet,då min man jobbar som hovslagare så kommer han i kontakt med en hel del olika hästar.Våra egna är vaccinerade mot hästinfluensa.

Hanna-D
0

#2 Ja. Vaccinerade hästar har i regel lindriga symptom (eller inga alls). Det är framförallt vätskedropparna som hästen hostar/frustar ut som smittar men utrustning, transporter osv. kan också föra smittan vidare.

Enligt min förra veterinär behöver hästar vaccinerade mot A2 oftast ingen behandling om de skulle smittas utan det brukar räcka med vila.

VeronicaP
0

Att aldrig ha samma kläder i andra stall , har man varit iväg på tävling el i ett annat stall byta kläder innan du går in till dina egna hästar tex tvätta händerna ,

Virkon är ett bra medel

[LinneaDahlberg]
0

#4 veterinärer LEVER för virkon! ;)

VeronicaP
0

#5 Yapp och när vi fick Abortvirus på mitt gamla jobb så gjorde jag det med tanke på mina hästar här hemma *ler* har aldrig haft så rena hästkläder någon gång *S*

[LinneaDahlberg]
0

#6 härligt! =)
på ett spex 2005 sjöngs en fin variant på "dansa i neon"… men en hette "bada i Virkon". Väldigt populär! ;)
det är verkligen bra till ALLT.

Mannas
0