Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 689 ggr
Pia-Lena
0

Handhästridning

Någon som har erfarenhet av att rida en lite större häst(ca 1.40) med en shettis som handhäst?

Ove-D
0

Min fjording är 150 cm och jag har haft shettis på släp… Vad är det du undrar över? /Karin

Pia-Lena
0

Använder du träns eller vanlig grimma? Jag föreställer mig att med träns blir det en konstig inverkan i shettisens mun av bettet.  Jag menar det måste ju dra uppåt.

UG
0

Jag har också en fråga: går det bra för shettisen att gå bredvid hästen som rids? Det måste vara olika beroende på shettisens temperament och form ifall den pinnar på och vill om eller om den sackar efter? Ingen risk att den kan bli sparkad av ridhästen?

Hanna-D
0

Vi har haft shettisarna som handhäst ibland men det brukar inte fungera så bra. Har man en C-D-ponny kanske det går men med våra halvblod som är runt 170 cm i mankhöjd blir det alldeles för stor stegskillnad och shettisen får takta/trava för att hänga med och det tycker jag inte är schysst.

Ove-D
0

Vi köpte fjordingen just för att jag skulle kunna rida med då min lilla son red någon av shettisarna. Att vi köpte just denna fjordingen var för han var så snäll både att hantera, rida, köra och mot andra hästar. Det är ett måste om det ska fungera. Jag var och tittade på flera andra hästar men han var den tryggaste och lugnaste av alla..

Jag hade grimma på shettisen under tränset som jag fäste longeringslina i. Och min son styrde med träns och tyglar… Detta har fungerat bra med olika av shettisarna, men jag har ETT sto och hon och fjordingen gillar inte varandra så det har jag inte testat att ha just henne på släp.

Angående tempo så är mina shettisar piggare än min fjording så jag ser inte det som ett problem då shettisarna tycker det är roligt att springa… Mina shettisar brukar gärna trava även när de är lösa (ska in till stallet) eller när de leds… Men jag har bara skrittat med fjordingen.

Lulan
0

jag mötte ett ekipage där en shettis var handhäst - eller ryttaren hade bundit fast den med ett grimskaft i den ridna hästen sadelgjord. När vi till slut lyckades passera ekipaget (hon hade mindre koll och jag körde frosty) hörde jag efter ca 1min en häst komma galopperande bakom oss. det var shettisen som slitit sig och kom glad i hågen mot oss. självklart visade sig det vara ett superbrunstigt sto som ställde sig med svansen i vädret framför min hingst! och när ryttaren väl kom tillbaka tog det henne flera minuter att fånga in shettisen som kråmade sig framför frosty. jag var smått irriterad som ni kanske förstår och sa inte så många ord till ryttaren mer än att fånga hästen!! Nu har jag världens snällaste hingst så det gick relativt bra. Men jag anser att ska man nu ut med en handshäst ska man ha 100 % koll på BÅDA hästarna.