Svar från SLu!

jag tar alltid kopia på provsvaret och behåller men skickar alltid in orginalet
Vanligtvis skickar man en kopia på orginalet.. vet inte hur det är i detta fallet, men ska kolla detta såklart.

ok, jag har gjort härstamningskontroll på 8st av mina hästar och vid varje tillfälle har dom velat ha in orginalet iaf

….varför gör man härstammningskontroll?
För att kolla så att det verkligen är rätt föräldrar till hästen innan den registreras.

#5 är det ett krav för att regga?

#6 Kan vara så om man har lämnat in regansökan för sent då krävs det tex
Om man inte har fått en betäckningsrapport så måste man DNA testa mamman också. Annars kan man inte göra en härstamningsverifierng.

Jag betäckte mina miniatyr och shettis ston med icke godkänd shettis hingst så för att fölen ska få stam är fölen härstamningsverifierade mot sin far och får pass i SH och nu skall passen vidare till UK för registrering där
valde denna hingst pga att han e sååå enormt snygg och hade underbar utstrålning, tror han har en rätt fin pappa, de blev iaf en mkt lyckad mix
men nästa år blir de bara hingstar med betäcknings rapporter de blir så mkt lättare när de e dags för registrering
Japp, hon fick ingen betäckningsrapport av hingthållaren! vilket innebär merarbete och kostnad för mig.
Men nu är hon ok så långt. (Får väl skicka in (dyrbara) orginalet då)

Det får du väl kräva hingsthållaren på,,man ska väl inte behöva betala andras slarv,,,,,,eller????
# 10 Det måste stå att Härstamningskontroll mot fader och moder utan anmärkning om du ska ansöka om pass men inte har en betäckningsrapport
Jag kan tycka att om fölet är litet och finns vid mammans sida borde man inte behöva DNA kolla mamman.
#12 När kom modern in i bilden?? Har gjort allt i min makt!
#11 Tyvärr..har gjort..försök du…
Tänker hur som helst hitta någon som vill anstränga sig med att ID kolla henne trots sin enorma päls……så får vi se hur det går. Jag har följt instruktionerna.
# 13 Det föddes för några år sedan ett föl här som ägaren (jag ägde stoet och en annan person ägde fölet) inte fick betäckningsrapporten på. Reglerna var då att för att få registrera fölet skulle det ta DNA både på mamman och fölet. Jag tyckte det är onödigt att ta DNA på mamman eftersom fölet var vid mamman sida jag hade till och med tagit kort på fölningen men så var reglerna.
Jag beklagar verkligen sin situation, så tråkigt när man göra allt rätt och råkar ut för så mycket extra kostnade.
#12 Har nu synat lappen jag skickade in. Där fyller man i att undersökningen avser härstamningskontroll mot DNA. Det svaret fick jag här på forumet.
Båda föräldrar står med. Men i svaret står att härstamningskontroll mot fader utan anmärkning. Moderns namn står med inget mer.
Skulle jag fyllt i ID-kontroll genom DNA/blodtypning eller vad!?
Jag vill ändå tro att allt är i sin ordning.
# 15 Precis så var det på mitt svar också. Jag skickade in prov på två ston och kryssade precis som du i härstamning mot DNA. På det ena stoet stod härstamningskontroll mot fader utan anmärkning och på den andra stod det härstmningskontroll mot fader och moder untn anmärkning.
Jag ringde till SLU och då fick jag ett nytt provsvar. Jag antar att SLU har DNA från mamman för annars går det ju inte.
Så jag ska ringa SLu och korrigera?
Har nu fått svar från stamboksföraren om att det måste stå mot moder oxå och att slu inte har hennes tagel. Konstigt att man inte kan få information innan man gör testet, för hur i hela friden ska man kunna veta sånt här!?
Jag följde alla instruktioner. Från Slu har jag fått ett exakt likadant provtagningsset! Hur fasiken gör jag då, då blir det ju likadant en gång till med skillnaden att Gavinas mammas pappa kommer kollas istället???? Hur ska man fylla i att modern ska kollas mot fölet? jag bara undrar…
riktigt less på detta nu, behöva betala ytterligare ett prov pga dåligt info.
Har nu betalat två DNA prover på 750 kr.
Egentligen undrar jag varför, när ID kontrollanten tar exakt samma prov?
Det kostar inte lika mkt då..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#18 Under de senaste åren har de klart fråmgått av plan och riktlinjer samt stambokförarens infor vad som menas med härstamningskontroll, informationen har givits genom SSS medlemstidning och via stambokförarens information i webbstamboken samt i vilka fall härstamningskontroll krävs.
#19 Vad menar du med."Egentligen undrar jag varför, när ID kontrollanten tar exaxt samma prov"?
Du betalar ju SLU för att de ska "köra" testet. Det är inget ID kontrollanten gör.
Veritas odium paretFörvånad

#19 När jag gjorde DNA på Caramell så betalade jag 1500 kr rill SLU
#19 Det du betalar id kontrollanten är inte själva dna körningen på slu… det hade tillkommit oavsett.
Det ska ALLTID kollas mot både moder och fader och SLU har inget krav på sig att veta allt. Det är "bara" att skicka upp tagel på moden och kolla det mot fölets och givetvis får man betala för ett till.
Hingstarna betalar man 1500 kr för
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Varför betalar man mer för dem??
Borde väl vara 750 kr/ analys…?
Dyrt! Kanske är dags att överväga att anlita ett utländskt lab? De är betydligt billigare…
#20 Tack för svaret.
Jag bortser från första svaret eftersom det var ett tag sedan nu. (Det var bara synd på SLus blankett att man inte kunde fylla i vem taglet skulle kollas mot alltså både fader och moder, men hur som helst så visste jag ju ändå inte detta när provet skickades. Jag trodde jag hade tagit reda på hur det skulle vara via detta forum, skulle väl frågat stamboksföraren men visste inte detta.)
Men då tror jag att jag förstår, tagelprovet som idkontrollanten "körs" alltså inte, det är det som är skillnaden. För han tog provet och fyllde i allt innan han förstod att jag redan gjort detta. så det gjordes inte en gång till. Antar då att provet som idkontrollanter tar bara arkiveras.
#23 håller med, analysen är väl densamma oavsett om taglet kommer från sto eller hingst??
#19 alltså kunde jag lika gärna låtit id kontrollanten tagit provet åt mig och betalat detta separat. Det kanske hade blivit fel iaf och jag behövt göra om det.
Men nu är analyssvaret i original medskickat passansökan så jag hoppas att det är slutkrånglat nu. Alltid lär man sig något nytt!
# 22 23 mfl… ursäkta min tröga hjärna… 1500 kostar det väl då för att man testar mot fader OCH moder…750+750=1500kr. Kanske jag inte behövde betala för en extra analys trots allt..Skulle kosta 1500 även för mig??
Det är ju en liten tröst ändå..
men dyrt är det! vet inte om det verkligen behöver kosta dubbelt upp för att man kör två tester när man ändå håller på men vad vet jag!? inget tydligen..
#26 Precis… 1500 även för dig om du testar mot både mor och far
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Analysen kostar alltså 750/st… sen beror det på hur många man måste testa avkomman emot vad själva slutsumman hamnar på…
Så 750 kr även för en nygodkänd hingst (för jag antar att det är det du menar) under förutsättning att hingstmodern redan är kollad mot sin far, eller??