Färger - Svartbrun
Svartbruna shettisar visar vi i denna artikel. Dessa förväxlas ofta felaktigt med vanliga bruna, eller svarta som skiftar lite i brunt.

Det finns alltså en del felregistrerade shettisar, som egentligen är just, bruna eller svarta. De kan jämföras med en dobbermans teckning. De har svart botten, och röda teckningar. Mulen, bakom öronen, i ljumskarna och baksidan av bakbenen är röda. Nu har jag bara ett fåtal bilder, flera på samma häst - men de visar ändå tydligt de röda tecknen.

Shetlandsponnyer får som bekant ha alla färger, utom tigrerad (prickig). Vi presenterar här på shetlandsponny iFokus olika färger i en artikelserie i bilder.
Har Du en bild på en shettis i denna färg, i någon nyans som inte finns med, som Du tycker kan passa här? Maila den då till cattis@monkeytoys.com
Tidigare färger i artikelserien:
Länkar till de som bidragit med bilderna:
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2006-04-25
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
själv vill jag ha allt till mörkbrun! =)

Nä för mig är det svartbrun , mörkbrun är de som är lite ljusare
när jag gick färgkurs var det stenhårt ljusbrun, brun, mörkbrun eller svart så jag håller mej till det. Känns som det kan kvitta
Mycket märkligt. Jag gick också färgkurs (säkert för samma person som dig) och i kursmaterialet (Bo Furugrens Hästens färger) står det ju till och med om svartbrun. Vi hade i alla fall uppe den färgen på kursen jag gick. Och även om vi inte haft det så är det ju en "registrerad" färg så varför man ska ignorera den, det förstår jag inte. Man kan ju inte med "med flit" skriva fel färg i en signalementsbeskrivning för att färgen inte varit uppe på kursen.
Amor vincit omnia 

Vem höll i den kursen?? (svara inte för då blir det personangrepp). Det är väl klart att man ska ange så korrekt som möjligt vilken färg hästen har. Svartbrun finns ju och ser ut som på bilderna ovan. Skitsnyggt tycker jag personligen.

#5 Det räknas inte som personangrepp att nämna ex domare man visat för vid en utställning, eller kursledare vid en färgkurs.
/Cattis
Öh… ja den mest omtalade av alla höll i kursen…. Jag bryr mej heller iof inte så mycket. Jag gillar svarta.. tycker inte om bruna alls och vill inget ha som är mittemellan. Så var det löst för mej =)
DOCK är det supersvårt ID kolla sådana som föl.
Men är det inte så enkelt som svart kropp med ljusa ljumskar och runt ögon och nos?
# 9 skämtar du med mej? ett föl kan vara kolsvart eller brun på ovansidan och svart under. Eller grå och ändå ser du inte vilken färg det är. .
jag har lagt in två ponnyer på min fotosida. Den ena är brun och den andra svart. Huvudbilden mörkbrun och helbilden är svart. Det var jättesvårt bedömma dessa. Kolla gärna på dom och säg vad ni anser från bilderna
När jag började med hästar, på typ 1800 - talet, så sa man då att det inte fanns några riktigt svarta hästar. Jag är inte uppdaterad på det här med färgerna, men ni som vet, har man ändrat det? Finns det inte nästan alltid bruna skiftningar på svarta hästar?
Nyfiken madde
(Då kallade man förövrigt svarta hästar för rapp.)
#12 mitt svarta sto som finns i mitt fotoalbum har inte ett edna brunt hår. Inte ens på sommaren. Det finns flera sådana som jag sett så det är lite båg tror jag
#12 kan nog hålla med dig, för jag har alltid också hört att svarta inte får ha några andra färger alls förutom svart. Måste säga att många av dom svarta shettisarna vill jag ha till svartbruna. Fast det är ju jag det
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#13 hmm intressant, kanske ville man bara göra svarta hästar mer exotiska, jag vet inte, så sa de i alla fall förr.
Svart är förövrigt min favoritfärg på hästar:)

#14 jag har en svart här hemma som vinter tid ser lite mer ut åt det bruna men på sommaren är han verkligen svart , sen att han har svarta föräldrar gör ju allt lite lättare ändå och våra ponnyer som går ute så mycket tror jag blir lite blekta i pälsen..
Jag gillar egenligen inte svarta så jag vill hellre få dem till någon annan färg tex mörkbrun, men om de inte bär på de bruna generna så är det ju svårt… Det är som min fölunge från förra året… I början försökte jag få honom till allt annat än svartskäck tills jag såg att huvudet var helt svart… Men har har viserligen en black pappa, men ändå… får väl se i sommar när han fällt vinterpälsen…
#17 Det är ovanligare om en svart häst inte bär på brunt anlag än att den skulle göra det. Du måste gå hela vägen tillbaka i stammen för att kolla det.
Vilket är vanligast att en brun bär på svat anlag eller att en svart bär på brunt anlag?
En brun bär ALLTID på svart anlag
hm… okej… Men när det gäller anlag och svartbrun då??? Eller vill ni inte få det till att det finns något som heter så? Jag kan hålla med om att det är svårt att dra gränsen mellan svartbrun och mörkbrun, särskilt på mitt ena sto som är mörkbrun på sommaren och svartbrun på vintern…

Vad jag förstått efter att ha läst i "Hästens färger", så ska svartbrunt vara en svart häst med samma anlag som ger bruna mjölmule och fuxar ljus buk… Pangarè.
#21 just med svarta och bruna anlag är ju en egentligen simpel sak. Har inte du gått färgkursen? fick för mej det iaf. Visst kan man inte veta allt. Själv har jag problem ibland men dock inte vad gäller att veta svart anlag finns i bruna hästar. DET är en viktig sak tycker iaf jag
En brun häst har ett anlag som begränsar den svarta färgen. För att en häst ska bli brun så måste den alltså ha anlag för svart för att det bruna ska synas, eftersom anlaget inte begränsar det röda. Det är därför en fux kan lämna bruna hästar, för om de har anlaget för brunt så syns det inte på dem själva men däremot om det kombineras med ett svart anlag i avkomman.
Jag har uppfattat det som att en svartbrun häst är en brun häst av väldigt mörk nyans, eftersom man inte kunnat hitta ett eget anlag för svartbrun. I grunden är det i så fall alltså ett brunt anlag. (Förmodligen har de väl också ett sånt anlag som Pernilla skriver om i #22, eftersom det ger just den specifika begränsningen av det ljusa till mule och ljumskar.)

Jag har en häst som är svart i passet och sommarpälsen verkar vara just svart( har ej sett honom i sommarpäls) han har kliat bort fläckar av vinterpälsen och under är han svart men vinterpälsen har varit i både svart och brunt. Då är han väl inte svart??
Kan man ändra det i passet på något vis???
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det är väl det vi fick lära oss på kursen som är en svart säsongsbetonad häst. (jag har för mig att kursledaren sa säsongsbetonad)
Amor vincit omnia 
#23 men min fråga var ju inte skillnaden på svart och brunt utan sklillnaden på svartbrun och mörkbrun…
#27. Din ponny är säkert svart
#23 bra fråga… jag skriver alltid mörkbrun på sådana hästar för jag tycker inte man kan säga svartbrun. Finns inte hos mej iaf.
#12 När jag var "liten" fick jag också lära mig att svarta hästar inte fick ha någon annan färg än svart. Men så är det tydligen INTE i dagsläget. Har en häst ett svart anlag utan anlag som på något sätt bleker eller begränsar det svarta pigmentet är hästen helt enkelt svart.
Att det sedan finns lite ljusare rödaktiga nyanser i tex man (som ofta förekommer) och längst ut i hårstrået beror det på att de svarta pigmenten inte är lika koncentrerade där och skiftar då i rött. Svart pigment är egentligen rött till svart beroende på koncentrationen av partiklarna, och därmed hur mycket ljus som absorberas.
Jag tror mig ha förstått detta korrekt! ;)

*putt*
En tråd som känns aktuell just nu.
/Cattis

Putt
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 36 Har sett och läst artikeln Susanne men har själv lite svårt att avgöra hur det ligger till i Lavas fall. Tack ändå, den är ju alltid aktuell.