Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1539 ggr
sanne
0

Hur länge är mjölken vit ?

Ja, detta känns som en följetång, men anja har ju fortfarande inte fölat (17dar i dag). Hennes "mjölk" har nu varit vit i 3 dagar, den är ju inte tjock, men helt klart vit, o kladdig. hur länge går dom så ?

Då vi bara fått 1 föl innan, o det stoet hade inget i sitt juver kvällen innan fölning.. Jag börjar verkligen känna mig desperat nu, men veterinären håller mig lugn varje dag då vi har kontakt på morgonen. Fölet sparkar o lever som tur är, men orolig börjar jag bli..

Pheobe
0

Tänk på att människor kan gå en hel månad över tiden innan man blir igångsatt… det är fullt normalt att ston går över tiden, speciellt de som är tidigt betäckta. Tänk som så istället att fölisen mår jättebra så länge den är där ionne och då den är färdig ploppar den ut  Räcka ut tungan

Mjölken på mina ston har jag aldrig hunnit se när den skiftar i färgen.

Mitt sto har också gått över tiden men den som väntar på något gott…

AnnaLundin
0

Mitt fullblodssto hade rinnande vit mjölk i en vecka innan hon fölade, senast det begav sig.

PÅ veterinär inrådan mjölkades ett par dl ur och lades i frysen, gavs till fölet när hon var nyfödd.

Vad gäller igångsättning så undviker man det helst på hästar, eftersom  fostret oftast inte lagt sig tillrätta i förlossningsläget. Och ligger de fel när man sätter igång stoet, så blir det inte så kul… Stoets värkar kör igång och man ahr troligen ett felläge att rätta…

På bukefalos avelsforum kunde man härom året förlja en tjejs maratonvaka på sitt sto´, som fölade 372 dygn efter semineringen… Dvs 42 dagar över tiden.

sanne
0

Anna, det låter ju kul.. då kan jag ju vänta ett tag tillLedsen. hihi..

AnnaLundin
0

#3 Tja Flört, det lär nog komma ut tids nog, man har ju liksom aldrig hört talas om att nåt föl bestämt sig för att stanna kvar därinne… Oskyldig

Annette
0

Sanne, du är ju åtminstone säker på att det finns ett föl i magen. Jag har väntat i 12 månader på ett sto som var tom. Ibland ser man det man vill se ;)

(Hon var konstaterad dräktig men måste ha resorberat kort därefter.)

sanne
0

HaHa.. ja det lever som tusan i magen men om det är ett föl ? ja börjar undra..

Annette, skulle vilja ha sett din pålle , Var magen stor ?? fast i och för sig var Anja oxå sken dräktig förra året.. men magen var inte så stor men juvret var.. nu är hon uljudad på 50 dygnet o det sparkar så jag hoppas verkligen på ett föl innan maj är slut i varje fallSkrattande

Annette
0

#6. Det var mitt NF-sto. Hon har aldrig varit jättestor vid dräktighet. Jag hade åkt en himla massa mil till en Elit-premierad gammal hingst. Men jag såg tydligen syner, något föl var det inte där inne, bara gott hull ;)