Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 22-reglementen-lagar
Läst 6770 ggr
PP
2

Minsta avstånd till granne

Vad är det minsta avstånd som krävs mellan hästhage och grannes tomt?

Jag skulle vilja utöka en hage, men grannen vill inte ha hästarna närmare än de går nu. Jag kommer (nog) respektera det, men är ändå nyfiken på vad som gäller.

Kratern
0

Kan vara som med byggnader kanske?

4,5m är det i så fall.

stallostby
0

får man inte ha på sin egna mark..våra hagar går kant i kant med grannens tomt..(dvs gräsmatta).

Annette
1

Våra sommarhagar går också ända intill grannarnas tomter. Fast de fanns där innan husen byggdes.

[Anna-N]
0

Jag har läst någonstans att det bör vara 50 meter mellan stall/hage o boningshus. Men sen beror det ju på hur snälla grannarna är..Flört.Men tror inte det är någon lag utan endast riktlinjer om det skulle vara så att grannarna säger nej.

sanne
0

Kolla i djurskyddsbestämmelserna, har för mig att det är 300 m, men Anna kan ha rätt.. det är skillnad på ditt eget hus till stall/hage, och till grannarna.

Skönt o bo i skogen, som sista hus..

Annette
0

300 m kan det inte vara, åtminstone inte utanför tätbebyggt område. Undra hur många som skulle kunna använda sina marker då.

Pheobe
0

Min hage är ända upp till grannarnas hus. Det beror säkert på vilken kommun man bor i också men här gäller inget sådant. Bor man på landet får man acceptera att det finns djur på granntomten. Man har rätt att ha staketet på sin mark. Likaså är det ju med trädgårdsstaket och dyl som många gnäller över

sanne
0

#6, nej inte på landet, men om det finns fler än 1 hus i närheten, så är det ivf, mer än 50 m. kommer inte ihåg vad djurskydd inspektören sa när hon var här, men jag vet att det står i broschyren.. ska va tyst nu…

Pheobe
0

#8 finns så många lustiga människor. Vår granne har hus till salu just nu och de som köper är ju fullt medveten om hästarna så blir det gnäll lär jag inte vara på gott humör  Fundersam

Benjamin
0

Våra grannars hage är ca 5 meter från vårat boningshus och kanske två meter från tomtgränsen. Jag tycker bara att det är trevligt vi har ju dessutom vår egen häst i hagen. På sommaren har vi nät för alla fönster annars har man en flugsvärm inne. En tanke är dock vad som händer om vi flyttar vilket vi nog snart gör. Jag har också för mig att jag har läst någonstans att det bör vara 50 meter mellan boningshus och hästhage.

Zebben
1

Vi har precis upphört med att hålla hästar i vårt stall för att de bygger bostadshus runt våra hagar. I vårt fall så är det 500 m som gäller.

Ahnna
0

När jag kollade på gård förra våren så fick jag lära mig förljande; inom planlagt område (alltså, där kommunen har plan att bygga) är det nu lag på att det ska vara 50 m mellan stallbyggnad och grannens hus, men det ligger på förslag ifrån Astma- och Allergiförbundet (tror jag det var) att det ska vara minst 200 m mellan stall och grannens hus. Många kommuner tillämpar det, även om det bara är ett förslag än så länge.

Däremot hagen får gå längs med markägarens gräns, oavsett om grannens hus är på andra sidan. Så sa kommunen till mig i alla fall, när jag tittade på en gård som hade en grannes hus precis bredvid markgränsen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se