Valack - ändra signalement?
Hur gör jag för att rapportera till SSS att min häst blivit valack? På vilken blankett alltså? Är ju en signalementsändring, det står på SSS sida att nytt signalement skall fyllas i av ID-kontrollant…. Men inte ska man behöva ID-kolla för att det är en valack? Det är ju ingen färgändring eller så……
Har tittat på de olika blanketterna på webstamboken, men hittar ingen där det står ngt om valacker…
Tacksam för hjälp!
Jag tror att du kan skicka ett mejl eller brev till dem där det står att han är kastrerad. Det måste inte ändras i passet, det kan man göra när/om passet ändå ska in till stambokföraren av annan anledning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3 1 Ja, det vet jag, han skall säljas så passet skall in för ägarbyte och då ville jag göra "valackgrejen" ordentligt!
Mailat har jag gjort, så han står redan som valack i webstamboken.

Jag har skickat in ett intyg från veterinären tillsammans med passet.

Min vet skriver i passet när denne kastrerar och jag mailar SSS
Detta ändras sedan i passet, när passet nästa gång kommer in till SSS innan står det i webbstamboken att "valack, ej ändrat i passet"
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#2 - skicka med en extra lapp om att det ska ändras i passet att han är kastrerad, så ordnas detta samtidigt med ägarbytet.

Jag ber alltid min veterinär fylla i på sidorna där extra id-kontroll utförts. Där ska ju även skrivas anledning.
Känns ju ändå som att det är en ganska viktig sak eftersom det ändrar "signalement" på hästen.
Senare om ägarbyte blir aktuellt använder jag raden övrigt på pappret för ägarbyte och skriver valack.
# 6 Det var det jag sökte! Sista raden i ditt inlägg, så var det man gjorde! Tack!