Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1305 ggr
[Anna-N]
0

Vaccination av föl

Vaccinerar du fölen? Mot vad får de vaccination och när får de första sprutan?

Tigrou
0

De får den första vid 6 månaders ålder mot hästinfluensa och stelkramp

[Anna-N]
0

Vaccinerar mot stelkramp och det mellan 4-6 månders ålder. Brukar vänta in alla så de får samtidigt.

ZABA
0

Brukar enbart vaccinera mot Tetanus. Första sprutan ges oftast när fölisen är ca 6 månader. Alla ges samtidigt så åldersmässigt kan det ju variera några veckor hit och dit. Jag ger alltid stoet en Tetanusbooster ca 4 veckor före planerad fölning och därmed får ju även fölet i sig lite antikroppar genom mjölken.

Pyttis
0

Vaccinerar mot Tetanus samt influensa.

Fölen vid 4 mån samt alltid en booster för blivande "mor" ca 4 veckor innan beräknad fölning.

Milla
0

vaccinerar vid 6 månader mot stelkramp och influensa

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaSvensson
0

Vacc mot influensa och det blir runt 6 mån ålder, samtidigt som de andra hästarna vaccienras.

Hanna-D
0

Vaccinerar mot både Tetanus och A2. Stona får en spruta en månad innan beräknad fölning.

VeronicaP
0

Jag vaccinerar alla fölen samtidigt och då brukar de vara i olika åldrar , så jag väntar till det yngsta fölet är 4 månader innan jag vaccinerar. både mot stelkramp och A2

Annette
0

Endast stelkramp.

sanne
0

vaccinerar mor Influensa o Stelkramp, vid 4-6 månader.

helenecarlsson
0

Distriktsvet. sa till mig förra året att fölet skulle ha slutat dia innan den skulle vaccineras, annars skulle antikropparna fölet fick genom mjölken konkurera med de som han fick i sprutan och skyddet skulle inte bli lika bra i slutänden.

Kan det stämma??? Någon mer som fått samma information??

helenecarlsson
0

Glömde skriva att jag vaccinerar mina mot stelkramp och influensa.

Annette
0

Min senaste fölunge stelkrampsvaccinerades vid 5 månaders ålder. Då diade han fortfarande.

jecki
0

En undran. Det finns 8 hästar i vårt stall,4 på lösdrift + mina 2 på nästan hel lösdrift. Inga hästar är iväg på tävling el träning så de träffar inga andra hästar. Mitt sto är enbart stelkrampsvacc ,vet flera som bara är det. Men nu till frågan, Räcker det med bara stelkrampvacc även på unghästen?

Pheobe
0

Stelkramp vid ca 4 månaders ålder

#14 ska den inte ut och tävla behövs inte mer än stelkramp

Mannas
0

Vaccinerar vid 6 månader mot stelkramp och influensa.Sen på nytt efter 3 månader,sen en gång i året mot influensa.Nu när influensan härjar här i trakterna så rekommenderas att har det gått mer än 6 månader sen senaste vaccination så borde man vaccinera igen.