Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1922 ggr
stallostby
0

svart + cremello =?

Om man har ett svart sto (ev dominantsvart) och betäcker med cremello hingst som alltid ger gulanlag betyder det att avkomman blir gulsvart? eller blir det andra alternativ?

AnnaLundin
0

OM stoet saknar fuxanlag, dvs är homozygot för svart, så blir det garanterat en gulsvart eller möjligen en gulbrun, beroende på om den gulvita (svenska benämningen på cremello) har ett agutianlag eller inte. Gulvit är en fux med dubbel uppsättning av gulanlaget. Är grundfärgen brun heter det pärlvit. Dessa ser likadana ut, så man kan inte alltid veta vad som är grundfärg, såvida inte båda föräldrarna är isabeller.
OM stoet HAR ett fuxanlag så kan det bli en isabell.

stallostby
0

tack för svaret. Jag menade att stoet ev är homozygot svart (jag skrev dominantsvart, kanske var fel uttryckt..)

en följdfråga.. om stoet är fux? blir det då isabell?

Linda-A
0

#2 om man betäcker ett fuxsto med en cremello blir det alltid isabeller.

Puzzel
0

Hur nära inpå sig måste stoet ha en fux ?? Mitt sto är svart men har fux i morfarsfar och farfarsfar, räcker det eller är det för långt bort ??? Nyfiken på vad man kan få fram för färger genom att betäcka med olika färger, tycker detta är jätte intressant.

Linnah
0

#4 Om du skriver mer specifikt vilken stamtavla hästen har, och vilken hingsten är, så kanske vi kan ge dig mer ordentlig info om huruvida stoet har fuxgen osv.

Puzzel
0

Har bara hittat mini hingsten Vipke vd zandhoven än men det finns säkert fler är inte så duktig på vart man hittar alla hingstar än men stammen på min http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=106873   Hur blir det om man tar isabell eller isabell skäck ??? Tycker det är super spännande att se vad för färger man kan få fram genom att forska bakåt i stammen.

AnnaLundin
0

fuxanlag kan vandra dolt i hur många generationer som helst, så jag skulle INTE räkna med att det stoet är homoxygot för svart. Pavarotti har lämnat många fuxavkommor, vilket innebär att han har ett rött anlag att nedärva. Och både mmf och mmm har lämnat fuxavkommor så rött kan ha kommit därifrån också.

Cattis
0

Om en avkomma har en dominantsvart (homozygot) förälder, blir den själv också homozygot då? Eller är det fifty-fifty?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

#8 Det beror ju på vad den andra föräldern har för anlag…

två homozygota svarta kan bara lämna homozygot svarta avkommor, eftersom inga andra anlag än svart nedärvs från någon av föräldrarna.

Annette
0
AnnaLundin
0

#10 Det är inte omöjligt att hon är det, men eftersom det är ett importerat sto som är mamma till henne så kan man inte kolla upp övriga avkommor på mödernet.

Man VET SÄKERT att en häst har ett fuxanlag om den

1. Har minst en förälder som är fux
  2. Har lämnat avkomma som är fux

En svart häst som bara lämnat svarta avkommor kan man bara anta att den är homozygot, det kan ju också vara slumpen som gjort att det bara blev svarta, eller att avkommornas fäder var homozygota = det blir inga fuxar oavsett vad stoet har för anlag

Edit: jag glömde först att kolla upp pappan, han har ju lämnat fuxavkommor så han har garanterat ett fuxanlag. Därmed ökar chansen/risken att hon INTE är homozygot.

OM man tycker det är viktigt att veta ifall hästen är homozygot för svart eller rött (fux) så kan man kolla detta via DNA.

Annette
0

#11. Så viktigt är det inte, bara lite kul. Jag har inte kollat alla pappans avkommor, men de fuxar jag tittade på hade fuxmamma eller morfar som är fux.

Kratern
0

#5 (eller annan) Jag är också väldigt nyfiken på om mitt sto är homozygot svart?

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=14294

AnnaLundin
0

#12 Fast vad mamman har för färg är oväsentligt, för om det är fuxavkomma efter hingsten så betyder det att han HAR fuxanlag, annars hade avkomman inte kunnat bli fux oavsett mammans färg.

#13 Hon *kan* vara homozygot, men eftersom morfar lämnat fuxar har han ett fuxanlag som kan ha nedärvts via mamman. Hennes framtida avkommor lär ge dig facit…

[Croneld]
0

Det är spännande med färger. Boken om färger ligger på mitt nattduksbord och är en av mina favoriter.Nu väntar jag på ett föl som kan bli bla isabell. Stoet som ska föla i juni har fuxanlag och är betäckt med en gulbrun hingst! Hon har tidigare lämnat svart, brun och ljfux.