Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3226 ggr
Sasser
0

HÄSTMANNEN

Såg ni dokumentären om farbror´n i Småland nu i kväll? Helt fantastiskt, jag satt och grät i soffan:) Min man tyckte väl jag var lite knäpp men nog var det gripande. Nog värderar man sitt liv dåligt ibland….

Vad tyckte ni?

Sasser
0

Vilken underbar tjej som fanns för honom.

maggan
0

missade men ska se  reprisen

Frida-E
0

Vilket original! Glad

Sofia_Schultz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg slutet! Jag tycker det e så mysigt med "Gubbar och hästar" de ser verkligen ut att vara ett team!

SHV svarten (han som blev släpad efter en traktor) var på tinkerträffen i somras som jag var på. Han och hans ägare, en gammal gubbe, var så fruktansvärt söta tillsammans! De var bästisar!! Det var så härligt att de att Svarten verkligen gjorde allt för honom, och tvärt om!Skrattande

[Anna-N]
0

En gripande skildring o väl värd att se!.

Inte kan man tro att det var i dagens 2000-tal detta filmades o vilket team de var farbrorn o hans hästar.

Pyttis
1

Sådana människor som "hästmannen" skulle det finnas fler av!

sanne
0

jag missade detta, vet någon när reprisen går ???

zettan
0

en sån underbar dokumetär. men vad han slet och släpade på alla stockar och hö. Men 3 underbara hästar hade han.

UG
0

Här är en till som grät. Vilken ljuvlig skildring!

Anette
0

Åh, vi missade oxå…., fast vi pratat om att titta på det..:/

Men man kan gå in på SVT o titta via datorn iaf. Glad

Sasser
0

Ja alla ni som missade… Se Reprisen. Jag ska faktiskt banda det då.

maggan
0

Repris den 8 och 10/3.

Lulan
0

Här är entill som satt och grät och skrattade om vartannat - bland det bästa jag sett i hela mitt liv. blir glad ända in i själen av sådanna människor :)

så otroligt fantastiskt bra!! vilket liv han måste ha levt, och så glad han verkar vara över det lilla. och vilka härliga hästar - de såg ut att ha ett specielt band dem emellan, och hur han pratade med sina djur  - "hästapållarna" hur härligt var inte det..

nä kan nog prata i evigheter om den mannen - må han få leva resten av sitt liv på gården med sina hästar!

JMax
0

Såg den med, den var bra! Hoppas han får vara frisk så han orkar leva som han vill och ta hand om sina hästar läääänge till!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AusaBausa
0

bölade också, allra helst när tjejen Madeline kom o  hälsade på honom o fixade o grejade till gubben.

RebeckaSvensson
0

Såg den också, men jag och mina kompisar har inte riktigt samma uppfattning om den som övriga här har…

dajmie
0

Vilken otrolig gubbe, vilket handlag han hade med sina djur, en sann djurvänn måste jag säga, jag grät floder kan jag lova.

Milla
0

ååå får inte missa reprisen, detta verkar ju vara ett jättebra program

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

bonde
0

Det var en väldigt gripande historia om en riktig kämpe. Hans kärlek till hästarna och hans förmåga att glädjas över det lilla.

Men… mycket man såg där är inte god djurhållning. Ärligt talat köra in havrehalmen i snöstorm, slå med lien mitt i vintern. Dåligt foder är alltid dåligt foder… 

En sann djurvän betvivlar jag inte att han är, men han hade nog mer arbete än han klarade av. Förhoppningsvis så får han mer hjälp på gården nu.

lilleman
0

Är han inte död nu ?… underligt det där med känslor, jag trodde att jag var den enda som satt och grät! Han ska bo här inärheten (ev har bott) lever han ska jag nog åka å hälsa på honom.

Fräckt med musen på bakbordetFlört

ZABA
0

#16 Vågar man säga att jag förmodligen tänkte samma tankar som ni gjorde?? Visst fanns det vissa känslosamma stunder också i denna något vinklade dokumentär men nä, "original" av det där slaget är inget för mig. Vi lever alla i 2000-talet och kan trots allt inte tro att tiden står stilla, även om vissa gärna skulle vilja det.

Jag har upplevt en sådan där person som tyvärr inte tog hand om sina djur på ett bra sätt. En person precis som "Hästmannen" som säkerligen älskade sina djur högt men inte klarade av att sköta både sig själv, gård och djur på ett bra sätt. Kämpigt för alla, även för oss utomstående som försökte få personen på bättre tankar och faktiskt lyckades få till en vändning..

dranto
0

gillade inte programmet alls…hade väntat mig nåt helt annat…nån som verkligen var en hästman och inte en gammal gubbe med några ardennrar. besviken…blää

Annette
0

#22. Vad är det för fel på gamla gubbar med Ardenner då?

Sasser
0

Jag kan ju erkänna att det kändes konstigt med foderhanteringen. Men hur var det förr då? Antagligen var det på det vis han skildrade det. Vi är bortskämda, våra hästar har det grymt bra men dom lever ju oxå på 2000-talet. Sen kan jag tycka att även om fodret inte såg skoj ut så var ju hästarna otroligt fina i hullet. Men vem vet? Det kanske var en "mejkad" film?!

Jag tror iaf att det är nyttigt för oss, dagens folk att se hur det kunnat vara. Då hade det säkerligen inte fungerat med "hobbystuterier", han hanterade sina hästar. Då "förr" hade man inte flera hästar än man behövde. Det kan man ju oxå förstå efter att ha sett hur mkt jobb det var att bara få ner "fröet" i jorden. Vad jag förstått av min farfar så hade man ett arbetspar + en i reserv ifall en blev halt eller så. Dom var aktiverade. Min tro till gubben & hästarna är att dom hästarna har ett mkt mera glädjerikt liv än mga av dagens hästar som i mga fall inte fyller stor mening/funktion alls. Dessa ardennerhästar var ute i ur och skur och jobbade med gubben vilket gör dom friska och starka. Jag skulle tro att det finns delar av våran värld där mga hästar varken får bra mat eller rent vatten. Men håll med om att det trots allt är ganska skönt att bara hämta, åka till kvarnen, Granngården eller höbonden och bara betala…. Ändå gnäller man! Fy vad våra liv har blivit tidsinställda, tänk att bara få lite, lite av gubbens lugna vardag.

"Gubben i Småland väckte iaf stor uppskattning till det liv jag lever".

dajmie
0

Håller med föregående talare, dom kan nog mer häst än vi alla ihop, och djuren såg runda och fina ut, såg då ingen misskötsel där.

Milla
0

Tyvärr tror jag våra djur idag mår ett sämre liv än vad dom gjorde förr. Vad jag menar är att vi tryckre i våra hästar en massa konstigheter för att det är på modet, och vi strular runt med en masa konstig utrustning för att det ska bara vara så, hästarna står lindade utan anledning (många i allafall) det täckas upp till öronen utan att det finns någon som helst anledning till det, man förmänskligar hästarna mycket mer idag än vad man gjorde förr.

Tror helt klart att hästar förr mådde bättre än vad många av våra gör idag. Det var inte så konstlat.

Nu menar jag ju inte att alla djuren mår sämre, så ingen behöver hänga mig för min åsikt!

dranto
0

#23 inget fel alls….programmet var bara inte vad jag trodde det skulle vara…tyckte det handlade väldigt lite om hästar men det skulle väl vara så

bonde
0

#24 Jag tror faktiskt att de hade en väldigt bra foderhantering förr. På en gård i "Hästmannens" storlek var man många om jobbet. Han sköter ju allt arbete själv med samma gammaldags metoder, inte konstigt att han inte hinner med.

Men jag tror att filmen har väckt många människors intresse om gamla metoder. Det kommer finnas många som vill ta del om hans kunskaper, så han lär nog få hjälp på gården efter den här filmen.

bonde
0

#26 Jag håller med dig att vi konstlat till mycket. Men allt var inte rosenskimmrande med hästhållningen förr heller, ta det här med hagvistelse. Hästarna gick på sommarbete, men fanns det vinterhagar?

Enligt mina nu avlidna 90-åriga grannar, så var marken alltför dyrbar för att låta djuren gå å trampa sönder på höst, vinter & tidig vår. Det fanns ingen i våra trakter som hade ute djuren vintertid. Arbetshästarna fick ju komma ut å jobba, men unghästar fick inte komma ut så ofta. Dessutom sa han alltid att hästar är känsliga djur, å förfasade sig över "nymodigheter" som lösdrift.

Mina hästar som gick ute från 8-20 planerade han ett vindskydd åt och visade var den bästa platsen att bygga det var. Efter att han känt under täcket på hästarna och insett att de var helt vattentäta så muttrade han att de kanske klarar sig ändå. Men han tyckte absolut inte att de skulle gå ute längre än tills solen börja gå ner.

Sasser
0

#28 jag skrev att jag tyckte det "kändes konstigt" med foderhanteringen. Men det bevisar väl bara på hur bortskämd man är i dagen liv. Hästarna var ju friska förr oxå så fel var det säkert inte på hanteringen.

REPRIS IDAG 16.20 SVT!!

Kratern
0

#29 Ja , enligt äldre (också nu avlidna) släktingar så stog hästar och kor inne under vintern.

Hanna-D
0

Nu har jag också sett filmen. Tyckte det roligaste var när han skulle passera vägen och höll på att köra över gubben med paraplyet Skrattande 

#30 Tack för påminnelsen.

Milla
0

Härlig film och en riktigt go gubbe

Ja jag skrattade gott när han höll på att köra över gubben med paraplyet

Sasser
0

#32 & #33 "jobb går väl före lek" var det inte så han sa till "paraplymannen"? :):)

Hanna-D
0

#34 Nåt sånt var det. Klockrent i alla fall!

Lulan
0

#35 .. och när gubben med paraplyet frågade om han hörde dåligt så svarade han något med - ja jag har vax i öronen.

sååå roligt :)

stallostby
0

Ja nu har jag också sett dokumentären och vill kommentera.

Härlig skildring tycker jag, vackra bilder. Lärorikt att se det olika hästdragna maskinerna som så-,slåttermaskin, spridare och vändare och allt vad det nu var.

Hästarna användes ordentligt och man blev inspirerad. Djuren såg väldigt välmående ut. Varje gång man såg han kuska runt med hästarna så dånade en modern traktor förbi i bakgrunden som kontrast.

Lite lustigt när han nästan körde över paraplymannen, bra gjort tycker jag, han kan väl inte stå där och vänta hela dagen.

Hade en liknande hovslagare en gång i tiden (han finns inte mer). Han hade ett par, tre nordsvenskar som han satte först, hans hus var mindre fräscht än hästmannens.

Hovslagaren fick man hämta, han hade inte körkort och hästpiss stank han! Men han åkte till badhuset en gång i veckan och tvagade sig.

Men hästar kunde han och skodde långt upp i åldern dock inte alltid välskott som moderna hovslagare men superbillig var han.Och tog gärna en flaska brännvin som betalning….

JMax
0

Pratade med gubbens grannar i dag och inte mycket av det som visades i filmen är sant. Han är rik, äger två gårdar. Använder inte hästarna så som visas i filmen utan kör bara någon enstaka gång ibland. Hans skog och marker förstörs, han sköter dem inte och barkborrar har han i skogen nu som sprider sig till grannarnas skogar. Grannarna har velat arrendera marken och skogen så att det inte ska förstöras mer men gubben vägrar.

Tjejjen i filmen har inte varit och hälsat på gubben på tio femton år och var ditringd av filmteamet för att det skulle se lite pluttignuttigt ut… 

Jag som tyckte att det var fint att han använde sina hästar till allt men det var alltså inte så…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Fiona
0

han var hel tuff:D han var bara 60 år :O jag trodde han var mkt äldre:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

alvasens
0

Avundsjuka och tyckanden finns över allt. Vi har också en granne stenrik som visserligen sköter sin skog bra men inte byggnader och övrig mark. Får inte folk ha det som de vill.

Det var en härlig film och en härlig gubbe, en rar flicka som var med i filmen. Tror inte att hästarna skulle vara så samspelta och lydiga om de används bara ibland. Det är inte det lättaste att köra alla dessa redskap med ovana hästar. Föresten hade hans grannar koll 24 timmar om dygnet.

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

gigytffyvbk
0

jag såg den, han pratade väldigt roligt men det var synd om honom, han åt ju typ bara bröd och gröt varje dag. hästarna hetetr vel typ sally och linda och nåt mer tror jag och kossan hetter presilla eller nåt sånt. tur att hon tjejen hjälpte han

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kratern
0

#38 Har han inkomst på gårdarna? Man är inte rik bara för att man äger två gårdar. Ush, sån't där "grannskvaller" avskyr jag.

UG
0

#42 Potatis odlade han ju ialla fall…

Kratern
0

Var är inlägg 43 och 44?

Annette
0

#47. Nr #42 blev postat 3 ggr, så dubletterna är borttagna.

Madelene_Udd
0

# 40 Jag har nyligen haft 10 veckors praktik hos någon jag skulle kalla för en riktig hästman, nämligen Lars-Åke Johansson, Ryasjö, Sexdrega. Han kör allt i jord och skogsbruk med sina hästar och efter var jag sett och lärt mig hos Lars-Åke skulle jag INTE kalla Stig-Anders hästar för välkörda……. För mig var det ganska uppenbart att dessa ardennerhästar inte kördes dagligen.

Dom står inte still, drar inte samspelt osv osv. Tycker snarare att det ser ut som att det går på en höft allting i filmen.

I övrigt tycker jag inte att det är ett argument att ge hästarna dåligt foder bara för att man driver gården "som man gjorde förr". Förr gav man hästarna vad man hade för att man var tvungen och dom inte skulle svälta ihjäl. Alla hade det lika tufft och det fanns inget foder att köpa. Sådan är inte situationen idag.

Häls Madde

alvasens
0

#49#

Gårdagens hästar hade inte alls samma utbildning som dagen som används i jordbruket. Förr var man nöjd om man hade bra dragare som det gick att få arbetet utfört med. Sen om det såg snyggt ut eller inte var inte så viktigt. Då gällde det att få dagens ljusa timmar att räcka till åt alla sysslor som skulle göras.

Jag kan inte tänka mig att hans hästar bara tagits fram för att filmen skulle göras, då har det nog inte ens gått så bra som det ändå gjorde.

På den tiden vi hade hästar i jordbruket och skogsbruket hade man inte tid till en gedigen utbildning av hästarna, utan de fick gå bredvid och bli vana för att sedan sättas in i sitt jobb.

Sen kan väl jag också tycka att ett "utbildat " ekipage ser mycket trevligare ut.

bonde
0

Tittar man på hästbilderna i galleriet på hemsidan ser hästarna allt annat än samspelta ut…

stallostby
0

#38 Att filmen är "mejkad" förstår man ju om man tittar kritiskt, som det här med traktorerna som hela tiden kom susandes för att visa kontrast mkt av det andra är säkert överdrivet för att det ska bli en sevärd dokumentär, det gäller allt man ser på tv.

Madelene_Udd
0

# 50 Nej, hästarna är säkert hans, något annat tror jag inte. Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du skirver att ni inte hade tid med en gedigen utbildning av hästarna när du var liten. Det är ju när dom går ijämte och får vara med dom lär sig. Och sedan ger man dom svårare uppgifter allt eftersom. Jag har aldrig stött på hästar som är så välkörda som de som går i regelbundet arbete i jord och skogsbruk.

alvasens
0

#53#

Inga vidare inlägg då mina erfarenheter finns av äldre dagars hästanvändning både i skogs och jordbruk, både i mindre skala och större. Har också tävlat bruks körning, men det är åtskilliga år sedan.

Du får ha dina tycken och egna erfarenheter. Lycka till !

Smulan-91
0

Kollade också på den, har lånat den av en kompis till min pappa och ska se den ikväll igen. Men usch, såg ni inte råttan och råttskiten när han bakade. Jag skulle inte vilja äta det brödet.FundersamMen han var rolig!

Milla
0

amen har folk inget liv???? hans hästar såg inte mer illa sköt ut än någon annan häst,dom såg välmående och runda ut.

Kratern
0

Finns en tråd om det även på ridsport iFokus.

Som sagt, var det inte halm han hämtade? Och vem har sagt att han använde den?

Har man inget annat att göra än att anmäla något man sett på TV?

dranto
0

men om det tidigare funnits skäl för djurförbud blir man ju och fundera lite…

Kratern
0

#59 Ja men varför? För små boxar/spiltor eller ren vanskötsel? Det kan man ju undra?

Tänker inte helt försvara mannen, men man ska vara försiktig med anklagelser.

RebeckaSvensson
0

#58 Halmen har man väl ändå aldrig hängt upp på hässjor för att torka den?

Kratern
0

#61 Jaså?

alvasens
0

#61 Säger också Jasså ??

Ove-D
0

Nu har bara några dagar på sig att fixa allt som måste fixas för att kommunen ska godkänna djurhållningen…

http://www.hastmannen.com/?id=blog&item=35&lang=sv

Ove-D
0

_Hästmannen får godkänt  
Hästmannen Stig-Anders Svensson fick på måndagen sitt stall och hästhållningen godkänd av kommunens djurskyddsinspektör.  
_

Tillsammans med hjälpsamma människor har Hästmannen rättat till tidigare brister i stall och hagar. Föremål i stallet som innebar skaderisk för hästarna har plockats bort, spiltorna är förbättrade och det finns strö på golvet. Djurskyddsinspektören är nöjd och ärendet avskrivet. Det skriver Jönköpings-Posten.

[publicerad 2007-04-17] Tidningen Ridsport

http://www.tidningenridsport.se/default.asp?ArticleID=359701&CategoryID=7558&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

JennyStaaf
0

#61 har inte sett hästmannen och svarar här på något helt annat:

vi har hässjat halm, det gick jättebra och hästarna gillade den skarpt (eftersom havren var kvar). Kraftfoder och strö i ett..

Vill tillägga att detta var för ca. 10 år sedan, idag skulle vi inte ha tid med det pysslet.

jecki
0

*39 läste nånstans att han inte är 50 fyllda

Skönt att han har fått hjälp med att ordna upp saker o ting där hemma hos sig. Men jag tror inte det är lätt alla gånger för de vissa gamla bönder,de har gjort på sitt sätt och har haft det som dom tycker funkar kanske i 30-40 år och då kan de fortsätta med det. Det kommer ju nya regler och föreskrifter från djurskyddsmyndigheten hela tiden och jag tror att många orkar inte ändra eller kanske bry sig,det funkar ju för dom. Vet bönder som har det som en riktig "svinstia" i lagårn,dåligt med strö,hål i boxgolv mm. Men som sagt,det går inte att lägga sig i allt. när man var yngre var man ofta hos en bonde o hjälpte till o fixa o ordna och efter mej kom det alltid en ny osv. nu när det inte finns så mycket extra hjälp o tillgå så är de så gamla att de inte orkar själva.Men jag försvarar INTE att det är ok om djur missköts,så det inte blir nån missuppfattning här.

PP
0

Jag skulle aldrig kunna bli dokumentärfilmare… Att bara fortsätta filma när "gubben" kämpade på i snöstormen så att han förfrös sej och nära på blev av med det enda han brydde sej om i livet (=gården och djuren)… Hade haft väldigt svårt att leva med mej själv.

Utan att lägga någon som helst bedömning i hur han skötte sina djur (vilket jag iofs tycker måste vara svårt utifrån att enbart ha sett filmen), så tyckte jag om filmen. Sekvensen där han låg i hagen hela dagen och bara njöt av sina djur när de gått ut på sommarbete tycker jag var obetalbar. Precis så vill jag bli när jag blir gammal! Fast med ett gäng shetlandsponnyer omkring mej istället för kor och ardennerhästar. Skulle faktiskt önska att man hade tid och ro att redan nu "börja träna" på detta. Tyvärr är det alltför många måsten för att jag med gott samvete ska hinna med att bara njuta av mina ponnyer på det sättet mer än då och då…

Sara-Juventus2
0

haha den såg jag för ett bra tag sen är det han som använder hästarna istället för traktorer =? kram < 3