Agility och Caprilli i Ludvika
I samband med Shetland Nords utställning i Ludvika (södra Dalarna) den 9 juli anordnas agility och caprilli.
Agilitybanan står uppe hela dagen så att alla som vill kan prova på. Det blir en Clear roundklass och en Tävlingsklass på tid/minst antal fel.
Caprilli är en kombination av dressyrprogram och hinder (portar av koner, mycket låga hinder och slalom mellan koner) och det blir en ridklass och en tömkörd klass. Program kommer att meddelas inom kort.
Fullständig proposition finns på www.shetlandnord.com (länk längst ner i småproppen för Ludvikautställningen under Utställningar i menyn) samt publicerad i medlemstidningen Shetlandsponnyn nr 1/2011.
Anmälan senast den 10 juni på SSS anmälningsblankett för klass 18-23 som finns i medlemstidningen eller att ladda ner från www.shetlandsponny.se till Pernilla Persson, Kyrkviksvägen 1, 772 40 Grängesberg.
Har du frågor, går det bra att ställa dem här eller per e-post till granje@tele2.se. Vi hoppas att många vill vara med och ha roligt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi kommer att anmäla oss! Lite nervöst över caprilli. Jag har aldrig hört eller sett det tidigare, men jag hoppas att det är något som barnen klarar av för dom vill vara med säger dom. Vi provar
. Kul!!

Jag håller en tumme att jag är ledig då! I så fall kommer jag troligen med 2 stycken.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag kommer med minst två!
Oxå orolig över Caprillin o vet ej om jag vågar testa det 

Kommer man få testa/leka lite på agilitybanan innan start eller är det start direkt som gäller?
www.stuteriprecious.se

#1 och 3 Tror inte att ni behöver oroa er för Caprillin alls! Lägger ut programmet så snart jag får det klart, så kommer ni se att det inte är så krångligt. Åtminstone tänker jag mej inte att det ska vara det. 
#4 Agilitybanan är öppen för att prova på hela tiden ingen kör tävling. Tanken är att alla ska kunna testa, kanske våga sej på en Clear round och om man sen får blodad tand köra tävlingsklassen.

Får man Clear Round rosett? 

Får man ha ledare i Caprillin?

#5 Vad bra!
Då kanske jag kommer med hingsten, för han har aldrig sett en agilitybana och skulle behöva lite intensivträning innan sin första tävlingsstart. Lite kan jag ju träna hemma men inte alla hinder, så det vore bra om han fick testa lite innan. *hoppas, hoppas, hoppas att jag är ledig den helgen!*
www.stuteriprecious.se

#6 och 7 Svaret på båda frågorna är ja. 
#8 Hoppas oxå du är ledig så du kan komma. 

Nu har jag plitat ihop programmet.

Och så banskissen över hinderdelen. Denna är förstås på ett ungefär. Kan komma att justeras något på plats för att figurerna ska kunna ridas/köras emellan hindren.
Hinder 1,2,5,6 och 8 är tänkta att vara portar mellan koner.
Hinder 3 slalom mellan koner.
Hinder 4 och 7 låga hinder (upphöjda cavalettibommar)
Oh vad bra att få programmet redan
Tack!!
Trodde ryggning skulle ingå som det gör i det vanliga programmet för tömkörning men det var ju skönt att det inte gjorde det - för det är svårt att få till bra!
Vi tränar för fullt med Fanta, hoppas det är OK att använda loksele för det är det vi använder till all körning med henne, hon funkar så bra med den.

#12 Upptäckte att det inte var så utförlig information om utrustningen för tömkörning i proppen. 
Detsamma som för Maskeradprecisionen på Halloween gäller:
Ponnyn ska ha däckel med svanskappa alternativt sele. Tömmen ska löpa genom de översta ringarna på däckeln där valbarhet finns. Tömmen ska vara så lång att kusken kan hålla ett säkert avstånd från ponnyns bakdel. Hela ekipaget ska igenom portarna.
Över hindren (upphöjda cavalettibommar) är det valfritt för kusken att hoppa eller gå vid sidan av när ponnyn hoppar, men genom portar och slalom ska kusken gå samma väg som ponnyn igenom hindren. Valfri gångart i hinderdelen.
Kort sagt, det går alltså bra att använda loksele.
Jag tänkte sätta mig med anmälningarna, men undrar om det finns någon regel på hur många starter en ponny får göra?

#14 Vi har ingen sådan regel utan det får vara upp till ägaren att avgöra. Dock kan domare/arrangör utesluta ponny som är märkbart trött, ur säkehetssynpunkt inte tränad för sin uppgift, halt eller uppvisar sjukdomssymptom.
Det ska ju vara roligt att delta - även för ponnyn. ;-)
#15 Självklart ska det vara skoj för ponnyn.
Undrade bara för det är så olika jämnt. I klubben här hemma får man starta max 3 gånger. I RKS 6 gånger. Ni hade kanske bara 2. Jag hade inte en aning.. Men då skickar jag i väg dom jag skrivit. KUL
!

#16 Bara att undra på! Det kanske finns mer som jag inte tänkt på att reglera i propositionen, men vi gör vad vi kan för att lösa allt så smidigt som möjligt. Målet är att 1.alla ska våga vara med, vare sej man är ny eller rutinerad, ung eller gammal och 2.att alla ska ha roligt.
En tanke rörande anmälningsblanketten till bruksklasserna: Jag godtar en anmälningsblankett per ekipage. Känns onödigt att man ska behöva skriva en blankett för varje klass om ekipaget är detsamma. 

Vad kostar det att vara med i agilytin o caprillin?
Vad är det för typ av bana i agilytin?
Måste man vara medlem i SSS för att vara med i dem, och måste man vara med på utställningen för att få delta i agilytin eller caprillin?
Såg att man fick vara med på utsällningen utan att vara medlem i SSS, att det kostade 500:-/klass då.
Skulle vara kul att kunna vara med, jag gick tyvärr ur för ett par år sedan men vore kul att vara med då det är hemma i Ludvika.
:)

Anmälningsavgiften är 50 kr/klass för medlemmar i Shetland Nord/SSS. Dubbel avgift för icke medlemmar.
Efteranmälningar mottages i mån av plats fram till klassens början till en förhöjd startavgift av 70 kr/klass (dubbel avgift för icke medlemmar). Undantaget är Clear Round Agilityn som kostar 50 kr/start även vid anmälan på plats (dubbel avgift för icke medlemmar).
Man behöver inte delta i utställningen för att vara med i agility och/eller caprillin.
Exempel på hinder som kan förekomma i agilityn finns på www.klubbenshetland.se under Tips i menyn och Agility, Olika hinder.

Det ser verkligen superkul ut med agilityn!
Kanske ska man ändå våga anmäla i förväg, så att vi är säkra på en plats, men vet inte om vi grejjar det eftersom vi aldrig gjort sånt tidigare. Men får väl öva lite :)
Jag börjar fega ur lite tror jag
Vågar man sig verkligen på Caprillin?
Måste göra upp en bana hemma och prova på, bara jag lär mig programmet. haha
Däremot ligger hinder 1 och 2 lite konstigt tycker jag, svängen blir ju väldigt snäv och knepig. Är det tänkt att vara så eller är det bara ritningen som är lite skev? :)

#21 Jag börjar också fega ur..! Men vi tar det på lek, han har aldrig ens vart i ett ridhus(fast det kanske är ute?), och han har en förmåga att snurra runt o stirra på mig när han tömkörs för han undrar vart tusan vagnen är.
Så vi måste träna lite tömkörning här hemma. Men att gå i form o ställa sig på volterna o i hörnen blir det nog inte tal om för vår del, men det ska väl vara på skoj? :)

Jag har också lite funderingar kring banans väg.
Tänker på efter hinder 8, sista hindret, när man ska ut till H igen o arbetstrav, blir inte det en lite konstig sväng för att få en bra passering vid H?
Men lite klurigt ska det kanske vara också :)

Jag hoppas inte min banskiss avskräcker någon från att vara med på caprillin..! 
Den är ritad på "fri hand" i datorn och därmed säkert inte särskilt skalenlig och som jag skrev så kan den komma att justeras så att figurerna kan ridas/köras emellan hindren. Naturligtvis kommer vi även ha som mål att vägarna blir så bra som möjligt.
Fast någon liten knixighet kan det ju få vara.
Påminner om att det är valfri gångart i hinderdelen så att man själv bestämmer hur svårt man vill göra det - brassa på för allt vad tygen håller, ta det lugnt och fint eller till och med ta portarna i skritt.
Själva idén med caprillin är att visa att ponnyn är så lydig att den kan genomföra en kombination av dressyr och hinder.
#8 Efter hinderdelen börjar den avslutande dressyrdelen mellan H och E. Du behöver alltså inte vända tillbaka efter hinder 8 utan kan gå relativt rakt ut på spåret.

#24 Det blir nog jättebra! Ser framemot det, kul att någon anordnar sånt här 

Pernilla, vad gäller vid "prova på Agillityn" Kan man få testa med ett sto som har sitt föl vid sidan (med runt hindrena) ?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Ingen av de här grenarna är 1-åringar tillåtna att delta i va? Alltså att hästen är 1 år 

#26 Jag tycker inte att man ska tävla ett sto med föl vid sidan, men om du bedömer att sto och föl kan hantera det (dvs inte blir stressade av det) kan ni, förstås under eget ansvar, låta stoet prova på.
#27 Lägsta ålder för att tävla är för ponnyn tre år i agility och tömkörning, fyra år i ridklass. Däremot kan du presentera unghästen för agilityhindren under prova-pån.

#28 Tack för svar, det var ju inte tävla jag tänkte utan "prova på" 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#29 Blev lite osäker på om du menade Clear Round eller just prova på… 
nån som vet om det arangeras nått liknande på shettis utställningen i Delsbo??

Här kommer lite information och startlistor för tävlingen i Ludvika!
#31 Delsbo utställningen är inställd i år, tyvärr….

Funderar på att efteranmäla en minivalack om dom kommer överens i transporten 

#32 En undran, kan man alltså komma till agilityn när man vill och köra sin clear round eller tävling då det är drop in? Även fast man har föranmält? Startlistan som är i agilityn gäller alltså inte? De som har föranmält måste väl ändå har förtur?
:)

Här kommer resultatlistorna från lördagens caprilli och agility i Ludvika.
En eloge till alla startande för väl genomförda program/banor, ert goda humör och förståelsen för att agilitybanan dröjde längre än vad som var planerat…
Oxå ett stort tack för hjälpen under dagen, inte minst av Sanna, Sannas mamma (Ewa..?) och Folke. Så härligt med människor som bara kliver fram och erbjuder sin hjälp!
Vår målsättning med bruksdelen var att alla som ville prova på skulle våga göra det och framförallt att alla skulle ha roligt med sina ponnyer. Jag tror att vi lyckades med det… 
#36 Deffinitivt! 
#36 Det var jättekul att prova banan, lät Malva testa den, det var inte så svårt som det såg ut 

Glömde ju fråga på plats… Ni som startade i Caprillin, tyckte ni att det var roligt? Var det som ni hade tänkt er? Skulle ni vilja vara med igen?
Man kan ju variera dressyrdelen och även öka på spänningen genom att ha tidtagning i hindren. Om man vill det.
Skulle vara intressant med lite feedback. Vill ni inte skriva här, så gärna via PM eller till min mejl granje@tele2.se
#39 Kan vi inte spola tillbaka tiden till Ludvika? Vi hade så himla skoj!!
Vill tacka för en otroligt fin katalog, plats, utställning och du är ju så grymt lugn och trevlig! Du tog dig tid med barnen och förklarade fast ni hade så mycket att göra. TACK! Och trevliga och duktiga Medarbetare också!
Agilitybanan var jätte rolig!! Kanon!
Caprillin var över vår förväntan! Jätte kul! Roligt att det var riden också. Det är absolut något vi kommer att vilja delat i igen!
Vi hoppas på repris nästa år 

Både caprillin och agilityn var superkul! Första gången för både mej och ponnyn, och jag vill absolut göra om det igen! :-)

Men då är det kanske något vi kan köra igen! 
Tycker det skulle vara roligt om det kunde vara lite mer bruksaktiviteter, inte minst i samband med utställningar.
Det som hittills är planerat i år är en maskeradprecision i samband med Halloweenutställningen i Kolsva. Proposition finns på www.shetlandnord.com
#40 Tusen tack! Jag blir nästan generad ju…
Är så glad att så många var nöjda och glada. Och det är ju inte så svårt att anordna något när alla har sån bra inställning. 
#42 Halloweenutställningen i Kolbäck menar du väl, eller har den blivit flyttad? :)
Och får man delta även om man inte är utklädd? ;)

#43 Kolbäck ska det förstås vara!
Själva idén med en maskerad är ju att man är utklädd… Man behöver ju inte spöka ut sej (!) till oigenkänlighet om man inte vill det. 
#44 Ja, det är klart att det är det som är meningen! Men jag är inte så mycket för sånt