Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 5366 ggr
elvira
0

Betäckning med hingst

Vad kostar det att betäcka sina ston nån som vet vad priserna ligger på.

nallebjörn
0

normalstor hingst kostar mellan 1500-2500. I vissa fall tillkommer SH avgift och uppstallning/bete

Minihingst 2000-4000 kr

kacka
0

Har du funderingar på att betäcka Smulan?

elvira
1

mm

nallebjörn
0

#3 men är det en godkänd hingst då?

elvira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nee inte enu…. men båda mina hingstar är det tänkt att jkag ska ställa ut i allafall den ena. det är han på bilden…

nallebjörn
0

#5 men den måste vara efter godkänd hingst för att kunna ställa ut den. Vad jag förstod är han inte det? och du vet att det är olagligt att betäcka om man inte löser licens på hingstarna?

elvira
1

ja men du nickes pappa är utställ och är en känd hingst vad jag förstod när jag köpte honom som ett åring och hans mamma är det också utställd.. men dumle vet jag inte efter som jag inte har ahn pass här och kan kolla om hans far är det.

elvira
0
nallebjörn
0

#7 ja den ena var efter Jikas Sue-perstar eller hur var det? men det är ändå olagligt att betäcka med dom.

elvira
0

mm

nallebjörn
0

#10 men du har betäckt egna ston och det är lika illa det

Kratern
0

#9 Här har vi ett sån't scenario som jag väntat på.

Och sen går vi och tror att stoägarna ska ha mer vett ?!

nallebjörn
0

#12 japp. Helt tokigt men man kan inte göra så mkt åt det. Bara dumt betäcka för det kommer att kosta förr eller senare.

elvira
0

mm

nallebjörn
0

#14 men du sa att din ponny var betäckt och du lät helt ovetande om att man inte fick betäcka. Men du vet väl om att du inte kan regga fölet som shetlandsponny? inte i SSS. Den måste gå som korsning i ASRP och är mkt dyrare att regga.

elvira
0

mm

Kratern
0

#13 Det tråkiga är bara att det kommer ut en massa "icke säljbara" avkommor som kanske far illa.

Det är bra att det blir kostsamt för den oseriöse, men det blir synd om avkommorna tror jag.

nallebjörn
0

#16 nä inte som ridponny men som korsningsponny av ridponnytyp. Men jag tror det är 2000 en licens kostar för hästar som inte är avelsvärderade. Det är ju knappast lönt. Sen kostar det ju mer att signalementsbeskriva en sådan avkomma som måste kollas av veterinären med tänderna. Sen är passaet dyrare också.

nallebjörn
0

#17 synd att man inte lägger på stoavgift och lite andra summor när man ska regga dessa hästar. Rätt ska vara rätt. Man betalar ju inte ens stoavgiften om man inte löser licens. Borde ju "straffas" på något vis. Men tyvärr är det väl ponnyn som straffas på slutet. Men jag tror det skulle vara färre betäckningar om man la på extra avgifter.

Kratern
0

#19 Men nog är det väl som du säger att det är fortfarande olagligt att betäcka med en hingst som inte löst licens.

I så fall så kan ju hingstägaren fortfarande få ett rejält straff. Då menar jag ett straff som finns skrivet i lagboken, eller…….?

nallebjörn
0

#20 ja egentligen…. olagligt är ju olagligt. Jag skulle inte ens drömma om att göra det iaf. Skulle heller vilja avelsvärdera och få dåliga poäng för att vara säker på att det går rätt till. Men att betala 2000 i licens avgift skulle jag heller inte göra. Finns många fina godkända hingstar att välja mellan. Blir nog billigare att köpa en sådan. Vet en som säljs i dagsläge för 10.000 och det tjänar man fort in.

Tigrou
0

Dum fråga kanske? men varför är det olagligt att betäcka med egen hingst (som inte har licens) med sitt egna sto.

nallebjörn
0

#22 regler är ju för alla. Man ska betala licens och betala stoavgifter.

Cattis
0

#14 Har du löst licens för att använda din hingst? Då har du betalat 2000 kronor i licensavgift. Då har du också betäckningsblock och fyller i språngrullor.  Eller hur?

Så då är frågan, har du gjort allt detta? Om inte, är det ett lagbrott att låta hingsten försöka betäcka stoet, oavsett om han kommer upp eller ej. Han är inte tillåten att användas i avel om han inte löst licensen. Och absolut inte att ta emot andras ston.

Det är som Inger skrev ett scenario man bara väntat på och många fler lär det bli. Trist. Varför vill man inte använda riktiga hingstar utan använda den man råkar ha hemma på gården? Det är iofs upp till var och en, men man skall ju ändå betala licensen.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Tigrou
0

Inom varmblodstravarna behövs ingen licens om man äger både stoet och hingsten. Det är ju underligt eller hur.

elvira
0

,mm

nallebjörn
0

#25 inte alla raser som har licensavgifter. Men stoavgifter måste ändå betalas och språngrullor skall skrivas

#26 nej ingen sådan lag finns MEN däremot kommer man inte behöva avelsväredar hingstarna men licens måste ändå betalas.  Ston har aldrig haft lag om att man ej får betäcka. Fritt fram för alla ston

Denna kommentar har tagits bort.
Kratern
0

#26 Elvira, kan du förklara lite vad du tänkt göra med avkomman som ev. finns i ditt stos mage?

Cattis
0

Du får betäcka ston som inte har stam hur mkt du vill (varför du nu vill det isf) men hingsten måste ha löst licens iaf. Du måste ändå sköta språngrullehanteringen och betala in stoavgifter - även om det är din egen hingst och ditt eget sto.

Din hingst är inte en gdk shetlandshingst. Han är svenskfödd och är mig veterligen inte visad på avelsvärdering. Han är alltså inte internationellt gdk och det är de internationella hingstarna som inte behöver visas här enligt den nya lagen. Deras avkommor får komma in o reggas som vanliga shetlandsponnyer.

Du bor ju i Sala, du har nära till ett flertal godkända hingstar - varför inte använda ngn av dem och få en fullt "godkänd" avkomma?

/Cattis

Charlotte-J
0

#26 Allt som man "hört" ska man kanske inte lyssna på. Särskilt inte när det uppmanar till lagbrott. Ta kontakt med Svenska Hästavelsförbundet istället så får du veta precis hur det går till. Några lagar som gör att man kan använda sina icke godkända hingstar utan att rapportera har inte kommit men däremot får du använda vilken hingst som helst (alltså som inte genomgått avelsvärdering med godkänt resultat) men hinstägaren måste lösa licens och allt som tillhör precis som skrivits ovan. Sorgligt när man inte tar reda på mer innan man ropar Hej!

Amor vincit omnia Kyss

elvira
0

Vi åker på många ponnyridningar på markander och loppisar och har ponnyridning med våra hästar sedan så rider vi och kör dem, det är mest ponnyridning och det är mkt uppskattande…

nallebjörn
0

#32 det kan man ju med välstammade hästar också

elvira
0

mm

Kratern
0

"32 Tror inte du att det skulle blivit billigare att köpa en inriden Shettis (reg. i SSS) att använda till barnridning?

Milla
0

detta känns inte alls bra måste jag säga. Naturligtvis gör du som du vill Elvira, men 99% av oss här inne håller hårt på reglerna och vill naturligtvis inte att man avlar på ostammade, ovisade, icke godkända hingstar osv. Vi avlar mycket medvetet och vill ha fram så bra individer som möjligt och vi lägger ner mycket tid på att leta efter bra individer som passar varandra. Så för egen del känns detta lite som ett hån mot oss.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

#36 Håller med dig Milla + att jag blir orolig för alla avkommor som kommer att fara illa.

elvira
0

ursäkta men det spelar väll ingen roll om dem har stam när dem ska bara gå på ponnyridning.

Annette
0

Du verkar ju ha ett sto med bra stam, jag menar fuxen på din hemsida. Är det inte bättre att leta upp en avelsvärderad hingst att betäcka henne med än att ta en icke avelsvärderad? Hennes far har många fina utställningsmeriter, så jag tycker det vore synd på ett så bra sto att använda en hingst där avkommorna inte blir registreringsberättigade som shettisar. Jag har ju inte med saken att göra, men det är min åsikt.

elvira
0

ja men min hingst ska ju ställas ut nu i sommar eller i i agusti tror jag det blir nåt sånt där…

Milla
0

Hm nog är det ju så att ett stammat djur har ett högre värde än ett ostammat. Så är det i alla djurarter. Är det för att du själv har både sto och hingst som du väljer att inte använda dig av en godkänd hingst? För mig känns det väldigt oseriöst att "ta" första bästa. Men det är ju klart man gör som man vill, men jag förstår ändå inte varför man gör så bara för att dom ska användas som ridponnyer då borde det väl vara ännu mer viktigt att man vet vad man avlar fram eller är jag helt fel ute???

Annette
0

#40. Han blir ju inte avelsvärderad på en utställning. Det är två helt skilda saker.

Milla
0

#40 det är jätte skoj att du vill ställa ut honom och jag önskar dig lycka till på utställningen

paparatzi
0

Elvira! Har du betäckt något sto ännu?

Cattis
0

#44 Hennes hingst har gått med stoet, men de är inte säkra på om hon blivit betäckt.

/Cattis

Kratern
0

#44 Hon har redigerat sina inlägg. Ja, hon har betäckt sitt eget sto.

paparatzi
0

Elvira! Om det är så att du verkligen betäckt dina ston med en hingst som EJ är varken veterinärbesiktigad eller har "rätt" papper, då vill jag veta vad dina tankar var när du beslutade dig för att göra så?

Hur tänkte du? och vad var din andemening?

kacka
0

Jag vet en annan som lät ett sto gå med grannens 2-åriga hingst för att de skulle få ett gulligt föl… de visste inte något om regler…

Jag tycker att alla ska vara snälla mot Elvira och inte hacka på hennes okunskap. Men som hon nu förhoppningsvis vet så måste hon lösa licens för sin hingst oavsett. Ska det inte även göras DNA-kontroll på honom?

thira
0

Håller med #48. Vi kommer aldrig någon vart med att hacka på folk om vad om gör, inse att det här är verkligheten vad dom flesta icke insatta tycker om shettisavel, hur engagerade vi än är så gagnar det oss inte att skälla på folk. Försök istället på detta forumet få igång positiva diskussioner med så många NYA medlemmar och kanske blivande medlemmar i SSS som möjligt!

nallebjörn
0

Blev nog för mycket för Elvira men det är ju bara sann fakta.

Elvira. Du måste avelsvärdera honom på en premiering och det kostar ganska mycket. Man måste vara något så säker på att det är en fin ponny för att inte bli besviken. Ställ ut honom och se vad han får för poäng. Får han låga poäng så kastrera honom istället. Lägg sedan pengarna på en godkänd hingst istället till ditt sto som har stam. Att betäcka med en hingst som har dåliga poäng lönar sej inte och avkomman kan ju bli jättedålig. Bara för man tycker den är fin behöver den inte vara användbar. Kan finnas mycket exteriöra fel som gör att den inte håller så länge. Du behöver ju ha en stark ponny till ridningen. Inte en ponny som håller ett par år bara. Och man vill ju ha sina vänner länge i livet. Åk på utställning. Det är jättekul och jag lovar att du vill göra det igen och igen och igen. Då är det roligare med en avkomma som är exteriört fin som kan samla dej fina poäng.

kacka
0

Jag tycker att just sånna som Elvira är EXTRA välkomna då det är just dem vi borde söka upp för att informera vad som gäller… hur når man dem som inget vet?

Milla
0

#51 absolut är Elvira mycket välkommen till oss och vi är ju glada att ha henne som medlem. Alla är vi lika mycket värda här inne och vi finns ju till för att vi alla ska kunna lära oss något nytt.

elvira
0

jag ska bara säga en ska att jag skiter i vilket just nu när folk klakar ner på folk där det då man vill skita i allt… och hur ¨många är det som vet att man måste ha en godkänd hingst nee det är inte många som vet det. Det är säkert jätte många som betäcker sina ston med sin egen hingst så spellar roll. Det finns inget ni kan gör så sluta hacka på folk och en ska till jag vet en shettis som inte hade något stam, elelr utsälld eller och hon är väll 25 år kanse om nu lever en och hon var den perfekt barn ponnyn så spelar det roll om dom hr det den blir ju ingen bätre barn ponny om den är utställd eller har stm det är ju vad du gör hästen till som den blir det. Det är det sista jag tänker säga för att ha folk som klakar ne rpå folk så där är inte kul. kan ni inte vara lite snällare mot andra i stället och förklara på ett nsällt sätt att det är så här man måste ha det och det andra det får man inte. det borde vara lättare elelr hur…

nallebjörn
0

#53. ingen som hackar på någon. Fakta är fakta. Kanske ska du inte ta så hårt åt dej och fundera över vad som egentligen är smidigast. Det finns en bra anledning till att det är förbjudet att betäcka vind för våg och det är inte för att göra folk upprörda. Det kommer en dag när man kan bli rejält straffad och det vore ju inte så kul. Mycket nytt händer på hästfronten och det är bara en tidsfråga innan man får böta för olagligheterna. Visst kan det låta som man skäller och klankar ner på dej men egentligen är det bara orättvisan som tittar fram. Varför ska vissa "komma undan" medans andra kör det lagliga racet?

Annette
0

#53. Tråkigt om du tar det så. Men jag är säker på att alla råd är av välmening.

elvira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är väldigt dåligt av er att tracka på min dotter .

Trodde det var vuxna människor som höll till här .

Men det verkar vara rena lekskolan.

Detta är våran ardenner hingst han har stam men är inte utställd. Vi har även ett ardenner sto som har fått föl efter honom.

Han är ett år nu det skulle inte bli någon skillnad på honom om vi hade ställt ut pappan eller ej vårat föl är ju den han är iallafall.

Och det är inte olagligt. Det är andra fölet vi tar på stoet och ett tredje på gång.

alla 3 är renrasiga ardenner.

mvh carina

Cattis
0

#56 Det är hemskt tråkigt om du/ni tar det som att det trackas då vi andra talar om vilka regler som gäller. Hon skrev ju att hon betäckt sitt sto med en shetlandshingst som inte är godkänd och som inte är avelsvärderad. Det är inte tillåtet och det är det de flesta här reagerat på.

Huruvida det är okej att göra så med ardenner, det har jag iaf ingen aning om. Men ALL hästavel skall väl ändå ske med avelsvärderade hingstar (fram tills de nya reglerna trädde ikraft o vad som gälelr ardenner vet jag inte) och med språngrullehantering samt licenser. Kanske man inte behöver licens för at tbetäcka sitt eget sto, men man måste likväl betala stoavgifter osv. Gör ni allt detta är det ju grönt. Om inte, jag det är ju inte vårt problem, men de flesta ovan har som sagt påtalat vilka regler som gäller.

Nu är ju de flesta inläggen skrivna med er signatur raderade av er, och det går därför inte att se hur och vad som skrevs.

Denna diskussion går således inte att föra vidare. Enligt min mening.

/Cattis

kacka
0

Bra inklägg #53… Misstänkte att du skulle känna så…

Min hovslagare har använt "grannens" hingst till sitt sto med stam (för måååånga år sedan) och fick ett stoföl. Han behöll fölet men registerade det inte. Han är duktig på hästmentalitet och benställ och tittar många gånger på detta och hovarna då han väljer häst. Han har visat kort på både sina hästar och hingsten och det största "felet" var väl rastypen då den var lätt och högställd. Men i sina vinklar var de korrekta dvs hållbara.

När han sedan skulle skaffa pass till dem så var det inte så lätt som han trodde. Dottern fick ju skaffa pass via ASRP och med okänd stam då det inte fanns någon språngrulle på henne. Passet blev nog en dyr historia tror jag.

kacka
0

Har jag fattat det fel????

Är det förbjudet att betäcka vind för våg???

Är det förbjudet att betäcka sitt sto med en shetlandshingst som inte är godkänd och som inte är avelsvärderad??

Är det inte så att det enda som MÅSTE göras är att göra DNA-kontroll och lösa licens??? Oavsett ras och stam?

Cattis
0

#59 Det är väl så det blev NU. Men innan var det avelsvärderingstvång.

Hur som, måste man sköta språngrullor och betala avgifterna.

/Cattis

kacka
0

… så det som Elvira måste göra är att lösa licens och DNA-kontrollera hingsten?

Vad händer annars????

Cattis
0

#61 Hon får kontakta SH och fråga dem vad som gäller. Jag vet inte exakt vad som gäller för olika raser.

Men den shetlandshingst som betäckt, den avkomman det kan bli av detta är ju liksom inte okej. Utan licens, utan DNA osv. Men vi är inga avelspoliser, det är upp till dem. Det kanske går att regga som korsning hos ASRP iaf, vad vet jag.

/Cattis

paparatzi
0

#56 Tyvärr kan en del diskussioner på detta forumet kännas och urarta i rena trakasserier, men jag tror ärligt talat inte att man behöver ta det riktigt på det viset, om man ska försöka förklara för din dotter och naturligtvis för alla, så är vi inne i ett väldigt "känsligt" läge inom Shettis världen just nu, det är egentligen ingen här inne som heller får eller fått den information som vi behöver för att veta vad som egentligen gäller och inte inom aveln, jag tycker att det Elvira skrivit är intressant och väldigt viktigt för oss alla att kunna disskutera på ett bra sätt, Elvira! ingenting är personligt mot dig eller någon utan allt sånt här beror på dålig kommunikation ifrån våran förening, då blir det tyvärr lätt att vi gissar och spekulerar hejvilt, vilket ofta leder till att någon/några blir sårade, jag har själv varit rätt hårt åtsatt på forumet, men jag har även varit hård själv, men för den skull hyser jag ingen agg mot någon här inne, utan respekterar alla, och vet helt säkert att vi tillsammans kommer att lösa saker och ting till det bästa.

Alla förändringar kan kännas jobbiga, det gäller bara att vi kan lära oss bemöta dom tillsammans.

Vi vill bara väl och försöker hålla en seriös avel inom Shetlandsponnyer, detta känns oerhört viktigt för många och hoppas att även ni en dag kan förstå varför en del reagerar som dom nu gjort mot dina åsikter o handlande.

kacka
0

Men om den reggas i ASRP… är betäckningen "tillåten" då … Kan man fortfarande bli "rejält straffad"? Tidigare HAR det varit tillåtet att använda sin egna hingst till sitt egna sto. Menar ni att det blivit HÅRDARE sedan kravet på avelsvärdering släppts?

Sedan beror det ju på vad avkomman kan reggas som… okänd, icke godkänd stam eller full stam… det är frågan…  och i vilken rasförening. I shetlandssällskapet eller ASRP…

Vad händer om man INTE gör DNA-kontroll på hingsten och inte heller löser licens? Hur hanterar man tjuvbetäckningar? Ska dessa slaktas???? De måste väl ändå KUNNA skaffa pass utan stam?

VeronicaP
0

Nä men kacka alla kan ju säga att det var en olycka för sådana händer ju faktistk eller hur , att ett sto rymmer in till en hingst eller tvärtom och då kan de ju inte nekas att skaffa pass…

kacka
0

Men är det OLAGLIGT och staffbart?

VeronicaP
0

Jo eg är det det eller var i allafall innan och jag tror fortfarande i allfall du måste betala sh avgift men som sagt det ska bevisas att det var avsiktligt.

kacka
0

Innebär det "rejäla straffet" att man måste betala SH-avgift???? Är det ett straff så blir väl ALLA straffade i så fall?

VeronicaP
0

Nä det är så klart inte det rejäla straffet .. kacka

kacka
0

#17 Jag förstår inte varför det är mer synd om en häst utan godkänd stam än en med…

Vill ge rådet till Elvira att så snart som möjligt kontakta SH för att lösa licens och höra hur du ska göra med DNA-kontroll för din fina skäckhingst så avkomman kan få ett pass med stam i när det väl är fött.

kacka
0

Svenska Hästavelsförbundet![](http://gulasidorna.eniro.se/img/adverts.gif?id=65887567&c=Svenska Hästavelsförbundet&r=2&h=)
Box 314, 53224 SKARA

Tel. 0511-672 30

nallebjörn
0

det är ju urlöjligt att skriva att vi här hackar på någons dotter. Hur ska vi kunna veta åldern på den här dottern om hon inte skriver vem hon är och hur gammal hon är? Vore hon 10 skulle man kanske agera annorlunda.

Det är INTE tillåtet att betäcka ardenner utan löst hingstlicens som är på 300kr.

Kratern
0

#70 Varför jag anser att det blir mer synd om en ponny utan stam är naturligtvis för att värdet blir mycket lägre på en utan och därmed hög risk för att bli handelsvara.

kacka
0

Med tanke på hur LÅGA priser det är på shetlands så är det kanske HÖGRE pris på en shettis som är reggad i ASRP??? hihi….

ninna
0

Hej enligt nya lagen så är det tilllåtet att betäcka sitt sto med en egen hingst och även grannen sto. Det stod klart och tydligt i tidningen hästen. dom släppte på reglerna år 2005 1 december.

ninna
0

har jag för mig

Cattis
0

#75 Visst, men man måste ändå lösa licens och betala stoavgifter samt sköta språngrullor. Och sen vet jag inte om SJV kräver att alla hingstar skall vara vet undersökta framöver trots allt. Men även om man får betäcka vad som helst med vem som helst, så kanske man inte bör det. Särskilt inte om man tror att man kan registrera fölen som riktiga shetlandsponnyer (eller vilken ras det nu må vara).

/Cattis

Linn_Doris
0

Fattar gentligen inte vad detta handlar om..

Men tycker att man som sto ägare har ett ansvar att använda en godkänd bra hingst till avel… Och anser man inte att man har råd med det så kanske man ska tänka både en och två gånger om man ver huvud taget ska ta ett föl efter sitt sto, för kommer det inte kosta sen då under hela hästen uppväxt.. Betäckningsavgiften är en lite summa i jämförelse!!!!

Tycker det är oansvarigt och oseriöst att använda sig av en icke godkänd hingst och dessutom finns det så många att någon borde falla en i smaken!!!!

RebeckaSvensson
0

#78 Kan inte säga mer än att jag håller med dig till fullo!

kacka
0

Själv har jag kommit fram till att INGEN fullt godkänd hingst uppfyller MINA krav/önskemål…

• skäck (allra helst brun-)
  • brett KORT huvud
  • ca 93-97 cm
  • långt kors
  • korrekta grova ben med korta skenor
  • helst inom 15 mil
kacka
0

Kan man betala in stoavgifterna redan i augusti?

Kraka
0

När det gäller hundavel så är det viktigt att använda rasrena hundar som är registrerade i Svenska Kennelklubben & som uppfyller rasklubbens riktlinjer. Allt annat räknas som blandras oavsett om valpen har rasrena föräldrar eller inte.En blandras får du inte ställa ut på SKK:s & därtill hörande rasklubbar & du får inte tävla i bruks med hunden. Självklart så är blandrashunden lika fin för sin ägare som vilken annan hund som helst & ska tas väl om hand men det är ju viktigt att innan man tar valpar på sin tik verkligen tänker efter före & det måste väl även gälla häst. Gjort är gjort & man får göra det bästa av situationen. Lycka till  hälsar Ulla

Angel
0

# 80 Håller med dig om att det inte är så lätt att hitta "Super-hingsten". Det finns ju så många som är jättefina och bra, men när man börjar fundera över sina egna krav så går allt för många bort… 

Glad

Kratern
0

#83 Du har så rätt. Dessutom tror jag inte man hittar "Superhingsten" bland de icke godkända heller i så fall man har så höga krav.

Sehvrin
0

#78 Om man nu har ett ostammat sto som man vill ta föl på? Det verkar inte vara många här inne som vill låta sin godkända hingst betäcka ett sånt sto… och då måste man ju välja en icke-godkänd hingst om man vill ha ett föl….

(jag förutsätter att man tänker behålla fölet för egen del)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaLundin
0

#81 Om hingsten betäckt klart kan du naturligtvis redovisa det redan nu. DU får en faktura på stoavgifterna från SH.

Ove-D
0

#85 och även OM man har ett fullstammat stamboksfört sto så är man inte välkommen hos alla hingstar…

Jag kan förstå de som efter att ha bliivit ratade hos en godkänd hingst vänder sig till "grannens söta hingst" som kanske har utmärkt temperament men som inte är varken rastypbedömd eller gått igenom internationell veterinärundersökning.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.