Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1309 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
0

väga???

Hur mycket bör man max väga för att rida in en shettis??

kuusou
0

Jag har 25 kg som maxvikt på mna minisar. Beror nog mycket på hur stor och grov shettisen är.

http://minihingstar.n.nu

[Teddy]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En stor shettis kan ha en ryttare på ca 40-45 kg.

Anna-72
0

Riktlinjer jag läst är att man kan väga 15-20% av hästens vikt. Så väger shettisen 200 så är det ju 30-40 kg, men man får väl tänka på muskler och konditon oxå.

veruscka
0

45 kg inom ponny galopp med sadel och väst

kuusou
0

#3 skulle jag följa det skulle min ena ha 20 kg som maxvikt :p nu rids ju inte mina ändå. Läste i en gammal min häst i veckan att en shettis kan bära upp till 100 kg på ryggen, bara hoppas inga ungar idag hittar det svaret och går där efter.

Anna-72
0

#5 Har du en ponny som väger själv 130kg så kan nog 20 kg vara lagom. Sadel och annan utrustning tillkommer ju. Sen handlar det kanske lite om hur länge man ska rida oxå. Mitt svar har jag läst från en veterinär sida, kan inte länka till den för det var mkt länge sedan.

Men jag tror det stämmer och jag rättar mig efter det. Väger man mer så får man kanske tänka på att skaffa en större häst.

kuusou
0

#6 enligt måttband väger ponnyn 106 kg. Så då kanske till och med 20 kg är för mycket för honom.

AnnaLundin
0

#7 - tycker du att det verkar som att han tycker ryttaren är för tung? Om inte så går det nog alldeles utmärkt.

Jag tycker att många underskattar shettisarnas styrka. Hos mig finns ingen uttalad viktgräns, utan här råder det sunda förnuftet och ponnyna reaktioner.

[tjejensomlovemarsvin]
0

MIna grannar har nämligen en shettis som de vill att ja ska rida in den e sjutton och har varit varn vårdad så de vet inte om den varit riden, den e ca 110 i manken och ganska grov. Jag väger 45 kg och när dom fråga sa ja att det kanske var bäst att min kommpis red den som dock inte är rid van men älskar hästar osv, så nu ska hon rida den istället jag ångrar mig lite och skulle vilja rida den men tror nog ja e för tung:( Och antagligen för lång då ja e 165cm

Elshira
0

Så länge hästen går lika piggt framåt, inte visar obehag och givetvis att det ser harmoniskt.

Men jag tror nog att 20% av vikten (inte massa fett inräknat då…) fungerar på de flesta hästar som är i normal god kondition och är normalt musklad.

Sedan är det ju skillnad på en helt nybörjare som inte har någon egen balans, och en ryttare som är lite duktigare. Ju duktigare ryttaren är ju längre/tyngre kan ryttaren vara. 45 kg total nybörjare är ganska så tungt för en standardshettis, medan en duktig ryttare på 45 kg är helt ok. Längden har ju en viss betydelse, men där tycker jag det är viktigast att titta hur mycket som är ovan hästen. Vissa kan ju rätt långa ben och på så sätt inte vara helt proportionerlig, medan ryttaren i övrigt passar.

Men rent generellt så klarar de ofta mer än vad som anses helt proportionerligt, även om det kanske inte är det ultimata! :)

Själv är jag relativt liten, 162 cm/52 kg och jag rider min Welsh Mountain hingst till vardags (dock inte hoppning mer än något litet skutt i skogen). Han är väldigt mycket häst men med relativt korta ben bara, ridmässingt nästan ingen skillnad på våran stora D-ponny… Han klarar mig finfint! Däremot så är stona inte riktigt lika välväxta, så dem sitter jag bara upp på någon gång ibland, t.ex om vi byter häst någon gång bara. De känner jag mig däremot alldeles för stor på, och där räcker inte deras kropp till för att kunna balansera upp mig på ett rättvist sätt (och då rider jag bara i skritt och lite trav). Min hingst väger för övrigt 300 kg vältränad, så där ligger jag jag till och med på under 20% :)

Hakuna matata!

Kida
0

Vi har 2 shettisar hemma. Den ena bär upp barn på 45kg utan några problem alls. Hon traskar på bra och det bekymrar henne inte ett dugg. Hon visar ingen skillnad när hon är tränad eller otränad.

Men sen har vi en som ser ut att ha en väldigt stark rygg och vi har fått höra det av domare också på utställningar. Men hon bär inte alls upp barnen lika bra, vilket vi trodde att hon skulle göra. Man ser tydligt när det blir tungt för henne. Hur är svårt att förklara.. Man ser det bara.. Hon är en standard och bär barn bra upp till 35-38kg.