Greenguard
Hur ställer man in den på ett korrekt sätt? Lånade en som var alldeles för stor (trodde jag i alla fall) för ponnyn fick ut mulen hela tiden. Fyndade en mindre på Tradera men hur jag än gör får hon ändå ut mulen, ingen "bruksanvisning" följde med så hur anpassar jag den bäst?

Hmm hur lyckas hon med det?
Finns inte alla remmar med? Det ska ju vara fyra stycken. Jag har en på min valack och den har han haft i ett par år nu utan att få av sig den.
Om du googlar så ser du hur den ska sitta. Finns en hel del med bilder där.
Alla remmar är med och jag vet hur den ska sitta, har satt den precis som på bilderna men undrar om det finns några riktlinjer för hur hårt den ska sitta, hur långa remmarna ska vara etc. För jag vågar inte dra åt den hårdare och ändå får hon ut mulen på sidan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hafr en greengard som jag monterade efter alla konstens regler. Hästen lyckades ändå få ut mulen på sidan. Till sist spände jag den så hårt att den satt helt platt mot mulen, men det hjälpte inte. Köpte en annan sort som var som en korg, men hålet i nederdelen var så litet att jag fick klippa upp det.
Men använder inte betesreducerare längre - bättre göra en liten hage, tycker jag.
Tittade på Greenguard men efter att ha hört flera som har haft bekymmer med att ponnyn/hästen betas vid sidan av så köpte jag en annan modell som man fäster i grimman.
Vet även att det ska finnas speciella grimmor till greenguard men de kanske ingår på de nya modellerna och inte gå att köpa lösa?

Undra hur era ponnier lyckas 
Det är ju liksom kanter som går upp på sidorna och fram?
#5 Det är just det som är problemet, de får ut mulen i hörnen…
På min greenguard är det inga kanter, bara som en platta.

#6 I hörnen?? Men det är ju så små hörn. Eller är det minisar ni har?
Inga minisar 

Haha vad konstigt
Min är standard och har en sån och han har aldrig lyckats få ut mulen i hörnen. Å då brukar han ändå vara rätt smart och lyckas med det mesta
Då kanske korgarna som finns vore nåt för er och testa? Där får dom ju iaf inte ut mulen nånstans 
När vi ändå är inne på ämnet Greenguard: En granne till mig har två shettisar som fått fång. När veterinären var ute så frågade hon om det var okej om hon släppte ponnyerna på nerklippt bete med greenguard (efter att det akuta skedet var över och de var symtomfria)
Men veterinären hade hävdat att greenguard var jöttefarliga och att hon varit ute hos ett 10-tal hästar bara i sommar som skadat sig på greenguards. Någon som varit med om att en häst skadat sig på en sådan?

#11 Usch då!
Jag har inte varit med om det eller hört något om det iaf.
#11 Hur skulle dom ha skadat sig på dem? Min fick ett litet skavsår på nosryggen, vilket inte är så konstigt eftersom hon kränger ut mulen på sidan hela tiden.
#13 nä det var det jag tyckte lät väldigt konstigt oxå. Har aldrig hört talas om det förut.
Jag har inte varit med om varken skav eller annan skada. Nu vet jag inte exakt vilken modell/märke som användes av den shettis som var på mitt bete…

Min mini går med greenguard, det fungerar utmärkt!
Hon är inte besvärad av den och den sitter ganska löst - drar jag i munkorgen nedåt när den sitter på så blir det ca 3 cm mellan mule och plasten.
Litet skav på nedre delen av nosryggen (efter spännet?)
Hade den på en stor standard förra året och hon fick den ur läge men hon fick hörnan mellan läpp och tänder (aj) Vet inte hur hon lyckades jag spände tillslut den hårt men det blev aldrig bra.
Testar just nu den billigare varianten med korg som man stoppar ner mulen i med ett hål i botten. Testar den på en normalstor standard och den har suttit på en vecka hittills :-) Stl Ponny, men den är nästan för liten köper jag fler ska jag testa cob.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har aldrig hört någon som blivit skadad av sin greenguard, förutom skav då vill säga.
Däremot så har jag hört flera som haft samma problem som dig, att hästen lyckas äta på sidan av och få ut mulen.
Har gett upp, utställningssäsongen är över för hennes del så nu får hon äta bäst hon vill (vilket hon iofs gjorde med greenguarden på också då hon betade obehindrat genom hörnet
)
Jag köpte en kalasbra reducerare på Charlies i Jönköping. En flätad korg i tyg mjukt grimmamaterial. Man knäpper fast den i en vanlig grimma. Tycker den har varit kanonbra! Kanske inte lika hållbar som dyrarfe varianter men vallacken har haft på sig den hela sommaren dygnet runt och vi är inne på våran andra reducerare nu.