Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 16-hästpass
Läst 926 ggr
nallebjörn
0

Felaktigheter i passen

Jag riktar mej mest till chipmärkare som är ute och märker hästar som redan har pass. Hur mkt kan ni gå med på som är fel i passen för att ni inte ska göra en ändring?

Chippade en ponny som det stod virvel i ögonvrå på. Det var inte ens en ID kontrollant som skrivit på detta. Ett relativt nytt pass så det skulle ju vara en godkänd kontrollant. Hur kan sånt passera stamboksföraren. Den var heller inte stämplad.

Ibland ser man tecken som är lite sneda och så men det får man ta. Kollade ett halvblod för ett par v sedan som skulle vara chippad men inget chipp hittade jag i hästen.

kacka
0

Jag har lärt mig att tillvirvlar ska man inte märka, bara FRÅNvirvlar… Men en som jag tittade på hade alla möjliga virvlar markerade i sitt pass…

nallebjörn
0

#1 tillvirvlar och från virvlar vad är det? De enda virvlarna du inte ska märka ut är ljumskvirveln som alla hästar har. Sen ska man sätta dit resten.

Annette
0

Virveln skall ha ett "centrum" där håren utgår ifrån. Blev det rörigt?

nallebjörn
0

#3 nä en virvel är en virvel men många tror att lite mothår är virvlar.

Nu frågade jag ju efter vad som är fel och vad som bör rättas enligt er.

Annette
0

#4. Mothår har inget "centrum".

Jag är bara ID-kontrollant, så jag har inte sett så mycket fel. Jag var hos en import som skille byta till svenskt pass. Där ritade jag in lite virvlar som inte fanns med.

nallebjörn
0

#5 ush importer har superdåliga pass. Jag har kollat en hel del sådana som ska ha svenska pass där man ju då måste kolla passet och underteckna att det är rätt. Holländarnas pass är värst. Sen kommer tyska passen och därefter USA. Väldigt slarvigt ifyllt. strumpor som är kotor och kotor som är prickar bara. Ush. jag håller mej från det så mkt det går för man får rita om hela hästen och sen blir hästägaren sur.

carl-gustaf
0

Så länge man inte använder sig av foto på hästarna, utan bara av virvel  i pannan, så är passen inte mycket värda. Är de sedan inte heller rätt stämplade/undertecknade, ja då får man fråga sig vad man håller på med. Chipmärkning? Vill jag fuska raderar jag ju bara chipset och skjuter in ett nytt med valfritt nummer.

Hanna-D
0

#7 Hur raderar du chippen?

carl-gustaf
0

Ni vet väl att man kan se om en häst är född på norra halvklotet bara genom att se på virvlarna. Alla hästar födda norr om ekvatorn har virvlar som snurrar medsols, på södra snurrar virvlarna motsols, detta pga jordens rotation.  Inte många som vet. Oskyldig

carl-gustaf
0

# 8, en kraftig magnet raderar chippen totalt.

nallebjörn
0

#8 tror inte man gör sånt faktiskt

carl-gustaf
0

Ni som chippmärker. Hur gör Ni om hästen har flera chipps?

nallebjörn
0

#12 har inte hänt mej än men då hade jag kört därifrån.

kacka
0

När jag köpte ett av mina skäckston så var det felaktigt ifyllt. Det var det färgade som var markerat och inte det vita… Men det har ändrats nu…

Ellinor Johansson
0

Katten Gustav nu skojar du nog lite med oss, ett chipp raders inte av kraftig magnet. Jag provade innan jag skrev inlägget att lägga ett chipp under mycket kraftig magnet med det fungerar perfekt.

carl-gustaf
0

#15 Ellinor. Jo nog skojar jag lite med er, chippen kan göras "helt " opåverkbara, Chippet (taggen) får sin drivspänning från avläsaren , som genom att skapa ett magnetfält överför energi till taggen som därmed sänder ut sitt innehåll.

elvira
0

vi fick fel i passet på våran hingst. det står att han är vallack.

Fast idkontrollanten har skrivit hingst på papperet

kacka
0

På mitt rödskäcksto så var de FÄRGADE fälten markerade… Men det ska ju vara de vita som är markerade med rött…

Ove-D
0

#17 det kan ju bli lite lustigt då helt plötsligt blir valacken pappa eller nåt… hihi

Sasser
0

#10 Det går inte att radera ett chip:) Min vän (en stor, "duktig" karl som kan allt) gav sig den på att det gick men……. Han fick ge sig med sin magnet:)

#17 I min hingsts pass stod det sto:) men det var registratorn i dennes rasförening som stod för "underhållningen".

Sen tycker jag att överhuvudtaget man springer över felaktiga pass hela tiden. Bara virveln i pannan.. Ofta står det …strax till höger om mittlinjen… Fast det var vänster..typ. Ofta fel där med att skilja på höger och vänster.

Sasser
0

#12 ..ja inte sätter jag dit ett till heller:)

Har varit med om att jag skulle ut och chippa en importponny. Ponnyn som hade ett pass i Sverige redan var chippad. Jag spårade chippet till basen på Irland. Enligt chippet hette ponnyn ngt helt annat och var dessutom enligt chippet 4 år äldre än i passet utfärdat i Sverige. Det tycker jag är konstigt att varken asrp eller jordbruksverket var mer intresserade av att "rätta" till problemet. Hästen hade ju trots allt blivit vet. bes vid ankomst till landet men inte avläst av veterinär. Svaret efter långt forskande från asrp var att jag skulle skriva i chipnummret i ponnyns pass, men det vägrade jag göra. Hur det slutade för den familjen vet jag inte men jag tycker det är tragiskt att det skall bluffas så mkt kring vissa importörer. Köper jag en 10 åring så vill jag ju inte att den ska vara 14…..

PP
0

#21 Har du den silverfärgade skannern..?