Utställningsklasser
Jag kanske tänker helt galet nu men får man anmäla ett sto som ännu inte fölat till klass 12? Vad händer om fölningen går galet? Då ska ju stoet gå i klass 13, väl?
Som sagt, kanske tänker helt fel men det känns fel att man får anmäla en ponny när man inte säkert vet i vilken klass den ska gå i.

Menar du att den ska föla i år så får du väl inte ens visa den? Det brukar ju stå att ston som fölar i år får ej visas.
Eller är jag ute och cyklar nu kanske..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det går tokigt, felläge eller så, så stoet mister fölet så fick stoet förr anmälas till fölstoklassen. Nu vill jag minnas att det ändrats, så om stoet har förlorat fölet, och man sen ställer ut så ska hon anmälas till gallstoklassen.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag har också förstått det som Thiffanny
Anmäler du ett dräktigt sto måste det ju gå att flytta henne på utställningsdagen om hon behöver byta klass.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Klippt från grundproppen, längst ner på sidan 5:
I klass 12 går endast ston med föl vid sidan. Har stoet mist sitt föl eller om fölet är avvant tävlar stoet i klass 13.
Så jag tycker det verkar vara som du skrev. Anmäl till klass 12 och går något galet flyttar du henne till klass 13… Borde väl bara vara att säga till arrangören så snart man kan/vet.
Borde väl inte vara svårare arrangörsmässigt än att en mini ibland får gå i en standardklass? 
Att byta klass är väl inget problem, tycker bara att det är konstigt att man kan anmäla ett dräktigt sto som ännu inte fölat men det kanske bara är jag det…

#5 Håller med. Man undrar ju hur nära inpå utställningen fölningen är beräknad samt varför man tycker det är en god idé att dra iväg på utställning med en fölunge yngre än 4 veckor (med tanke på att den inte är född ännu och anmälningstiden vanligtvis utgår en månad i förväg)… 
#6 Fast vet vi när fölningen är i förhållande till utställningen?
Kanske bara vill vara ute med anmälan i god tid och tiden mellan beräknad fölning och själva utställningen är väl tilltagen…
#6 Det har väl skrivits tidigare att man inte får åka väg med ett föl som är yngre än 4 veckor, men det kanske vara var vad man trodde, dvs ingen regel?
Men sunt förnuft borde väl gälla kan man tycka.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Av princip brukar vi nästan aldrig lägga oss i diskutionerna här på forumet! Då vårt intresse ligger hos Shetlandsponnyn och inte intriger runt omkring! Men då vi känner att detta är ett direkt påhopp riktat mot oss har vi valt att göra detta ända inlägg!
De flesta kanske har förstått att det är Smevallens Indra som det handlar om, hon var beräknad att föla runt den 20 juni, hon brukar dock alltid föla några veckor för tidigt så när vi anmälde gjorde vi bedömningen att fölungen skulle vara 5-6 veckor gammal vid utställningstillfället. Vi hoppas och tror att de flesta vet att vi kommer utgå från sto och föls skick innan vi tar dem den dryga kilometern till utställningsplatsen om nu fölningen skulle dra ut några veckor till på tiden!
Ända anledningen till att Indra är anmäld är att vi så gärna vill ha med Agree i avkommeklass!
Hanna, vill man skapa intriger är det viktigt att komma ihåg vad man gör själv några månader tidigare! Hänvisar till det mail du skickade den 30 april 2011 där du ville anmäla ett dräktigt sto för att vara säker på att få plats!
Mvh Johanna och Marie, Skärgårdens Stuteri
Ursäkta? Var har jag namngivit någon? Man måste väl få ställa en allmän fråga?
Jag fråga om det var OK att betala in för i förväg för att säkert få plats på utställningen vilket du sa var OK, när anmälan skickades in var fölet fött (han är ju också anmäld till utställningen). Förstår inte ditt problem?
Jag uppfattde Hannas fråga som just en allmän fråga. Satt själv i liknande fundering då jag har ett sto som skall föla i dagarna och som jag evetuellt vill anmäla till en utställning där anmälningstiden snart går ut.
Veritas odium paretFörvånad
#11 Det var en allmän fråga eftersom jag trodde att stoet var tvunget ha fölat innan anmälningstiden går ut och därmed anmälas i rätt klass. Om så inte är fallet är det ju bra om det går ut information så att samma villkor gäller för alla.
#12 Varför ska stoet tvungen ha fölat innan tiden går ut? Var läser du detta? Däremot kan man inte anmäla ett föl som inte är född för den vet man ju inte vad det kan tänkas bli
#9 Det skulle jag också kunna tänka mig att göra. Funderat på anmäla mitt sto och då kommer fölet vara runt 4 veckor. Den ska dokc inte visas
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#12 Absolut!

#13Visst kan folk anmäla icke födda föl ,var själv med om det för 2 år sen.
Personen i fråga hade bara glömt att skriva kön på fölet och den som tog emot anmälningen trodde man hade missat att fylla i kön , och gick in på hemsidan och hjälpte anmälaren med att fylla i kön.
På utställningen stog jag vid ringside och hörde uppfödaren svara dommaren att fölet var 3 veckor, så visst anmäls ofödda föl.
#15 Men Anders då… så får du ju inte göra 
Personligen skulle jag inte vilja åka med ett föl som inte är fött vid anmälningstidens utgång om den är en månad innan utställningen. Men om endast stoet ska visas och man(jag) ska vara ute i god tid är det inte säkert fölet är fött vid anmälan.
#17 Precis min åsikt, det var så jag gjorde också, var ute i extremt god tid för att säkert få plats och frågade om det var ok att betala in anmälningsavgiften (vilket jag fick till svar att det var) och sedan skicka in anmälningsblanketten när fölet var fött (vilket var i god tid innan sista anmälningsdag) och inte såsom #9 försöker få det till, att jag anmält ett dräktigt sto (fölet kommer för övrigt vara sju veckor vid utställningsdagen).
Gillar inte att bli påhoppad med namn och oriktiga uppgifter för att jag ställer en generell fråga. Det är väl intriger om något…

Även om det bara var en generell fråga så har den förmodligen uppkommit pga en förekommen anledning och då kan det vara lätt för vissa att känna sig träffad …
Jag tycker det är viktigt att vi kan ha lite överseende med varandra och hur olika vi kanske gör saker och ting och förlita oss på att vi alla ändå har våra hästars bästa för ögonen. Det finns inte enbart ett sätt som är rätt och nästa gång sitter man kanske själv i en knivig sits och behöver vända ut och in på sig själv för att få till det … 
Skulle man däremot bevista ett olämpligt beteende så skall man naturligtvis reagera och då framför allt direkt mot den det gäller.
(Nu har stoet fölat och det är dryg en respektive två veckor kvar av anmälningstiderna till de utställningar jag funderade på
)
#20 Grattis till fölet! 
Såg nu något jag missat tidigare, slutet på inlägg 9. Att utställningsansvarig lämnar ut delar av en mailkonversation här, käns oerhört märkligt. Hör det till god sed?
#21 Tack!

Det är inte lätt att vara människa. Hur man än vrider sig så gör man uppenbarligen fel i någons ögon. #19:s inlägg är både läsvärt och otäckt nära sanningen.
Om det här är det klimat som råder shetlandsfolk imellan är risken mycket stor att ingen kommer vilja anordna utställningar. Man lägger ner otroligt mycket tid och engagemang för ett arrangemang som många andra har både nytta och nöje av.
Generella frågor är bra, men ta upp dom med som som har kompetens och befogenhet att svara på dom ( i det här fallet SSS utställningskommitté?)
#24 Håller med i det mesta du skriver. Frågan är ställd som en generell fråga, om detta är OK förfarande bör det framgå i t ex propositionerna så alla har rätt att anmäla och deltaga på samma villkor (och ska man resonera så så kan ju inga frågor ställas på forum utan bör i så fall direkt hänvisas till ansvarig förening/myndighet). Att få svar från SSS är ofta tidskrävande, speciellt om det är något som ska tas upp på ett möte, men jag ska genast skicka frågan dit, återkommer när jag fått svar.
Att någon sen känner sig träffad - varför gör man det om allt är ok? Jag har inte namngivit någon häst eller ägare.
Att hänga ut folk med namn, mail, osanningar etc. tycker jag inte tillhör god sed, då kanske man inte bör vara utställningsansvarig, jag känner mig inte speciellt sugen eller välkommen att åka till Väddö längre efter denna behandling.
# 19 & # 24
Mycket bra skrivet. Tror också att klimatet som råder gör att många drar sig för att delta i aktiviteter/ utställningar överhuvudtaget.
#26 Det tror inte jag… Däremot tycker jag själv att många är väldigt falska… pratar skit om folk och pratar bakom ryggen på folk och sen på utställningen så åhhh vad fin din häst är eller oh heeeej…. Och sen när man gått är det lika mycket skit igen. Så löjligt

Jag tolkade frågan i #0 som en fråga om reglerna i största allmänhet och nej, jag hade faktiskt ingen aning om att det var Smevallens Indra det gällde. (Fast det gjorde det ju inte egentligen, eller hur Hanna?)
Visst kan man känna sig träffad av en viss frågeställning, men så länge inga namn eller formuleringar som kan tolkas som påhopp existerar i inläggen så finns det ingen anledning att ta åt sig. Jag är själv Sajtvärd och har fått behandla såna här ärenden några gånger och hävdar att ingen vet vem det gäller förrän ett namn blir nämnt eller personen själv ger sig till känna och "avslöjar" fakta.
Jag blir verkligen fascinerad över hur extremt infekterat det verkar vara mellan shetlandsfolk, oavsett vad det gäller. Hur har det blivit så?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#8 och övriga intresserade
Utdrad ur Djurskyddsbestämmelser från Jordbruksverket
Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto
- mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
- tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.
Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.