Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1453 ggr
PP
0

Ansvar ridning

Någon som vet vad som gäller om man låter barn rida på ens ponnyer? Kan jag exempelvis säga att all ridning sker på egen risk? Är det upp till ryttarna att se till att ha försäkring, eller kan jag hållas ansvarig (ekonomiskt) om olyckan skulle vara framme?

Det gäller ingen verksamhet av något slag och jag kommer inte ta betalt.

uhngoliant
0

När jag har haft barn ridandes här så har jag alltid sagt till föräldrarna att all hästhantering och ridning sker på deras ansvar och jag har även krävt en olycksfallsförsäkring på barnen. Dessutom har jag Agria försäkring på hästarna där incidant ingår och den täcker skador till viss del.

Slutligen har jag varit riktigt jobbig och krävt godkända NYA hjälmar (inte ärvda av moster eller liknande som red för 10 år sen) på ungarna samt säkerhetsväst, shortchaps och ridskor.

Lite harig kanske jag är men jag vill inte ha några skadade barn på mitt samvete.

uhngoliant
0

Hahaha när jag läser mitt inlägg såhär svart på vitt vill jag ändra den nedre raden:

Jag är MYCKET harig och vill inte ha några skadade barn på mitt samvete och uppfyller inte föräldrarna mina krav så blir det ingen ridning.

AnnaFagerell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett barn är alltid vårdnadshavarens ansvar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Santana87
0

Regler o undantag skulle jag vilja säga. Man kan tycka en sak o säga att "så här är det"

Men om det händer något o barnet/ryttaren skadas o väljer att gå vidare med detta går detta på hästens försäkring..
Detta har en vän till mig diskuterat med försäkringsbolagen ett antal ggr då det känns fel.
Frågan kom nämligen upp när någon ridit på hennes häst utan lov (påstod att den tog fel häst i hagen).

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

AnnaFagerell
0

#4 Inte alla har en sådan täckande försäkring på hästarna

Själv tycker jag att ala borde ha sina barn försäkrade. Helsjukt att ha sina hästar försäkrade men inte ungarna. Finns massor som ej försäkrar sina ungar

Trim
0

Generellt kan man säga att hästägaren har strikt ansvar om något händer när någon annan rider ens häst. Så det är alltid bra att diskutera ansvarfrågan innan och teckna en sådan extra försäkring om det behövs

Försäkring och barn. Klart att det är bra att ha en extra fösäkring om man så önskar. Våra barn blir dock behandlade för hälta och annat på ett helt annat vis än hästarna Flört.

susanne-s
0

Jag har tecknat en extra försäkring som gäller hemma samt om vi är iväg på ngt jippo, ponnyridning eller liknande. För tredje man.
Genom länsförsäkringar.. minns inte vad försäkringen heter.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SandraO
0

#7 Gud va smidigt. Vet du vad det kostar, antar att det är som ett extra tillägg då på den ordinarie försäkringen?

:)

susanne-s
0

#8 tyvärr vet jag inte det… vi har hela gården  samt en del andra grejer försäkrade i samma bolag och jag betalar allt i en klump…
Ring ditt bolag och lyssna. :-)

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#6 - källa? var kan jag läsa om det strikta ägaransvaret som gäller vid ridning? Ingen i min närhet har hört talas om det nämligen så jag skulle vilja veta…

AnnaFagerell
0

#7 ansvarsförsäkring?

#10 För att det inte finns… man har inget ansvar alls för andras barn eller andra vuxna, som hästägare

VeronicaP
0

Sveland har ju så att de täcker om ens hästar skadar andra (person skador mm)

susanne-s
0

#12 Vi har hästarna försäkrade i Sveland dessutom ;-)
Jag tror och hoppas att vi har försäkringar så det täcker vid en ev. olycka.

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

Agria har också en försäkring som täcker skador som hästarna orsakar.

Men oavsett försäkringen skulle det vara intressant att få veta svart på vitt vem som faktiskt bär ansvaret. Att inte behöva gissa och tro på det sunda förnuftet.

Kratern
0

#11 Fel Anna!

Det som sker på din gård har du ansvar för (ersättningsskyldighet).

Aribigga
0

#15 Men om barnet rider på min häst inackorderad på någon annans gård? Inte blir väl gårdsägaren ersättningsskyldig då.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaFagerell
0

#15 Nej. Det är ALLTID föräldern till barnet som är ansvarig, oavsett var barnet befinner sig om det inte finns speciella försäkringar. Därför är mina barn upp över öronen försäkrade, så det så!

AnnaFagerell
0

Då så har jag kollat upp detta!

Om ett barn skadar sig hos någon som inte är försäkrad får vårdnadshavaren till barnet stå för det. Alltså, om jag lämnar mitt barn till ridskola eller privatperson som inte har försäkring är barnet helt oförsäkrat! Om det finns försäkring där barnet befinner sig betalar vårdnadshavaren självrisken till bolaget där privatpersonen är försäkrad. Ridskolor brukar stå för sånt själva.

Om man lämnar barnet till en ridskola ska man kolla upp om det finns försäkring eller ha barnet försäkrad själv. Om man lämnar barnet till en kompis och barnet där förstör saker är det barnet som blir ersättningsskyldig om något går sönder och om barnet skadar sig är vårdnadshavaren ALLTID avsvarig MEN man kan använda hemförsäkring i det hem barnet vistas om denne täcker detta. Inte alltid det gör det dock.

Är barnen på dagis/skola är det kommunens ansvar

PP
0

#18 Förstår jag dej rätt att jag då faktiskt kan säga att all ridning/hantering av ponnyerna sker på egen risk?

AnnaFagerell
0

#19 Jajamensan… det gör tydligen även många ridskolor som faktiskt inte har försäkringar

AnnaLundin
0

Jag hivade ut samma frågeställning på bukefalos och fick följande svar:

"

Att enkelt säga vad som gäller går inte. Alla
situationer är olika och en bedöming av av skadeståndsansvar sker i domstol i
efterhand där man väger in omständigheterna kring vad som skett
….

Finns inget avtal eller överenskommelse som reglerar vad som gäller
i ansvarsfrågan och det inte är fråga om en anställning har man att utgå ifrån
Skadeståndslagen.

För att man ska kunna bli skadeståndsslydlig enligt
denna lag ska man ha vållat personskada genom att ha handlat "uppsåtligen eller
av vårdslöshet".

Om du lånar ut din häst till en kompis som du vet kan
rida, ger sann info om hästen och rediga instruktioner kring hur kompisen får
rida så behöver du knappast vara rädd för att bli skadeståndsskydlig om ngt
händer. Om du däremot t ex sätter en kompis som du vet aldrig har ridit på din
häst, säger att hästen är jättesnäll fast den är en nyss inriden unghäst och
sedan med vilja jagar hästen med långpisk för att få den galopp så att hästen
sätter av och bockar av din kompis så ligger du nog lite sämre till i en ev
rättegång avseende skadeståndsanspråk….

Mellan dessa två scenarier
finns givetvis en rad varianter där det kan vara oerhört svårt att bedöma om ngn
handlat med uppsåt eller av vårdslöshet. "Visst min kompis hade ju bara ridit
ett år på ridskolan , och hästen var ju bara fyra år och lite pigg ibland , och
visst jag schasade med pisken och sa galopp när hon ville trava för att skoja
lite …. Men jag trodde ju inte att den skull fara iväg på det viset
….."

Så, som så ofta skrivs i detta forum: Kom överens om vad som
gäller innan ngt händer!

När det gäller katter och hundar regleras
ansvarsfrågorna för dessa djur - sk strikt ansvar gäller - i en sk lag som heter
"lagen om tillsyn över hundar och katter"