Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1258 ggr
Charlotte-J
0

INGA Hingstlicenser!!!!

Läste nyss på SSS hemsida att INGA hingstlicenser kommer att utfärdas 2007!!

Får man inte använda några hingstar i år då alltså för dom måste väl ha licens för att få verka i aveln, eller??? I alla fall RS hingstarna väl?

Det finns ingen motivering till varför inga licenser kommer att utfärdas så man undrar ju hur det blir nu.

Någon som kan bena ut detta åt en som fattar lite trögt ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

Va??? amen sluta inte kan dom väl mena att inga hingstar får användas???

RS hingstarna måste man väl ändå kunna få använda tycker man ju………..

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-J
0

#1 Det är ju det som blir konstigt nu när ingen info finns då det står någonstans (kommer inte ihåg om det är i hingstreglementet eller vart) att en hingst måste ha löst licens för att få användas i avel. En kort förklaring i samband med upptaderingen om vad som gäller hade ju varit önskvärd.

Amor vincit omnia Kyss

Lauth
0

Det var ju spännande. Intressant med tanke på att det är "hingstpremiering" snart. Vad händer med dom hingstarna.

Milla
0

ja precis det lilla dom har skrivit är ju inte mycket till information,tycker detta verkar superkonstigt,

Nu har jag ju ingen egen hingst själv men som stoägare vill man ju också veta hur allt ska bli.

Som jag tyder det så kommer inga shettisar att betäckas i år då inga hingstar kommer ha licens, hoppas verkligen inte att det är så,men det är så jag tyder det.

Charlotte-J
0

Jag kan bara tycka att det har gått troll i hela hingstbiten sen reglerna ändrades, inget funkar ju längre känns det som. Det är vad jag tycker.

Amor vincit omnia Kyss

AusaBausa
0

det verkar ju riktigt struligt ju! Det måste ju redas ut så man vet! Det är ju snart dags att börja betäcka…

cinna
0

Lite fundersam blir man juFot i munnnen.

Vi får väl "mailbomba" styrelsen och hoppas på ett klargörande av vad som gäller inför säsongen. det är ju lika viktigt för sto- som hingstägare - väl??

Vad jag fattade av att läsa i SHs hingstreglemente så är det upp till rasföreningarna att själva bestämma om licenserna, rätt/fel uppfattat?

Malin_O
0

Alla hingstar får verka inom aveln, dock kommer ingen avgift att debiteras i år. Kanske var svårt att tolka texten…

Ny formulering finns på SSS hemsida! www.shetlandsponny.se

Charlotte-J
0

#8 Okej, Tack. Då vet man vad som gäller!

Amor vincit omnia Kyss

Kratern
0

#8 Gäller detta bara RS-hingstar eller alla hingstar?

cinna
0

Hehe, "forumet" är allt bra iblandFlört

#10 JAG tolkar det som att det gäller alla hingstar. Det står ju inga licenser.

Charlotte-J
0

#8 Följfråga:

Stoavgifterna till SH, hur blir det med dom?

Kollade på deras hemsida och det finns ingen info om det där. Där står det bara att man ska fylla i en språngrulla punkt slut, således finns alltså ingen summa eller något som antyder att en stoavgift ska sättas in, är det också nya regler?

Tidigare stod det en summa och när det skulle vara insatt.

Amor vincit omnia Kyss

cinna
0

#12 Här Lotta: http://www.svehast.se/sh/doc/1028.asp så det blir nog att betala stoavgifter i år oxå…

(Märks det att jag sitter på jobbet och har MASSOR att göra??)

Charlotte-J
0

#13 Tack Cinna, där glömde jag att kolla Generad Jag kollade bara på språngrulleinfon, klumpigt av mig!

Amor vincit omnia Kyss

cinna
0

#14 det var så lite såFlört

Charlotte-Aveback
0

#8: Vad är anledningen till detta beslut?

Malin_O
0

Kan tyvärr inte svara på det…jag är bara "budbärare" Glad

Kratern
0

Ny fråga; går det att reg. avkomman i SSS oavsett vilken hingst jag betäcker med? Jag menar om man inte behöver lösa licens för hingsten.

VeronicaP
0

Konstigt man kunde ju göra som på welsh eg där man kan lösa livstids licens eller något sådant , jag fattar inte alls varför det blir gratis .. Idiotiskt tycker jag faktsikt , där får man ju in lite pengar ändå-

Russen har ju olika avgifter för olika hingstar och beroende på när man betalar in den.

paparatzi
0

Det är precis som SSS säger, inga licenser behöver lösas för någon. Däremot måste hingsten ha tre fulla led i stamtavlan, han måste ha genomgått den internationella veterinärbesiktningen utan anmärkning (i den ingår även exteriöra moment och gångarter).

Man önskar att kunna kräva DNA-kontroll av hingsten, detta är dock inget som är klart ännu.

Angående stoavgifterna är dessa en avgift som ska täcka den administrativa biten samt att en viss del går till SPAF.

Jag tror säkert att SSS kommer att redogöra för allt på kommande årsmöte.

VeronicaP
0

#18 Är väl de reglerna som gäller att de måste vara dna testade och veterinärt undersökata eller? tror jag och hoppas att det minst är så i allfall…. och har 3 godkända led …

Själv så blir det ju inga problem för mig då jag inte använder annat än visade och godkända  hingstar Oskyldig

paparatzi
0

Jag är säker på att moderföreningen vet hur det ska vara, med tanke på att de fört sin stambok i 125 år.

Charlotte-J
0

#22 Moderföreningen har säkert koll precis som du skriver, frågan är om dotterföreningarna har koll då det är mycket som ska stämma i slutändan. Ingen lätt uppgift att jobba med. Och det är ju faktiskt en dotterförening de flesta som sysslar med shetland i Sverige tillhör.

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

Det är inte lätt för en moder med döttrar som drar åt olika håll

Charlotte-J
0

#24 Exakt!! Och det är inte lätt med en "klimakteriemorsa" som drar åt sitt håll heller! ;-))

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#24 o #25 Precis! Det gäller bara för modern att vara konsekvent och inte låta barnen äta för mycket ur chokladaskenFlört

Ellinor Johansson
0

Eller kanske borde modern ta till sig döttrarnas önskemål

paparatzi
0

#25 Ursäkta! men vad betyder  "klimakteriekossa" Fundersam

Charlotte-J
0

#27 Det tycker jag vore en utmärkt idé.

#28 Klimakteriemorsa står det och är precis vad det låter. Klimakteriekossa som du skrev är ett ord som används i filmen Drömkåken med Björn Skifs.

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

Jodå! Nog kan det vara så, om det nu inte vore för att "styvmodern" sagt annat.

Ellinor Johansson
0

# 26 Den modern vi pratar o här vet inte vad ordet konsekvent innebär.

paparatzi
0

#29 Du får ursäkta mig, men sådana ord ingår inte i min vokabulär, och därför kan jag inte identifiera innebörden, min önskan var att du som förde detta mystiska ord hit kunde berätta för mig vad innebörden av ordet betyderGenerad

Charlotte-J
0

#32 En sur j-a kärring som är i övergångsåldern och som "krigar" med allt som går att "kriga" med pga sina besvär. Förstår du nu?

Och tyvärr lär vi väl hamna där allihop i sinom tid ;-))

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#26 Förvisso inte, men då är det väl tur att vi har en fungerande förening här som ser till att vara konsekvent.Glad

VeronicaP
0

#33 haha jag visste precis vad det var *ler* har ju inte själv kommit dit men man har ju varit med om att andra varit där Oskyldig

Charlotte-J
0

#35 Ja, det var precis därför jag satte "morsa" efter då jag talar av egen erfarenhet med en mamma som var helt rabiat. ;-))

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#33 Aha! FundersamJa! jag tror det , då fick man lära sig något nytt idag igen, men finns detta fenomen endast hos kvinnor eller kan även män drabbas? (eller förresten dom blir ju drabbade om dom ska vara med en sån)

Charlotte-J
0

#37 Men snälla, det är väl vad jag vet ett kvinnligt fenomen då det endast är vi (vad jag vet) som av könen kan föda barn. I och med denna övergångsålder så upphör vårat så kallade "bäst före datum" och vi är inte längre dugliga till att producera barn. En karl kan väl (vad jag hört) producera barn fram till sin dödsbädd. Det är väl precis som i djurvärlden, äldre ston har svårare att "ta sig".

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#38 Jag är snäll, förstod bara inte vad ordet "klimakteriekossa" betydde eller stod för här på denna tråd, det måste vara besvärligt för dom som drabbas av denna åkomma och man får verkligen hoppas att det finns hjälp att få för dessa kvinnor.

Charlotte-J
0

#39 Var lugn du, vi kommer alla dit så småningom, även du!

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#40 Jag är lugn som en filbunke, har aldrig varit med om att någon i min omgivning eller familj varit enligt din beskrivning, kanske jag hade förstått dig bättre om så vore fallet? vad vet jag?

paparatzi
0

#40 Vad jag däremot förstått är att nu har man äntligen börjat inse hur det ska vara med våra kära små ponnyer, och vad som krävs för att vi ska få fortsätta vara dotterförening.

Det man får tänka på är att vår moderförening är i sin tur tvingade att följa dom direktiv som EU satt upp, sånt leder till att man inte alltid kunnat vara så konsekventa från moderföreningens sida.

först kommer EU-direktiven

sen kommer moderföreningarna

sist kommer dotterföreningarna

Så är man missnöjd eller tycker att saker är fel, då får man helt sonika vända sig till EU och försöka få dom att ändra sina regelverk.

paparatzi
0

Eller börja med Russ istället, för där sätter VI upp reglerna Glad (så länge dom följer EU-direktiven vill säga)

TIPS! I senaste ridsport går att läsa en intressant artikel/insändare gällande just stamboksföring av föl.

sanne
0

Tycker det verkar helt otroligt om man inte ska ha licens på hingstarna. Herre gud du kan ju använda vad som helst bara fylla i en språng rulla.. Tröttsamt när dom gör så här, det känns inte så kul för dom som faktiskt har godkända Licens Rs hingstar, det är nog fler än jag som tycker.

Så då kan man med andra ord börja betäcka redan nu, om man skulle vilja.. helt sanslöst, tycker jag. men men..

Pheobe
0

#44 tiden för betäckningen har väl inte så himla mycket med licensen att göra. Varför skulle det vara hemskt att börja betäcka redan nu? Varmbloden betäcks ju för fullt och i tyskland började man för tre veckor sedan att betäcka halvbloden

Annette
0

#45. Enligt SLU så är det flest dödfödda föl mellan september-april. Om man kan minska risken för problematiska fölningar, svaga föl osv, genom att stoet fölar senare gör jag gärna det. Därför skulle jag aldrig betäcka mina ston så här tidigt.

Pheobe
0

#46 beror säkert inte på att de föds tidigt utan på hur det hanteras, säkert också lite på ras

sanne
0

jag har inte tänkt o börja betäcka än, men innan fick jag lära mig att absolut inte ta emot ston innan man fått hem licensen o allt var betalt.

Cattis
0

#47 Det finns ju de som hävdar att det visst har med tiden på året att göra. Jag tror personligen att tillgång till bete och annat kan påverka. Som vi ju läst i andra artiklar och även trådar här, så är ju just shettisen inte direkt skapt för att föla så tidigt. Man skall nog inte jämföra med halv- och varmblod.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#48 nä det är sant det ska man inte göra men i år kan man börja när som helst som jag förstått det. Vill man vänta av olika anledningar gör man det men det är inte heller fel att börja tidigt.

Annette
0

#47. Jag har pratat med erfarna shetlandsuppfödare. De hävdar att det är bättre med något senare fölningar, det tror jag på. SLU:s forskning visar ju samma sak, enligt föreläsaren som var på SSS höstmöte.

Pheobe
0

#49 man kan ju heller inte jämföra med var i landet man bor i så fall. mina hästar går redan på "bete"

Pheobe
0

#51 det finns ju massor med erfarna shetlandsuppfödare som också har mkt tidiga fölningar. Menar inte att fölen ska födas i februari, inte så jag menade men inget konstigt föla i april

Annette
0

#53. Jag vill inte ha mina föl i april. För mig är det för tidigt på året. Jag litar på de uppfödare jag pratat med och följer deras råd.

Pheobe
0

#54 men jag sa väl inte att du ska ha dina föl då heller?!

cinna
0

Bara för att man KAN och det är tillåtet så MÅSTE man väl inte ha föl så tidigt på året som möjligt? Det är väl ändå en fördel att ha solen, värmen och koll på brunstcyklerna INNAN man skickar iväg stoet till hingsten?

Cattis
0

#52 Absolut inte. Det är omöjligt att säga ett exakt datum då det är "Rätt". För det beror som du säger på var man bor. Men, de behöver gå en viss tid på nytt gräs, få tillräckligt med ljusa timmar och tillräckligt med tid att ställa om efter vintern. De som fölar i februari tex tror jag inte har en rimlig chans att komma i "fas" innan det är dags.

# Sen finns det en annan sida av det. Åtminstone jag vill helst att mina föl föds ute på betet. Att de inte skall behöva vara inne. Det finns massor med forskning som visar att de som går ute dygnet runt får starkare ben och bättre möjligheter (ex immunförsvar) - jag föredrar alltså att få fölen på sommaren.

Mina två ston som skall föla i april är resultatet av ett toalt hjärnsläpp hos mig. Jag ångrar det djupt, då de problem jag haft med fölningar varit de tidigt betäckta som drabbats av oftast.

Jag vill att de hinner släppas på betet, där de inte har en chans att äta så mkt som de gör med hösilaget (i mängden alltså) så att de inte går så mkt "gratisföda", utan att de äter de första stråna och äter mer och mer ju mer gräset kommer. Jag tror det passar rasen bäst. Det är ju så de har haft det hela tiden. Min åsikt åter igen.

/Cattis

paparatzi
0

#44 Ja! men det har ju egentligen ingenting med licensen att göra, i övriga värden har man "licens for life", vilket har fungerat i 125 år, RS och godkända hingstar är dom som också fortsättningsvis kommer att genomgå som en fullstammad renrasig shetland och utan anmärkningar på den internationella veterinärbesiktningen, möjligtvis att man kommer att kunna kräva DNA (det är inte klart om detta ännu) inget konstigt med det, krångligare har det varit när man haft egna regelverk, tänk på alla "förfäder" som klarat sig så bra utan vårat "system"

Pheobe
0

#57 vissa saker funkar hos vissa och inte hos andra. Så är det med allt. Alla mina ston har alltid fölat ute, även i maj. Funkat bra. Nu har jag ett sto jag vill ha till att föla inne och kunna hantera lite innan man släpper ut. Funkar kanon med föl i april då för min del. I fjol släppte jag mina på riktigt bete i mitten på april. Går hur bra som helst. Men sen har vi bra tillväxt tidigt också. Mina går som sagt på dagarna nu redan på bete. Går nästan ingen ensilage alls.  Många vill tvärt om. Kunna hantera fölen lite inna dom ska ut. Det är inte heller fel. Föl i februari är kanske dock lite tidigt.

Milla
0

kan ni inte göra en ny tråd om tidig resp sen fölning istället??

Det är ett ganska så intressant ämne som förtjänar en egen tråd

Cattis
0

#59 Jo jo, men alla bor ju inte på Mallorca :-)

/Cattis

Pheobe
0

#61 blåser mindre på mallorca än här *s*

paparatzi
0

#60 Håller med dig om detta.

alvasens
0

Det här med tidiga fölningar på travare och halvblod är väl helt naturligt att det styrs egentligen. På dessa raser gäller  det mesta tävlingar och prov. Det går ju inte att komma med en häst som är ett halvår yngre än andra tex. på travet i  årgångs löpen, eller på kvalitetstävlan med halvbloden. Ett halvårs skillnad märks betydligt mer än man tror när de är unga.

Fördelar finns väl också med tidiga föl, en är att de kan få mer nytta av betet en längre period, men det beror också på vart i landet man bor. Där jag bor har vi bete tidigast i mitten på juni. Tidiga föl på shetland som är en natur ras är inte att föredra enligt forskning.

paparatzi
0

Någon som varit inne på SSS hemsida och läst under nyheter idag?

Ove-D
0

Men visst är det så att alla måste köpa betäckningsblock till sin hingst (om han inte har det innan) iaf…?

Cattis
0

#66 Ja för du måste ändå skicka in språngrullor.

/Cattis