oreggad avkomma?
Ibland står det inga namn med på avkommor till vissa shettisar. Jag tolkar det som att språngrullar kommit in men fölet inte har reggats. Stämmer det?
Sedan vet jag tex att det har fötts en del dödfödda föl mm som inte alls finns med på webstamboken. Hur kommer det sig? Det borde ju vara inskickat språngrullar ändå men att det då skulle vara "tomt" som ovanstående exempel… eller?
Jag har själv rapporterat ett dött föl (fullt gånget) med färg och kön men finns inte med i stamboken… Sedan vet jag ju andra som också fått dödfött med de finns inte med… Hur kommer det sig?
Kan det möjligen hänga ihop med att olika registratorer har hanterat detta olika när de lagt in uppgifter i stamboken?
Mitt sto Venessa har några avkommor utan uppgifter (annat än kön + födelseår) angivna i avkommeförteckningen. De är dödfödda, om jag tolkar tidigare ägares anteckningar rätt…

Det kan vara döda föl en del föl lever ju ett tag innan de dör tex ..
#2 Fast de som står med i Venessas fall står antecknade som dödfödd resp född för tidigt, om jag inte minns fel..

På våran Dalsgårds Marielle fattas det en , som var död född, hennes första avkomma står det inget alls vid bara att det var ett sto och vem den var efter, likadant med den som vi fick avliva innan den han reggas där står bara könet och vem pappan var inte vad som hänt med den…
Alltså, det står ju inte vad som hänt med avkommorna i själva webstamboken. Det jag menar är att jag har fått Venessas uppfödares anteckningar om hennes avkommor och DÄR har de skrivit att de varit dödfödda etc…
Jag tycker kanske inte att det måste stå VARFÖR hästarna är inte reggade, men att avkommelistan ska stämma överens med spångrullen…
Kan det bero på att språngrullen går till SH och inte SSS?
Hur hanterar SSS om man skickar in en ansökan om registrering, men inte vill ha pass för att avkomman är död utan vill bara få reggat färg och kön?

#6. Hur menar du nu? Man kan väl inte registrera en död häst.
Menar du att det bara skall fyllas i färg och kön i avkommelistan?

#8. Jag har aldrig funderat på det, om jag skall vara ärlig. Jag har hittills varit förskonad från olyckliga fölningar.
Men det är bara i den "blå boken" från SH som man får reda på sånt eller?

#10. Vet inte jag har bara ett gammalt ex av Blå Boken.
jo… men där får man ju reda på hur många betäckta resp föl det blivit eller hur…?

Jag tänkte mest på om man vill få reda på varenda hingst… Alltså inte totalt.
Exempel… Jag funderar på tre hingstar som jag tycker verkar passa mitt sto. Alla har den exteriör som jag önskar och verkar ha bra temprament. Men en har fått flera dödfödda och en annan flera oreggade föl eller flera ston som inte tagit sig… Hur ska jag värdera dessa uppgifter?

#14. Ja, det är ju inte lätt. Man själv skulle jag nog vilja veta orsaken innan jag bestämmer mig. Att stona inte blir dräktiga behöver ju inte bara bero på hingsten. Han kanske har haft otur och haft många "krångelston", hingsthållaren är inte tillräcklig kunnig osv.
Flera oreggade föl, det låter som slöa stoägare ;) Flera dödfödda kanske man också vill ta reda på närmare orsak till. Är det samma år? Är stona släkt osv.
#14 Är det äldre eller yngre hingstar du talar om nu? Det är ju betydligt vanligare bland äldre hingstar att många av deras avkommor inte registrerades. Jag vet t.ex en större uppfödare som tidigare lät bli att regga de hingstföl som inte ansågs vara i närheten av hingstämnen… Innan passkravet kom tror jag att många andra också lät bli att registrera avkommorna, kanske för att de inte såg nyttan med det.
HUR vet du om det är dödfödda eller oregistrerade avkommor du ser i registret?
Dödfödda avkommor behöver för övrigt inte vara varken hingstens eller stoets fel, utan även stoägarens om de inte övervakat fölningen…
Blir det mer registrerade avkommor nu när det är krav på pass tror ni? Eller kommer det även forsättningsvis finns tomma rader i bland avkommorna? Varför är inte webstamboken samma sak som språngrullen?? Jag tycker det blir en sned bild av avkommor om inte alla finns med…

#6 "Kan det bero på att språngrullen går till SH och inte SSS?"
Ja.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#14 "Men en har fått flera dödfödda och en annan flera oreggade föl eller flera ston som inte tagit sig… Hur ska jag värdera dessa uppgifter?"
Inte alls, om du inte kontaktar alla stoägare/hingsthållare och tar reda på specifik info om varje sto/betäckning. Det kan bero på så mkt och är väldigt sällan ngt som har med hingsten att göra. Du får väl fokusera på hingsarnas levande avkommor och vad det blivit av dem.
Vare sig de listor som finns i webbstamboken med tomma poster, eller Blå bokens statistik kan tas 100% på allvar ändå. Med tanke på hur många som ultraljudar alla ston sin hingst betäckt, och bara rapporterar de som tagit sig. Så statistiken är skapligt missvisande, men ger ett HUM om hur det ligger till.
/Cattis

#17 I webbstamboken finns bara REGISTRERADE avkommor med. De blanka rader som finns med är kvar från den tiden då SSS själva också lade in alla betäckningar/resultaten av språngrullorna, vilka blev kvar som tomma poster om inte fölen reggades eller rapporterades.
På många hingstar finns info om ex stoföl som fötts och vilken mamma den har. Denna info kommer från språngrullan som hingstägaren skickat till SH, då SSS lade in dessa resultat förr. Att sedan fölägaren inte valde att regga fölet är ju inte heller ngt som skall klandras hingsten.
/Cattis
Jag tycker det är tråkigt att just shetlandsponnyn som ses som en sund ras har högst földödlighet… Själv ser nog gärna på hingstens betäckningsstatistik även om det är fodrets eller stoets fel om det inte blir levande föl… För om jag betäcker ett sto så är det för att få ett föl och inte för att det KANSKE blir ett föl. Och OM det blir ett föl så är det 50% procent att det blir ett guldföl… Om då hingsten bara har 50% levande föl så väljer jag hellre en hingst som ger 25% guldföl… Förstår ni hur jag tänker??? Eller låter det för invecklat? I slutändan är det samma procent guldföl för båda hingstarna…
vad jag förstår har man inga vetenskapliga belägg på vad földödligheten skulle kunna bero på. har förstått att det skulle kunna vara tex att de betäcks på fölbrunst (men det påverkar väl mer frukbarheten)?
jag tror att en orsak skulle kunna vara att det är så många som betäcks varje år. det är ju väldigt många shettisar som betäcks i jämförelse med många andra raser. då är det inte konstigt att det går fel oftare, om ni förstår mig.
jag menar, om det bara betäcks 2 ston av en ras, och det ena fölet är dödfött, då kan man ju inte säga att den rasen har 50% földödlighet.
Nu är det här något jag aldrig tänkt på tidigare, men då finns det alltså en himla massa shettisar som inte är reggade, som är fullstammade, och säg att ett sto har fått något föl, då är alltså det fölet egentligen fullstammat, men någon har inte reggat mamman?
helt plötsligt går det upp ett ljus om varför det funnits problem med "shettisar som inte har stam i 3 led"… *seg*