En skit fråga
Då mitt sto fölade förra natten kommer denna fråga till er… Hur länge efter en fölning brukar ni se att stoet bajsar?
Mitt sto hade inte haft avföring på 16 timmar när jag föst ringde veterinären. Jag gav henne själv paraffinolja och loppfrö och väntade några timmar till. Ringde veterinären igen och beslöt vänta tills morgonen efter. Var ute och gick med henne flertalet gånger men inget hände. Hon har inte haft kolik eller så. Tidigt i morse, 27 timmar efter fölning bajsade hon en torr liten sak. Vet fortfarande inte om man ska ha ut veterinären för ett dropp eller om hon nu kommer igång.
Hur brukar ni göra? Jag har aldrig varit med om att stona inte bajsar ganska snart efter fölning.
Oftast så bajsar de ju ut det mesta av det som är på gång INNAN fölningen, så jag tycker inte att det verkar så himla konstigt om de inte lägger stora högar direkt efter fölning.
Veterinären kommer om en halvtimma. Tycker inte man kan kalla 30 timmar för direkt efter fölning. Detta sto var förstoppad ett par dagar innan fölning också. Fick ge paraffinolja då också

#2. Bättre att veterinären kommer en gång för mycket för säkerhets skull. Lycka till!

Har inte loppfrö motsatt effekt? Suger upp i tarmen och gör avföringen hårdare?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Grattis!!!!
Hoppas att allt går bra.

Ett av mina sto som fölade förra våren hade inte avföring på 1 1/2 dygn efter fölningen. Gav henne äppelcidervinäger utblandat i vatten och efter det så kom magen igång.
#4 Trodde jag också.
Måste bara fråga vad loppfrö är?
#4 det kunde du kanske sagt…
Nej , det har inte motsatt effekt men det hjälper dåligt på sån förstoppning mitt sto har. Bättre förebyggande. Det smörjer tarmen.
Mitt sto har fått kramplösande, B vitamin och 8 liter dropp. Nu har hon äntligen bajsat lite. Fick vara ute en halvtimme med fölungen också men längre gick inte för fölet håller på blåsa iväg =( Förstoppning är jätteviktigt att häva för det kan ju bli tarmvred och vem ska då passa lilla bebben…
Hädanefter kommer jag ge mina ston vetekli röra ett par v innan fölning och ett tag efter. Det ska hjälpa tarmen.
#7 ser ut som linfrö ungefär