Dräktighetsundersökning
Någon som har erfarenhet av denna?
http://shop.thepoultrysite.com/detail/256/external-doppler-and-headset-for-shetland-ponies/
Jag har också sett dem men inte vågat köpa.
Veritas odium paretFörvånad

Oj, det här är ju verkligen något för oss. Detta måste undersökas.
Tack för tipset! 
#2 Om du köper en sån här apparat så skriv gärna lite här om hur det funkar, skulle vara väldigt intressant. Måste vara särskilt bra för lite mindre eller trånga ston som kan vara svåra att ultraljuda på vanligt sätt.

#3 Det ska jag absolut göra. Bra för trånga, rädda ston.
Tycker i synnerhet det är bra att man kan kolla när det gått ett tag, typ under vintern då vi brukar dela upp hästarna i grupper, dräktiga - ej dräktiga.
Absolut värt att kollas upp iaf.
Är legitimerad Biomedicinsk analytiker och använder UL dagligen på jobbet för att undersöka hjärta på människor och jag är lite fundersam…
1. Hur mycket gel går det åt för att få bra kontakt mellan givaren och huden på djuret? UL kan inte gå genom luft, alltså måste man ta bort luftskiktet med någon form av gel/olja eller dyligt om man ska undersöka något organ utifrån.
2. Hur ser en häst ut inuti egentligen? Jag tänker mig att det finns en hel del gasfyllda tarmar emellan. Kanske ett mindre problem iofs sent i dräktigheten när fostret ligger mer an mot utsidan/nedåt i buken på stoet.
Motbevisa mig gärna!
Såg att frakten till Sverige är 35£ 
Måste man raka bort pälsen? Det gör man ju vid ultraljud av buken i normala fall…
Man undersöker tydligen runt juvret, så rakning ska inte vara nödvändigt om jag förstår det hela rätt. Enligt informationen använder man flytande paraffin på toppen av instrumentet.
Mer information och bilder finns här:
http://www.agritechdoppler.com/page11.htm
Skulle verkligen vara spännande att veta om/hur detta fungerar. Dom säljer instrument för dräktighetsundersökning för de flesta av lantbrukets djur verkar det som.
Vi ska prova den lilla manicken
.
Rolf som har köpt ponnyer av oss har införskaffat sig en doppler så nu ska vi innom en snar framtid prova den 
# 8 Snälla berätta hur det går och hur ni tycker den fungerar.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#8 Spännande! En liten rapport om resultatet vore intressant.
Är nyfiken på hur/om denna apparat funkat, någon som har provat?