Vad anses som make up?
Med anledning vad som skrevs i en annan tråd gällande stylingprodukter och make up så undrar jag hur ni resonerar kring detta.
Jag har alltid, kanske felaktigt tolkat make up som nämns som icke tillåtet i proppen som något som färgar hår.
Hur tänker ni andra kring detta?
Färgad hovolja, ottilåtet?
Glansprayer i olika former?
Fixeringsprayer?
Oljor?
Veritas odium paretFörvånad

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med risk för att bli halshuggen så har jag i alla år jag hållt på hört att hästen ska vara naturlig
Naturlig är inte hästen med massa glanssprayer o hårspray o dylikt
Mår hästen bra är den blank i pälsen ändå!
Står ibland o bara ruskar på huvudet åt att det sprayas hej vilt o har med varit med om att det är en dimma av spray i luften-jag personligen tycker inte att detta är ok
Jag har sett att det är människohårspray som används o det är helt uppåt väggarna enligt mig
En domare har en gång gått fram till min då 1 åriga hingst o strykit honom på ryggen o sa förvånat-Men det är ju inget spray på honom,och han blänker så här!
Bara en sån sak säger rätt mycket…
Jag tycker att glansspray är okej, i lagom mängd. Ingen häst ska ju behöva dränkas i spray 
Hårspray är jag helt emot, tycker inte djur ska utsättas för sådana medel.
Hovolja är också okej enligt mig!

Glitter spray tycker jag borde vara förbjudet, vanlig genomskinlig hovolja är okej , men jag tycker faktiskt inte färgad hovolja är okey det är ju färgning enligt mig
Hårspray till människor tycker jag väl inte är okey heller om jag ska vara ärlig.
glansspray och lite olja är helt okey.
SEn kan man ju undra hur bra fixerinsspray kan vara , tvättar alla sina hästar efter de användt det ? för de vet ju vi alla hur håret känns efter en utekväll med en hel del spray i håret ;)

tycker väl att glans spray o olja mm är helt ok, det lyfter ju bara lystern på hästen.
men hårspray på själva hästen, färgspray, löshår, glitter mm är inte OK för min del, då är inte hästen i sin naturliga färg/form.
hovolja är väl inget konstigt ?? eller ?
såg på Morgan hästarna som tom hade glitterspray på hovarna ! det var inte snyggt.
men personligen älskar jag mina glans sprayer :) dom kommer jag fortsätta med för att framhäva hästens lyster !

Brukar själv inte använda mer än man- och svansspray för att spara på taglet samt möjligen lite vaselin på nosen vid utställning/fotografering på mina ponnyer, så jag har aldrig funderat så mycket över vad makeup betyder.
Jag hoppas dock att vi ska slippa gå samma väg som arabhästfolket - glömmer aldrig min första (och som en händelse den sista) arabhästutställning i början av 90-talet där jag köpt mej ett dyrt och flashigt program och till min förvåning hittar en hel A4-sida med saker som inte var tillåtna för att försköna/framhäva hästarna. 

#4 JO vanlig hovolja är ju tillåtet men EG inte ´färgad hovolja för då *färgar* du ju något på hästen och det är ju inte tillåtet
Så länge man inte använder smink och färgar i ansiktet etc så tycker jag man kan använda sunt förnuft. Förstår inte varför hårspray skulle räknas som makeup, därmed inte sagt att det är lämpligt. Personligen använder jag bara pälsglans, men vad andra gör med sina hästar är inte min business.

Hårspray för människor - på hästar???? Det är väl ändå att gå ett steg för långt

Kan inte heller se att hårspray räknas som makeup men undrar också varför människor kan använda hårspray om det är så farligt.
Alla andra shampoo /sprayer som används till hästarna, vem säger att dom är så bra att använda.
Skulle helt klart använda Hårspray istället för switch som en del använder regelbundet. Nu är det inte samma användningsområde på dom produkterna men vem tänker på vad alla flugmedel innehåller för gift som sprayas på.
Makeup för mig är när man färgar något. Tycker det är jättefult när man målar hovarna svarta som jag råkat se på utställning, det såg påmålat och inte naturligt.
Anser att hårspray, olja, glanspray och andra ofärgade produkter är att jämnställa och dessa räknar inte jag som make up. Alla används för att förhöja lystern och ponnyn fördelar.
Tror inte heller att tex hårspray på något sätt skulle vara farligare för en ponny än en människa.
Endel använder olja, eller oljebaserad glansspray, för att hålla manen på plats, endel hårspray. Tycker inte att något av detta är mer rätt eller fel.
Någon använder yes diskmedel vid tvätt, någon såpa, vanligt människo-schampo eller hästshampo. Rätt eller fel?
Som #9 påpekar använder många produkter till sina hästar som säkert kan påverka hästar på ett mer negativt sätt än diverse stylingprodukter.
När jag hör ordet make up så tänker jag i första hand på de som smörjer in sina hästar med svart vaselin, eller kladdar in hela huvudena i olja/vasselin (lite babyoil runt ögon/mule är ju ok enligt mig).
Vad det gäller glansspray, och olja i manen, och för den del lite hårspray med så ser jag själv inga problem med det. Nog för att man ska visa hästen i ett så "naturligt" skick som möjligt - men då kan man ju lika bra strunta i att borsta dem också… eller?
Jag kommer i.af fortsätta att använda både pälsglans och olja till mina hästar, använder för den delen båda sakerna på mig själv! Hårspray använder jag själv inte särskillt ofta, men är övertygad om att lite spray överst på mankammen inte är något som skadar hästen eller ser direkt onaturligt ut heller för den delen. 
Det enda som inte är ok i min "värld", är glitter, svart hovlack och svärta runt ögonen (och onödig klippning).
Hakuna matata!
Tycker glansspray och hovolja är ok. Men hårspray ? Nja. Inget för mig.
#9 Har oxå funderat samma sak vad gäller hårspray och andra produkter för människor,om vi kan använda det hur kan det då vara farligt för hästar??
vad innehåller de produkter vi använder på hästarna då?
Pälsglans och olja tycker jag är helt ok, egentligen hårspray också - ser inte vad det skulle vara i hårspray som skulle vara farligare för en häst än för oss? Sen använder jag det inte själv, varken på hästen eller mig.
Make up för mig är färgning, fusk med hår/tagel etc. Sånt som blir konstgjort och inte bara gör att hästen glänser mer.
I Holland stod det däremot en del helt öppet och sprayade hingstarna med svart billack - DET luktade däremot