Det där med munkorg
Jag har en shetlandsponny som gärna går upp i vikt..väldigt lätt..räcker bara att han tittar på gräs så vips rullar han fram! skämt åsido.
Jag har funderat på munkorg, men jag får tanken att det kan leda till en nedstämd och lite tråkig häst? MEn sen måste man ju se till hästens bästa att den inte får bli för överviktig.
Just nu går dom i en nedbetad hage på nätterna, det funkar, men vi skulle vilja ha en annan lösning då det är jobb och passning med det. att dom ska ut innan det blir för varmt på morgonen, och sen måste man ha i baktanke att det är jobb med hästar.
Sen tänkte jag med munkorg att kan hästen dricka normalt liksom? Den sticker väl bara ner mulen och så dricker den igenom hålen?
Jag är nämligen ine hemma på veckorna utan bara på helgerna och betet räcker ju ett tag till. Och på veckorna hinner han inte ridas så mycket..tyvärr så han håller hullet bra.
Vad tycker ni?
Måste fråga… någon kollar till hästarna när du inte är där va?!
Munkorg fungerar i de flesta fall fint… men man måste ha uppsikt så de inte fastnar i den med något ben el liknande om de kliar sig.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag använder mig utav greenguarden.
Den funkar kanon för min häst. Han är absolut inte nedstämd utan han brallar i hagen och ser lycklig ut precis som han brukar.
De kan dricka precis som vanligt med. Så det är ingen fara.
Däremot kan det vara bra att ta av den ett par timmar per dag om man t.ex vill att hästarna ska kunna klia varandra, slicka på salsten o.s.v.
Har bara provat den på en ponny och hon blev väldigt frustrerad av den och kunde inte dricka ordentligt heller.Så jag gillar inte munkorg!
Tycker det funkar bättre med jordhage el skogshage där de kan få lite hö och att de får beta bara några timmar. Lite jobb med att flytta på hästarna, men det får man ta.

Jag har provat greenguard på 3 olika hästar och det har fungerat väl 2 av gångerna. Min mini går nu med munkorg och har gjort i en månads tid och hon är inte alls besvärad av den, hon har den på dygnet runt. Hon slickar på saltstenen med den på.
Tredje hästen fick ut mulen på sidorna och fick upp ena "kanten" mellan läpp och tänder så hon slapp den. - tror den var för liten för henne…
Har också testat Hööks korgar och dom fungerar väl, men dom är små i storlekarna och vi använder ponny på våra standard. Tror även cob skulle fungera på de största.
Däremot upplever jag att Hööks korg gör det svårare på kortare gräs.
Greenguard hästen håller hullet fint medan den med korgen föll ur!!
Så det gäller att passa dom i början så man ser att dom har ordentlig mängd avföring så man inte svälter dom.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#1 japp. Dom hsr uppsikt ynder dagen minst 2 ggr ;-) Tack för att ni skrev! Får ts mig en funderare helt enkelt. Art fins den att köpa den som ni testat? :-)
Jag är för munkorg. Alla hästar är ju olika och ibland kan det ta ett tag innan dom kommer på hur dom ska göra. I början kan dom bli lite besvikna på en, men det går oftast över.
Har en som inte kunde äta med greenguard och en som bara tog av sig grimman hela tiden så dom har nu fått den sorten som bara har ett hål i mitten och dom fungerar. Mina går bara med dom ibland pga övervikt.
Till mina pållar jag hade förut hade jag greenguard och det funkade jättebra på dom.
Jag skulle rek att du har en inkörningsperiod då du kan hålla koll på hur hästen beter sig och att du börjar med att bara ha munkorgen på några timmar /dag i början.
Hoppas det löser sig