Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 6053 ggr
Underbar
0

Tranchel kollaps

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min älskade ponny var nere på kliniken i veckan och fick diagnosen tranchel kollaps:`(

Jag hittar inte så mycket fakta om detta, så tänkte höra om någon här inne har några erfarenheter om detta. Vetrinären sa att det var vanligt bland shetlandsponnyer. Vill gärna veta mer om det och varför det uppkommer m.m. Tacksam för alla svar!

Snaedis
0

Det har jag aldrig hört talas om,men fann en gammal länk om just denna sjukdomen

http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4d715569b9cb462221067983-tracheal-kollaps

janehellen80
0

Det kanske är detta en kompis minishettis har fått? Hon låter konstigt när hon springer , precis som om hon fått astma när hon busar i hagen.. men slutar så fort hon inte springer… ska tipsa henne om detta.. ps dom har precis köpt henne nämligen och fråga mig vad det kunde bero på men jag hade ingen aning.. dom ska ringa vet på måndag…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

AnnaFagerell
0

Jag har haft två sådana hästar hos mig. Vad undrar du över?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Underbar
0

#1 Tack!

#2 Kan vara så att den med har det, ljudet kommer vid ansträning på min med. Bra att den ska kollas upp, skulle rekomendera att dem åker direkt till kliniken istället för att ta upp vetrinär, dom får gå ner i struppen och kolla för att se vad det beror på. Men det kanske dem redan hade tänkt, men skriver det ändå i fall :)

#3 Jag vill veta allt om det, när jag var nere på kliniken var jag så chockad,ställd och ledsen av vad vetrinären sa så kommer inte ihåg så mycket. Och det står väldigt lite om det, stämmer det att man inte riktigt vet vad orsaken är till att dem får tranchel kollaps?

AnnaFagerell
0

#4 Ja det är jättetråkigt och tyvärr har jag inget bra att säga om det. Hur gammal är din ponny? Det blir värre med åren och ju mer musklerna förslappas desto mindre syre får ponnyn vilket gör att man till slut måste ta bort dom. Jag skulle rek att sluta med det som gör att ponnyn låter mycket. Hård träning och så. Det är hemskt lidande för hästen att inte få luft och dessa ponnyer får inte tillräckligt med luft vid ansträngning beroende på i vilket skede den är i.

Man vet väldigt lite om detta men det brukar uppkomma efter 13 års ålder och bli värre och värre med åren och ponnyn mår dåligt vid ansträngning. Troligen ärftligt men man vet för lite för att fastställa det. Men det mesta är ju faktiskt ärftligt. Ponnyn är född med en försvagad luftstrupe så det uppkommer inte av någon speciell anledning.

[Teddy]
0

Jag har haft 3 hästar med TK. Ofta drabbar det unga hästar. Det är broskringarna som håller strupen vidgad som av någon anledning kollapsar. Fenomenet finns även hos hundar av små raser och där kan man operera. Man kan kanske dra pareleller dvärghund - dvärghäst.

Tyvärr finns inget att göra. Min första shettis behöll jag alldeles för länge, trodde att han genom något mirakel skulle bli bra. Han var 7 år när det började.
Nr två var 8 år.
Nr 3 var 14 när hon kom hit, och hon var inte så hårt drabbad. Hon var 19 när vi tog bort henne.
Mina två första shettisar blev sämre väldigt snabbt, men den äldre hade sin åkomma och lät likadant hela tiden.
Jag tror att hästar drabbas väldigt olika. Vissa blir sjuka snabbt, andra lever många år.
Men man måste ha i åtanke att hästen ÄR sjuk. Den ska absolut inte ansträngas.
Jag vet inte var du bor, men om du vill ha telnr till veterinärkliniken som kollade mina hästar kan jag pm:a dig. Den veterinären var uppriktigt intresserad och hade t o m kontaktat SSS ang detta.

janehellen80
0

#4 Tack ska säga till dom att åka till klinik istället.. dom hade nog tänkt vet först..

Är ju endast när hon springer det kommer.. Dom har inte haft henne i mer än 2 dagar… Men när hon springer i hagen låter det överansträngt…

Kratern
0

Operation är en möjlighet.

Jag har kopierat en översättning här:

Kollaps och missbildning av luftstrupen

Medfödd försvagning av luftstrupen finns beskriven hos hästar, miniatyrhästar och ponnyer, medan kollaps av luftstrupen hos större djur ofta orsakats av direkt trauma. Luftstrupen kan även försvagas gradvis.

Den övre och mittersta delen av luftstrupen drabbas oftast, eftersom de ligger nära huden.

Kollaps av luftstrupen kan kraftigt begränsa hästens arbetsförmåga genom att luftflödet förhindras och andningen ansträngs.

Luftstrupens stelhet kommer sig av ringar av hyalint brosk som är öppna mot ryggsidan. Ringarna sluts på baksidan av bindväv och trachealis-muskeln. Brosket förhindrar att luftstrupen faller samman under inandningen när lufttrycket i luftstrupen är lägre än det atmosfäriska trycket. Eftersom ringarna är öppna åt ryggsidan innebär förlusten av stöd på sidorna att ringen förlorar formen och luftvägarnas diameter minskar. Röntgenbilder från sidan kommer visa konturen av en trång luftstrupe.

Behandling av tracheal kollaps beror på sjukdomsbilden, luftstrupens längd, och hur det kollapsade segmentet kan nås. Bland behandlingsalternativen finns möjligheten att sätta in en konstgjord luftstrupe, att staga upp kollapsade segment, att vecka trachealismuskeln, att operera bort delar av luftstrupen eller operativt öppna upp segment som kollapsat. Därutöver kan broskringarna remodelleras och fästas vid en stödstruktur utanför luftstrupen.

Milla
0

Har också haft en shettis med detta, hon blev 23 år men togs bort pga. fång.Hon hade stora problem när hon ansträngde sig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaFagerell
0

#8 Vad som står på internet är kanske inte alltid vad en veterinär kan tänkas göra… jag har inte hittat ens en klinik som utför detta ingrepp…

Ahnna
0

Förra året gjorde några veterinärstudenter vid SLU en undersökning av hur vanligt tracheal kollaps är på små ponnyer. Jag har inte resultatet här just nu, men det borde finnas att få tag på från SLU.

Mina ponnyer ingick i studien och var alla utan anmärkning, men en intressant sak var att en av ponnyerna "väste" lite i hård träning ibland men det fanns ingen fysisk anledning till det som syntes med kamera i luftstrupen. Så det kanske kan vara en liten tröst för er med ponnyer som låter lite konstigt när de anstränger sig, det behöver inte vara tracheal kollaps. (Men kan givetvis vara bra att kolla upp!) En av ponnyerna här är inte min, men undersöktes ochså i studien - hon har en luftstrupe som är skruvad lite som en spiral, vilket tydligen är väldigt ovanligt och borde ställa till problem, men hon har inte låtit konstigt i träning enligt ägaren. Så det finns mycket som kan hända i luftrören, men som inte leder till en total kollaps av trachea.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

När min första shettis fick diagnosen ringde jag Strömsholm. Vet där sa att tekniken finns, och han skulle höra med kollegor i England där han trodde att de opererat en häst med TK.
Men tiden gick och jag hörde inget, och bestämde mig sedan för att inte låta min häst bli försökskanin.

Kratern
0

#10 Det är inte bara att det står på internet.Flört

MIN veterinär sa också att det fanns möjligheten till operation om jag ville göra det på mitt sto. Nu valde vi att avliva då hon också fick fång.

Dock är risken stor att det kommer tillbaka även efter operation, men MÖJLIGHETEN finns.

AnnaFagerell
0

#14 VEM opererar då? Ska man åka till England?

[Teddy]
0

En annan fråga är ju kostnaden. Mitt försäkringsbolag ersatte INTE för en sådan operation, som i runda slängar för 7-8 år sedan hade gått på 100 000.

susanne-s
0

#11 Var också med i den studien.
Vi undersökte ca 15 hästar här i varrierande åldrar 2-21 men ingen "väste"
Låter märkligt… Skumt - men jag tror dig givetvis.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Snaedis
0

Ni som har erfarenhet av den här sjukdomen..Vad sker mer med hästen förutom luftvägarna ? På vilken annat sätt yttrar sej den ?

Hanna-D
0

#18 Vi hade en valack (Tallhagens Rex) för många år sedan med ST. På honom märktes det inte alls mer än om han ansträngdes, skritt och lite trav och galopp var inga problem men vid ansträngning hördes ett otäckt ljud. Antar att det finns olika grader även av ST.

Han levde ett gott liv, reds och kördes enklare pass och blev över 20 år gammal (minns inte exakt hur gammal), en dag hittade vi honom liggandes i hagen med svårigheter att resa sig/gå och han avlivades samma dag. Dagen innan var han precis som vanligt.

Underbar
0

Jätte tacksam för alla svar!!!!! Ska läsa och ev svara på några , men har varit i väg hela dagen så läste bara en gång får läsa igen igenom alla svar imorgon när jag e lite piggare. Jätte tacksam!

[Teddy]
0

Hanna - vad är ST?

Shoshone
0

Tack GUD för att ni finns!

Det är detta min shettis har och har haft i många år och jag har aldrig fått svar på vad det är förän nu!! Han är 21 år och jag har haft ute veterinär som gett honom luftrörsvidgande och andra medikamenter, jag provade även denna "nässpray" till häst som skulle va bra men inget hjälpte.

Har fått höra allt möjligt om min stackars polle :( Att han har sprängda lungor, kvickdrag och även pollenallergiker.

Han har haft fång förut och jag trodde det var av det som det uppkom men det stämmer inte med tiden heller.

Han har säkert väst såhär i nästan 15 år. Jag kan märka att det blir mycket bättre på vintrarna, vet inte om det är för att luften är enklare att andas då.

Det blir värre om han får äta sej proppmätt o bli fet, men eftersom han är fångponny så går han på begränsad tillgång på mat så där har jag hittat en jämn balansgång, håller jag honom i trim så väser han mindre och får ej heller fång :)

Det jobbiga tycker jag är att han inte verkar bry sej om det (han är väl så van) för när man släpper ihop honom me smågrabbarna så börjar de busa o springa och det är ju han som triggar upp de andra o ska springa så om han nu inte får luft så borde han ju inte vilja anstränga sej men tydligen så får han luft men det låter mer när han andas.

Stackarn, han har nog allt den där ponnyn men han vågar vägra döden. Upphakning i ena bak knäet har han oxå men det var medfött och blir även det bättre på vintern när han får gå i snö och lyfta mer.

Ska iaf följa denna tråd! :) Tack för att ni tog upp detta ämne.

Men en sak jag undrade över, nån skrev att de absolut inte fick ansträngas.. Jag tycker nog ändå att det är viktigt att de har någelunda kondition annars går det ju åt ännu mera luft vid ansträngning, som på oss människor, man flåsar mer om man är dåligt tränad. Man får väl försöka hålla nån balansgång där, att träna dem men inte för hårt :)

Min lilleman tränas inte direkt hårt, jag går promenader med honom och springer lite ibland, han får dra lite ibland och ponnyridas och så förstås busa i hagen me unghingstarna :)

[Teddy]
0

#22 Jag har sett, med kamerans hjälp, hur smal och livlös luftstrupen ser ut. Jag kan tänka mig hur lite luft som kan passera. Jag vet själv hur panikslagen man blir när man inte får luft, och kan tänka mig att en häst kan uppleva situationen likadan.

När min första shettis blev sjuk fattade jag inte vad det var. Jag trodde inte det kunde vara så farligt - så fort jag saktade av om jag var ute och körde så andades han normalt igen.
Men nu känner jag igen ljudet, och vill aldrig mer ha en häst med den åkomman!!
Visst behöver de ha en bra kondis, och promenader och ponnyridning är ju inte ansträngande. Men arbete - nej det skulle jag inte utsätta en shettis med TK för!
Man måste tänka på att hästen är sjuk! Är den halt är det ju uppenbart att den ska vila, och utan luft ska den inte heller jobba.
Jag hade jättesvårt att acceptera när min första häst blev sjuk. Han var ju så ung! Inte kunde han vara allvarligt sjuk!! Men med tiden var jag tvungen att acceptera, och tyvärr hade jag honom kvar alldeles för länge för min egen skull.

Shoshone
0

Jo men jag har verkligen försökt att ta bort min ponny flera ggr men han är så levnadsglad så varje gång jag är på väg så ger han mej ett tecken att han inte vill dö. Jag har även pratat med en av världens bästa inom djurkommuniaktion och hon säger också att han inte vill dö, att han det bra och gillar sitt liv.

Så varför ska jag ta bort honom då egentligen? Han lider inte. Skulle han börja lida utav det så skulle jag självklart inte tveka. Det är klart att det blir hiskeligt tufft eftersom han vart min bästa vän genom min uppväxt och jag har haft honom i 17 år men jag klarar heller inte av att se mina djur lida så..

Hans "TK" har varken blivit bättre eller sämre de senaste 10 åren.

[Teddy]
0

#24 Jag menar inte att han måste bort! Men man måste ha i åtanke att han ÄR sjuk/defekt.
Min shettis var också levnadsglad, han sprang i hagen och lekte, lät som en punkterad trumpet.
Det där med djurkommunikatör tar jag med en nypa salt.
Han vill inte dö - kan ett djur avgöra det?

Var glad att din häst inte blivit sämre. Mina två första klarade sig bara i ett par år innan det blev olidligt.

Shoshone
0

Jag vet att han är sjuk och jag tar hand om honom som en sjuk. Jag vet att han är defekt, han får inte göra allt som de andra hästarna får. Han låter inte som en punkterad trumpet.

Jag tänker lämna den här diskussionen på en gång när du skriver "kan ett djur avgöra det" Du anar inte vad du går miste om och du anar inte vad ditt djur vet om dej och om allt här i världen som du verkligen inte har en aning om. Varför har man egentligen djur när man har så låga tankar om dem? Själv har jag djur för att jag beundrar deras levnadssätt och hur mycket smartare de är än oss dumma människor. Men jag tycer synd om det folk som inte ser smarthet hos en häst längre än att lyckas rymma ur hagen.. Jaa, människor är verkligen dumma.

Jag har bara en fråga, hur förklarar du elefanternas flykt upp i bergen när tsunamin kom? Det var iaf inga människor som talade om för dem att gå dit..

För de dumma människorna.. de var ute i havet och badade..

Jag kan fortsätta jämföra djur och människor hela natten men känner att jag kapar denna tråd lite just nu för det var inte det den skulle handla om så isf får vi ta det på pm. Men det vore roligt om du ville öppna dej för djurvärlden och inte vara så "upptagen", som min tränare säger att djuren tycker om oss. Att försöka kommunicera med en människa, det är som att ringa till nån och bara få en upptaget-ton i örat! De lever inte i nuet, de är hela tiden någon annanstans eller på väg till imorgon men NU finns inte..

Tragisk stress som vi människor byggt upp under många år i våran stressade värld :( Djuren planerar inte för imorgon, de lever idag <3

polgara
0

Starta gärna en tråd om djurkommunikatörer, men denna tråden handlar om TK o det är nått elt annat

AnnaFagerell
0

Den ena ponnyn jag hade här med TK lät som han skulle ramla ihop och dö så fort han ansträngde sig vilket jag tror skulle hända om man hade låtit honom få fortsätta leva… En ponny som väser lite men som för övrigt verkar kry ser inte jag att man måste ta bort men man ska inte arbeta en sådan häst som Marie ovan skriver. Det är djurplågeri. Men promenader ska den klara av utan att väsa för klarar den inte det ska den inte gå i hagen heller.

Sen kan en häst se frisk ut men vara hur sjuk som helst lika mycket som att ingen ser på en människa som kanske har ont men som inte visar det

Kris_J
0

Bara en reflektion, utan att lägga någon som helst värdering i vad som skrivs i något inlägg ovan.

Jag har flertalet gånger talat med ganska många veterinärer om shetlandsponnyer och dessa har samtliga vittnat om hur otroligt svårt det kan vara att veta hur sjuk en shetlandsponny är då de oftast är väldigt tåliga liksom många hästar av kallblodsraserna, de har oftast väldigt hög toleransnivå och visar inget trots att de kanske är väldigt sjuka.

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

#17 Ja, jag hörde det. De pratade om era ponnyer. Glad

Hon som "väste" litegrann gjorde det bara vid extremt hård ansträngning och varken kameran eller arbetsprovet visade någonting ovanligt. Jag vet att jag själv har en tendens att "väsa" lite helt ofrivilligt när jag tar i för kung och legoland, så jag tror inte att en häst som gör det automatiskt har något fel på luftrören. Sagd häst springer ändå på de evigt gröna ängarna nu på grund av envis fång.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#21 Sabel trachea

Ahnna
0

#29 Jag skulle vilja säga att de flesta små ponnyraser och kallblod är så. Även en del fullblod… Oskyldig (Som min, som hade helt förstörda framhovar invändigt, men som utåt var hur normal som helst med enbart en liten, liten nickning i nacken när hon travade.)

När man lär känna individerna kan man avgöra om nåt är galet, som annars inte syns.

www.stuteriprecious.se

kuusou
0

Blir lite fundresam om min ena ponny har detta, han lät som skrivits i tråden en gång när jag cyklade med honom. Men har inte låtit så där efter, har aldrig låtit så när vi kör eller när han springer i hagen.

http://minihingstar.n.nu

Shoshone
0

#29 Jag har också fått den uppfattningen att bland annat dessa ponnyn har väldigt hög smärttröskel. De är riktiga kämparKyss

Men har även sett min shettis verkligen lida när han fick sitt värsta fånganfall, då trodde jag verkligen att tiden var inne. Men den envisa skiten kände väl på sej att jag tagit fram tel nr till slaktbilen så nästa dag jag kom ut var han mirakulöst mycket bättre! Då trodde jag hakan skulle ramla ner i knävecken på mig Förvånad

Shoshone
0

Men denna TK, den kan alltså inte uppkomma av någonting? Kommer det bara? Tänkte om det var av en överansträngning eller nått liknande?

AnnaFagerell
0

#35 Det finns vid födseln

Snaedis
0

# 19  Tack för infon. Man blir alldrig fullärd när det gäller hästar,inser jag.Jag har då aldrig hört talas om denna sjukdomen.

Underbar
0

#5 Han är bara 10 år :/

#6 Oj 3 stycken, det känns vanligare än vad jag trodde innan, väldigt vanligt bland trav och galopphästar också om jag har fatta det rätt.
Bor i göteborg, men det vore toppen!! att ringa och höra med den vetinären. Det nummret får du gärna skicka!
#7recis så det börja på min, kom bara något ibland.

#8 Jätte bra information, tack!!!
#11-12 Intressant läsning!

#33 Har det bara hänt en gång? Kan ju ha varit något annat ljud? Har den inte låtit mer så skulle jag nog vara lugn , men vara uppmärksam.
#36 Jaså den gör det:/ Usch och fy för denna sjukdom, hade aldrig hört talas om den innan

susanne-s
0

ingen av mina ca 15st hade ngt problem eller "konstigheter" så det kan ju inte vara jättevanligt… eller..?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

# 39

15 st är nog väldigt få för att kunna säga om det är vanligt eller ej.

Antar att det har minskat genom åren. I början på -90 talet hörde man många som drabbats av detta. Oftast var det föl.  Nu kan det ju vara av olika grad, vilket också säkert gör att en del individer klarar sig lägre innan det uppdagas att de har en defekt i luftstrupens broskringar.

Man opererar ju inte gärna i denna region, då det är lätt att det blir skador på någon nerv.

[Teddy]
0

Dessutom är det ju inte så många shettisar som ansträngs. Många går nog hemma i hagarna utan att det aldrig hörs något.
Stort mörkertal med andra ord.

Hanna-D
0

#41 Fast på vår valack hördes det t ex när han busade i hagen men inte när han reds/kördes lättare pass.

AnnaFagerell
0

#40 jag har pratat med flera veterinärer om detta, alla påstår att det uppkommer senare, att man inte märker det när de är föl.

#41 precis… springa lite på en utställning märker man inte mkt om det inte är långt gånget

[Billan]
0

# 43

Medfött är det men som jag skrev, att det kanske inte märks om det är en liten defekt förren de börjar jobba..

Ahnna
0

#38 Mjä, det är inte särskilt vanligt på trav- och galopphästar heller, men visst förekommer det hos några individer. Det som verkar vanligare i så fall är defekter på epiglottis, som gör att hästarna piper eller "snarkar" vid hård ansträngning. Det stör naturligtvis orken vid hård ansträning så de hästar som inte går att operera tas ur träning. Men vanligt - nej.

www.stuteriprecious.se

Underbar
0

#39, #41 Nä så vanligt kanske det inte är,blanda nog mina egna erfarnheter och fakta tror jag där. Innan hade jag aldrig hört talas om det, men nu efter att han läst mer om det och prata med folk. Så kommer det fram mer och mer att folk har haft en häst som har haft det eller någon som känner någon som har haft en häst med sjukdomen. Hehe lite trött , men ni förstår kanske hur jag menar:P Det var helt enkelt vanligare än vad jag själv trodde.

Kratern
0

På  vårt sto märktes det först EFTER hennes "tävlingskarriär" var avslutad (vid c:a 15 års ålder)

Hon hade före det inga som helst problem.

[Teddy]
0

Det är väl bara att konstatera: hästar drabbas vid olika ålder, och sjukdomen utvecklas olika snabbt.
Men det är ett lidande som hästen aldrig blir bra ifrån.

Raggartosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fjording har haft Tk enda sen jag köpte honom (ca 6 år sedan) och fick veta att han hade diagnosen för några månader sedan när vi var på strömsholm och skulle utreda en hälta. Vet "experten" sa att han aldrig sett något liknande. Men vi fick medicin med oss hem och vi skulle byta till spån istället för dammig halm. Av medicinen fick han fång så vi fick avsluta med den. Men när vet kollade halsen igen så var han lite bättre antagligen pga av spånet.

När jag tog med han till skolan i 7 veckor för träning för  ett & ett halvt år sedan så fick han stå i utebox och han tränade var och var annan dag. ( slutade dock då den hesa andingen kom fram). Men han blev mycket bättre i andingen efteråt. Dels så hade han kommit upp i kondition då han tidigare var gravt överviktig och så fick han stå ute dygnet runt.

Nu när han har varit halt o sjuk i ca ett år så har han blivit ordentligt fet och andingen är värre än någonsin. Står i ett stort stall där de flesta boxar har dammig halm. Han får inte vara ute när det är varmt och vindstilla för enligt vet. så blir det jättejobbigt med andingen.

Så nu ska jag byta stall till förhopningsvis lösdrift och så blir det en sakta igångsättning för att sedan bli en promenadhäst och så håller jag tummarna att det kommer bli framgång med miljöbytet!

Killen är 19 år nu men har gnistan i ögonen och den stora livsglädjen kvar! Så jag vill göra allt som går för att få flera år kvar med killen! :)

VeronicaP
0

#41 Fast visst är det många shettisar som används jag ser en hel massa varje helg nästan på travet och det är väldigt många som används i brukskörning , ridksolor mm

Tycker det är lite fel uppfattning om att inte shetlandsponnyerna används till något, och har de det så borde det ju höras när de busar i hagen och det gör våra hästar här hemma minst 1 gång om dagen.

Jag har hört ett russ som lät som den höll på att dö när den sprang på travet , men en häst som pullar väldigt mycket kan ju låta så med och då använder man ju pullburk bara för att de inte ska kunna dra ihop halsen på det viset

AnnaLundin
0

Jag har en ponny som då och då låter illa när den andas, oavsett om den står stilla eller rör på sig - fast givetvis lite mer vid ansträngning. Jag passade på att kolla upp detta en gång när den var på kliniken i annat ärende, för att jag själv ville veta om det var tracheal kollaps eller inte. Det var det inte.

janehellen80
0

Efter att vi var på klinik med kompisens mini så var det samma diagnos som överskriften, så dom valde att ta bort henne..

så idag var jag med när dom tog bort henne… Olustig känsla fast det inte ens var min ponny, bävar för den dagen …  Men nu springer hon på den evigt gröna ängarna !!

Underbar
0

#52 Usch vad tråkigt:/

Jag märker skillnad på Underbar när det är varmt och när det är svalare ute, när det regnar och är svalt ute mår han mycket bättre:) Skönt att det är höst snart då:) Ska få ner han i vikt och så ska vi fortsätta med våra promenader och så ska han få njuta av livet i hagen med sin lilla shettis kompis :)