Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 29-icke-hästrelaterat
Läst 2975 ggr
anhol
0

Ang. vissa inlägg

Är en del inne på denna sida och läser har lärt mig jättemycket, de flesta tycker jag har sunda och bra ideer. Men blir mer och mer fundersam på vissa som är rent av elaka och spydiga i sina kommentarer. Jag trodde de flesta här inne va vuxna människor och att man fick ha sina åsikter och tankar utan att bli påhoppad av andra. Jobbar på ett högstadium och där får vi se nätmobbning, ibland liknar vissa inlägg samma nivå som tonåringarna.

Mini-Angel
0

Håller med

Ahnna
0

Det är nästan genomgående samma personer som har en vass attityd också. Jag tror att tanken bakom är betydligt mer välmenande än det kommer ut i skrift, för det är trots allt en konst att kunna uttrycka en åsikt eller en kunskap utan att låta mästrande och förmer. Men alla som läser borde påminna sig att göra det helt neutralt, utan att förutsätta att personen som skriver är arg eller nedlåtande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Shoshone
0

Håller med! Tänkte samma sak för några timmar sen.

Det tråkiga i det hela är att en kompis till mej speciellt varnade mej för att skriva nått på den här sidan för hon sa att man blir bara påhoppad och folk letar fel för att attackera en som vargar. Ska erkänna att jag inte riktigt trodde att det var så allvarligt förns jag själv fick erfara det ikväll..

Man blir chockad, man tror inte att vuxna människor beter sej på ett sånt sätt mot varandra.

Jag tycker istället man ska dra nytta av en sån här sida och hjälpa varandra. Vi har ju trots allt ett gemensamt intresse!

Jag är med och skriver i en haflingertråd på en annan sida och där är det inte alls den här "tonen" som man ibland kan se här. Men det kanske är för att vi e så få där så vi blir mer som en liten familjGlad

Aribigga
0

Fast samtidigt känner sig folk mycket lätt påhoppade också tycker jag. Ibland känns det som om de bara vill få medhåll i sina trådar och så fort någon argumenterar emot dem så blir de sura och ropar "påhopp" och "mobbing".

Så man kan ju tänka från båda hållen, oftast är inte ett inlägg elakt menat även fast det kan verka så. Om man andas ett par gånger innan man svarar kan man undvika pajkastningen. Eller bara ignorera det om det är helt uppåt skogarna taskigt skrivet.

Jag menar såklart att man ska andas ett par gånger åt båda hållen och läsa igenom vad man skriver så det blir ett trevligt och argumenterande inlägg som inte kan tolkas som taskigt på något sätt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Charlotte-Aveback
0

#0: Håller helt med! Tycker tyvärr att vissa på detta forum är lite för mycket "besserwissers" och skall till varje pris trumfa igenom sin åsikt i tron att bara de har rätt. I stället för att vara öppna för att det kan finnas mycket klokhet även på annat håll och att det kan finnas andra sätt att se på saker och ting.

Är det något vi har lärt oss under alla våra år med shetlandsuppfödning så är det att saker och ting förändras, råd och rön revideras, det som var rätt då kan vara fel idag, osv.

En dos ödmjukhet hos oss alla leder till en bättre ton och ett trevligare klimat. Vi är alla här för att lära. Kyss

Annette
0

Jag tycker att #4 och #5 har mycket tänkvärda och kloka synpunkter.

_Tycker tyvärr att vissa på detta forum är lite för mycket "besserwissers" och skall till varje pris trumfa igenom sin åsikt i tron att bara de har rätt.
_Jag har lagt märke till samma sak. Man måste inte alltid få sista ordet när man anser sig ha rätt.

Ulrisa
0

Håller med fullständigt.. jag blev oxå "varnad" för att gå med här, men gjorde det ändå.. för trots dessa spydiga, vassa komentarerna som kan komma från några, så finns det andra trevliga hästmänniskor som har mycket vettigt att säga, det är jag oerhört tacksam för Skrattande tack för att ni finns här!!

SofiaChristina
0

Tycker forumet är kanon, man skriver några rader och vips har man fått lite olika åsikter och ALLA ÄR välkomna, det är bara en person som aldrig kan framföra sina åsikter på ett trevligt sätt alla ni andra är guld värda, säger som # 7  Tack för att Ni finns !!

Shettistokig
0

Instämmer helt med 3,4,5 GladDet kommer nog alltid finnas såna som letar "fel",man får nog bortse från dom och lyssna på dom man vill SkrattandeTycker den här sidan är jätterolig och man får som sagt mycket bra tips och ideer!

[Teddy]
0

Jag tycker det är konstigt hur vissa svar raderas. Man får inte skriva att en häst till salu är fin, men skriva elaka svar och påhopp går bra.

Moheda
0

Jag har också varit mycket här på forumet och också fått en del mindre trevliga svar i mina trådar men jag har vant mig…Tungan uteman lär sig fort vilka som tillhör kategorin "besserwisser" och dem kan man helt enkelt lämna åt sitt eget öde!

På det stora hela tycker jag att forumet är toppen, kanske var det lite mer "fart" här för några år sedan….

Silenos
0

Ibland blir jag fascinerad av hur det i vissa trådar "blir en höna av en fjäder". Tex kanske man diskuterar hur en annons är formulerad, debatten går hög, men ingen kollar upp fakta med annonsören.

För en tid sedan ondgjorde sig flera över att de sett en bild på ett klippt föl. Många uttalade sig om hur hemskt detta var och kallade det för djurplågeri. Jag kontaktade uppfödaren, fölet hade varit på klinik, och därför rakats på halsen.  De flesta här menar nog väl, och vill gärna dela med sig av kunskap och råd. Men ibland drar det iväg och får orimliga proportioner.

Glansia
0

#10 Jag har också undrat varför "snälla" inlägg i annonser raderas men jag hittade detta i en annan tråd

Utdrag ur skrivreglerna:

Annonserna är inga diskussionstrådar. Eventuella frågor om det som är till salu får ställas direkt till säljaren, via PM/mail eller telefon. Endast annonsören själv får putta upp sin annons.

[Billan]
0

Håller med trådskaparen och andra i vad som skrivs.

Tanken bakom ett sådant här forum är väl ändå att man ska kunna byta erfarenheter och tankar  med varandra. Alla har vi olika bakgrund i hästsammanhang och befinner oss på olika stadier i vårt hästhavande. Man lär sig ständigt nya saker och blir aldrig full lärd. Det är lite av tjusningen i allt djurägande att ständigt utvecklas.

Det är lätt att glömma att man själv har varit ny i sammanhanget, lätt att kanske se andras funderingar som banala. Men för de som frågar kanske det är en viktig fråga som man vill ha ett vettigt svar på.

De som ska föra rasen frammåt är ändå de nya  som startar upp och vill lära och skaffa sig kunskap. Vi får inte skrämma bort dessa.

ThiffannyJ
0

Jag håller också med många här.

En viktig sak jag tycker man ska tänka på när innan man postar ett inlägg är hur mottagaren uppfattar det man skriver. Många menar säkert i välmening, men kan låsta lite lustigt och mästrigt i skrift. Som mottagare behöver man ju inte tro eller uppfatta det värsta heller Glad

Precis som #14 skriver så har vi alla varit nybörjare, och jag skulle kunna skriva en bok om alla misstag man gjort - och lärt sig av.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Jag håller också med många här.

En viktig sak jag tycker man ska tänka på när innan man postar ett inlägg är hur mottagaren uppfattar det man skriver. Många menar säkert i välmening, men kan låsta lite lustigt och mästrigt i skrift. Som motagare behöver man ju inte tro eller uppfatta det värsta heller Glad

Precis som #14 skriver så har vi alla varit nybörjare, och jag skulle kunna skriva en bok om alla misstag man gjort - och lärt sig av.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

#12 Fast att debatten angående rakade föl fortsatte var ju just för att flera som sysslar med den rasen bekräftade i tråden att man rakar fölen av estetiska skäl. Det hade inte så mycket med fölet i originalinlägget att göra, utan diskussionen gällde ju varför man rakar föl när det inte finns någon medicinsk anledning. Men jag kan hålla med om att det ibland "drar iväg" en bra bit från sanningen när chockerande saker kommer i dagen och folks åsikter väger tyngre än fakta. Oskyldig Flört

Jag är inne på flera andra forum på iFokus och det är bara här och på ett par andra hästforum som stämningen ibland är runt fotknölarna. Jag har svårt att förstå varför man inte kan acceptera andras erfarenheter utan tvunget måste påpeka att man själv vet bäst. Minns specifikt en diskussion inne på Galopp angående huruvida tävlingshästar kan gå på lösdrift. Jag och flera andra har erfarenheten att det går hur bra som helst, men en person hävdade att vi hade fel, fel, fel, det är stört omöjligt och vi vet inte vad vi pratar om, etc. I såna lägen skadar det ju inte med lite ödmjukhet och insikten att andra kanske har testat och lyckats även om man själv inte har det. (Och vi som har lyckats måste också acceptera att vissa kanske har misslyckats! Det går åt båda hållen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Jag skall försöka förklara detta med varför man inte får kommentera i annonser. Regeln har tillkommit efter synpunkter och kritik från annonsörer.

En anledning är att många annonsörer tycker det är irriterande när tråden plötsligt är upp-puttad. De tror att det är en seriös intressent, men istället är det någon som "bara" vill kommentera något.

Det har uppkommit diskussioner i annonstrådar som inte varit trevliga och inte hör hemma där.

Det finns människor som ställer frågor i alla annonser oavsett ålder, kön eller annat på hästen. Det är svårt att tro att dessa är seriöst intresserade när de inte alls verkar veta vad de är spekulanter på.

Om man annonserar ut en häst på tex Hästnet kan man inte ställa frågor eller kommentera i annonsen, då får man kontakta säljaren. Se annonstrådarna här på samma sätt, svårare än så är det inte :)

Hanna-D
0

#12 Tråden om klippta föl handlade om klippta föl i allmänhet och det var inte meningen att peka ut någon, vilket jag inte heller tyckte att man gjorde i tråden. I den annonsen jag reagerade på var HELA fölets huvud och hals klippt, det verkar konstigt att man gjort det på ett djursjukhus… Går man dessutom in på säljarens hemsida såg man flera föl med samma klippning…

Silenos
0

Jag tog debatten om rakade föl som ett exempel och tänker inte diskutera just den mer i den här tråden. Men fenomentet förekommer ofta här. Man lägger ut länk till en annons/hemsida, sen diskuteras det vitt och brett . men ingen intresserar sig för att tex kontakta annosör eller uppfödare för att ta reda på fakta eller ge den personen en chans att förklara sig, det är roligare att diskutera det offentligt.

Kris_J
0

Varför utgår alla ifrån att om man ifrågasätter eller är kritisk så har man onda avsikter?

Kan ingen förstå att man kan ha en god avsikt även om man inte alltid är en jasägare till allt och alla?

Förhoppningsvis är det sakfrågor vi diskuterar och inte personer i sig. Jag kan förbanna ett agerande av en person, det är inte samma sak som att jag förbannar den personen.

Att man utrycker sig klumpigt ibland är bara att beklaga, de är ju inte alltid man själv inser att de kan uppfattas på annat sätt en det man själv menat. Även om man vet att kommunikation är svårt.

Frågar eller påstår man något måste man ju vara beredd på att få svar även om svaret inte alltid är så "kul". 

Är det snällt att utelämna tråkiga fakta för att inte såra någon?

Förhoppningsvis skall ju detta forum vara berikande för alla oavsett vilket sort shetlandsponnyintresse vi harCool

(Hälsningar negativa klubbenFlört medlem i den ironiska genarationen, fast det är allvarligt menat.)

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#21 Kloka ord , från en klok *gumma* :P

Jag är ju en som *säger* vad jag tycker och tror och sen om det uppfattas negativt eller positivt beror ju många gånger hur den som sitter på andra sidan *läser* in det man har skrivit , 2 personer kan uppfatta samma text helt olika

Kratern
0

Det kallas ju för diskussionsforum…

Det blir ju ingen diskussion om inte folk kan få ha olika åsikter.

Att kalla det för påhopp bara för att man kanske inte delar den andres mening tycker jag är att överdriva.

Sen kan jag hålla med om att det finns ett par "besserwissers" som alltid kan och vet allt, men det finns ju fler än dem som svarar på en fråga.

När man ställer en fråga i ett forum får man räkna med svar oavsett om det är positivt eller inte.Glad

Ett "hett" ämne för mig är buskaveln. Och jag kanske svarar mycket negativt på inlägg där jag märker att det förekommer, men då får det vara så…

Jag kan ta "påhopp" också.Flört

Kida
0

Jag håller tyvärr med #0. Oftast är det ju trevligt här ute, men visst förekommer det.. Det tror jag att alla har sett och är medvetna om också faktiskt, om man är ärlig mot sig själv. 

Det är ju något som inte är riktigt som det ska när folk ska behöva bli varnade för den här sidan, eller hur?.. Jag själv vill tex inte att dottern ska bli medlem här just pga den här anledningen. Trist! Hon älskar ju våra shettisar och är sugen på att köpa en helt egen nu.

Jag har koll på dotterns sidor på nätet och har haft det under några år. Endast en gång har jag behövt kliva i när ungdomarna började bli lite stygga, och det blev bra direkt. Här är vi väl ändå mest vuxna?

Shoshone
0

Ja det är ju sant att detta är ett diskussionsforum faktist men .. ibland känns det som att vissa ALDRIG skulle våga vara sådär i verkligheten IRL utan att de blir tyranner vid skärmen för då vet de att de är skyddade på nått sätt.

Jag försöker tänka sådär att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Men får jag däremot skit så har jag svårt att vara trevlig tillbakaSkäms

Jag ska väl inte säga nått egentligen som håller på med den där jäkla potatistråden som börja så trevligt..

Men folk som inte har några bevis eller fakta bakom sina påståenden har jag svårt att ta på allvar. Sen blir jag väldigt ledsen när jag blir anklagad för att ta dålig hand om mina hästar med tanke på att mina hästar är det enda jag lever förKyssGråter

Men det är väl så, alla har sina ömma tår och det är väl när det klampas på dom som det bryter ut.

Men jag måste faktist få tillägga att om man träffar varandra IRL så får man större respekt för varandra oftast. Ser varandra inte bara som en Avatar på nätet.

AusaBausa
0

Ups det har jag missat att man ej får kommentera i annonstrådarna Skäms..sorry att jag kommenterat där Oskyldig Skrattande

polgara
0

Jag stör mig specifikt på en person som alltid ska ha en bitsk ton, annars tycer jag de flesta är bra

Glansia
0

#26 Jag har också missat det och är tacksam för en förklaring av #18 Tack för förklaringen och jag accepterar den fast jag tycker det är en stor skillnad om man lägger ut annonser på hästar på hästnet, blocket eller ett forum. I ett forum är det väl meningen att man ska diskutera saker. Men som sagt, är reglerna sådana så är det bara att acceptera.

jecki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med. Har varit medlem här inne ett bra tag,men ibland känns det inte alls som man är välkommen.

Trist….som sagt,det ska ju vara vuxna människor

uhngoliant
0

Har inte sett några fruktansvärda hemskheter under min korta period på shetlandponny. Men jag har själv varit lite vass i tonen i några inlägg de senaste veckorna vilket känns lite dumt nu men ibland blir man bara så irriterad och upprörd så det är svårt att tygla sig. Men man får aldrig glömma att ALLA har rätt till en egen åsikt. Men ibland när det ställs helt galna frågor så kan jag svara vasst mest för att jag faktiskt blir rädd och funderar över var hästkunnandet har tagit vägen!

Men en fundering jag har är om personer som är otrevliga på internet är likadana att disskutera med IRL? Eller om det går bra att vara vass och hemsk när man har en dator att gömma sig bakom?

powderpuff
0

Jag håller också med. Vet ej varför just shetlandsforumet har en mer aggresiv ton än andra forum för andra raser.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Aribigga
0

#31 Jag har en liten teori. Kan det vara så att vi som har shetlandsponnyer redan är vana vid att försvara oss "Ja han går att använda." "Nej ha vill inte bara äta." "Klart du ska använda din shettis." Kanske ligger vi redan med den grundattityden och då blir man lite mer vass i tonen? Fast det är bara en teori från min sida.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Charlotte-Aveback
0

Jag tycker inte det finns någon ursäkt att uttrycka sig elakt eller aggressivt, oavsett om det är på ett forum eller i "real life". Man måste faktiskt tänka sig för och uppföra sig mot andra så som man vill att andra skall uppföra sig mot en själv.

Tyvärr finns det personer på detta forum som inte har den förmågan och då blir det en tråkig ton och stämning.

Vi vuxna får inte heller glömma bort att vi är förebilder för alla yngre och bör agera därefter, både i tal och skrift.

Personligen tycker jag det är jättebra att så många personer kan "träffas" på ett forum som detta, unga som gamla, nybörjare som erfarna, och dela med sig av sina erfarenheter och klokheter. Glad