Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 773 ggr
tilja
0

Blödde i munnen

Hjälp! När jag skulle longera min tre-åring härom dagen upptäckte jag att hon blödde i munnen. Hon hade haft tränset på sig en liten stund och jag skulle precis börja med själva longeringen när jag upptäckte att hon blödde i munnen. Bettet åkte ut fortare än fort! Jag kunde inte se var det kom i från. Hon har ju haft bettet tidigare men inte så många gånger då jag ganska nyss har köpt ett nytt. Det är ettt ganska smalt tvådelat tränsbett. Vad kan ha orsakat blödningen? Vargtand, nyper bettet eller något annat?

Kratern
0

Kanske hon hade tappat en tand?

Annette
0

De byter tänder i den åldern. Min 3-åring började blöda mitt i utställningsringen. Det var en lös tand som lossnade helt.

tilja
0

Det låter ju rimligt. Tänkte inte på det….har inte haft en så ung häst förut. Blev så klart rädd att det var något som gjorde ont, jag kan ju prova om någon dag igen att använda tränset.

PP
0

Tänderna de byter är ju mjölktänderna fram. Har hon tappat en sån, tror jag att du skulle ha sett det…

Saken är ju den att sår i munnen har en tendens att blöda mycket, även om de är små. Hon skulle ju ha kunnat bitit sej själv till exempel.

Det är ju inte bara bettet som kan "ställa till det", även nosgrimman kan vara "boven". Till exempel kan en för hårt spänd engelsk nosgrimma ge upphov till att de biter sej i "kinderna". Prova själv genom att sätta ihop händerna pekfinger mot pekfinger och tumme mot tumme runt näsa och haka på dej själv och försök gapa och stänga munnen…

Fast jag kan inte låta bli att fundera på två andra saker i ditt inlägg - att du longerar i träns: bettet är tänkt att verka bakåt och inte åt sidan, risken är stor att du råkar dra bettet genom munnen och då kan ju bettringen nypa i yttre mungipan - eller till och med dras in i munnen - såvida du inte använder dej av bettskivor.

- att du longerar en så ung häst: nu vet jag ju inte hur länge du håller på eller hur stor volt du använder dej av, men jag har fått lära mej att vara försiktig med longering av unga hästar, dels för att de inte är "färdiga" i kroppen och det därför kan slita onödigt mycket på dem och dels för att de sällan har den balans som krävs för att de ska kunna bära upp sej på ett voltspår.

Ta nu inte detta som någon kritik, som sagt vet jag ju inte något om hur du longerar. Säkert finns även väldigt många olika sätt att se på detta som med allting annat, det är ju långt ifrån säkert (inte ens särskilt troligt) att alla håller med mej…Flört

tilja
0

Jag använder ingen nosgrimma, tycker inte om tanken på att tvinga igen munnen på henne. Och longeringslinan fäster jag igenom inre och ut till yttre bettringen för att det inte skall hända som du beskriver ovan. Min tanke är inte att motionera henne via longeringen ( har bara gjort det någon gång tidigare) utan min tanke är att träna henne på att lyssna på mig. Det blir skritt, lite trav och att göra halt. Vi håller bara på en liten stund. Det här med unghästar är som sagt nytt för mig och är det någon som tycker att jag gör något tokigt så är det bra att säga till tycker jag. Det är ju hästens bästa det handlar omSkrattande

carl-gustaf
0

Använd bettskivor, antagligen har du dragit bettet genom munnen.

tilja
0

Jag hade inte börjat longera än, utan bara lett henne på lös lina till ridbanan. Jag förstår att det kan hända men det var inte så den här gången. Vi hade sas inte dragit det minsta åt varsitt håll utan promenerat så sakteliga tillsammans.