Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3514 ggr
giffan
0

Billiga shettisar

Varför finns det så mycket "billiga" shettisar? I vissa annonser man hittar på nätet så är många antingen utan stam eller så billiga att det ser ut att vara av samma slit och släng värde som avdankade travare har. Varför har det blivit så? Eller är det något som varit länge?

Tycker det är lite synd… för även en shettis kostar ju att ta fram, utbilda mm.

Hur vänder man trenden? Eller är det bara jag som tycker att det ser ut så här när man läser annonser?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

kuusou
0

Tror det har att göra med att det är finns för många shettisar ute på marknaden, och då måste säljarna ha låga priser för att bli av med dom annars finns det lika många andra som är billigare.

Jag gav tex 2000 för min hingst och då har han ändå bra stam där båda föräldrarna fått 40 p på utställning.

http://minihingstar.n.nu

giffan
0

Men 2.000 är ju som att skänka bort hästen.. kostar ju mera att ta fram den tills man kan sälja.. Varför avlar man då?

~ Anneli ~ 

Miica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan hålla med om priserna. Och tror helt enkelt att vi som uppfödaremåste stå på oss. Inte sänka priserna till höger o vänster, utan försöka vänta ut de hela o vänta på att en bra köpare kommer omkring!

cinna
0

Träffade en granne, tillika shettisägare numera, häromdagen. Hon hade gett 4000/st för sina två vilket hon medgav var chockerande lite."Vi pratar ju köpa HÄST här. Det är ju ingenting!" var hennes kommentar.

Hon skulle själv aldrig släppa någon av sina Jack Russel för under 10 000…

Hästarna vi pratar om är fullstammade och reggade med stuterinamn. 2 och 4 år.

Charlotte-Aveback
0

#1: Tror också det är som du säger.

Men, i ärlighetens namn, vi skall nog inte klaga över hur låga säljpriserna är när vi sedan utan tveksamhet själva köper ponnyer till dessa låga priser. Då bidrar vi ju till att prisnivån är som den är. Vi måste nog alla ta vårt ansvar, både säljare och köpare.

cinna
0

#5 "vi skall nog inte klaga över hur låga säljpriserna är när vi sedan utan tveksamhet själva köper ponnyer till dessa låga priser"

Absolut.

Så länge någon inte är beredd att köpa mina uppfödningar till åtminstånde rekommenderat minimipris så får de bo kvar här hemma och utbildas. Önskar fler gjorde så…

giffan
0

Det står ju riktlinjer på SSS sida om vad man ska räkna med för pris på en shettis, där står det 8.000 för hingst föl… och 5.000 för sto föl (vilket jag inte förstår den stora skillnaden, men men..)

Varför ska då en trevlig snäll barnponny kosta 2.000? Aldrig jag skulle köpa ett föl då iaf.. bättre att vänta om de blir billigare med åldern Flört

Sen kommer man in på vissa sidor där det står att de avlar på renrasiga hästar.. men ändå så är det en korsning i annonsen.. Varför? Borde kanske kontrolera dem som vill kalla sig uppfödare… eller? Borde man kunna sätta avelsförbud på vissa ston?

Hur gör man inom hund värden? Där finns det ju blandraser, men de renrasiga kostar fortfarande pengar att köpa..

~ Anneli ~ 

[Shettisar]
0

Satt/sitter själv i sälj tagen. Jag säljer min för mindre än rek. Anledningen är att jag måste få honom såld av personliga själ.Jag har haft högre pris men inga svar har kommit in så länge priset var högre.Jo, foderavtal,lån etc men jag kan inte låna ut honom utan det är enbart försäljning som gäller.Det finns alldeles för många shettisar på marknaden och det föds upp alldeles för många likaså,den billiga sorten och de säljs främst som sällskap ,sommarponny,betes sällskap osv..Jag har t.o.m hört de som föder upp shettis för att fölen är så små och söta.Dock reggas inga.

Verkar svårt att få folk att inse hur användbara dessa "små" är.De flesta tror fortfarande att det är barnponnier och när barnen växt ur dom så säljs de igen.

Jobbade med hundförmedling för några år sedan och då var det mer regel än undantag att blandraser skulle vara billiga.Renrasiga var inga som helst problem att hitta köpare till.Så det är stor skillnad mellan häst och hund vad det gäller renrasigt.Så länge alla dessa "oseriösa" säljer sina shettisar billigt så får man nog räkna med dåliga priser.Hur den trenden ska brytas är en gåta…Det tycks inte spela någon roll om de billiga shettisarna är ohanterade eller överhuvudtaget är vana vid människor,de blir sålda ändå.

åsa-charlott
0

Hej.

Min granne köpte för ett par månader sedan en mini-valack 3 år för 2500:- !! Han är super trevlig samt välstammad med stam efter högt bedömda föräldrar i SSS Förvånad

Själv köpte jag en standard valack för betydligt mycket mer, fick kommentaren av flera stycken, -Varför köpte du så dyr och en valack???

Känns jätte konstigt då jag själv tyckte det var billigt då han både var utställd,gått 3-års test, utbildad inom körning m.m. Skall väl tillägga att jag letade själv efter en valack att utvecklas med inom körningen. Det är inte helt lätt att hitta en sådan häst faktiskt…

Själv var jag beredd att betala mycket för rätt häst, så tänkte jag…. (det är ju en kompis man skall ha i många år, då är inte priset viktigt tycker jag !)

Många häls Åsa-Charlott

SandraO
0

Som sagt, marknaden är just nu jättestor. Jag tror mycket påverkas av alla biliga miniatyr korsningar som finns, kolla antal på Hästnet.se till exempel.

Till exempel, att blanda in Amerikansk miniatyr med Shetland är vanligt nu i alla annonser, men vad kan man göra med dom ponnyerna sen? (Självklart ha som hobby, sällskap) Men dom lämpar sig inte för avel eftersom dom är korsningar, och dom får inte ställas ut..

Jag blir mest irriterad av att folk lägger ut sina icke godkända hingstar, men okänd stam på annonseer för avel, detta påverkar ju också att kanske att många väljer ett billigare alternativ trots att Sverige har et stort antal med riktigt fina Shetlandsponny Hingstar!

Satsa på full stam och renrasig Shetland Glad

Jag köpte mitt sto som 4 åring, ej visad, full stam och pass för 5.500:-

Jag tyckte det var ett helt okej pris för henne i det läget.

Charlotte-Aveback
0

#10: Håller helt med dig om att man skall satsa på full stam och renrasig Shetland! Glad

Personligen tycker jag dock att 5.500 kr för ett 4-årigt sto med full stam och pass är ett underpris, oavsett om hon är visad eller inte.

ThiffannyJ
0

Håller med #10 och #11

Såg även på hästnet att man begär 10.000 för en korsningsponny. Undrar om det verkligen ska vara så, att man får mer betalt för en korsning än en renrasig shetland? Nu menar jag inte att korsningsponnyn inte är värd 10.000 utan snarare att våra renrasiga ponnyer borde ligga på minst det samma om inte mer?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

carina-w
0

Ja,jag fick ett seriöst bud på ett av mina ston…2000 kr….Skrattande??????

SandraO
0

Ja, det var ju inte så att jag tackade nej till det priset då ;)

Men sen var/är jag inte jättebra på att bedöma pris efter stam och liknande. Men skulle jag sälja henne i dagsläget hade jag ju begärt mer än så kan man ju säga Glad

Kida
0

Vi är ju rätt nya med det här med shetland, men jag tänker tillbaka på hur vi tänkte som HELT nybörjare i ponnyvärlden när vi skulle köpa dotterns första ponny för 8år sedan.

Hade marknaden sett ut som den gör i dag så hade vi nog tyvärr köpt en av dom billiga, trevliga ponnyerna Rynkar på näsan.

Vi visste INGENTING om att det fanns utställningar och att RKS fanns när vi köpte ponnyn!

Vi köpte iaf grannens ponny, och efter några år så frågade min svägerska om hon hade stam. Jag hade inte en aning vad det innebar men jag visade henne passet. Jag fick då veta flera år efter vi köpt ponnyn att hon hade stam och att hon var utställd tidigare med fina resultat. Skäms

Vi åkte på vår första utställning och blev ju fast i det och sedan några år efter det så fick vi ju reda på att RKS fanns också!

Jag tror helt enkelt att marknaden är väldigt mättad + att många helt enkelt inte vet vad dom missar! Många vet inte om SSS och RKS. Nu när jag lever i det så förstår jag inte hur jag kunde missa det, men det gjorde jag!

Jag tror på att försöka få fram informationen mera och tråkigt nog hejda aveln en aning.. Samt att inte släppa ponnyerna för struntpriser.

giffan
0

#15 Låter vettigt det du skriver, men är det här något som SSS är med på? arbetar de för att få någon fason på priserna? Uppfödarna borde ju vara måna om att vilja ha vettiga priser.

~ Anneli ~ 

[Shettisar]
0

Om man nu oavsett ska köpa/sälja shetlandsponny.Vad är rimligt att utbildningsnivån/kunskapen ska vara på en 3årig shettis? Ska utrustning ingå? I så fall vilken utrustning? Låt oss säg att priset ligger mellan 8-10.000:- för hästen.

cinna
0

Skulle inte släppa en inkörd 3-åring för under 10.000 och ingen mer utrustning än grimman den har.

Vet inte om jag lever uppe i det blå, men så värderar i alla fall jag mina pållar och den tid jag lagt ner på dem i den åldern.

[Billan]
0

Priserna har alltid gått upp och ner. I dagsläget verkar det vara så att alla ston "måste" ha föl, därmed finns alldeles för många shetlandsponnyer till salu, som gör att priserna sjunker. Man får helt enkelt panik och "måste" bli av med ponnyn och dumpar priserna.

Jag anser att en välstammad, meriterad treåring, körd med utrustning borde ligga på 20 000 kr. Där låg priserna för tjugo år sedan, det gick alldeles utmärkt att sälja på den tiden också.

Emma-Andersson
0

Som jag ser det är det inte enbart uppfödarnas "fel" som släpper ponnyerna för billigt.

Vi måste tyvärr inse att många som letar efter en shetland letar efter ett hagsällskap. Då bryr man sig knappt om pass, för det är ju inte viktigt i denna frågan. Den ska ju bara gå här hemma, jag är inte intresserad av att ställa ut har jag fått till svar många gånger.

Problemet som några tar upp är att det finns för många shetland till salu.
Visst, det kan mycket väl vara så. Med tanke på vad jag skrev tidigare om att man inte bryr sig om stam och dylikt. Vad väljer en människa då?
Jo, en "bakgårdsshettis". Problemet med dessa är att de är väldigt billiga i inköp mellan 500-1500 är inte ovanligt, oftast okastrerade hingstar(som senare får ett antal oreggade ston, för det var ju inte så viktigt med pappren även här. Lille Brunte är ju så fin och snäll och söt så det är klart att han ska ha några ston att betäcka.)

Vad ska vi då göra åt detta problem?
Hur ska vi få bort så mycket av bakgårdsavlen som möjligt?

Mitt förslag är att sluta predika om hur bra det är med stam och så vidare. Köparen bryr sig inte i många (inte alla) fall.
Om alla här på forumet skulle köpt in en till två "bakgårdsshettisar" kastrerar hingstarna och reggat dem som korsningsponnyer(huvudsaken är ju att de kastreras), för att sedan sälja dem.
Så har vi i alla fall i teorin kommit en bra bit närmre problemetslösning.

Visst, vi stödjer för tillfället bakgårds avlen, men om man gör så här varje år borde det bli färre och färre "bakgårdare" då alla nya uppfödningar kastreras.

Ju färre "bakgårdare", Ju högre priser kan vi ta för våra rena shetland.

Ett annat mycket mer makabrare sätt är att köpa upp så många "bakgårdare" som möjligt och skicka de direkt till slakt. Tråkigt att behöva skriva det men så ser verkligheten ut.
Missförstå mig inte nu JAG VILL INTE skicka några friska djur till slakt.

Skriv gärna emot så att det blir lite av en diskussion.

kicki80
0

Problemet är väl inte att få bort "bakgårdsaveln" som jag ser det så finns det på tok för många välstammade också ute på annons för en struntsumma.

Att stirra sig blind på dem ostammade tycker jag är fel för köper någon en sån så är den inte intresserad av MIN avel.

Ostammade shettisar har alltid funnits och kommer alltid finnas precis som inom alla andra raser..

Att dem skulle dumpa priserna så mkt tror jag inte heller då jag vet flera ostammade som sålts dyrt också…  Man betalar för det man vill ha.

susanne-s
0

Att det säljs stammade för samma pris som ostammade beror nog ofta på att man behöver sälja och som ovan skrev, då är det priset man går efter.
Att vi alla tar vårt ansvar och kastrerar unghingstarna innan dom säljs låter och är bra, men en utgift och förlust för många.
Det är svårt.
Vi alla vill ha betalt för våra djur och hitta det bästa hemmet.
Men verkligheten kan vara annan. Det kan hända mycket oförutsett som gör att man måste sälja billigare. Även om man har plats och foder osv..
Dessutom så prutas det även bland "seriösa" innom rasen.
Vi människor är nog så ;-)
Alla vill få det bättre men få vill betala för att det ska bli så.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Vilken häst det än är, så betingar den ett högre värde än ett par tusenlappar.

Visst är det bra OM de som säljer killar ser till att de är kastrerade innan de byter hem. MEN det hindrar fortfarande inte att det avlas på varenda sto.

Dessutom så prutas det även bland "seriösa" inom rasen.

Vi människor är nog så ;-)

Alla vill få det bättre men få vill betala för att det ska bli så.

Det stämmer säkert att det är en del som alltid vill pruta., men absolut inte alla. Priset bestämmer väl säljaren i slutänden i allafall.

Minsanne
0

Nu är det ju så att det är ingalunda bara shettisarna som har en nedgång. Prata med vem som helst, var som helst och inom vilken ras som helst så har dom svårt att sälja nu.

Lycko den som vill köpa bra avelsston nu och starta upp ett stuteri.
Bättre utgångsläge kan man knappast få.