Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 3053 ggr
SirH
0

Klippt ponny på utställning

Hej,

Jag rakade min ponny i februari pga att han svettades så mycket vid träning. Nu har pälsen vuxit ut och han har fått fin sommarpäls, men det syns fortfarande vid en jämförelse med benen (där hårremmen är längre) att han har varit rakad. Om jag ställer ut honom i sommar, kommer han då att erhålla slutpoäng och rangeras? Jag läste att rakade ponnyer accepteras vid intyg om träning/tävling. Vi tävlar inte. Accepteras ett intyg om enbart träning? Vem ska i sådana fall skriva ett sådant intyg? (och behövs verkligen ett sådant intyg när han fått sin sommarpäls?)

Tuen tack för svar!

SirH
0

*puffar Ingen som vet (eller som "vet vem som vet" -utställningsansvarig?)

Aribigga
0

Det bästa är nog om du har med ett intyg att du tränar honom för säkerhets skull. Jag vet dock inte vem som måste skriva det om det är en tränare eller bara någon som vet att du tränar honom.

lurvponnyn.vimeddjur.se

janehellen80
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hinner han inte tappa resten till sommaren då??

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

SirH
0

Tack för svar! Jag fortsätter att dra av benen m ryktstenen fram tills det är utställningsdax o förhoppningsvis är vinterpälsen borta då, om inte får jag fixa intyg för säkerhetsskull :)

Aribigga
0

Jag vet nämligen att det är ganska tråkigt om man får bra poäng på sin pålle men de regristreras inte för att den är klippt. ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

giffan
0

Undrar oxå vem som skulle skriva ut ett sådant intyg? Och får man klippa dem i nacken där huvudlaget ligger? Många ponnysar som går trav är ju klippta där…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AnTeX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

håret i nacken behöver man inte klippa för träns/huvudlag… jag har mina hästar oklipta i nacken och det funkar kanonbra…

sen är det så att det står i Utställningsreglerna att hästar som tränas/tävlas får klippas för sitt välbefinnande… så kommer man med en klippt häst t.ex. rakning av päls så tror jag inte att de kastar ut en för det är ju för dens eget bästa…

Samt ifall man nu måste klippa sin häst i nacken.. så kanske man får välja skönhet eller mer lätthanterat…

tipps till er som har mkt tagel på hästarna och inte vill klippa… sätt en fläta längst fram i manen, inte en jätte fläta.. men iaf så man skiljer av man och pannlugg så har man vipps tagit bort problemet med att hitta vart tränset/huvudlaget ska sitta =)

mvh Anton

giffan
0

#7 Jag vet att man inte behöver klippa dem, men nu ÄR min ena redan klippt… Och jag tycker det e mera praktiskt att ha dem klippta (snyggare med) Så frågan var ju om man kunde ställa ut den då?

~ Anneli ~ 

AnTeX
0

ifall det är för hästens välbefinnande JA annars NEJ vad jag förstår av det som står…

Aribigga
0

#8 Någon gång frågade jag samma sak på detta forumet, just bak i nacken och det var någon som sa att det ändå inte syns så det går bra.

Jag har visat James med ett par tre cm klippt i nacken precis under grimman, det var ingen som sa något.

Men samtidigt så är jag ganska säker på att man inte får klippa där om man vill ställa ut.

#7 De slänger inte ut en men poängen regristreras inte och man kan inte gå vidare i utställningen. Har själv varit med om det, hade inget intyg att jag tävlade (vilket jag inte gjör regelbundet, typ en gång om året om det passar.) James var rakad på hals och bringa, fick 42 poäng och skulle vunnit sin klass men inget intyg så fick inte ens poängen komma hans pappa till godo…

lurvponnyn.vimeddjur.se

giffan
0

#10 Men vem skriver intygen? eller kan man ta med en kopia av en start lista när man tävlat? Och räknas nackhåren till välbefinnande?

~ Anneli ~ 

Mini-Angel
0

#11 Jag har skickat med resultatlistorna från tävlingar med anmälan till utställningen o har ALDRIG haft något problem Sen om det är "rätt" eller "fel" vet jag inte,men som sagt så har det fungerat. Nu tävlar ju iof jag ganska ofta men ändå Flört

Detta gäller helklippning av pälsen,rör ALDRIG man eller pannlugg

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag helklippte min ena kille idag, om någon månad tror ni det syns att han varit klippt då ? Vet nu inte om jag ska ställa honom med eller bara hingsten (hingsten är oklippt). han tränas hemma men tävlar inte.

http://minihingstar.n.nu