Besviken på RKS :( och RIKS :(
Jag åkte med min yngsta dotter och hennes shettis samt min far på RIKS och RKS tävlingar som gick samtidigt.
Var grymt besviken på hela arrangemanget!
När väl sekreteriatet hittats så fick man jaga runt för att få anmält,
kl.09.00 när första start skulle gå, ja då fanns ingen banpersonal etc på plats!?
Banan var heller inte färdig och det var vi föräldrar bla som fick hjälpas åt att bygga och ta tiden då tjejen som skulle ta tiden inte hade lärt sig
tidtagaruret?!
Sen reagerade jag på hoppningen med ledare, för enligt reglerna ska ju ryttaren rida själv och man ska bara finnas med som en hjälp, men här sprang ledaren före ponnyn så även då denne skyggade blev det ingen vägran utan ponnyn drogs med över.
Dessutom ska ju inte för stora/tunga ryttare få rida på shettisarna, men en tjej var MKT för stor för sin ponny.
Jag tvivlar starkt på att hon vägde under 40kg!!
Kändes som att många var med bara för att plocka rosetter!?
Samma sak på agilityn, ponnyförälder fick ta tiden.
Där reagerade jag också på fusk, en del ponnyer gjorde inte banan korrekt men där fanns ju ingen riktig domare som skötte det hela.
Tävlingsarrangören ställde själv upp med sina hästar och vann priser!?
Så hade det ALDRIG fått gå till på ngn "riktig" tävling!
Sen fick vi vänta till kvällen innan prisutdelning hölls och detta bla pga att "vissa" inte ville smutsa ner sina hästar innan utställningen.
Man kunde tydligen få dispans eller vissa kunde det men inte andra!
Vi var många som fick stå och vänta! MKT dåligt!
Sen läste man inte upp som på en normal hopptävling tex
"0 fel och tiden ….. "Mkt oproffsigt!
På utställningen då reagerade jag över att flera sprayade sina ponnyer med hårspray för människor, även andra styling produkter för människor användes.
Det verkligen STANK i den änden av ridhuset!
Detta ska ju vara förbjudet men kan tydligtvis göras framför domarna utan problem!?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag var själv inte där, men tävlar gärna inom RKS. En självklarhet att det ska finnas en domare som är kunnig . Självklart också med en tidtagare som klockar alla ekipage på samma sätt, så det blir en rättvis bedömning.
=0 Tacksam för hänvisning var jag kan hitta reglerna om att stylingprodukter är förbjudet. Jag tillhör den skara som ogenerat sprayar på, har inte nåtts av eller hitatt information om detta förbud. Naturligtvis skulle jag inte göra detta om jag vetat att de var otillåtet.
Beklagar din besvikelse över arangemanget som jag inte ens märkte av eller hörde talas om i högtalarna. Jag ska inte säga emot dig gällande din kritik för jag såg som sagt ingen eller ingenting av detta. Men undrar vad du hade för förväntningar, kanske en del av din kritik är helt befogad kanske en del av det du blev besviken över beror på lite för högt ställda förväntningar av dessa tävlingar som oftast är av lite enklare karaktär. Kan förstå att man blir förbannad om inte alla behandlas lika inför gällande regler.
Vem blev allroundchampion?
Veritas odium paretFörvånad
#2 Det står i grundpropositionen…
Hårspray för människor måste räknas till makeup.
Regler för klippning av Shetlandsponnyer inför eller på utställning:
Öronhåren får klippas jämna (ingen klippning inuti örat). Även på föl.
Klippning av långa hårstrån längs käklinjen är tillåten. Även på föl.
Löshår får ej användas. (stickprov och kontroll kan komma att ske utan föregående avisering)
Ingen konstgjord färgning eller makeup är tillåten.
Ingen ryckning av man eller svans är tillåten.
Ingen klippning av hovskägg är tillåten.
Endast tränande/tävlande ponnyer (intyg krävs) får klippas för sitt välbefinnande.
Klippning av känselhår är ej tillåten.
Vet inte vem som blev allroundchampion eftersom vi åkte så fort lillan fått sina rosetter, hade en 3 timmas bilfärd hem….
det säger väl sig självt att man inte sprayar hårspray på en häst!
Tycker det var tråkigt att du upplevde det hela så dåligt.
När det gäller utställningsbiten som jag själv deltog på så skulle jag snarare vilja berömma alla inblandade som slitit hårt för utställningen och förberedelser. Man hade dagen innan gjort jättefint för att kunna vara på de fina gräsmattorna framför ridhuset, men med natten och dagens skyfall så fick man göra det bästa med att flytta in utställningen och bygga ringar inne i stället, där av att det kanske inte var så tydligt var sekretariatet var.
Bruks biten kan jag inte uttala mig om då jag ej deltog när, men jag såg tappra funktionärer som höll på med hoppbanan i hällregnet redan vid 7 på morgonen, och då stod banan nästan under vatten, pga allt regn.
När det gäller stylingprodukter så undrar jag om du kanske inte menar glanssprayerna som folk sprayar på, de luktar nästan som hårspray och är i en mintgrön burk. Det är såvitt jag vet inte förbjudet, men jag håller med om att man kan använda det med förnuft. Har varit på flera utställningar i ridhus när det nästan är en dimma av spray i luften (lite överdrivet dock
men ändå).
Tycker personligen att det var en väldigt trevlig RIKS utställning med mycket fina ponnyer och trevlig stämmning 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Trist om det gick till på det viset, speciellt med tanke på att tävlingen i Vetlanda är en deltävling i RKS Sommarcup känns inte riktigt bra om alla inte har fått tävla på samma villkor.
Föräldrar som dömer och tar tid på sina egna barn borde verkligen inte vara okey.
Ni som känner er orättvist behandlade tycker jag ska framföra era klagomål till styrelsen i Rid & Körklubben Shetland - det är en skam för klubben att tävlingen urartade på detta viset
Jag håller med om att jag tycker utställningen var suveränt arrangerad och regnet ställde ju till det enormt så jag tyckte arrangörerna gjort det kanon efter rådande förhållande…
glad stämning på de flesta och MYCKET hjälpsamma människor där 
..och sekreteriatet var ju inne i ridhuset precis som det brukar vara så det var inte svårt att hitta…
jag hade så fullt upp med utställningen så höll på att missa bruksen men tyckte det fungerade bra när jag kom dit o gjorde min runda och sen att banan var hemsk (rena lerbadet;-) kunde ju ingen människa göra ngt åt med det fruktansvärda regnadet som kom både på natten och under hela dagen…
OM jag ska reagera på ngt så var det en Morgan-människa som var ytterst otrevlig direkt jag kom in i stallet…snäste som fasen åt mig för att jag ej kom in i boxen (som var plomberad o jag hade ej sax i handen då jag ej visste om detta) snabbt nog..DET var ej kul att möta honom det första man gjorde… MEN jag tänkte som så sen att han kan nog ej må så bra själv så bäst o bara ignorera honom istället ;-P
TACK alla inblandade i Riksen och RKS för en kanon utställning/bruks!!!
Jag tycker att utställningen flöt på mycket bra och var välordnad. Tycker att alla inblandade ska ha en stor eloge för ett fint evenemang! Tack alla snälla glada trevliga människor, ingen nämnd och ingen glömd

Jag undrar om TS framförde sin kritik till arrangören på plats? Annars tycker jag att det är direkt smaklöst att komma med den på det här sättet på ett forum i efterhand.
Var inte själv på plats, men vet att allt görs av ideella krafter och jag tvivlar inte ett ögonblick på att alla gör sitt yttersta för att bruksklasserna till att börja med ska bli av och sedan flyta på på bästa sätt för alla inblandade.
Det är förstås jättetråkigt om alla inte känner sej nöjda med arrangemanget - nöjda deltagare är alla arrangörers önskan! Men jag tycker att man som vuxen bör tänka över hur man bemöter andra människor. Konstruktiv kritik är alltid bra, men att mötas av ett sådant här inlägg kan ta musten ur den mest hängivne person.

Jag var ju inte på plats men vet ju att bruksdelen brukar komma i skymundan även på en rikst utställning , resultaten läggs inte direkt ut i Ridsport mm och så har det varit i alla år , så det är väl eg inte att hymma om
sen om det är som trådskaparen skrivit om att de inte varit samma regler för alla, att föräldrar tagit tid själva mm så är det ju fel och man ska ha en domare som kan sina saker mm
Men att man får hjälpa till att bygga banan med mmm tycker inte jag är hela världen och vädrets makter kan man ju inte göra mycket åt.
Om jag förstår trådstarten rätt så är h*n främst besviken på RKS attangemang av tävlingen och har det gått till som h*n skriver så tycker jag att det är snudd på skandal.
Föräldrar till tävlande barn ska inte vara de som tar tid och dömer - det lämnar öppet för att allt inte går rätt till.
Själkvlart ska det finnas en domare på plats, en tidtagare som kan tidtagaruret och lika självklart ska tävlingsbestämmelserna följas och där stpr klart och tydligt att det är barnet som ska rida hästen inte ledaren som ska släpa ekipaget runt banan, ledaren får inte passera hindret före hästen och i agilityn för barn är det barnet som ska klara av banan med hästen - griper den vuxna på banan in så ska ekipaget uteslutas.
Med tanke på att RKS tävling på RIKS även var en deltävling i sommarcupen så undrar jag hur deltagare som deltagit i tidigare deltävlingar ställer sig till kaoset som tydligen har rått vid tävlingen i Vetlanda ?
Kanske borde man fundera över om det är lämpligt av RKS att anordna en tävling på RIKS när det uppenbarligen inte finns vare sig domare eller funktionärer att tillgå ?
Fanns bruksdeltagarna med i katalogen i år? Förra året när jag skrev för Ridsport visste jag inte ens att de var för de stog ej i katalogen. Kontakta gärna Pernilla Hägg som skriver för Ridsport i år.
Ja jag framförde min kritik till personerna ifråga på plats!
Jag och flera med mig framförde SAMMA kritik!
Fick även höra från en annan förälder som åkt 45mil till
STHLM på en annan brukstävling arrangerad av RKS, som var lika bra ordnad som denna :(
Hon och hennes man hade blivit speaker och banpersonal och knappt
hunnit med sina egna ponnyer på den tävlingen….
Även där hade domaren själv deltagit i tävlingen.
Min syster är överdomare i dressyr samt snart färdig dressyrdomare, detta är ngt som aldrig hade fungerat på "vanliga" tävlingar.
Jag vet om att föreningsarbete är mkt jobb och det mesta görs ideelt,
men har man inte folk kan man heller inte anordna tävlingar!
Man kan inte förlita sig på att föräldrar ska hoppa in och hjälpa till!
Det stod Hårspray på burken…*Stor suck*

Om du framförde din kritik på plats, förstår jag ännu mindre vad du vill med denna tråd… 
Att de startande ska vara med och bygga/riva bana och/eller vara med och hjälpa till som funktionärer alternativt ha med sej förälder/annan som kan hjälpa till som funktionär är inget ovanligt alls på klubbtävlingar.
Hur ska det kunna anordnas några tävlingsklasser om ingen vill hjälpa till? Hur föreslår du att man ska locka funktionärer?
Var detta klubbnivå!? RIKS ska väl vara en "stor" tävling?
Även om det skulle varit klubbnivå så hade man knappast fått ta in folk utifrån att delta under dessa premisser!
Om det är så att man själv ska ha med sig tidtagarur, och vara beredd
på att ställa sig som funktionär på banan så ska detta framgå
i proppen så att man vet vad man anmäler sig till!
Sen så kan man faktiskt inte bedömma sig själv i en tävling, alltså
domare/tävlingsansvarig kan inte själv deltaga.
#13 Du behöver absolut inte dra en stor suck. Jag frågade ganska vänligt om det kanske inte var en grön sprayburk som du sett och förklarade bara att det i så fall var en glansspray.
Jag har inte sett någon använda hårspray, men om man gör det utgår jag ifrån att man också badar hästen efter utställningen. Sen hurvida det räknas som make up eller ej låter jag vara osagt.
Vi har deltagit vid RKS tävlingar vid ett flertal tillfällen tidigare och då har det inte varit så att även tävlingsansvarig varit med och tävlat men givetvis inte bedömt sin egen insats
RKS tävlingar går ju inte riktigt att jämföra med "riktigt" stora tävlingar, allt sköts idiellt men självklart ska det finnas domare o tidtagare på plats att man sen som förälder får rycka in och hjälpa till med banbygge mm är inget att gå i taket för tycker jag.
Det är ett bra sätt att lära sina barn att ha respekt för även funktionärernas insatser vid tävlingar 
Min erfarenhet av att tävla i en RKS tävling är enbart goda och kan inte jämföras med det som beskrivs här i diskussionen och jag hoppas verkligen att alla tävlat på samma villkor annars är det otroligt illa skött av tävlingsansvariga
Finns det ingen från RKS som kan bemöta kritiken?
Jag har tävlat i RKS tidigare år och reagerat över de låga startavgifterna: 80 kronor per klass. Mitt förslag, som jag även framfört, är att avgifterna höjs så att RKS har råd att betala arvode till en bra dommare.
När jag tävlar i körning (dressyr, precision och maraton) betalar jag licenser, anmälningsavgift, startavgift, veterinäravgift, boxhyra osv. Kan det vara så att man får den kvalitét man betalar för?
Tillslut vill jag rikta en stor eloge till RKS-styrelse och funktionärer som ideellt sliter med tillställningarna. Och lite kritik till deltagarna som inte vill att RKS höjer kostnaderna för deltagarna.

Jag är aktiv inom RKS, men som jag skrev i #1 var jag inte på RIKS . Jag tycker att det är rimligt att tävlingsansvarig får en chans att bemöta kritiken , innan allt som RKS gör döms ut i denna tråd.
Jag har tävlat på de övriga tävlingarna som ingår i sommarcupen i år. Där har det funnits domare/tidtagare så att alla fått en rättvis bedömning och reglerna har följts. Det har också funnits funktionärer till olika funktioner runtomkring.
Det spelar mindre roll om hästen badas efteråt, då har den och även andra runtom redan andats in skadliga ämnen!
Nu var det iaf så att det inte fanns ngn tidtagare, tjejen som skulle sköta det hela verkade inte ha fått instruktioner om någonting!
Som sagt framfördes kritiken på plats till ansvarig av flera stycken oberoende människor men vi fick INGET gehör!
Tvärtom fortsatte tråkigheterna tävlingen ut!
kl.17.30 när prisutdelning äntligen skulle hållas så kommer en tjej springandes med sin ponny i släptåg, ursäkta ursäkta.
Då avbryts den pågående prisutdelningen så att vi får vänta ännu längre, för då ska hon starta både agility, och precisionstömkörning samt riden precision…. :(
Detta trots en massa högljudda protester!
Tycker nog kritiken är befogad!
På våra klubbtävlingar här hemma ordnar man först med alla funktionärer, för utan dom blir det ingen tävling.
Jag fick också be om att få visa vaccinationsintyg/pass på RKS tävling och grönt kort var det övht inte tal om…
Jag läst din tråd flera gånger och för varje gång blir jag mer bedrövad. Helt spontant är min första tanke vad du vill med tråden? Som vuxen
vet du säkert att det bästa sättet att framföra sin kritik och ev. få till en förändring är att kontakta RKS direkt, att starta dem här typen av tråd dödar verkligen arbetsglädjen.
Det regnade natten mot söndag och nästan hela söndagen i
Vetlanda i söndags vilken gjorde att marken mer eller mindre stod under vatten.
Jag tycker det är fantastiskt att det gick att genomföra brukstävlingarna
överhuvudtaget. En stor eloge till ansvarig, funktionärer, tävlande, anhöriga.
Ni var fantastiska som genomförde tävlingen.
Det är ganska många år sedan jag och min dotter var med i
RKS, men det som jag tyckte var så roligt med RKS var den trevliga stämningen.
Vi byggde banorna tillsammans, byttes om att vara funktionärer så att alla
kunde tävla som ville. Vi hade roligt med våra shetlandsponnyer.
Jag skulle tycka det vore kul att vara funktionär på en brukstävling, men har inte tordas erbjudit mig för att jag inte kan så mycket om tävlingsgrenarna. När jag inte riktigt vet hur det går till på en som du skriver ”riktig” tävling känner jag verkligen att steget är stort till att anmäla sig som funktionär.
det jag skriver har ingenting med vädret att göra, ty vädrets makter
råder vi inte över.
Men man kan tydligen ha tävling utan funktionärer och utan att man har tidtagarur, det fanns flera olika telefoner som tog tiden och då blir det inte rättvist!
det måste finnas en domare på plats så ingen fuskar som det gjordes här vid ett flertal tf!
Vissa av er verkar inte förstå hur mycket tid och energi vi lägger ner på att hålla igång klubben och arrangera tävlingar. Det är mycket saker som ska ordnas innan tävlingen och efter. Vi får inte en enda krona för det vi gör, Vi gör det för att vi tycker att det är kul.
Vi är ALLTID i behov av funktionärer, desto fler det är ju snabbare och smidigare går tävlingen. Vissa tävlingar (som denna) så fanns det knappt några, därför tog det längre tid. Utställningen var försenad vilket ledde till att bruksen också blev försenad, det gick inte att göra någonting åt.
Jag har varit i kontakt med Ahnna (tävlingsarrangören) och hon kommer inte ha tillgång till någon dator på en vecka. Men hon vill tacka allihopa som hjälpte till under tävlingsdagen och gjorde tävlingen möjlig trots det eländiga vädret.
Om ni tycker att tävlingarna inte flyter på bra och går för långsamt så får ni mer än gärna hjälpa till. Vi anordnar för ER skull, Ahnna och Ida stod på banan från 7 på morgonen till 8 på kvällen och gjorde allt dom kunde för att det skulle flyta på så bra som möjligt.
Har ni klagomål på att saker inte går rätt till, vänd er till tävlingsarrangören på plats. Kom inte och klaga flera dagar efteråt i ett forum.
Meningen med klubben är att alla ska få vara med och tävla och ha roligt med sin ponny, det är inte på blodigt allvar, vi är en nybörjarklubb. Glöm inte det!
/Frida, Vice Ordförande, RKS
# 21 Du skrev Detta trots en massa högljudda protester! Jag blir helt mållös, menar du att de andra barnen protesterade, för det kan väl inte vara någon av er vuxna som protesterar högljutt?
Hur kan man göra så mot ett barn eller om det var en ung människa? Tror man verkligen att det är den som skriker högst som får som den vill?
Jag hoppas de som protesterade högljutt bett barnet/de unga människan om ursäkt, jag hoppas att den som blev utsatt för detta inte har tagit skada av detta. Jag tycker det skulle kännas som en mardröm om jag skulle göra något jag sett fram emot och tycker är roligt och andra människor protesterar högljutt mitt deltagande.
Vi har tävlat inom RKS tidigare och då har det fungerat bra med både funktionärer och domare men vi var inte med i Vetlanda och kan därmed inte uttala mig om hur det gick till där men givetvis måste man få framföra kritik och var det så att det inte fanns ett fungerande tidtagarur som användes under dagen utan att tiden togs med div olika mobiltelefoner så kan jag inte annat än att instämma i kritiken - även om tävlingarna inom RKS är lättsamma och sköts på idiell basis så ska det vara rättvist.
Det känns inte särskilt seriöst att ha en tävling dör man använder div olika tidtagar ur, där föräldrar dämer sina egna barn osv.
Personligen så tycker jag att tävlandet inom RKS och dess låga avgifter är ett utmärkt sätt för barnen att börja sin tävlingskärriär på - man tävlar under lättsamma former, hjälps till att bygga banor, städa upp efteråt osv.
"Proffisionella" blir barnen tids nog och med ett tävlande inom RKS har barnen förhoppninsvis med sig en respekt för de insatser som görs vid en tävling av alla funktionärer.
Det vore trevligt med ett svar från tävlingsansvarig på plats - att påstå att tävlingsansvarig fanns på plats under hela dagen på RKS tävlingen är dock att ljuga eftersom denne även tävlade med sina hästar på RIKS ;-)
#25 - du kan väl knappast på fullaste allvar mena att de yngsta barnen på egen hand skulle protestera
Väl mycke att begära att barn i ålder 5-6år och däromkring ska ha koll på hur tidtagning går till, bedömning av fel osv - det är väl självklart att det är de vuxna som i dessa sammanhang protesterar 
Mina tjejer på 8 o 9år är två tuffa tjejer men aldrig att dom skulle våga protestera inför vilt främmande människor dvs om dom nu hade haft koll på att det användes tex olika tidtagarur osv.
Självklart är det vi vuxna som måste ta vårt ansvar och påtala när det blir fel
#26 Det brukar finnas utmärkta riktiga tidtagarur i moderna mobiltelefoner 
# 27 Om det är vuxna som har protesterat högljutt mot en deltagare är det mycket sorgligt.
Det är ledsamt när vuxna uppför sig så på en tävling.
# Och dessa tidtagarur är calibrerade med varandra 
Vi har fyra sprillans nya o moderna telefoner härhemma och tidtagningen på dessa fyra är inte precisa med varandra - på två av telefonerna diffar det en hel del men det kanske är ok för dig att tiden inte mäts liks för alla 
Vitsen med att använde ett o samma tidtagarur och gärna samma tidtagare är att tiden blir mer precis och mer rättvis tagen än när den görs med olika telefoner och tas av olika människor - rätt enkelt ;-)
Det kan låta som smågnäll men kanske är det ok att tävla under olika förutsättningar och kanske är det för de som tävlat tidigare i sommarcupens deltävlingar där bedömning och tidtagning varit korrekt bara att tugga i sig att det i Vetlanda inte sköttes helt korrekt 
För mig som utomstående är det inte ok att det ballar ur under en av fyra deltävlingar - kanske främst för att det är barn inblandade i det hela, barn som ska tävla på lika villkor och för att det är roligt
- inte för att deras föräldrar ska ges en chans att döma lite hipp som happ 
# 29, jag förmodar att du kan läsa eftersom du är skrivkunning - då kan du ochså läsa att kritiken framfördes till ansvariga men att man inte fick gehör 
Var någonstans läste du att vuxna framförde kritik till tävlande barn 
#30 Jag har tävlat en hel del i både hoppning, dressyr och körning - så jag vet vikten av tidtagning. MEN för att det ska bli totalt helt superduper lika rättvis tid för alla, så räcker det inte att ha kalibrerade tidtagarur från samma tillverkare - det vet jag av egen erfarenhet.
Jag tycker att det är trist att det skrivs sånt här. Om du verkligen tycker att saker och ting kan bli bättre - engagera dig i RKS och hjälp till istället 

Om det gått till så som TS beskriver, så måste man ju ha rätt att ställa fågor kring det. Tävling i samband med RIKS-utställning, och en del av sommarcupen, ska självklart vara seriöst arrangerad med rättvis domare/tidtagning.
Allra bäst är ju om tävlingsansvarig själv får uttala sig. Som #24 kanske det tar någon dag innan det är möjligt.
Varför bråkar ni om tidtagningen? Jag tror de är roligare för barn att vara med sina ponnyer och göra en rolig grej än att man ska tävla och bråka om några hundra delar. Låt barnen vara barn.
Då kan vi ju införa att alla ska ha en transponder på hästen och använda ett sånt system, eller varför inte som travet, men målfoto oxå?
# 34 resonerar man som du så ska barnen överhuvudtaget inte tävla under vare sig tidtágning eller "felbedömningar" - självklart ska det vara kul för barnen att tävla men hur kul blir det om tidtagningen blir felaktigt utförd och fel som barnet/ponnyn gör inte räknas för att förälldern/domaren väljer att inte se dessa ?
Hur kul är de för de barn som kämpat under tidigare deltävlingar av sommarcupen om det vid deltävling 3 uppenbarligen begicks felaktigheter 
Visst ska vi låta barnen vara barn men då måste ochså vi vuxna vara vuxna nog att tex inte döma till fördel för våra barn och hålla oss till tävlingsreglerna vilket kankse inte gjordes i Vetlanda då man enligt inlägg här i tråden var ledaren som "drog" ekipaget runt banan samt valde att inte tilldöma de fel som begicks
Speciellt när det handlar om barn är det viktigt att vi vuxna tar ansvar och gör rätt - jag finner det rätt konstigt att så många tycker att det är ok att fuska bara för att det gäller barn 
Är det så vi vill fostra blivande tävlingsekipage 
När vi tävlade inom RKS för ett par år sedan var det mycke trevligt och givande både för barn o vuxna, den stämningen är mycket lätt att tappa om man tillåter sig att slira på tävlingsreglerna, inte tar till sig klagomål mm och det vore riktigt riktigt trist

Det som är en av RKS fördelar är just att det finns hela bredden. Från ledklass till de som hoppar 50 cm själva med sina ponnyer. Men, även om det är ledklass så är det tävling. Dvs barnet ska styra själv, och den vuxne finns med som "nödbroms". Fel och tid räknas. Sen får alla barn pris oavsett placering, vilket kan få en 5-åring att känna sig som vinnare . 
Men om det bara blir på skoj, och det inte spelar någon roll med domare/tidtagning, då kan vi lika gärna hålla på hemmaplan istället för att resa 25 mil….
Det låter som att du förväntat dig att komma till en VM-tävling. Det är en enkel klubbtävling, som inte är på blodigt allvar, det är inga jättevinster och man lägger inte ut några jättepengar på att deltaga. Alla hjälps åt och gör sitt eget bästa, klart att även den som arrangerar tävligen ska kunna deltaga också!
En tanke som slår mig är att om det hade framgått i proppen lite mer precist att det förväntas att deltagare och föräldrar ska hjälpa till på plats, samt att tävlingarna sker under "lättsamma" former hade kanske mycket av den besvikelse som kommer till utryck i denna tråd inte funnits.
Jag hyser största beundran för de personer som sliter med dessa arrangemang en inte alltid angenäm uppgift. Ni är guld värda och för det meste genererar erat slit i glada barn med roliga/positiva minnen för livet. Ibland blir det fel och någon blir besviken, men det går förhoppningsvis att reda ut och man kan gå vidare.
Ang föräldrar som funktionärer när egna barn tävlar, inom ponnytravet är det ofta föräldrar som har olika avgörande funtioner i bedömningarna, det är verkligen inte optimalt och man jobbar hårt på att undvika detta. Men de som är intresserade är oftast de närmast anhöriga, skulle man hyra in utomstående ordinarie travfunktionärer skulle det bli mycket dyrare att tävla något som ingen önskar.

Jag blir så ledsen när jag läser den här tråden. Jag är inte alls engagerad i klubben men vet hur hårt dom kämpar för att det överhuvudtaget ska bli några tävlingar alls.
Tycker det är otroligt lågt att sitta och skriva på ett forum så här, fick man inget gehör på plats så kontakta ansvarig i efterhand och framför klagomål.
Inom vår rasklubb så är det många som kämpar för att det ska anordnas mer bruksklasser vid fler tillfällen, även jag skulle tycka att det var roligt.
En tävlingsform där renrasiga Shetland tävlar mot varandra under lättsamma former. Ett ypperligt sätt att visa att våra ponnyer kan!
Säger som någon innan sagt, hjälp till mer, istället för att klaga.
Var lite ödmjuka. Visst är det barnen som tävlar (samt äldre) låt dom vara barn.
Om inte föräldrar skriver på forum och protesterar högljudt så lever dom i ovisshet och har kul!! Visst ska tävlingarna skötas, men blir det någon miss så kanske man kan se genom fingrarna ibland. Det ska vara roligt med Shetland!!!
Stämmer det som trådskaparen skriver så är det inte bra, men ta det med ansvarig.
Hade jag varit denne och läst allt detta så hade jag nog inte anordnat fler tävlingar - och det är väl inte dit vi vill komma..?
/Susanne
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Visst är det tråkigt med kritik - men man måste ju få framföra den, och det här forumet är väl till för det mesta?
Om nu den här deltagaren upplevt det här, så har det ju hänt för henne. Konstigt bara att inte fler upplevt detsamma.
Och så länge ingen ansvarig besvarar kritiken så har vi ju bara en version.
Självklart ska barn kunna tävla, och självklart ska det finnas funktionärer och domare som inte är jäviga.
Självklart ska arrangörer också kunna tävla.
Om det blir en miss tycker jag inte man ska se genom fingrarna - vad ger det för signaler till barnen?
Tävlingarna kan självklart vara lättsamma, men heter det tävling så betyder det ju att någon vinner, någon kommer tvåa osv.
Jag tycker vi ska ställa krav på arrangörer, givetvis, men också på oss själva, på hästarna, och i viss mån barnen. Många barn börjar sitt framtida tävlande på en shettis, och varför ska shettistävlandet vara utan krav?
Finns det regler som tex TR ska det följas tycker jag. Där står anvisningar om vilken utrustning man får ha, vad man ska ha, och för arrangören finns anvisningar för de olika disciplinerna.
Att en förälder tar tid ser jag inte som något konstigt. Som andra skriver, alla måste hjälpas åt, och det är inte lätt att hitta folk som kan vara funktionär en hel dag.

#40. Tycker du det är seriöst att framföra kritik anonymt på ett forum?
Det tycker inte jag.
Och varför skall RKS bemöta ett anomymt inlägg? Jag tycker de gör helt rätt i som avstår.
"Man kan aldrig tvätta sig ren i trycksvärta"

En så pass stor tävling som , en brukatävling i samband med RIKS, där det är 97 starter, SKA vara väl arrangerad. Det SKA finnas domare och tidtagare som kan sina uppgifter, var det inte så i Vetlanda är kritiken befogad. Om man ska hjälpa till som funktionär ska man vara förberedd på det och veta vad uppgiften innebär. Man kan inte kasta in oförberedda personer på viktiga postioner som domare och tidtagare.
Tävlingen gick som en del i sommarcupen. På de andra tävlingarna som hållits har det fungerar med domare/tidtagre/regler , vilket är viktigt för att poängen ska kunna räknas rätt. Om det gått till såsom TS beskriver är det inte OK . Det handlar inte om en enstaka liten tävling, det påverkar hela sommarcupens resultat och det ger klubben dåligt rykte.
RKS är en liten klubb, men för den skull ska det ändå vara seriöst. Jag hoppas att tävlingsansvarig snart får tillgång till dator och själv kan bemöta kritiken. Ett diskussionsforum är inte det bästa stället att lösa saker på,vill man vända sig direkt till styrelsen i RKS med sina frågor så finns kontaktuppgifter på klubbens hemsida www.klubbenshetland.se
#42 Jag håller med i allt du skriver.
Vi tävlar i RKS och vi tycker verkligen att det är en toppen klubb!!! Det har då funnits domare, tidtagare osv. Hela familjen har det jätte kul på dessa tävlingar!
Sen tycker inte jag att det är fel att hjälpa till på plats. Ser jag att det börjas plocka undan hinder osv så hugger jag gärna in om jag inte har fullt upp med barn/hästar. Men en domare och tidtagare ska det givetvis finnas på plats.
Även fast startavg är låg på RKS så kostar det en hel del innan tävlingen är över. Åker vi neråt Stockholm och tävlar så räknar vi minnst med att det kostar oss 4000kr. Startavgifter, bensin kostnad (törstig bil!) mat osv. Det är ganska mycket pengar och vi åker ju på tävling så visst vill man att det ska vara tävling då.
Jag tror inte att det här var tävlingsansvarigs mening att det skulle bli så här om det stämmer det som står i tråden. Vi har själva hållit i 2 tävlingar och jag har varit så rädd att något skulle gå på tok och någon skulle bli besviken. Den känslan tycker jag har varit jobbigare att bära på än att hålla i själva tävlingarna.
Okej, nu ska jag försöka ge en av arrangörernas bild av detta. Men först vill jag ge en liten vinkling som ingen av deltagarna på plats fick veta om (lite med flit, för vad har dom med det att göra egentligen?).
Ahnna och jag kom fram kvällen innan och brjade avdela den vackra gräsbanan för att brukstävlingarna och utställningen skulle kunna vara på samma ställe. Tyvärr började det regna på natten och vi kunde därför inte vara på gräsbanan, utan fick flytta hoppningen och agilityn till en grusbana, som sedan visade sig bli rena rama lervällingen.
Hopp och agilitybanan började vi bygga klockan sju, för att ha det färdigt så vi kunde stå i sekretariatet och hjälpa dom som skulle tävla så att vi hann starta tävlingen i tid.
Det enda som inte var klart när vi gick från banan var höjden på hoppningen, då vi inte visste vilken höjd första startande skulle vilja ha (drop in, med flera klasser).
Jag vet inte exakt vilken tid jag sedan kom till banorna, men jag gick dit så snart allt var klart i sekretariatet (bland annat dom felaktiga startlistorna). När jag kom till banan fanns det ett ekipage där som höll på att värma upp och dom hade precis kommit.
Tidtagaruret som var med fungerade inte som det skulle och jag har (konstigt nog) ingen tidtagare på min egen mobil och för att tävlingen skulle komma igång var jag tvungen att rycka en av dom som hade det. Jag stod hela tiden bredvid tjejen som tog tid och det var jag som antecknade tiden.
När sedan Ahnna kom var den här tjejen tvungen att gå och jag fick därför låna Ahnnas mobil till resten av tidtagningen på hoppningen. Då hade även agilityn börjat komma igång och då Ahnna och jag varken kan klona oss själva eller hennes mobil fick vi åter igen ta hjälp med tidtagningen i agilityn, Dömandet fick vi också hjälp med, av en tjej som inte kände någon av dom aktuella ekipagen och som vi vet kan reglerna i agility.
Tyvärr drog hela tävlingen ut på tiden, då ekipage inte kom till start inom dom utsatta tiderna i ryttarmeddelandet, vilket jag misstänker har med vädret att göra.
Så vid 4-tiden gick Ahnna iväg för att bygga precisionsbanan (klasserna skulle ha startat halv 4) och jag stannade för att döma dom sista agility och hoppekipagen.
När vi äntligen kom igång med precisionen kunde jag och Ahnna hjälpas åt med mätning av koner mellan dom olika klasserna så att det skulle gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.
När vi var klara gick jag för att se hur det gick i championvalack, då vårat sista ekipage tävlade om det och var tvungen att säga åt dom att vi tyvärr inte kunde vänta längre på dom än vi redan gjort, men då dom precis var klara kom dom och med andan i halsen gjorde dom dom tre smidigaste starterna under dagen.
Den enda protest jag hörde mot det på plats var när jag mätte upp konerna för riden precision, genom en människa som gick därifrån, högljutt pratandes i sin mobil om vilken skandal det var att dom fick starta och att man inte kunde göra så.
Därefter hade vi prisutdelning för resterande klasser och gick sedan för att räkna ihop allroundchampion, bästa barn, bästa sto, bästa valack och bästa senior för att sedan dela ut även dessa priser.
Ahnna och jag plockade sedan ner banorna med hjälp av dom som stannat till sist (Tack så mycket för hjälpen! Det var guld värt!), innan vi rullade hemåt. Hemma var vi tio i 5 på morgonen då vi båda stöp i säng.
Ahnna och jag gjorde så gott vi kunde efter dom omständigheter som var. Jag tror inte någon av deltagarna på plats märkte (på vårat humör, eller hur tävlingen flöt på) att vi inte hade ätit på hela dagen, att vi skulle bli flera timmar senare hem än vi hade tänkt, att Ahnna sträkte låret eller att varje gång hon inte visste vart jag var började leta på marken för att kolla om jag hade svimmat (det är dock inte själva tävlingens fel).
Så, nu till att möta en del av den kritik du skrivit här.
_Banan var heller inte färdig och det var vi föräldrar bla som fick hjälpas åt att bygga och ta tiden då tjejen som skulle ta tiden inte hade lärt sig tidtagaruret?!
_Somsagt så var banan färdig redan på morgonen, det enda som inte var färdigt till första start var höjden på hindrena då vi inte visste när vi byggde banan vilken höjd första start skulle vilja ha.
Tidtagaruret fungerade inte som det skulle, fast nej jag har inte använt det förut, men jag har aldrig problem med att förstå tekniska maskiner, bara dom fungerar som dom ska.
_Samma sak på agilityn, ponnyförälder fick ta tiden. Där reagerade jag också på fusk, en del ponnyer gjorde inte banan korrekt men där fanns ju ingen riktig domare som skötte det hela.
_Förklaringen till agilityn finner du längre upp i min berkrivning av dagen. Vad synd att du inte sa till när du upptäckte fel som domaren missade, då hade vi kunnat rätta till dom.
Tävlingsarrangören ställde själv upp med sina hästar och vann priser!?
Varför skulle hon inte få göra det? Det är ett vanligt förfarande på RKS tävlingar och Ahnna dömdes på samma sätt som alla andra.
Sen fick vi vänta till kvällen innan prisutdelning hölls och detta bla pga att "vissa" inte ville smutsa ner sina hästar innan utställningen. Man kunde tydligen få dispans eller vissa kunde det men inte andra!
Vilket har dels med vädret att göra, dels har det att göra med att utställningen blev försenad, så att folk inte var helt säkra på när deras hästar skulle få starta i utställningen, vilket gjorde att det tog längre tid där än vad det egentligen behövdes, vilket gjorde att vi blev sena.
Det var en som fick uttrycklig dispens, men alla som kom sent fick göra sina starter. Det var ingen som var där som blev nekad att starta!
Sen läste man inte upp som på en normal hopptävling tex "0 fel och tiden ….. "Mkt oproffsigt!
Detta görs på en del RKS tävlingar, på andra inte, men resultaten kommer upp på RKS hemsida efteråt, så den som är intresserad av dom olika tiderna/felen kan lätt gå in där och se det. Vi läste inte heller upp dom ekipage som kom utanför placering.
Ja jag framförde min kritik till personerna ifråga på plats! Jag och flera med mig framförde SAMMA kritik!
Den kritiken vi fick på plats lyssnade vi självklart på, om det var befogat gjorde vi något åt det (till exempel två omstarter i agilityn, på grund av ett missförstånd när jag gick banan med ett gäng), annars gjorde vi inte det. Mycket av den kritiken som är här har jag inte hört av någon på plats, men jag kan inte heller säga att Ahnna inte har gjort det.
Jag vet om att föreningsarbete är mkt jobb och det mesta görs ideelt, men har man inte folk kan man heller inte anordna tävlingar!
Som sagt, mycket av det som gick snett berodde på andra omständigheter än bristen på funktionärer, som inte ens hade märkts om tävlingen rullat på som den skulle om solen hade skint och utställningen varit i tid och så vidare. Men självklart, det borde inte ens ha märkts när det blev såhär, men tyvärr hade vi inte fler funktionärer och vi ville inte ställa in tävlingen och försökte därför genomföra den ändå bäst det gick.
Man kan inte förlita sig på att föräldrar ska hoppa in och hjälpa till!
Jag frågade föräldrar (och andra människor runt om) om dom hade en minut över att hjälpa till och höja eller sänka ett hinder, andra erbjöd sig (mycket uppskattat!). Blev det ett nej från dom jag frågade var det inte mer med det än så, jag skulle kunna göra allt själv, men det skulle ta längre tid.
_Var detta klubbnivå!? RIKS ska väl vara en "stor" tävling?
_Ja, tävlingen var på klubbnivå, det är enda nivån RKS får anordna tävlingar på, med tanke på dom speciella regler dom har. Men det innebär väl inte att den inte är ganska stor?
Om det är så att man själv ska ha med sig tidtagarur, och vara beredd på att ställa sig som funktionär på banan så ska detta framgå i proppen så att man vet vad man anmäler sig till!
Somsagt, anledningen till att jag bad människor att hjälpa till var att det skulle gå snabbare mellan starterna, jag skulle kunna göra allt själv. Det var ingen som tvingades att hjälpa till och alla som gjorde det hjälpte till av egen fri vilja.
Sen så kan man faktiskt inte bedömma sig själv i en tävling, alltså domare/tävlingsansvarig kan inte själv deltaga.
Nu vet jag inte hur du får det till att Ahnna dömde sig själv i klasserna hon ställde upp i?! Självklart gjorde hon inte det! Hon deltog på samma villkor som alla andra, dömd av en domare/tidtagare som stod på samma plats på banan som för alla andra och dömde henne på samma sätt som alla andra dömdes.
Resten av kritiken, så som protester mot domslut och så vidare hade jag kunnat bemöta på plats, men inte såhär i ett forum, jag lämnar därför den.
Som någon tidigare nämnt får en tråd som denna en att fundera om man verkligen ska hjälpa till på någon mer tävling. Men det kan nog också bero på att min kropp inte är återställd efter ansträningen jag utsatte den för i söndags. En ansträning som min kropp egentligen inte klarar av, men som jag struntade i för att jag ville till RIKSen och träffa alla trevliga och roliga shetlandsmänniskor, se barnen bli glada när dom vinner en rosett efter en fin runda på hoppbanan och vila ögonen på ett gäng vackra shettisar.
Sedan vet jag att det är många människor som uppskattade det Ahnna och jag gjorde i söndags och det är förmodligen det som kommer göra att man trots allt ställer upp och hjälper till igen. Därför vill jag avsluta mitt inlägg med ett jättestort tack till alla som hjälpt till på tävlingen och till alla som berättat hur mycket dom uppskattade den, och till alla som här i tråden som valt att vänta på en sida till innan dom dömer ut hela tävlingen.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Kanon att du som var på plats ville ge din bild av saken. Jag förstår att ni kämpat hårt, och som du skriver, inte kan klona er. Det är praktiskt omöjligt att två personer ska sköta sekretariat, döma/ta tid samt sköta allt kring banorna med så många starter. Utifrån din berättelse verkar det som om det helt klart behövts fler funktionärer.
Att tävlingsansvarig själv tävlar, är inga problem om det är en opartisk domare som dömer alla ekipage. Hur var det tänkt här ?
Nu har vi även en av fuktionärernas version om det som hände, visst har jag förståelse för att det blev kaos både med tanke på vädret, tider som inte hölls mm mm
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera över hur man tänkte när man tyckte att det räckte med två funktionärer på plats med så många starter 
Antalet starter kan inte ha kommit som någon överraskning och även en amatör inser att det inte går att både vara funktionär, tävla och dessutom delta i RIKS samtidigt
Borde man inte ha insett på förhand att det skulle bli kaos och på ett eller annat sätt styrt upp det hela annorlunda istället för att köra på med skygglappar och förlita sig till att det fanns villiga funktionärer på plats eller var det första gången man var tävlingsansvarig och därmed inte insåg vidden av det hela 
Huruvida domaren kunde reglerna och därmed dömde efter dessa får vara osagt eftersom jag inte var på plats, jag hoppas verkligen att regelverket följdes och att det inte gick till som beskrivs i trådstarten.
Jag vet att det är ett hästjobb att arrangera RKS tävlingar och stor eloge till alla som orkar kan och vill göra det men man kan inte gömma sig bakom att man gör ett idiellt arbete när det uppstår kaos och kritiken viner - jag hoppas verkligen att ansvariga inom RKS tar till sig kritiken och lär sig något inför framtida tävlingar annars är risken att klubben dör ut och det vore verkligen synd 
Tack för att även en ansvarig svarat! Naturligtvis, Annette, tycker jag att allt som rör shetland ska kunna vädras här.
Jag brukar inte gå in på detta forum men eftersom jag var på plats och följde ganska stora delar av denna tävling så känner jag bara att jag måste ge min bild av saken. Såvitt jag såg så var det två personer som skulle sköta allt på denna tävling, med om jag har rätt uppgift ett hundratal starter. Det säger ju sig själv att den ekvationen går inte ihop.
Först och främst så fanns det inget sekreteriat. Tjejerna stod utanför, varför inte inuti?, en häst transport en stund på morgonen där folk flockades runt dem med frågor, startanmälan etc. Därefter gick dessa två ansvariga tjejer ut och dömde och blev då givetvis störda hela tiden med nya frågor etc, vilket också försenade tävlingarna betydligt. Det fanns heller inga startlistor uppsatta eller program. Åtminstone jag hade tyckt att det hade varit väldigt intressant med ett program för att kunna se stam, ägare etc på de tävlande ponnyerna. Kostar inte många kronor att trycka upp.
Den ena tjejen som hette Ahnna skulle tydligen vara både tävlingsledare samt enväldig domare men tävlade dessutom själv!? Detta kan väl aldrig vara tillåtet enligt TR och RKS skall ju vara en klubb som är ansluten till ridsport förbundet? Har inte varit med om en så låg standard på tävlingar sedan vi hade rykt tävlingar i vårt lilla stall när jag var liten på 1970 talet. När hon tävlade plockades någon annan domare in, vem? Varför kunde inte den domaren dömt hela tiden i så fall? Startavgiften var sävitt jag vet 60 kr, alltså fick RKS in ca 6000 kr, detta borde verkligen räckt till att hyra in kompetenta domare i varje gren.
Att tjafsa om tidtagningen tycker jag dock är väldigt onödigt, skall det vara helt korrekt så måste man ju ha en elektronisk tidtagning vid start/mål linje. Annars kommer ju alltid den mänskliga faktorn in även om samma klocka används, man kan trycka av en sekund hit eller dit när ekipaget passerar linjen, det är ju bara så.
Att klaga hos RKS styrelse så här i efterhand leder ju ingen vart, denna katastrofala tävling kan ju ändå aldrig göras ogjord men givetvis så kan man ju fundera på hur de tänker, ta dit bara två funktionärer?? Det borde ju verkligen förstått att detta kan aldrig fungera. Trots allt så tycker jag att Ahnna och den andra tjejen skall ha en eloge för hur de slet men de borde tänkt till innan de också innan de åtog sig detta arrangemang.
Något direkt fusk såg jag dock inte men agility banan var väldigt slarvigt gjord, inga markeringar på vissa ställen, saker som flyttade på sig etc men jag tror ändå inte detta kunde direkt påverka resultatet, men ändå tråkigt. RIKS skall väl vara en stor tävling och då bör väl allt vara korrekt?
Har aldrig varit på någon RKS tävling tidigare men är det så här det går till så vill inte jag vara publik någon mera gång i alla fall. Tycker att barnen skall få chansen att utbilda sig på korrekt arrangerde tävlingar även om det givetvis bara är en lek. Med detta menar jag domare som är utbildade och BARA dömer i lugn och ro, ett fungerande sekreteriat där man kan få svar på frågor samt resultat rapportering. Det ät ju mycket mera spännande att följa en tävling när man ser vem som leder etc. En speaker hade heller inte varit fel på en sådan här stor tävling samt då ett program såsom jag skrev ovan.
Vill också kommentera den flickan som var alldeles för stor för sin ponny, hemskt att se, borde stoppats, finns något som heter djurskydd…
Är det någon som vet var man kan hitta kompletta resultatlistor? Kan inte förstå hur Ahnna kunde vinna så mycket med sina, vad jag hörde tre åriga ponnyer? De får väl inte starta i varken rid eller vagns körnings klasser? Anser faktiskt att hon skall lämna åter sina priser med tanke på sin domar roll i framtiden. Hon har ju ändå vetskapen att hon var bäst? Och till nästa tävling ta ett beslut, antingen dömer man eller tävlar, det är bara så. Många var väldigt ledsna och besvikna och kunde inte förstå hur det kunde gå till så att domaren vann flera fina priser, i synnerhet som rapporteringen vid prisutdelningen var mycket oklar.
Detta var min syn på saken och den får stå för mig, alla har ju sin rätt att tycka. Kanske hade jag för höga förväntningar, men är det en tävling arrangerad av en ridsportförbundsansluten klubb så finns det faktiskt ett TR att följa även om man skall ha kul när man tävlar, tyvärr så var det mycket sorg och besvikelse bland de tävlande här, stod ju och hörde kommentarer från både barn och vuxna, tävlande och föräldrar.
#48 Nu ör det visserligen nå´t år sedan vi var med och tävlade i RKS men det du beskriver beträffande sekretariat eller snarare brist på sekretariat är inget som jag tidigare varit med om
Visst är det så att tävlingsansvarig även är med och tävlar med rävlingsansvarig har då aldrig haft någon domarfunktion under tävlingen utan bedömts av samma domare som övriga tävlande
Jag kan inte annat än att hålla med dig om att man redan på förhand borde insett att ekvationen 2 funktionärer och närmare 100 starter inte går ihop sig…
Trist trist trist att RKS smutsas ner på detta sättet pga av en enda tävling 
Först vill jag säga att jag tycker att det är jätte tråkigt när man för en sån här diskussion på ett forum som detta. Det finns ansvariga för tävlingen/utställningen och ansvariga för det olika klubbarna. Får man inte gehör för sina klagomål hos arrangören kan man alltid vända sig till styrelsen i klubben. Om man tycker att en tävling/utställning har varit oproffsigt arrangerad, tycker jag, att man ska föregå med gott exempel och själv agera proffsigt. Alltså vänd er till det forum dit klagomålen ska. Ingenting blir bättre av att man klagar i ett forum som detta. Bästa alternativet är väl att agera på plats.
Jag kan hålla med om att det är alldeles för stort jobb för två personer att hålla i en tävling med 100 starter. Nu var det så. Inget någon kan göra ogjort. Vi tar lärdom av det. Ni har ju fått en av de ansvarigas version och de lär nog inte vilja göra samma sak igen.
Det vi inte får glömma är att RKS är en liten klubb med väldigt små resurser. Klubben är inte en lokal klubb utan medlemmarna finns över hela landet, men det är ett fåtal personer som gör det möjligt för klubben kan överhuvudtaget arangera tävlingar. Om inte de personerna la ner tid och möda skulle RKS inte ha en enda tävling. Det är lätt att delta i en tävling utan att skänka arrangörerna en enda liten tanke. Ni ska veta hur mycket obetald tid varje arrangör lägger ner för att ni ska kunna tävla.
Jag vet att det är jätte många som uppskattar våra tävlingar och tackar oss. Det skulle vara roligt om allt det positiva fick lika mycket utrymme som denna tävling fått av kritik.
Catarina Reeves ordförande i RKS mina kontakt uppgifter finns på RKS hemsida.
Slutligen, vänd er till rätt fokus om ni har klagomål eller vill säga något uppskattande.
#48 Men är verkligen RKS ansluten till ridsportförbundet och behöver följa TR?
Själv såg jag inte bruksbiten, men om det var en förstor ryttare så kan jag också tycka att denne borde ombes att inte starta.
När det gäller arrangörens deltagande i tävlingen förstår jag inte att folk tycker det är så hemskt. Så är det ju nästan på varje utställning. När man ändå är där så är det ganska vanligt att man även själv ställer ut sina hästar, och det ser i alla fall inte jag något problem med…
Jag var en av de kanske sk. ponny föräldrar som gjorde vad jag kunde för att hjälpa till på tävlingen samt tävlade lite själv. Det som förvånade mig var att ingen i RKS tagit kontakt med någon av oss härnere i väst eller syd för att höra om vi kunde hjälpa till, vet att vår bruksansvariga här i väst har en dialog med RKS styrelse. Några personer hade vi säkert kunna få tag på. Ett annat alternativ hade varit att söka funktionärer här på fokus. Vet att Syd gjorde det med framgång.
Håller med # 49 att det här med att det inte fanns ett sekreteriat gjorde det väldigt svårt för oss alla, både tävlande och funktionärer. En katalog/program över anmälda ekipage hade också varit väldigt kul. Där hade ju även någon kunnat räkna resultat samt ge resultat service under dagen vilket gjort det hela mycket roligare.
Ang att jag tog tider så vill jag bara säga att jag visade domaren exakt när jag startade/stängde klockan samt att jag inte klockade de "egna" ekipagen och visste inte heller deras tider så något fusk var här helt omöjligt.
Vi var sena, dock ej sist till precisionen men det berodde definitivt inte på att vi var rädda för att smuta ned våra ponnyer utan att utställningen gick mykset FORTARE än beräknat. 96 ponnyer på två domare går fort så att vi var tvugna att ta våra utställningsklasser först annars hade vi missat dem.
Jag tycker trots allt att det är viktigt att en sådan här diskussion sker så här öppet för det ger även oss som inte är med i RKS styrelse möjlighet att höra och ge olika olika synpunkter.
Väntar dock också med spänning på resultat redovisning för vi kainte förstå hur de 3 åriga hästar Ahnna hade med kunde vinna så mycket, såvitt jag förstått rätt får de väl inte start i det som kallas tunga klasser?
Vi kommer gärna igen till RKS tävlingar men anser att en tävlande domare är något som styrelsen behöver fundera på. Förstår att Ahnna vill tävla själv när hon åkt så långt men detta ger ju tyvärr upphov till mycket tjafs och tvivel.
Framförde i övrigt mina synpumnkter på plats till Ahnna och Ida.
A`lfadís medlem sedan 2011-08-01 startar en missnöjes tråd 2011-08-08.
Prinsnos blir medlem 2011-08-08 ansluter till missnöjet mot RKS.
Tråden får inte det effekt trådskaparen trodde få duker julli upp som medlem 2011-08-10 och eldar på tråden igen.
Jag uppfattar tråden som en mobbning av funktionererna vilket gör mig mer än bedrövad.
Det finns många betydligt bättre sätt att framföra sin kritik på en RKS tävlig än på shetlandsforumet. För att en kritik ska tas på allvar av mig ska den inte framföras anomymt
#53 Tack
#53. Måste säga att vi får hoppas att de som för ut kritk här även kan göra det officiellt till RKS styrelse. Tycker dock att Jullis utlåtande var ganska konstruktivt och borde inte elda på tråden igen men det finns väl alltid någon som hetsar upp sig. Såvitt jag kunde utläsa var Julli ingen tävlande men det vet man ju inte.
Får verkligen hoppas att Ahnna och Ida inte känner sig mobbade, de gjorde ju ett jätte jobb och vi var, trots den i allmänhet väldigt dåliga stämningen på pris utdelningen var vi många som tackade dem för deras arbete, tråkig stämning var det pga att folk stod och pratade en massa skit med varandra och i mobiler, lika illa som anonymt tycker jag. Hade nästan på tungan att be dem hålla tyst tsv i allafall och prata senare, men ville givetvis inte ställa till någon scen.
Men det här med tävlande domare kan jag förstå att det väcker irritatation även om jag personligen tycker att man får ta det som en lek. Hur hade det sett ut om ex. någon av utställnings domarnas på RIKS egna ponnyer leddes in och bedömdes av ägaren och vann både klasser och bästa sto? Undrar hurdant liv det hade blivit Där finns det tydliga regler om jäv och det borde det väl finnas i ridsportförbundet också? Kan inte deras TR eftersom jag inte tävlat på många år. # 53, ja, RKS är anslutet till ridsportförbundet, vet detta säkert, eftersom vi i väst är på gång att börja jobba lite härnere i den klubbens namn.
Skulle vara kul om någon kunde skriva lite positiva saker om tävlingarna här på forumet också. Själva tyckte vi att banorna var väldigt bra byggda i alla grenar. Lagom svåra och utslagsgivande. Trots väder och stress med utställning samtidigt så hade vi kul och var nöjda med våra ponnyers insatser även om det blev både vinster och uteslutningar.
Så åter tack till Ahnna och Ida, men hör gärna av er om ni bejöver hjälp så att det inte blir så här jobbigt för er igen!
"Eldar på debatten" - är det så man försöker tysta kritik och frågor 
Jag har varit medlem i RKS under de senaste tio åren, mina två äldre barn har tidigare tävlat och nu står vi inför att börja tävla med våra två yngsta barn är det konstigt att jag har frågor/synpukter på inlägg jag läser här 
Trist att frågor/kritik upplevs som att man "eldar på" eller kanske ska debatten föras i tysthet och misstagen tillåtas upprepa…. 

# 53 TACK!!!!
Jag ska anordna KM den 28/8 o kan erkänna att jag totalt tappat gnistan o mår mkt dåligt över all kritik mot RKS
Överväger starkt att sluta anordna tävlingar efter detta,jag var inte på plats i Vetlanda o har inget med den tävlingen att göra men ur sånt här kommer inget positivt alls,jag uppmanar alla att sluta framföra er kritik här på forumet (anonymt) o istället kontakta tävlingsansvarig samt RKS Ordförande,kontaktuppgifter står på vår hemsida.
Låt denna hetsjakt få ett slut nu!
_Först och främst så fanns det inget sekreteriat. Tjejerna stod utanför, varför inte inuti?, en häst transport en stund på morgonen där folk flockades runt dem med frågor, startanmälan etc. Därefter gick dessa två ansvariga tjejer ut och dömde och blev då givetvis störda hela tiden med nya frågor etc, vilket också försenade tävlingarna betydligt. Det fanns heller inga startlistor uppsatta eller program.
_Anledningen till att vi stod utanför hästtransporten och inte inuti var att det inte fanns plats i transporten. Startlistor, hästägarförsäkran och ryttarmeddelande fanns uppsatta, men regnade senare under dagen ner.
Den ena tjejen som hette Ahnna skulle tydligen vara både tävlingsledare samt enväldig domare men tävlade dessutom själv!?
Jag skulle inte kalla Ahnna enväldig domare då jag var med och dömde hela dagen.
_När hon tävlade plockades någon annan domare in, vem? Varför kunde inte den domaren dömt hela tiden i så fall?
_Det var jag som dömde Ahnnas tävlingsstarter, och jag dömde henne på precis lika villkor som alla andra. Dessutom var jag med och dömde hela dagen.
Något direkt fusk såg jag dock inte men agility banan var väldigt slarvigt gjord, inga markeringar på vissa ställen…
Var önskade du att vi skulle ha markerat tydligare? Vi gick banan med alla ekipage innan dom startade så att dom skulle veta hur banan gick och hur dom skulle ta hindrena.
Är det någon som vet var man kan hitta kompletta resultatlistor?
Dom kommer komma upp på klubbenshetland.se när Ahnna har hunnit komma hem och Pernilla hunnit lägga upp dom.
Kan inte förstå hur Ahnna kunde vinna så mycket med sina, vad jag hörde tre åriga ponnyer? De får väl inte starta i varken rid eller vagns körnings klasser?
Ja, hennes två ponnyer är 3 år. Dom är mycket enkla att ha och göra med och eftersom Ahnna har haft båda på gården sen dom föddes känner dom varandra riktigt bra och Ahnna vet därför exakt hur mycket press hon kan sätta på dom och därför går det bra för dom på tävlingar. Utöver det vann Ahnna inte en enda av klasserna hon ställde upp i, men dom genomgående höga resultaten med Lady räckte till att hon skulle bli bästa sto och Ahnna bästa senior. Ahnna(s ponnyer) ställde självklart inte upp i varken ridna eller kördna klasser!
Anser faktiskt att hon skall lämna åter sina priser med tanke på sin domar roll i framtiden. Hon har ju ändå vetskapen att hon var bäst? Och till nästa tävling ta ett beslut, antingen dömer man eller tävlar, det är bara så. Många var väldigt ledsna och besvikna och kunde inte förstå hur det kunde gå till så att domaren vann flera fina priser, i synnerhet som rapporteringen vid prisutdelningen var mycket oklar.
Tråkigt att du anser att Ahnna måste lämna tillbaka ärligt vunna priser. Tycker också att det är tråkigt att Ahnna inte kommer kunna njuta av sina priser som hon borde få göra på grund av den här kritiken. Att allt gått rätt till och att Ahnna inte startat i några klasser hon inte får kommer ni kunna se när resultatlistorna är uppe på RKS hemsida.
_Detta var min syn på saken och den får stå för mig, alla har ju sin rätt att tycka. Kanske hade jag för höga förväntningar, men är det en tävling arrangerad av en ridsportförbundsansluten klubb så finns det faktiskt ett TR att följa även om man skall ha kul när man tävlar, tyvärr så var det mycket sorg och besvikelse bland de tävlande här, stod ju och hörde kommentarer från både barn och vuxna, tävlande och föräldrar.
_Tråkigt att dom kommentarerna inte nådde fram till oss, då hade vi kunnat möta dom på ett mycket bättre sätt än såhär efteråt i ett forum.
#52 Först och främst, tack så mycket för din och ditt gängs hjälp under tävlingsdagen, den var guld värd! Varför ingen tagit kontakt med er innan kan inte jag svara på, men blir det en nästa gång kommer vi absolut att höra av oss. Notera också en skillnad här (som i alla fall jag är jätteglad för) du framförde dina positiva och negativa synpunkter till mig och Ahnna på plats och inte klagomål.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Men ni som vill framföra synpunkter varför inte bara presentera er på eran *sida* så man kan se vem man pratar med `
Jag tycker ju att åsikter ska komma fram både på plats och att man kan disskutera det men jag tycker att man ska göra det som en öppen person och våga stå för sina åsikter och inte anonymt, gör man det anonymt så är det svårare att ta de på allvar för man vet inte om personen är ute efter tjafs eller verkligen står för det den skriver.
Jag är ju av den åsikten att man inte borde få vara anonym på forum och vill man vara anonym så ska man inte kunna skriva , bara min åsiklt

# 59 HÅLLER MED!!
Sedan vill jag bara tillägga att ingen vet vad vi i styrelsen har eller ska ta till för åtgärder,eller hur diskussionerna går i styrelsen just nu. Givetvis tar vi detta på STORT allvar
Mvh Sanna / Styrelsemedlem i RKS
Anledningen till att jag inte skrivit ut ngn info om mig själv är att jag helt enkelt inte haft tid!
Med 3 småbarn på 8,6 och 1 år och 4 hästar, katter, kaniner och egen gård så har man fullt upp!
Info kommer ;)
Den lilla tiden man har på datorn går fort åt till att läsa igenom tråden nu tex när den blivit så lång!
Hur ngn kan få den här tråden till att vara en hetsjakt förstår jag inte?
Man måste väl få framföra kritik?
jag tycker också att dom gjorde, framförallt Ida ett jättejobb.
Men saker och ting kunde vart mer förberett och fler funktionärer är ett måste!
Varför kommenterar ingen att en JÄTTESTOR tjej red på en av ponnyerna och vann priser!?
Ahnna är väl inte undantagen regler bara för att hon "känner" sina ponnyer väl!!?
Alla känner väl förhoppningsvis sina hästar väl det innebär ju inte att man får kringå regler!
Kanske du vill hjälpa till då du har så mkt kritik och uppfattningar samt åsikter om saker? … Du får säkert hemskt gärna hjälpa till vid nästa tillställning. Kan dock hålla med om att en domare kanske bör avstå tävlan på en tillställning men inte pga orättvishet utan just pga detta ovan… Avundsjuka!
Jag kan förstå ovanstående inlägg att det tas som hetsjakt. Är man inte nöjd kan man ta upp sakerna på plats. Ser man någon med hårspray så fråga om det kommer tvättas ur ponnyn efteråt…
Själv tycker jag det var en trevlig utställning och ett riktigt skitväder! Det enda jag själv reagerade på var att prisutdelningen för bruks gick samtidigt som BIS på utställningsdelen. Inget jag själv bryr mig om men kan förstå om andra gör det.
Ja just det, å så reagerade jag på en kille i handler (?) som visade ponny i gummistövlar
inte så snyggt kanske…
Såg inga moln av sprayer men väldigt många fina ponnyer som glänste trots busväder och många glada ponnyägare… Å så såg jag flera folk som slet häcken av sig för "våran" skull… TACK!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Bara ett förtydligande: Ahnna var inte undantagen några regler, hon tävlade på precis samma villkor som alla andra. Kommentaren om att hon känner sina ponnyer väl var på grund av att några undrade hur det kunde gå så bra för hennes ponnyer. Det hade ingenting med reglerna att göra!
#51 Ja, RKS är en förening ansluten till Svenska ridsportförbundet, alla som blir medlemmar får SVRF´s medlemstidning hem i brevlådan. RKS följer inte TR eftersom tävlingarna är på klubbnivå. Och det är helt ok. På klubbnivå får man skapa sina egna regler, man får ha hopptävlingar för skäckar om man så vill.

#61 kan ju inte utala mig om ekipaget där ryttaren var för stor då jag inte själv har sett det med mina egna ögon …

Om man nu vill framföra kritik, kan man åtminstone inte vara så pass seriös att man kollar upp gällande regler då? Då slipper man ju åtminstone hetsa upp sej i onödan.
Reglerna finns för allmän beskådan på föreningens hemsida www.klubbenshetland.se under Tävlingar i menyn. Där kan man bland annat läsa att treåriga ponnyer får starta i tömkörning, agility och handlerhoppning. Övriga klasser (ridna och körda) ska ponnyn vara lägst 4 år.
Det skrivs om TR. Allt regleras inte i TR. Exempelvis finns inte tävlingsmoment som agility, tömkörning och handlerhoppning med öht. Det rör sej oxå om tävlingar på klubbnivå (varför f ö krav på influensavaccinering inte är nödvändigt och vad det gäller passet i övrigt så har man redan på anmälningsblanketten angett ponnyns id-nr så det står klart att ponnyn är berättigad till att delta). Att tävling anordnas i samband med en riksutställning ändrar inte tävlingens "status" = fortfarande klubbtävling.
Om du vill framföra kritik, gör det då på ett konstruktivt sätt till rätt personer - om du vill få till en ändring/upprättelse. Om du bara vill smutskasta och suga energin ur de som jobbar för föreningen efter bästa förmåga, fortsätt då för all del skriva anonymt här.
För övrigt tycker jag att flera inlägg i den här tråden rör sej snubblande nära gränsen för allt vad god ton och Skrivregler heter när man utpekar en deltagare för att ha fuskat till sej priser/bryta mot gällande regler.
#61 Det var min yngste son som visade sin ponny i handlern i gummistövlar. Anledningen till det var att han varit och tävlat handler hoppning och agility i sina snygga skor i rena lervällingen och dessa var, och är i det närmaste totalförstörda (genomböta och fulla med grus och lera). Vi är väl medvetna om att detta inte är snyggt men nöden har ingen lag tyvärr, säger bara att det är tur att han själv inte är inne här på fokus eftersom det är en kille med mycket dåligt självförtroende och det var första gången han överhuvudtaget vågade vara med, han var så nervös så att allt blev fel dessutom men var ändå så lycklig efteråt då han fått sin rosett och kritik. Hade han läst detta inlägg så kan jag garntera att han aldrig skulle våga gå ut på en bana igen. Så snälla allihopa, försök att inte kommentera enskilda barn om det inte är att de plågat hästar eller dylikt, dvs gjort något riktigt hemskt.
Tillägg ang min sons fotbekläknad. Fick just höra av barnen att hela sulan visst släppt på ena skon också. Får väl skriva ned detta också eftersom det uppenbarligen finns intresse i varför man har gummi stövlar i handlerklass.

#67 Kan tala om för dig och din son att även en domare som dömer på premieringar och annat har visat sina russ i gummistövlar när vädret har varit så illa och han kunde springa bra ändå , så jag tycker allt att sonen kan fortsätta visa i gummistövlar om de är skitväder och lera :D
Hur kan man gnälla på BARN!!???
Skärpning!!!
#69 + #70. TACK för era kommenterarer, Vet med all säkerhet att min son aldrig skulle visat sig på en utställning igen om han hört att det stod om hans stövlar på nätet. Det fina intresset han nu lyckats bygga upp för aktiviteter med sin ponny, vilket även lett till ett ökat självförtroende i vardagen, hade rasat totalt. När man är tonåring är man känslig för det mesta.
Tycker att det uratar totalt när man skall behöva försvara varför ens barn bär gummistövlar. Tycker också att man ofta ser det på premieringar och dylikt. Många av dessa stövel bärare är faktiskt tom utställnings domare även för shetland precis som #69 skriver.
Det är svårt när det gäller barn, tänker här också på flickan som var för stor för sin ponny. Hur känner hon det om hon läser alla kommentarer men hur hade hon känt det om hon ej fått starta? Mycket svår fråga som definitivt inte har någon patentlösning.
Nu har jag lyckats skriva ned lite om mig själv också så att jag inte längre hör till de anonymas skara för er som inte känner mig och min familj.
Herregud! Jag tror att shetlandsfolk över lag har taggarna på här inne redan innan datorn startas… ALLT som sägs är dåligt oavsett hur mkt glada gubbar och snälla ord som delas ut…
Hade jag varit handlerdomare skulle jag påpekat gummistövlar. Meningen är att ekipaget ska se propert ut. Gummistövlar TROTS dåligt väder tycker inte jag är propert. Handlerklasser är trots allt till för att lära barnen hur det ska vara längre fram… Och jag klagar inte på barnet! Det är de vuxna som får hjälpa till. Själv har jag ALLTID flera par extra skor med mig när det är dåligt väder. Hatar att vara blöt om fötterna men skulle aldrig visa häst i gummistövlar oavsett väder och tycker inte heller att det är säkert med hala gummistövlar som oftast också kanske är för stora. Vore kanske smartare använda gummistövlar i bruksklasserna och spara gympadojjor till lite snyggare visning??
Som sagt, handlerklasserna är ju till för att lära sig hur det ska se ut och vara… Ska man bara skriva positiv kritik på handlerpappret är inte det heller rätt. Vad lär dom sig av då?
Likaså med kritik mot någon som är för stor… Föräldrarna ska i så fall ha kritiken och om nu ekipaget inte var harmoniskt skulle en domare säga ifrån. Visst är det synd om barnet som inte får starta men då får föräldern förklara detta. Inte meningen att ponnyn ska föras fram av en alldeles för stor ryttare. Samtidigt kanske man ska tänka på att vissa kanske inte tycker det ser tokigt ut, andra kanske gör det. En maxlängd och maxvikt vore kanske inte fel???
# 67 Klart din lilla kille kan visa i gummistövlar när regnet vräker ner och han ska springa i lervällningen, vi har till och med har visat i skoteroverall och tjocka vinterkängor på vintern när det var -20 grader. Försök peppa upp sin son att de flesta är nervösa i början, det går över. När jag visade ponny första gången var jag så nervös att jag backade in i ett bord med priser som stod bredvid visningsbanan. Bordet tippade och det blev helt plötsligt rosetter överallt……
Jag tycker också att det är svårt hur man ska göra med barn
som kommer till en tävlingsplats och är för stora för sin ponny. Förmodligen har dessa barn mycket okunniga föräldrar som inte har någon kunskap om hur ett proportionerligt ekipage ska se ut. Jag tycker personligen att ett sånt ekipage inte borde få starta, men ur framför man det till en okunnig förälder och ett förväntansfullt barn? Starta utom tävlan kanske?
#73 Förhindras lätt om det i proppen står hur lång och hur hög vikt barnet får ha… Är väl lätt sätta en maxgräns på olika storlekar av ponnyer? Mini en strl, liten standard en och maxad standard en tredje… Läser man inte proppen blir man tillsagd på plats

När det gäller stora ryttare så står det i RKS regler ( som finns på hemsidan under "tävlingar" :
"Ridekipagen måste vara proportionerliga. Opoportionerliga ekipage kan uteslutas. Ryttare bör ej väga mer än 40 kg. Åldersgärns för ryttare i alla ridna klasser är 15 år. Tävlingsarrangören kan begära vägning före star i fall av tveksamhet".
#75 Då är man där igen… proportionerligt enligt vem? En 15 åring kan ju vara jättelång… och får dom rida mini om dom väger under 40 kg? Ganska luddigt allting… Min 10 åring väger under 40 kg men är på tok för lång tycker jag för shettis. Även för maxade ponnyer.