Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 8108 ggr
alskadeida
0

Sidepull till shettis?

Vilket sidepull kan man köpa så man kan ställa in den så den passar till shettis?

Hon har shettis på träns men ponny på grimma.

Tack på förhand.

SofieN
0

Jag lyckades inte hitta någon… Köpte i stället en liten kapson som jag har när jag tömkör.

Ammiii
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

köpte en en gång på Hööks, med lösa remmar åt alla håll, den gi´ck att göra hål i långt upp och passade fint på min shettis.

[Shettisar]
0

Jag köpte mitt på Grand Prix men såg nu att den modellen inte säljs där längre.Köpte i storlek Ponny och det passar bra till shettis med lite grövre huvud.Mina 2 som jag kan använda det på drar shettis/ponny i grimmor.Det är Globus ialla fall.

cinna
0
SofieN
0

#4 Den ser riktigt bra ut faktist!

alskadeida
0

#4. Tror du den passar?

uhngoliant
0

Finns något som kallas Indianhackamore de ska tydligen vara väldigt bra

PP
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Ett sådant ligger nu på Tradera för den intresserade.

StuteriSolo
0

http://ponnytravprylar.e-butiken.se hari stl ponny som går att ställa om för shetland

Elshira
0

Sidepull är det minst tydliga enligt min mening (men sedan fungerar det ju olika bra på olika hästar), bättre med ridkapson/akademisk kapson (eller vanlig kapson, men de brukar vara så klumpiga och stora). Eller repgrimma =)

Men annars så såg ju sidepullet i #4 bra ut!

Hakuna matata!

cinna
0

#6 Har ingen aning, men ring och prata med Anna som säkert kan svara på det eftersom hon har en hel del shetland i sin verksamhet.

#9 Ser ut som det jag red in min Quarter med. Fungerade jättebra! Man kan dock behöva padda om repet ordentligt då ett vaxat rep kan bli lite väl skarpt…

#10 På vilket sätt är en sidepull mindre tydligt än de övriga du räknar upp? Ridkapson är helt ok att använda tycker jag, men inte en repgrimma. Där har du ju ingen sidstyrsel i ö h t såvida inte hästen är väldigt känslig och du kan använda neckreining på ett korrekt sätt på hästen, eller??

Elshira
0

#11 Det jag själv upplever är att sidepullet liksom inte ger tillräckligt mycket "sidorörelse" utan det ger mer tryck framifrån (alltså mitt på nosryggen) än åt sidan. I.af om man rider "vanligt" och inte med ledande tygeltag.

Kapsonen fungerar väll egentligen bäst i kombination med bett (som det är tänkt för), men tycker den ger en bättre möjlighet att t.ex ställa hästen, och ger mer likhet med ett vanligt bett. Trycket hamnar mer på nosryggen, men är i gengälld också tydligare. Och just av den anledningen tycker jag det är en smaksak mellan sidepull och kapson =)

Repgrimma däremot, har faktiskt en väldigt bra sidostyrning. Jag vet första gången (något år sedan) jag red i en repgrimma första gången, och tänkte hur f*n ska man kunna styra ordentligt när man har båda tyglarna på samma ställe?!? Men jag säger bara prova så ska du se  att det är betydligt bättre än det låter!

Tanken är ju att man inte ska ta i båda tyglarna samtidigt (mer än vid stopp) vilket gör att nosdelen vrider sig och ger tryck på motsatta sidan av knuten under vilket ger samma effekt som ett bett gör = tar du i vänster tygel så trycker det på höger sida vilket hästen flyttar för). Det är just detta som blir tydligare med repgrimman än med sidepull efter som att sidepullet "kämpar" med att vrida sig - men man sätter istället fast det för att det inte ska kunna vrisa sig = ger inte trycker lika mycket från sidan).

Det bästa för att förstå det är helt enkelt att hålla i det och be någon dra i tyglarna, med både repgrimma och sidepull ~ Sidepull är ju annars ungefär som en grimma fast den sitter åt =)

Själv har jag knytit en egen repgrimma i denna modellen, som gör att nosdelen inte snurrar utan ligger mer still, och dessutom mer anpassad för små ponnyer med korta halsar efter som knuten vid grimman lätt hamnar för långt bak annars (ligger emot halsen när man tar i båda tyglarna) =) Tyglarna sitter nära varandra, och istället för en öggla till rep gör man bara en knut (om man nu inte vill ha en öggla med).

Denna grimma rider småbarnen med här hemma, och det går alldeles utmärkt i enklare dressyr som de rider i.af! Och det gör inte heller lika mycket att barnen råkar ta lite mycket i tygeln när de tappar balansen t.ex.

http://naturalhorsemanship.files.wordpress.com/2008/01/aeron-riding-halter-72.jpg

Men som sagt, smaken är ju som baken - jag vill vara så tydlig som möjligt med vad jag vill och ha så lite tryck "bakåt" som möjligt. Medan kapson och sidepull är mer som ett vanligt bett.

Annars så rekomenderar jag en remontnosgrimma som du sätter tyglar i på sidorna! Fungerar precis lika bra som sidepull (om man inte vill ha just rep över nosryggen vilket är skarpare). Tycker att det blir så mycket med ett "helt" sidepull på en shettis huvud om det inte är en väldigt nätt variant. Dessutom billigare Flört

Här är en bild på "remont-sidepull"

http://migrated.ifokus.se/uploads/931/9314f22a650dd70f87e6f75c3eecc1d9/remont.jpg

Hakuna matata!

cinna
0

Att rida med en "vanlig" repgrimma har jag vaken gjort eller haft någon önskan om. Känns alldeeles för osäkert med den konstruktionen.Oskyldig

Den modifierade repgrimman däremot kan jag mycket väl tänka mig att testa. Där har man inga problem att ta ledande tygeltag eller i värsta fall kunna använda "nödbromsen". Påminner ju väldigt mycket om ett sidepull i sin konstruktion och mekanism
Har du någon instruktion på hur den knyts? Har knutit ett par vanliga grimmor i min dag och det där ser ut som något jag skulle vilja prova när mörkret faller på i vinter!Skrattande

Frågan är om en vanlig remontgrimma håller? Den är ju inte avsedd för belastning på det sättet…? Men som sagt, har inte provat det heller, så jag ska låta resten vara osagt i den frågan.Glad

Elshira
0

#13 Ska leta fram några bra länkar till hur man knyter repgrimma Glad Ringarna jag satte på har jag tagit från andra gamla och förbrukade hästsaker, typ grimma eller martingall t.ex.

Vart exakt ringarna ska sitta får man prova ut själv vad man tycker blir bäst (så att nosdelen snurrar så lite som möjligt), men tror jag lämnade ca 3 cm från knuten mitt under till ringarna på varsin sida.

Vad det gäller remontnosgrimma så kan det ju inte behöva vara tjockare än t.ex en grimma eller ett vanligt träns för den delen? Visningsträns/grimmor t.ex är ju ofta rätt tunna men de håller bra så vitt jag vet i.af, samma med tyglarna i läder Skrattande Så en "normal" nosgrimma borde duga gott och väl så länge du inte ska binda fast en panikslagen häst i den och vill den ska sitta kvar Oskyldig

Hakuna matata!

alskadeida
0

Men hur pass hållbar är en remontgrimma gämfört med en sidepull?

Kan man ta tag utan att den lossnar eller går sönder?

Vilken av alla Sidepull kan man ställa om mkt så den passar shettis?

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Är det lika tjockt läder som på ett sidepull så är den ju givetvis lika hållbar. Du vågar ju ta tag i en tunn lädertygel, så jämför med en sådan ungefär? Jag brukar ha bridongtyglar till mina ponnyer för att vanliga stora blir så tjocka för barnen att hålla i om de ska hålla tyglarna mellan fingrarna. Och jag rider med det också, och de har hållit i alla år! Även något tramp när de stått på gången håller det för i.af :)

Ursäkta halvt off topic… Och ni som inte orkar läsa kan ju hoppa över det helt enkelt Oskyldig

Här är en ganska så bra beskrivning på hur man gör en repgrimma, det finns även youtubelänkar om man vill få lite extra hjälp. (framför allt om du vill göra den sk. fiadoraknuten som kan vara krånglig).

http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm

Min variant på ridgrimma:

Man börjar med de två knutarna som sitter på var sida om nosen (som vanligt). Sedan trär jag på de två ringarna att fästa tyglarna i och trär på dem på varsin sida. Sedan lägger jag repet dubbelt i min hand (alltså till enda sidan och med en ring, gör likadant på andra sidan sen), så en öggla med ringen i är på ena sidan, och "resten" av repet på andra sidan, sedan gör jag en helt vanlig knut. Helt enkelt en likadan knut som när du gör en öggla på mitten av ett rep, men med ringen där.

Det spelar ingen roll vart ringarna hamnar just då precis, dra inte åt dem så hårt så är det bara att justera det senare.

Sedan -  istället för att göra en sk. fiadoraknut (den som gör en öggla) så gör jag en helt vanlig knut (tar båda snören tillsammans och knyter), jag gör ingen öggla alltså. Med andra ord en likadan knut som sitter under strupen som sedan är nästa steg.

Men vill du göra en öggla ändå (för att kunna leda barnen t.ex) så är det ju bara att göra en fiadoraknut, eller den vanliga "dubbelknuten" (se bilden bredvid fiadoran). Fungerar bra den med om man inte orkar pilla. Men annars rekomenderar jag som sagt youtube för att göra fiadoraknut!

Vad det gäller ringarnas possition så får man testa sig fram lite, syftet med denna grimma förutom att tyglarna blir lite mer delade är att den inte ska glida runt som vanliga repgrimmor gör lite (och med små huvuden är det lätt att repen hamnar i ögonen.

Med andra ord: Om du tar ett tygeltag på vänster sida så ska repet i repgrimman spännas lika mycket på vänster sida om nosen som under och till höger sida. Om den bara tar på vänster sida och lämnar höger slak så blir det samma effekt som med sidepull vilket är det jag inte ville ha. Liiite slakare på motsatt sida blir det, men det ska inte slacka i.af.

Bifogar en bild på hur jag menar med att det ska bli spänt vid tygeltag (mittenbilden är när man inte tar i tyglarna).

Nosdelen ska för övrigt inte sitta åt och strama, men ska inte hänga heller. Tänk dig som en lite tightare grimma, en visningsgrimma kanske? Där ska det ju inte strama, men det ska inte synas att nosgrimman hänger direkt heller Tungan ute

……………………………………………..

Rep till att knyta en repgrimma med hittar du på clas ohlsson t.ex. Men vet att det finns på både bauhaus mm. Det är rep till båten som används, gjorda av nylon. Repen ska alltså vara stumma (inte tänja sig), och normalt brukar man använda rep som är 6-8 mm tjockt.

Och ett tipps är att knyta grimman tillsammans med en "provdocka" i stallet så du får ett hum om hur stort allt ska vara osv =) Knutarna knyter du lätt så att du enkelt kan reglera storleken efter hand. Tänk dock på att det framför allt runt nosdelen kommer bli liiite större efter användning då knutarna drat till sig och repet mellan knutarna blir längre. Gäller främst det som sitter under hakan (avståndet över nosen ändras inte nämnvärt).

Vill slutligen bara säga att det är ju såklart inte avgörande vad man rider i, jag vill absolut inte sitta och "förespråka" det ena eller det andra - men jag delade med mig av mina egna erfarenheter och du bad om en beskrivning så! Oskyldig

Tycker själv att denna ridgrimma är snäppet bättre än sidepull bara, men det är ju ingen mirakelgrej. Som att jämföra två och tredelat bett kanske? Tungan ute Jag knåpade ihop denna efter som jag ville ha ett sidepull men med repgrimmans fördelar, och detta blev resultatet.

Orkar man inte pussla ihop sig denna grimma, eller köper en färdig (sök på riding rope halter~) så är jag övertygad om att sidepull fungerar bra det med! Ridningen är ju så mycket mer än det som sitter i händerna, och tänker man bara på att lära även de små det så spelar det ju ingen större roll vad man sätter på. Jag ser egentligen inga större fördelar jämte bett ridmässigt, men tycker det är skönt att de kan slippa bettet i munnen!

Och suck… att jag aldrig kan fatta mig kort? Jag behöver verkligen träna på det… sorry! Kyss

Hakuna matata!

cinna
0

Som sagt var, jag har knutit en och annan grimma i min dag… av rep jag köpt på Biltema Flört men tack ändå för en utförlig beskrivning av "sidepull"-varianten. Ska testas när tiden finns.

Att ha ponnyn bredvid sig när man knyter underlättar, ja.
Been there - done that - got the halter to prove it!!Skrattande