Göra om transport
Läste ett inlägg om transporter tidigare som har byggts om /anpassats för shettis.
Jag undrar, ni som har gjort det? Hur har ni gått tillväga?
Har en transport med bom fram och bara "linor" bak, vilket är skitdumt. Går bra til min c-ponny, men inte till shettisen. Jag skulle helst av allt vilja bygga som en "vägg" under bommen fram, som man enkelt kan öppna, samt dörr till den till den lilla bakåt.
Finns bakdörrar att köpa ev?
Egentligen lättare att köpa nytt släp kanske? 
Tack för tips!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har gjort en stabil nätdörr fram, som fästs med gångjärn i ytterväggen och med hakar i mittlämmen, grinden sluter tajt mot mittlämmen och så har vi hakar på mittlämmen sidledes på andra sidan om du förstår hur jag menar. Det funkar så himla bra.
Borde gå att göra samma sak bak tycker jag.
Finns dörrar att köpa,baktill istället för linor/bom.Boj har vet jag.Jag gjorde så att jag kan sänka frambommen så pass att shettisar kan åka utan att kunna gå under.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ett Umesläp-00. Där är det två korta bommar istället för en lång. Ovanför bommen fanns fästen för hingstgaller. De flyttade vi ner så att bommarna går att sänka så att de passar även minishettis. Sillen på bild är 78 cm hög. Här åker han utan mellanvägg, men med mellanvägg i kan jag ha lilla Sillen på ena sidan och stor häst på andra, och båda kan stå med bom i rätt höjd.
Både Umesläp, Boj och Värmlandsvagnen har innerdörrar bak som extra tillbehör, vet dock inte vad det ksotar.

Tänk bara på att om man har hästarna stående i färdriktningen, måste man ha en bom i höjd med bringan framför hästen. Detta för att de inte skall skada huvudet eller nacken om man måste panikbromsa eller vid olycka. Alltså kan man inte bara sätta en vägg framför shettisarna för att de inte skall gå under bomen, utan bör göra som #2 säger och sänka bomen.
# Jo bommen är straxt över hennes bog i dagsläget. Men jag vill ha en vägg som mer markerar för henne att det inte är en väg ut, eftersom hon har vart rätt svårlastad, in och stå still innan det rör på sig!
Tack för tipsen!
Köp plyfa skivor och mät ordentligt.Sätt i gång järn (de med en stav på) så kan du lätt hänga ditt skivan när du ska transportera shettisen.Nackdelen blir ju att stavarna sitter fast i transporten och kan vara ivägen vid transportering av annan häst om ni inte ska använda skivan framtill.Vet inte om det finns gångjärn som har typ snäpplås av något slag?