Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3627 ggr
Hanna-D
0

Flugägg

Har två ponnyer som har ganska rikligt med flugägg på benen/bringan. Är det någon som har något bra tips (husknep kanske?) på hur man får bort dem? Har provat med ryktsten men det fungerade inte alls.

Är det försent att ta bort dem nu eller bör jag avmaska ändå? Hur gör jag med ena stoets föl? Har inte sett några ägg på honom men han är ju överallt på sin mor och biter/slickar.

[japptravare]
0

Rakhyvel kan fungera om man är försiktig :)

VeronicaP
0

Mina försvann lätt när jag tvättade , använde en disksvamp och fingrarna ;)

Annette
0

En grillbestickskniv vet jag att endel använder med gott resultat. Tänker själv sno en ur kökslådan för att testa.

sanne
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

använder kniv eller en sax o drar med.. tycker inte heller rycktsten funkar.. annars är fingrarna bäst, men det är ett himla pill..

enl. en del veterinärer behöver man inte avmaska för äggen/larverna då de ändå kommer ut sen.. men när första frosten kommer brukar vi köra ett race m avmaskningen o få ut de äckliga sakerna..

är det väldigt mkt flugägg i år ?? för vi har på fler hästar än vi brukar..

Kimpa
0

Och vi har tvärtom VÄLDIGT lite mot vad vi brukar ha. Men fick även höra av en bonde att vi inte haft så torr sommar som i år på 100 år!!
Och därmed har vi haft dåligt med alla typer av insekter. Även fästingar. Tagit 3st totalt på alla hästarna ihop!

janehellen80
0

#5 torr sommar?? var bor du? här känns det som det regnat mer än vanligt.. man våga ju kappt slå höet i år… blev senare än vanligt… Cool

men mina hästar har fått lite grann på sina ben har jag sett, det kom häromdagen… får inte heller bort m ryktstenen utan har pillat m fingrarna ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ThiffannyJ
0

#4 Jag vet inte, men vi har på fler än vi brukar…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kimpa
0

#6 Fjärdhundra, strax utanför Enköping. Det "roliga" är att det regnat ca tre mil bort från oss men inte här. I juli fick vi t ex hela 12mm regn uppdelat på tre ggr. Dvs det dunstade när det träffade marken. Annars blåsigt, soligt och genomsnitt 24 grader varje dag.
Bönderna fick en första skörd hösilage, en väldigt väldigt dålig andra skörd och tredje var bara att glömma. Här är det brist på matRynkar på näsan!

AusaBausa
0

regnat som attan här…

färre flugägg än vanligt.. sett på ridtravare ngr stycken igår annars inga innan…

susanne-s
0

Vi har också markant mer styngfluge ägg än vanligt.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

cinna
0

"Skrapar" av äggen med en morakniv… Måtte ingen se mig när jag kommer med den i högsta hugg Flört

Ryktsten tycker även jag är värdelös.

Har haft ägg på alla pållar i år. Har väl bara haft det en eller två gånger tidigare under alla år jag haft häst hemma…

AusaBausa
0

vissa har försvunnit av ryktsten men oftast lättast med fingrarna..

Charlotte-J
0

Ett bra tips är att ta en pinne/brädbit och rulla på ett grovt sandpapper runt den. Funkar toppen!!

Amor vincit omnia Kyss

veruscka
0

använder kniv :)

Adnocc
0

Om knivar och rakhyvlar funkar borde väl furminatorn funka kanon, troligtvis lite enklare att hålla på med…

Det ska jag testa när/om flugäggen dyker upp…

VeronicaP
0

Vi har nog eg också fått väldigt lite regn här , men har ändå mer flugägg än normalt men fästingar har jag ju aldrig ändå.

Ellen89
0

Vi har en speciell kniv har, gjord just for att ta bort eggen. Den ar valdigt effektiv tycker jag :)

http://store.landjfeed.com/store/product/6295/BOT-EGG-KNIFE/

[Billan]
0

Ev vanlig trimkniv till hund går alldeles utmärkt att använda.

Hanna-D
0

#13 Bra tips! Ska testa det, känns ju sådär att stå med en kniv/rakblad…

Har aldrig haft flugägg på hästarna hemma tidigare, därav min okunskap Glad

Moheda
0

Hur är det -  de här rackarna syns inte när man tar träckprov?

polgara
0

Vi har fått extremt mkt på våra hästar iår, svåra som attan att få bort dessutom.

provade med rakhyvel men det var lönlöst, funkade inte alls, ska nog prova som någon föreslog Furminatorn

jecki
0

Rakhyvel funkar bäst på mina. men svårt o de är väldigt behårade.

Avmaska mot styngflugans larver gör man inte förren efter första frosten. Vi brukar ta våra runt oktober

Hanna-D
0

#22 Så om jag får bort äggen redan nu bör jag inte behöva avmaska?

jecki
0

Nej,det behöver du inte göra nu,för det gör varken till eller från. vänta med att avmaska till Oktober/November.

Men det är bra om man kan pilla bort så mycket ägg som möjligt. vet ju inte hur mycket hästarna har hunnit få i sig ändå.

Hanna-D
0

Jag vet, jag vill undvika att alls maska dem helst… Vi missförstod nog varandra Glad

jecki
0

Ok. Jo,det är ju bäst om man slipper det.

Själv är jag så himla rädd för följderna utav de där styngflugorna. Trots att jag pillar bort så avmaskar jag ändå.

MusCarro
0

Iom att de kliar sig på benen då dessa larver kliar som attan på hästarna, så får de oftast i sig mycket mer än man tror. Men som de andra säger, avmaska runt okt. Och om man dessutom inte avmaskar så kommer bestånden med äggen, larverna och flugorna aldrig gå ner.

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Kris_J
0

Har också de senaste åren fått styngflugor här. Innan dess har det inte förekommit i dessa trakter på minst 30 år..Gissar att jag kan ha fått det från någon utomstående då antalet hästar i omgivningarna ökat markant. Flugorna kan tydligen flyga ett par kilometer i sin jakt på hästar enl SJV.

Så här skriver Vidilab gällande styngflugan:
"

Mycket ägg från styngflugan?

Flera oroliga hästägare har tagit kontakt med oss för att höra om hur de skall förhålla sig till styngflugan. Tidigare rekommendationer var att man skulle avmaska vid första frosten för att bli av med eventuell infektion. Ny forskning har visat att styngflugan normalt är en harmlös parasit.

Det bästa sättet att hålla ordning på styngflugan är att rykta bort äggen från hästens ben, enklast med ryktsten eller motsvarande. Om det avmaskas mot blodmask så dör även styngflugelarverna. Så har du inte sett enormt mycket ägg behöver du normalt inte göra något. Har du sett väldigt mycket ägg så får du höra av dig så får vi diskutera hur du skall göra.
"

Veritas odium paretFörvånad

susanne-s
0

Hovkniv funkar toppen!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#28 Har också fått det utifrån och det är ett jäkla pyssel att få bort dem, har fått tag i grovt sandpapper och ska prova efter jobbet Glad

[Billan]
0

Dom finns till och med här uppe numera. Förr kunde hästar som kom söder ifrån ha fulla benen med ägg, medans vi som bor mera norröver inte hade några alls på våra hästar. Men som sagt i år har vi dom häruppe också.

ThiffannyJ
0

#31 Det stämmer nog det du skriver. Första gången jag såg/kom i kontakt med flugägg var på GM 03. Då var hingstägarna sura på dessa ägg, och det var på hingstar söder i från. Några år senare såg jag de även på våra ponnyer, men aldrig så mycket som i år.

Det blir säkert lätt att äggen kommer nurrut med tanke på att folk betäcker på olika ställen och hästar byter hem. Det är nog omöjligt att hålla dessa flugägg borta om man tar emot/betäcker sina ston.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

cinna
0

En fundering jag haft är om det inte finns ett samband mellan att avmaskningspreparaten blev receptbelagda och ökad förekomst av flugägg??
Äggförekomsten har ju ökat ganska markant de senaste åren.

Som sagt var, bara en fundering. Om det stämmer som Kris säger ovan, så räcker det ju med att någon fått in styngfluga i området och slarvat med avmaskningen så drabbas alla.

Intressant det där med att lite ägg gör ingen skada och inte heller är anledning att avmaska.
För ett par år sedan hette det att hittar du väl äggen så är det kört och du gör bäst i att avmaska, för hur snabb du än är att få bort dem, så kan du aldrig veta om några larver redan klackts och hamnat inuti hästen.
Vidilab borde ju veta vad de pratar om.Glad

shakira-monami
0

Jag har hört från nån att om man bara tar en svamp och fuktar den lätt och sedan stryker med svampen över flugäggen blir äggen ofarliga, eftersom äggen "tror" att det är hästens fuktiga tunga som slickar över äggen… Dem sitter ju kvar men dem är iaf ofarliga:)

Annelie-P
0

Jag var på en föreläsning av just Vidilab i våras. Citerar därifrån: "Glöm frosten och Ivomecen (OM man inte har ENORMT med flugägg på hästarna under sommaren). Styngflugan är harmlös, den hänger i magsäcken som en fladdermus, bajsas sedan ut."

AusaBausa
0

NU har det kommit flugägg på hästarna..brukar komma betydligt tidigare.. :(  så trodde vi skulle slippa de i år…och det är rikligt också :(