språngrullerapport
Hur gör man i år???
Ska reultatet av förra årets (2010) betäckningar skickas in som tidigare??
Det borde vara så eller???
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ja de borde ju skickas in , till Sh kan jag tro, jag funderar på att skicka de ihop med de betäckningsrapporterna jag har kvar sen förra årets block
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ringde stambokföraren och dom sa att det bara är stoägaren som ska rapportera in avkommorna som föds iår. Och vi hingstägare ska bara skicka in bet.rapporterna på dom ston som gick tomma.
Och det skulle skickas till stambokföraren.
Så jag vet inte om man ska skicka in någon språngrulla?!
Man blir inte riktigt klok på allt detta nya 
Veritas odium paretFörvånad

Så om de inte blev några tomma så är det bara sto ägarna som ska rapportera menar ni

"3 men det där är ju efter de nya reglerna from iår…
Jag hittar ingen info om "resultatrapportering för år 2010"
#2 Men om man inte rapporterar födda fölen, vem gör då det? Inte stoägarna iaf. Det har dom ju inte fått ngn info om..
www.gullsmyrastuteri.se
Jag håller med dig Susanne.. det känns konstigt!
Och jag tyckte att hon som jag pratade med lät lite frågande så om hon verkligen visste säkert vad hon pratade om vet jag inte. Men enl henne så var det stoägaren som skulle rapportera in resultatet för även 2010.
Men någon annan kan ju också ringa dit och fråga för säkerhetsskull.
Och jag kan inte hitta något info alls om någon språngrulla?!
# 5Man får väl följa föreningens information. + vad ev SH begär då de var avelsorganisationen 2010.
Språngrulla är blott ett minne…
Om nu språngrullan är borttagen hur i hela friden ska det kunna föras någon som helst statistik över betäckningar som det varit tidigare? Jag tycker i alla fall att det är rätt intressant att se betäckningssiffrorna från året och sen vad som fötts året efter. Alltså är Blå Basen + Webstamboken alltså nu helt bortkopplade från betäckningar gjorda från och med i år?? Tycker detta verkar vara helt tokigt om jag ska vara ärlig!! Ingen vet från och med i år hur många ston en hingst betäcker förrän fölen föds året efter, och hur många ston har då gått tomma?? Var väl bättre när man kunde se hingstens betäckningar i Blå Basen och Webstamboken, även om nu uppgifterna kom in lite olika i dom.
Amor vincit omnia 
Jag skickade in språngrullan på de ankomna fölen i år. Rätt eller fel vet jag ej, men fick inte tillbaka pappret iaf :P

#10 Då gör jag så med , skickade du till SH som vanligt med ? jag har ju inte tänkt betäcka i år ändå och fölen är födda så de är ju bara till att skicka in ;)

#10,11 då gör jag det samma. ska se om webbrapporteringen fungerar.
Väntar dock svar från en stoägare.
De som betäcks i år går ju på de nya reglerna..
www.gullsmyrastuteri.se
Har för mig att jag läst att årets födda rapporteras lika som tidigare.
Nya reglerna gäller från och med årets betäckningar.
#9 Hingstägaren ska rapportera betäckningarna till SSS, så de kan man ju kanske ha som underlag för ev statistik…undra hur det blir när ägaren inte är hingsthållaren och ägaren inte har en anig vad en annan hinsthållare tagit emot till dennes hingst?
#14 Ja just nu i övergången tror jag det blir bra snurrigt men sen när det "nya" är igång är det nog lättare. Men det känns som om det är rätt många "hål" i det nya systemet just vad gäller vem och hur man rapporterar.
Amor vincit omnia 
Jag skickade de till SH, men har funderat på om inte SSS vill ha något också? Detta va ju mitt första år som hingsthållare/ägare. Så gjorde bara som de stod på pappret :P
#16: SSS och SH sitter i samma hus så det är nog inga problem.
När jag varit i kontakt med SH och SSS säger de att allt ska ske som vanligt i år och att förändringarna gäller betäckningarna i år inte fölningarna. Men jag har ingen jättekoll då årets föl var min första uppfödning. Men har av olika anledningar haft mycket flitig kontakt med både SH o SSS under senare delen av dräktigheten.
Jag mailade till SH idag för att se vad dom säger om detta med språngrulle rapportering.. och jag fick detta svar av dom. (Så det verkar råda lite olika meningar om hur allt ska ske. Hos stamb.f sa dom att stoäg skulle rapp in till dom)
Stoägaren ska rapportera in årets resultat av betäckning till SH, detta då SSS via avtal har delegerat detta till SH.
På vår hemsida finns det en blankett som stoägaren kan använda för rapportering av resultat av betäckning till avelsorganisationen: http://svehast.se/sh/doc/1024.asp
http://www.svehast.se/allm/Hingstinformation/blankettresultatavbetackningstoagaretill%20avelsorg.pdf
Om ett sto har gått gall skickar du den vita lappen till oss.
Jag efterfrågade avtalat i samband med årets årsmöte och blev lovad att de skulle läggas upp på hemsidan.
Jag vill bla veta vilka tjänster SSS köper av SH. De kan ju underlätta om man slipper gissa
Sedan att medlemmarna får veta vad SSS bundit upp/avtalat med SH tycker i alla fall jag är av värde att känna till. Avtalet löper ju på några år.

Det här är ju helt värdelöst, olika svar hela tiden. Urdåligt skött tycker jag.
Vaddå stoägaren ska rapportera. Vad sa ni till era stoägare förra året, jo säkert samma som jag, det som står på "resultat av betäckning" Skicka till hingsthållaren så snart resultatet är känt…
Hur många stoägare är det inte som INTE läser här eller på SH eller ens på SSS???
Om dom inte rapporterar… vad händer då? Drar nog en kopia till och skickar språngrullan till "både och" ;-)
Ska bli skönt nästa år då denna "övergångsperiod" är över.
Allt detta runt betäckande hingstar har varit dåligt i år… som med dom jättesena blocken etc..
Usch vad jag gnäller, inte riktigt meningen, men det tar sådan kraft när det inte är raka rör.
www.gullsmyrastuteri.se
Håller med dig Susanne. Så fruktansvärt frustrerande när man får olika svar hela tiden.. Hur fasen ska man göra?! 

Och jag som stoägare har precis skickat in en kopia på "resultat av betäckning" till SSS. Hingsthållaren har också fått reda på resultatet självklart.
Allt känns väldigt rörigt just nu..

Jag blir bara mer och mer avslappnad i tanken på att jag inte har någon hingst i avel i år. Jag lider med er, hade jag haft en avelshingst i år så hade jag fått spader för länge sen!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Som sagt jag skickade in, även om ena stoet inte ägs utav mig mer. Men får väls e om det är ngt som skall ändras sen!
Nu har jag äntligen fattat hur man gör tror jag…..
Skickade ner den lilla vita lappen "Resultat av Betäckning" till hingstägaren som det var tänkt. Sen ska jag skriva ut blanketten på SHs hemsida och skicka den till SH.

Jag har gjort som #22.

Fast jag tror att de gäller årets betäckningar , där ska sto ägaren rapportera in resultatet ,
Informationen vi har fått innan är att förra årets betäckningar ska hingstägarna rapportera in precis som innan, tror att de är så även på russ sidan , där ligger ju lite info ute på deras sida har jag för mig
alltså hjälp!
Jag skickar dom gröna papperna till SSS och språngrullan till SH?? eller hur 17 ska jag göra?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Gör som förra året Milla.
De nya reglerna gäller från årets betäckningar så det är först nästa år man gör annorlunda vad gäller resultatet!
www.gullsmyrastuteri.se

Detta fick jag på mailen på svar på min fråga:
Hej! Reglerna för rapportering gäller from 2011, dvs även fölen som föds i år
ska rapporteras av stoägarna till avelsorganisationen SSS. Om stoägarna har
skickat de vita talongerna kan du som hingstägare skicka dom (eller kopior)
vidare till SSS. Som hingsthållare behöver du inte skicka in någon resultatredovisning till
oss på SH. Om du gör det ändå kommer det förstås att arkiveras men stoägarna
kommer att få en begäran om att de ska rapportera resultaten. MVH Linda (Maria har gått på semester)
Blir man knäpp eller?? Har skickat samma fråga till SSS får se om svaret är detsamma…
www.gullsmyrastuteri.se
Jag är dåligt uppdaterad… Hur ska man sköta språngrullerapporten nu för tiden? Om man har en hingst som ska betäcka tre ston, HUR rapporteras det? Och vad ska stoägaren får för betäckningsbevis?
Om jag har fattat det rätt ska STOÄGAREN hädanefter rapportera in fött föl till SSS.

Du löser ett nytt block - 10 blad, för 1000:-.
Ingen stoavgift from iår.
Stoägaren OCH hingsthållaren rapporterar in resultat av betäckningen.
Du rapporterar som tidigare in betäckta ston innan 30/9
www.gullsmyrastuteri.se
Hjälp- Jag tror jag blir mer o mer förvirrad
Jag hade egen hingst förra året och betäckte mina egna ston.
Iår ska jag allså göra:
Vita Betäckningsrapporten skickas med chip o signaliment,, som vanligt för pass
Lilla lappen längst ner ska jag skicka till SH?
Och språngrullan ska inte skicka in alls??
eller har jag fattat helt fel nu??

- tror inte språngrullan ska med, men jag skickade den tillsammans med årets betäckningar iaf. kände att jag ville rapportera födda fölen Ifall att inte stoägarna gör det iår eftersom dom inte fått info om det förra året när dom var här.. just in case
www.gullsmyrastuteri.se
Ok Tack Susanne.. Jag skickar med den oxå.. Lika bra

Jag skickar Språngrullan , jag har helt ärligt inte orkat hänga med i ändringarna och alla turer , då vi bara har fått föl själva här i år från förra årets betäckningar (betäckte) endast egna ston så får de räcka tycker jag ..

Alltså jag skickar språngrullan som vanligt till SH och id-koll med chipp till SSS och annars får de väl skicka en påminnelse jag åker på semester i september och är trött på röran ha ha ha