Mygg och knott känslig...

använder du något medel mot knotten ?
Har hällt på honom switch 2 ggr i sommar. var ett tag sedan nu, men inte 4 veckor iaf. Är nojjig att dom ska reagera på det och tar då hellre för lite.
http://minihingstar.n.nu
Skaffa insektstäcke! Boetts är väl de bästa, men jag köpte mitt från Bole, det är billigare och de har ända ner till storlek 85. Är heltäckande med maglapp.Funkar jättebra!
Switch är jag inte så förtjust i, har haft en som fick stora utslag av det.
#3 85 i täcke är för stort för honom. Annars har jag kollat efter täcke, men hittar inga så små.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
Då ska du köpa Boetts. Även om de är dyra så är de väldigt bra i passform, har själv haft ett sådant iof provade jag det enbart men det satt jättebra på min 78 cm häst. Har också haft ett från Bole, det var för stort i storlek 85, fick sy om det endel.
Lycka till…
Mvh Åsa-Charlott
Har iofs en eksem häst men använder Ultra shields spray på honom när jag måste tvätta täcket.Funkar kanon.Jag sprayar ordentligt och noga så håller sig både mygg och knott borta.
Boett är över min ekonomi att inhandla. Sedan hade jag aldrig fått på honom det då han fortfarande är lite rädd och ängslig utav sig. Så täcken som träs på över huvudet är ingen ide.
#6 Tror du det funkar lika bra om man svampar dom med det ? Går ej att spraya på honom.
Om han är känslig mot knott kanske man måste överväga något dyrare som är effektivt?
Man måste ju faktiskt kunna stå för sådana "tråkiga" kostnader också, jag menar inget illa med inlägget, jag vet själv att det inte är så kul att behöva lägga ner pengar på dyra saker man inte trodde man skulle behöva. Men det är ju desvärre så ibland!

smörj honom med något preparat som innehåller mycket tjära!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har själv haft en shetlandsvalack som hade riktigt stora bekymmer ,han skavde av sej manen och var riktigt svullen.Har även erfarenhet av islandshästar med samma bekymmer.
Jag har använt Switch och eksemtäcke,hela perioden.Alltså börja i god tid med det innan knott och annat elände börjat komma.
Om det har regnat mycket,så har jag hällt på switch oftare.Ingen av mina hästar har du kunnat ana att de har varit känsliga och skavt av sej man och svans,när jag använt detta i kombination.
Båda har haft glänsande päls och lång och kraftig man och inte varit besvärade av knott och annat.(De har gått ute dygnet runt )

#9 Men även om jag hade haft pengar till det hade jag inte kunnat använda ett sådant täcke då han är rädd av sig >__<
#11 Men kille kliar sig ju dock inte (la över manen på andra sidan) Så man och svans är tjock & lång på honom. Är bara betten på magen. Hur ofta har du hällt på switch ? Har ju regnat en massa här nu sista tiden.
Anledning till att täcke inte är någon ide är för jag köpte honom för 2 månader och då hade han bara gått på lösdrift, aldrig haft täcke och blivit väldigt bruskt hanterad (stod han inte stilla fick han stryk :( ) Så spray och hastiga rörelser kastar han sig för så hade aldrig kunnat trä ett täcke över huvudet på honom… till nästa sommar kanske men inte nu.
# 12 Jag hade på Switch ca var 4 :dje vecka.Jag kunde märka på min lilla direkt då han blev irriterad av knotten,så fort jag hällt på honom,så blev han lugn.
Hemskt att höra att din lilla farit illa,men jag tror nog att med varsam och trygg hantering så kommer du och han fixa det att få på täcke.
# 12 Glömde fråga hur känns/ är mankammen på honom ?
#14 mankammen känns mjuk, han har ju dubbelt så mkt hals än min andre men det är för att han e hingst. Vanligt täcke får jag på honom nu utan problem det är när vi kommer till huvudet han blir rädd, inte så konstigt då det e mulen han blev slagen på mest :( I framtiden kommer det nog inte vara några problem att få på honom även täcken med hals,men för stunden hade det inte gått. Men ska kolla om han blir bättre med en omgång switch till :)
Så här ser hans mansida ut, manen är lite ojämn då han innan oxå gick ihop med en annan hingst som inte var snäll mot honom.
#8 Jag svampar mitt sto då hon tramsar sig vid sprayning.Så det går bra.Du ser vart medlet fäster och ta bara extra där du tycker det blev för lite .
Jag är kanske helt ute och reser men de är inte så att han ätit något olämpligt så han fått en reaktion på de?!
Har haft en häst som såg ut så och då hade hon ätit någon ört i hagen som gett henne en sådan reaktion.
Annars så fråga förra ägaren hur han varit mot insekter tidigare. Om de är insekter så hade jag svampat honom och sedan tagit in honom vid de värsta insektsperionderna på dygnet 
Han var väldigt fin. En som föll mig i smaken riktigt 
Min som är allergisk mot getinar blir så där över hela kroppen av ett enda geting stick, så jag är oxå inne på en reaktion av något. Men svårt att se på bilder förstås… hoppas de blir bättre vad de än beror på!

Hade ett sto som blev stungen av Jordgetingar och såg ut så.
Då din pålle inte kliar sig så är det nog inte eksem utan en reaktion på något där han får nässelutslag på kroppen.
Prova att byta hage om det är något i just den hagen som irriterar honom.
# 15
Det kan ju vara så att din pålle reagerat så på betten från flygfän,eller så som nån annan skrev att det är en reaktion på nåt annat.
Men om din lilla har flyttat nyligen så kan dom faktiskt reagera på saker de inte gjort förut.
Fin liten kille du har 
Tycker också att det ser ut som nässelutslag. Kan vara något i hagen eller exempelvis underlaget i boxen/lösdriften de reagerar på.
Han har inte eksem då han inte kliar sig.