Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 4119 ggr
nallebjörn
0

Priserna ser ut att sjunka

Jag tittar ofta på annonser på shetland. Reagerade idag på hästar som säljs för struntsummor. från 2000-3000 kr. Man blir lite konfunderad och själv tycker jag det går på fel håll. Ska man sälja billigt för att man behlver bli av med dom? Uppfödare som lägger ner och säljer billigt. Bör man inte få samma pris ändå?

Allt under 6000 tycker jag är skitsummor för ston.

Kiara
0

Jag håller med, man måste ju som uppfödare få igen sina omkostnader men det går nog inte i dag. Vad kostar bara språng för en shetlandsponny? Sen ska ju mamman ha mat i ett år också att leva på det kan nog ingen men vist måste det vara konstigt att sälja hästar billigare än vad dom kostar att få framFundersam

jen
0

jag håller helt och hållet med!

FredrikN
0

Håller med inlägg 1

PP
0

Ja, inte vet jag, men kanske vår ordförande inte var så fel ute iaf…

Tillgång och efterfrågan.
Kvalitet lönar sej.

Fundersam

nallebjörn
0

#4 ibland undrar man om kvalité verkligen lönar sej. Kanske i avlessyfte men definitivt inte i försäljningssyfte. Det är inte skräphästar som säljs till dessa struntsummor utan bra hästar med bra stam.

thira
0

Är också tveksam till kvalitetsbegreppet. Har alltid erfarit att 9 av 10 som köper shetlandsponny vill ha en häst med bra psyke, snäll, välhanterad, gärna en kul färg (skäck!!). Utställningsmeriter och blodslinjer kommer inte först hos den vanliga köparen.

Kiara
0

#5 Jag tror det är just det att det finns så mycket ute som bara är avlat Fundersam fel ord men vad skriver man Hemlis för att bli ett föl som man snabbt kan kränga till våren. Stam och andra fördyrande omständigheter få man ju ändå inte betalt för Penga mun frågan är hur man ska kunna få köpare att begripa att stam är en garanti, en varudeklaration, och är värt några tusen till.

För inte är det roligt (oavsett ras) att lägga ner tid på att välja hingst, åka långt, avmaska och förövrigt skötta sitt sto exemplariskt. Sen när det är dags att sälja konkurrera med föl som är gjorda i en hage utan stam (eller ännu värre påhittad stam) där stoet förvarats över vintern och avmaskning, vaccinering, mineraler mm lyser med sin frånvaro. Den, köpare som går på niten att köpa ett gulligt sådant föl får ju förutom att föräldrarna inte är premierade och därigenom kan ha ärvt ner exteriöra fel och brister också ett föl som fått en dålig start dom första viktiga månaderna i magen. Det är skillnad på en bra uppfödning och en dålig och skillnaderna kommer att visa sig några år efter det att hästen börjat arbetas med, just på hållbarheten på hästen. Det är då som den som köpte ridponnyn utan stam får börja betala men denna gång är det veterinären som får betalt. Många håller men om en häst är uppfödd med den omtanke som ett genomtänkt avels arbete är då är det också mycket troligare att den kommer att bli frisk och stark som äldre.

Så nu återstår ju bara att få köparna att förstå innan seriösa uppfödare blir helt utrotade. Jag lägger bara i mineraler 1200 kr och häst sen är det avmaskning, hovslagare, hö/analys, ultraljud, vaccinering ja inte är det gratis att ta föda upp bra föl. Sen åker dom jäkla oseriösa också snålskjuts på dom renrasig, för står det ridponny i passet så är det ingen shetlandponny eller vilken ras som nu är ihop fantiserad, det är en ridponny. En ras är så mycket mer än bara en mankhöjd (eller som i mitt fall ett prickigt skinn).

Charlotte-J
0

#7 Mycket bra skrivet, det är så sant det du skriver.

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

#7 Fast någon "ridponny" kan man inte kalla de shetlandsponnyer som på grund av en för kort eller ingen stam alls registreras hos ASRP. Ridponny är en synnerligen genomtänkt korsningsavel. Dessutom står det "ponny av korsningstyp" i passet. Bara så att vi inte slänger oss med fel begrepp…

FredrikN
0

kvalitet lönar sig! inte i sverige i alla.

Vi har ju en sådan hög klass på våra avelshingstar gentemot övriga länder.

Priserna på Shetland är betydlgt högre i både Holland och Tyskland även i England vad jag har fått berättat för mig av gamla Stuterirävar.

Om nu Kvalitet lönar sig så borde ju vi, efter som våra avelshingstar är av så högklass, kunna ta mer betalt än övriga länder

kacka
0

Fast #10… hur många shettisar har god stam, är av guldkvalitet, är både ridna och körda (välutbildade), välhanterade rent allmänt, välverkade osv.

När jag har letat efter häst så har jag krävt att den ska vara riden ELLER körd. Det är inte många av de stora stuterierna som kör eller rider in all sina hästar. På många ställen tycker jag också att hovarna sköts bedrövligt. Sedan "lagom" storlek, rätt färg, bra lynne osv så finns det inte så många att välja på… Jag letade minst ett halvår för att hitta ett bra sto som sällskap till Fia. Det blev "lata" Carioca… en lugn och välutbildad häst, men missuppfattad av säljaren.

När jag sålde min förra hingst så kom det folk både från Värmland och Stockholm för att titta på honom. De klagade också på att det var få shettisar som var ridna och körda. Men något högt pris får man ändå inte…

nallebjörn
0

#11 man får bättre betalt för en ponny som är riden och körd än för en ponny som går i hagen bara. MEN bara för att stuterierna inte kör alla hästarna betyder det ju inte att värdet sjunker på dom. Dom GÅR ju att köra in.

kacka
0

Håller med dig Anna, men många vill ha en "färdig" häst… Särs´kilt de som vill ha en barnponny.

nallebjörn
0

#13 ja det är synd. Brukar vara roligt göra allt själv

VeronicaP
0

#11 våra är både välstammade *tycker* jag , väl verkade , vaccinerade , hanterade , löshoppade och tävlar , även vårat elitsto har tävlat upp till LB dressyr kan skänkelvikning , galoppombyet , bakdelsvändingar osv osv

ursäkta men jag kan bli så trött på det där om att guld hästar inte kan eller att stuterierna inte gör si och så …

Milla
0

kan det inte vara som så att när man väl har bestämt sig för att sälja så släpper man iväg ponnyn till ett billigare pris än vad man från början hade tänkt?

Tror mycket beror på att det finns alldeles för många att välja mellan och att köparen vet att om man bara väntar ett tag så kommer samma ponny ut igen men till ett billigare pris.

jag hävdar att det är vi själv som säljer som är boven i dramat, jag menar sätter man ett pris på låt säga 6000 kr för ett hingstföl så ger man sig inte fören man väl har fått det man begär. Det är väl även så att många har alldeles för många hästar och säljer för att få plats med dom nya och då sätter man sig själv i en djup grop.

Man skulle kanske bara betäcka vartannat år så att man håller nere antalet shettisar. Nä jag vet inte, det var bara en tanke

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kiara
0

#9 då ska det stå "ponny av korsningstyp" i annonsen tycker jag, jag viste inte men jag vet att en riktig ridponny är något helt annat än en buskponny.

En liten dum, fråga men vad kostar ett språng med en godkänd shetlandsponny hingst? Jag har en känsla av att det inte är speciellt lönade att ha hingst heller, man går nog med förlust där ocksåFlört

kacka
0

Vi har som mål att betäcka varannat år, men vill få 2-3 föl om året. Alltså betäcks inte alla ston varje år.

Vissa av mina hästar har jag haft till salu i närmre 2 år. Och jag får bara skambud. Jag skriver till och med att skambud inte är intressant och då skickar någon ett svar om att jag kan få 1000:- för en häst som jag lagt ut minst 3.500:- för betäckning, chip, ID, pass osv. Jag svarar bara att DET är ett skambud. Då kan människan med att säga "du får 1500:- men det är sista budet", då svarar jag inte ens!

Milla
0

#18 det är inte klokt, men så ser det nog ut för många kan jag tänka mig, shettisen är inte värd ett dugg. Tom blandras valpar får du ut mer för

kacka
0

Japp, vi sålde våra blandrasvalpar för 5000:- i somras. Visserligen är föräldrarna reggade och de var besiktiade, vaccinerade och chippade, men åndå… Det är ju inte alls samma kostander som att skaffa pass till ett föl om man ska betala beetäckningsavgift, ID-kontrollant osv. Och jag får inte ens 4000:- för en 2-årig hingst…

Hur många säljer sina shettisar veterinärbesiktiade?

nallebjörn
0

jag har aldrig själv besiktigat en shetland innan köp. Senaste tillskottet gav jag mycket pengar för men ändå utan besiktning

kacka
0

Får man mer betalt för en besiktiad shetland?

Pernilla77
0

Jag besiktigar alla hästar oavsett ras, känns som en garanti. Skulle aldrig köpa en häst/ponny som inte är vet besiktigad.Tror inte man får ut mera för att ponnyn är besiktigad men då vet jag att ponnyn är frisk och jag har ryggen fri.

RebeckaKihlberg
0

Jag besiktigat också just för att ha ryggen fri och veta att man lämnar ifrån sig en frisk häst. Jag besiktigar även när jag lånat ut och sen får fodervärden besiktiga innan hästen återvänder hem igen.

VeronicaP
0

Betlar ni besiktningen då eller köparen?

För eg brukar det väl vara så att köparen ska betala besiktningen , för annars så svarar ju vet för säljaren om det skulle vara något senare med ponnyn jag köpt eller så.

Jag besiktiga inte heller mina shettisar , men halvbloden har blivit besiktigade och då har vi delat på vetrinärkostnadena och samma sak med welsharna fast vill de röntga så får de stå för allt själv.

nallebjörn
0

köparen brukar betala om inget annat sägs….

Jag tycker det är fullständigt onödigt besiktiga om jag själv tittar på den så räcker det. Man kan omöjligt se fel ändå. Ska vara om man vill ha lyssnat på hjärtat isåfall.

Vet en som besiktigade ett 4 årigt halvblod för en tid sedan. Han gick igenom böjprov och allting galant. Men dom röntgade honom ändå för det skulle bli en tävlingshäst. Den hade lösa benbitar OCH fraktur i ena benet. Fel på båda bak.

Näpp, man kan inte skydda sej mot allt. En shettis för under 10.000 är inte lönt lägga en massa extra på. Jag gav mkt mer än 10 för mitt nya sto.

SaraDoos
0

Jag har köpt alla mina shettisar utan att besiktiga. Två av dem var under 1 år vid köp.

Har köpt en arab obesiktigad, men hon skulle slaktas och jag fick henne för 3000:-. Detta var -97 och hon lever gott än idag, även om hon börjar bli gammal (19 år).

Jag gör som Nallebjörn och kollar också noga på de ponnyer jag köper, bett, benställning, rörelser osv. Inte för att jag är veterinär, men man vet ju ungefär vad de kollar på.

De jag sålt har köparen stått för besiktningen.

RebeckaKihlberg
0

Men reagerar inte försäkringabolagen på att dom inte besiktigats?…när jag köpte min nuvarande så sa försäkringbolaget till mig att jag var tvungen att faxa in besiktningsprotokollet för att kunna tecka en ny försäkring…och då snackar vi inte några högre belopp i livförsäkring osv.

Jag tar det säkra före det osäkra….en besiktning kostar inte multum

SaraDoos
0

Hästarna har ju varit försäkrade hos förra ägaren.

Jag har aldrig haft problem att försäkra äldre hästar utan besiktning.

RebeckaKihlberg
0

Jag fick info. om att det inte gick att  ta över försäkringen från uppfödaren för hon hade någon speciell försäkring……så det var ju bara att teckna en ny.

nallebjörn
0

jag har försäkrat två av mina hästar för 15 resp 17000 och det behövdes ingen besiktning och dom kollade hästarna inte heller. Bolag IF

nallebjörn
0

Här kostar det 1400 med en besiktning. Det tycker jag är mycket. Jag besiktigar den lika bra själv.

Milla
0

har inte heller behövt besiktia mina vid försäkring folksam

RebeckaKihlberg
0

Hmm..skumt egentigen..jag har SveLand och när jag lånade ut ponnyn sist så vet.besiktigare jag just för att han skulle lånas ut, men samtidigt passade jag på att höja hans livförsäkring,men då behövde jaginte faxa in nått intyg..jag dubblade ändå livförsäkringen.

Hanna-D
0

Har aldrig behövt besikta vid försäkring förutom när Epus godkändes och vi ville höja försäkringen (tror vi bytte typ av försäkring också). Då kom en ombudsman ut och tittade på honom. Det var väldigt enkelt, de ville se han i skritt och känna lite på honom. Inget böjprov eller nåt. Å andra sidan så var han ju ganska grundligt undersökt på avelsvärderingen.

FredrikN
0

#11.. det var lite ironi i mitt inlägg. Eftersom Sverige anser att våra avelshingstar är av toppkvalite gentemot de sk. EU-Hingstar så borde ju vi har bättre priser eftersom vi därmed borde ha bättre hästar

Sofia.Ogren
0

#4 Där satte du huvudet på spiken…

paparatzi
0

#0 Jo! det har jag också reflekterat över, priserna sjunker.

Men dessa kompenseras av stigande mankhöjder, så det borde väl jämna ut sig ändå…

nallebjörn
0

#38 antingen är jag korkad eller så är det bara så att jag inte begriper…..

paparatzi
0

"39 Nä!! inte är du korkad, men om du tar dig en tur genom de shettisannonser som ligger ute, så kommer du att bli förvånad över hur många som ligger på 105, 106, 107, nästan B-ponny Shettis o.s.v.

Då tänkte jag att priserna kanske är lägre, med tanke på att man får mer häst för pengarna ju större den är!!

kacka
0

Nä, nu är det så kära Carola att antingen ska shettisar vara små och då menar jag väldigt små för att få pengar för dem, eller så ska de vara stora så de är användbara! HAHAHA

paparatzi
0

Nu fick jag så att jag blev black!!!

nallebjörn
0

nästan B ponny? nä för mej är det modell stor A ponny. Inget fel i det.

paparatzi
0

#43 Nä! kanske inte för dig, men för rasens bevarande…..

paparatzi
0

#31 Vi har försäkrat våra för mellan 10.000:- och 60.000:-

Egentligen är det vansinne, om man lägger ihop alla premier i 10 år, då får man en gode fin shettis för dom pengarna.

Vi har faktiskt ändrat några av våra försäkringar till bara vetrinärvård och begränsad liv, det blev genast mycket billigare i premier…

alvasens
0

Det finns en annons ute nu på hästnet. Shetlandsponny bortskänkes ??????????? INTE BRA !!!!!!!!!! Är det konstigt att priserna sjunker.

paparatzi
0

#46 Nä! det är defenitivt inte bra, frågan är bara VAD beror det på?

Sehvrin
0

#46 Det fanns ju en god anledning till att hästen skänktes bort + att den skulle tydligen lånas ut på foder först (om vi talar om samma annons)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

alvasens
0

Det kan så vara men det ger inte rätt signaler till folk som läser annonserna.

nallebjörn
0

#49 jag håller med. Oftast får man "sämre" svar på sådana annonser. Sen kan jag ibland förstå dom som ger bort. Har en vän som behöver ge bort en val men sätter inte ut annons. Känner man nån som vill ha den skänker dom bort den men annonserar inte. Den ska gå till slakt till höösten om ingen vill ha den. Kan jag ibland tycka är bättre. Tilläggas att den inte har stam och inte har pass. 12 år.

hjarter_dam
0

Det bror ju på vad som finns till hästen och om den har några papper, pass osv… det styr ju också priserna..

kacka
0

Själv så betalar jag hellre lite extra för en rid- och körbar häst… Eftersom jag vill kunna använda mina hästar och inte bara vill ha dem till sällskap, gräsklippare, avel och utställning.

En häst som man varken kan rida, köra, avla eller visa tycker jag inte är mycket värd, oavsett om den har full stam/pass eller inte.

kacka
0

På 90-talet kostade väl en avelshingst 50-70.000:- och nu kan man köpa dem för hälften…

AnnaLundin
0

#53 Och betydligt mindre än det också….

Cattis
0

En riktigt bra hingst, med säker stam och bra egna meriter, får man fortfarande betala ganska bra för idag.
De mer medelmåttiga hingstarna är tyvärr ofta jättebilliga. Tyvärr, tycker jag, för de är trots allt godkända…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni är ett rimligt pris på championhingsten Allgunnens Xtan RS 417?

http://www.geocities.com/kackabus/Stall_KA/Xtan.html

I Xtans 3-generationsstam finns ingen B- eller C-premierad, men 50% Elipremierade! Xtan fick 99888=42p vid generalmönstringen 2003 och blev BIM på senaste utställningen http://shetlandsponny.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=d682f668-70f5-4d33-a1d7-477468f39624

Han är lätt att både köra, rida och sköta och även barn kan hantera honom. Jag har haft ponnykörningar med honom på mitt jobb och han är snäll mot föl. Han kan gå med andra hingstar och valacker. Startad i ponnytrav med mindre bra tid. Även hoppad.

/Karin

Charlotte-J
0

#56 Trodde han var såld redan.

Amor vincit omnia Kyss

Ove-D
0

Vi köpte honom oktober 2004. Sedan dess är han inte såld… ÄN… Därför vill jag höra vad ett rimligt pris är eftersom det diskuteras priser… Det finns ju riktpriser på föl men inte på godkända hingstar…

VeronicaP
0

#58 så du har bara lånat ut han?
Jag tycker att han är en väldigt trevlig hingst , så jag hade inte sålt han allt för billigt.

Kris_J
0

#58 varför inte utgå från det priset du själv fick ge och sedan ev lägga på ytterliggare om han meriterat sig under tiden. Baserat på ex egna eller avkommors meriter?

Veritas odium paretFörvånad

Cattis
0

Det där är ju jättesvårt att säga. Det beror på stam/färg/egna meriter/avkommors meriter. Och i slutänden på om alla ovanstående saker faller en ev köpare i smaken. Gör de det, så kanske en köpare vill betala hur mkt som helst.
En godkänd hingst, som kan vara hur välmeriterad som helst själv, kanske inte är värd vidare mkt i en annan köpares ögon om han inte har den stam köparen vill ha tex.

Du måste ju själv värdera vad du anser han är värd. Sen är det upp till eventuella spekulanter att avgöra om de anser det rimligt med hänsyn till dennes krav på en avelshingst i fråga om färg/stam/egna meriter/avkommors meriter osv.

En hingst är inte (iaf inte i mina ögon) värd en massa automatiskt bara för att han är just godkänd. Även om det finns en massa ganska billiga gdk hingstar vill jag ju inte köpa ngt som inte passar min avelsplan/avelsidé. Varför samla i mitt tycke ointressanta hingstar på hög, bara för att ha hingstar.

Nä, du får nog bestämma själv vad du tycker han är värd.  Vad har han gett, vad har han för potential osv. Ingen plättlätt uppgift precis. Om han är tänkt som just avelshingst, så är det ju kanske avkommornas resultat som är av intresse att värdera främst?

/Cattis

sonja
0

# 56
Jag tycker att du t e x ska sälja honom lite billigare om han hamnar i Skåne. Dom har det svårt där, och behöver fler bruna avelshingstar. Man får tänka på allmänhetens bästa också.

Vänlig hälsning/ En flicka från Höör.

Cattis
0

#62 Bra försök Sonja! :-D

/Cattis

VeronicaP
0

#62 *ler* bara *ler*  ;-)

Cattis
0

#62 Förresten Sonja, han kan ju omöjligt förstå "Snappiska" stackarn, han skulle bli helt förvirrad :-)

/Cattis

paparatzi
0

#65 Nä precis, McLintock tittade på oss som om vi var ufon när vi pratade med honom i början, såklart pållen var förvirrad! då det ända han förstod var snapphaniska

Milla
0

hehe heja sonja heja sonja

natasha
0

jag skulle mer än gärna ge 6 - 8ooo:- för en trevlig minishettis, men när det begärs 13000:- för en 10 åring som varken är utställd,riden  eller körd så blir man tveksam.

har frågat efter riktpriser här på forumet  som ny medlem men inte fått några svar, så svara gärna ni som vet.

Är det nån av er som dessutom har en trevlig minifröken så är jag verkligen intresserad.

Annette
0

#68. Om du vill ha en mini som är riden, körd och utställd med bra resultat tror jag du får vara beredd att betala mer än 8000:- för.

RebeckaSvensson
0

#68 Om stammen är bra så tycker inte jag att 13 000 är för mkt för en minishettis. Är den dessutom utställd med bra resultat, lämnat bra akommor eller är riden och körd så tycker iaf jag att man bör vara beredd att betala mer för en minishettis.

Kratern
0

#68 Jag läste som att den inte var utställd, inkörd osv. Då tycker inte jag heller att man ska ge 13.000:-

UG
0

Jag sålde ett trevligt ministo, på 81 cm i mkh, diplom, fyra år, fux m. vit man och svans, inkörd, agilitytränad, riden, 41 p som mest. Hon var lättsåld för 15 000 kr. Jag funderar på om det var ett lågt pris, hon var som sagt väldigt lätt att sälja, många spekulanter.

natasha
0

javisst den shettisen är värd sitt pris, har som sagt inget emot att betala för en mini med både 41 poäng o dessutom inkörd o agilitytränad, då får man verkligen nåt för pengarna. Men då shettisen inte ens har nåt i bagaget ens som avels sto…… så missförstå mig inte. Jag undrade bara vilka priser som är brukligt då jag letar efter en egen liten mini att köra.

Och är den inte inkörd kan jag tänka mig att köra in själv men inte för samma pris som för en som är "färdig".

Varför behöver inte shettisar veterinärsbesiktigas är en annan undran ? de måste väl vara lika värda som andra hästar,Kunna bära på sjukdomar och defekter osv.  Annars blir det ju lätt en "billig" häst som inte ens veterinärsbesiktigas vid försäljning. Man kan inte heller livförsäkra en häst utan att bifoga veterinärsunderlaget. Så det talas emot att man vill ha ut bra betalt för rasen , men vill inte ge köparen papper på att hästen är frisk.  knepig inställning för mig som alltid haft stor häst med allt vad det innebär. Tycker shettisen är en väldigt trevlig häst i mindre förpackning, men med samma värde och behov av både verkningen av hovar,skötsel ,veterinärskontroller ,vård och vaccinering.

Ellinor Johansson
0

# 73 Visst kan du få en veterinärbesiktning på shettis. Om köparen vill ha ponnyn besiktigad ombesörjer vi det.

Jag tycker också 13,000 är mycket för ett sto som om jag förstått det rätt varken är riden, körd, utställd, eller provad i avel. Hur hög är hon?

Hanna-D
0

#73 Köparen får se till att en veterinärbesiktning blir av.

Vi var och tittade på ett shettissto för många år sedan som vi ville köpa men säljaren ville inte låta oss besikta henne och då backade vi ur.

paparatzi
0

Vad tycker ni är ett lämpligt pris för en avelshingst med färg och bra meriter?

Hanna-D
0

#76 Vad är bra meriter? Jag tycker det är himla svårt att sätta ett generellt pris. Min hingst är skäck, kanske inte speciellt meriterad men han är ovärderlig, i alla fall för mig Glad

paparatzi
0

#77 Hög klass på både avelsvärdering och i tävlingssammanhang, vore kul att veta ett ungefärligt pris?

Cattis
0

#78 10-50.000:- tyvärr är det inte enklare än så. Som jag skrev innan så beror det ju på om det finns en marknad för just den hingsten med sin stam/färg/meriter osv.

Jag har sett gdk hingstar i skaplig ålder som sålts för både 10 och 15.000:- och det tycker jag är för lite för en i mitt tycke bra hingst. För att jag tycker att godkända BRA hingstar skall ha ett högt värde. Men åter igen, det betyder inte att du (eller ngn annan) skulle tycka att det var en bra hingst.

/Cattis

sonja
0

# 65 Påhopp! Diskriminering!! Kommer det att krävas språktest här också?

# 66 F ö är det STOR skillnad på danska och skånska. Att det är lättare för skåningar än övriga svenskar att förstå danska, måste ha med intelligensen och slutledningsförmågan att göra!

RebeckaSvensson
0

#80 Ett mkt vhiist inlägg! Tror också att det har med intelligensen och slutledningsförmågan att göra ;-)

paparatzi
0

Låter inte som att skåne behöver mer färg…

Ellinor Johansson
0

Var köper man ett snapphanefilter till sin data?

paparatzi
0

Kan berätta att min inteligens och slutledningsförmåga ej låg på topp då jag ringde till stuteri Skovlunden och visade intresse för Mackan, då han Lassen frågade mig om jag hade några hopper så sa jag Nä men vi har 4 stonPenga mun tur att pengar alltid löser ev missförstånd…

Cattis
0

#80 Nu stavade du fel Sonja. Det stavas inte vare sig påhopp eller diskriminering. Det stavas "dagens sanning" :-)

Nej då inga språktest inte, vi vill ju inte att era självförtroenden skall få sig en knäck. Oskyldig 

Pssst… för den som inte hänger med, så är det enbart på skämtnivå… Kanske dålig humor enligt vissa. Men jag vill inte att ngn får för sig att jag är rasist mot Snappisarna. :-)

/Cattis

paparatzi
0

#83 Hör med Pimpen.com

Ove-D
0

#59 stämmer. Han är än så länge bara utlånad till Carola… Ingen annan har visat intresse. Jag har sett att andra hingstar säljs för 35.000. Är det ett "normalpris"?

Xtan är ju "ovanlig" med både färg och storlek (brun 96 cm). De två senaste gångerna han visats har han fått över 40p. Senast i Nordmaling blev han championhingst och BIM. Gången innan fick han 41p i Håcksvik. http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=087aad23-c558-4550-ae58-967ad9e94897

Han har utmärkt temprament att bara köra, rida och hantera och även mindre barn kan hantera honom.  

Två avkommor som visats som föl har fått 9:a på typen. Ena visades på ESG och fick guld.

Xtans stam är "elitkryddad" då 50% av hans tregenerationsstam är ELIT-premierad. Inga B- eller C-premierade! Modern är Elitpremierad.

#61 En hingst är inte (iaf inte i mina ögon) värd en massa automatiskt bara för att han är just godkänd.Även om det finns en massa ganska billiga gdk hingstar vill jag ju inte köpa ngt som inte passar min avelsplan/avelsidé. Varför samla i mitt tycke ointressanta hingstar på hög, bara för att ha hingstar.

Men nu förstår jag inte… Det finns riktpriser på FÖL om vad man inte bör gå under i pris men inte godkända hingstar eller stambokförda ston? Så det är okej att sälja en godkänd hingst för 3.000:- men ett föl ska man minst begära 6.000:-??? Jag hoppas ingen köper en häst för de INTE vill ha den…

/Karin

paparatzi
0

#83 Nä!!! Nog menar du väl på pimpnivå…

RebeckaSvensson
0

#85 Det var tur att du la till sista raden i inlägget, annars lätt att missförstå Räcka ut tungan

#83 Om du hade ett sådant så hade du missat så mkt trevligt, så det är tur att du inte har ngt Flört

Ove-D
0

Men vad är rimligt att ta i leasingavgift då? För en eftertraktad hingst med mycket bra stam och udda färg, är det "normalt" med en avgift på 10.000:-?

Om man tar emot 5 utomstående ston och tar 2.000kr (plus SH-avgift) per sto då blir det "gratis" för sina egna ston…. Eller 2.500kr per sto så behöver man bara ta emot 4 utomstående ston…

Cattis
0

#90 Intressant ämne, skapa gärna en egen tråd om detta. Helst med röstning, så att fler ger svar även  om de inte skriver ngt i tråden. Glöm inte alternativen "ingen åsikt" och "annat alternativ" bara. :-)

/Cattis

paparatzi
0

#89 Men det går ju alltid att vara anonym…Hemlis

Ove-D
0

Beror leasingavgiften på hingsten/ägaren eller finns det några riktpriser eller normalpriser????

RebeckaSvensson
0

#92 Anonym, när? Nu missade jag nog lite.. Måste ha varit på norrländska Räcka ut tungan

Cattis
0

#87 "Men nu förstår jag inte… Det finns riktpriser på FÖL om vad man inte bör gå under i pris men inte godkända hingstar eller stambokförda ston? Så det är okej att sälja en godkänd hingst för 3.000:- men ett föl ska man minst begära 6.000:-??? Jag hoppas ingen köper en häst för de INTE vill ha den… "

Korrekt, du missuppfattade nog lite. De riktpriser på föl som finns, är just riktpriser/rek minimipriser. Inget annat. Föl kan ju inte vara vidare meriterade i den bemärkelsen. Jo med stam o färg kanske, men det är åter igen köparens syn på saken som avgör dessa meriters extra värde utöver minimipriset. Som säljare sätter man det pris man själv tycker är rimligt. Som köpare väljer man om man själv anser det vara rimligt och köper/köper ej.

Ingen köper nog häst för att de inte vill. Det jag menar är att det finns de som köper på sig hingstar, bara för att de är just godkända och billiga. Trots att de kanske inte ens passar de egna stona. Alla godkända hingstar är inte "bra" i allas avel, bara för att de blivit godkända.

Nej, jag tycker inte 3.000:- är okej för en godkänd hingst. Det är för lågt även för ett föl. Tycker jag.

/Cattis

Annette
0

#93. Det finns väl olika varianter av leasingavgifter också. Efter vad jag förstått tar endel en fast summa medan andra tar en summa per betäckt sto. Men det finns säkert fler sätt än så.

Cattis
0

#93 Kacka, se #91.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 86 Tänkte inte på det. Men vet du den lille svartfoten fikade med Snappiarna på Grevagården. Är det att vara otrogen?

paparatzi
0

#94 Somliga verkar tycka att det är snällt att vara anonym…inte du förståss, du är ju för Skåne då kan man inte räknas som anonymFot i munnnen

Cattis
0

#98 Ingen fara, han sonderar nog bara terrängen åt gruppen, så vi får veta bästa tillfället/platsen för oss att börja spetta loss dem. Tur att de förstår danska så bra, för de lär ju få en lite mer "nära relation" med varandra då… :-)

/Cattis

paparatzi
0

98 Skulle kalla det gränsfall men som du vet får man vara mjuk som sammet runt ämnet…

paparatzi
0

#100 Men hur blir det då med veulortomtarna, ska man bjuda dom på spättakaka.

RebeckaSvensson
0

#100 Ett tips; fortsätt spetta där "Spettets vänner" börjat. Säg till mig också när ni ska göra det, så hjälper mina kompisar och jag mer än gärna till Flört

Cattis
0

#103: Jag förstår inte vad du skriver, jag har inget filter installerat. Oskyldig

/Cattis

paparatzi
0

#103 ibland är inte allting alltid som man trorFlört

Ellinor Johansson
0

För kännedom.

Grevagården tillhör Gruppen ev snapphane besök på Grevagården ska i fortsättningen anmälas till Gruppen.

Vid ev. besök på Grevagården ska "The magic box" medtags Gruppen blir på bättre humör dåCool.

RebeckaSvensson
0

#104 Det är mest synd om dig ;-) Stackare som inte kommer från Skåne…

paparatzi
0

#106    Skrikandes

Annette
0

Är det inte så att en i snapphanegruppen är en utvandrad västgöte? Förmodligen är det därför det fungerar där nere över huvud taget ;)

Ellinor Johansson
0

# Vadå stackare, Cattis och har varit i Skåne. Vad är det för bra med plats som har en rondell som är felskyltad så man nästan hamnar i Danmark??

paparatzi
0

#107 Är det inte där det Möllrar så fasligt

Ellinor Johansson
0

Ta det lungt Paparatzi om du kommer ner till Grevagården får du också smaka på "The magic box", då kommer du att se ut så härGlad

Cattis
0

#110 Felskyltad! *asg* Jag tror jag garvar på mig. Men vi fick iaf se lite av Malmö på nära håll, trots att vi bara skulle åkt förbi.

/Cattis

RebeckaSvensson
0

#110 Då var vi tillbaka till det som Sonja beskrev tidigare med intilligensen Oskyldig

#111 Där är så väldigt trevligt…

Ove-D
0

Är inte diskussionen väldigt långt från ämnet nu? Fundersam

Cattis
0

#114 Ella har även kört hem från en utställning och på mkt nära håll - med hästtransport - tittat på Stockholm Maraton. Hur man kunde hamna i centrala Stockholm när motorvägen är så enkel att åka på? :-D

/Cattis

Ellinor Johansson
0

#114  Alla har inte varit och vänt på brofästet innan bron var klarOskyldig

[LinneaDahlberg]
0

Tillbaka till ämnet! Räcka ut tungan

Ibland kan det ju något ske som gör att någon måste göra sig av med större mängd hästar på en gång. Tex sjukdom, nya familjeförhållanden etc.
Måste man bli av med många på en gång kan det ju vara svårt att ta ett vettigt pris. Jag köpte själv mitt fina sto som ettåring (dock inte visad) men med bra stam för en väldigt billig peng. Jag köpte henne INTE just för att hon var billig, utan för att vi föll pladask för varandra. Uppfödaren behövde göra sig av med hästarna, och jag klagar inte! Flört

paparatzi
0

#112 men vågar man det smyger ju omkring en del anonyma myskon där, med tanke på att jag inte bör visa mig ute utan skottsäker väst….får kontakta snapphanegardet för beskydd

Ellinor Johansson
0

# 109 Synd men ditt inlägg är så otydligt att det inte går att läsaRäcka ut tungan

RebeckaSvensson
0

#116 Då är det alltså inte bara i Skåne som det är "felskyltat"? Kankse en rolig erfarenhet, det också ;-)

#117 Det har du väldigt rätt i.. Var det också med hästtransport? Oskyldig

Ellinor Johansson
0

#119 Du får väl be att få sitta i "The magic box" om du lovar att inte äta och dricka upp allt. Glad

Ellinor Johansson
0

# 116 Ska inte du gå och lägga dig nu?

# 121 Självklart!

Cattis
0

#121 Ella har nog varit på MÅNGA ställen där det är felskyltat. Det verkar vara en lustig slump liksom, att hon alltid råkar ut för skyltar som pekar åt fel håll.

För mig är det ett under att hon hittade hem från Danmark, där vägskyltarna lyste med sin frånvaro och de få som fanns satt i ett spädbarns ögonhöjd - där man oftast inte bemödat sig om att gallra bland buskarna som växte framför dem. :-)

/Cattis

RebeckaSvensson
0

#124 Inte lätt råka ut för sådana skyltar som vänder sig när man kommer.. Låter som ngn behöver en GPS i födelsedagspresent Räcka ut tungan

Cattis
0

#123 I wish! Jag skall åka tillbaka till stallet och den elaka hästen nu ju. Jag funderar på att locka henne att gå genom en smal dörröppning, så kanske ungen blir kvar på andra sidan - så är det över sen. Fölning á la mangel! :-)

Men jag kommer tillbaka sen, och då kan jag berätta om bildäck som kör om en del ekipage. :-P

/Cattis

paparatzi
0

#122 Ja jag lovar……ingenting då man kan bli helt förtrollad i "The magic box"

RebeckaSvensson
0

#126 Låter som det är farligt att köra här uppe… Iaf om vissa är ute och rör på sig. Kanske bäst hålla sig i Skåne ;-)

Cattis
0

#125 Oh, det vore skitkul. Undrar var hon hamnar då? Hon kan inte ens skicka SMS. :-)

Däremot är hon en hejare på MMS. Jag fick nästan 100 st inom loppet av en kvart förra sommaren. Min mobil blev aldrig sig själv igen efter det :-P

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 127 som någon sa "Try it and you will like it"Cool

RebeckaSvensson
0

#129 Hihi! Kommer ihåg när Hanna skulle komma hem till oss o vi skulle få bild på henne som var tagen med en ny digitalkamera. Kan ju säga att vårt modem gillade inte idéen med en oförminskad bild i största förmat. Tog nästan en timme innan det var hemhämtat och då var det en bild på Thiffanny som packade upp julklappar Oskyldig

Ove-D
0

#118 jo det förståss… Jag har själv köpt ett dräktigt diplomsto med föl vid sidan för under 6.000kr… men säljaren behövde stallplatsen akut… Priset sänktes 2.000kr på en eller två veckor har jag för mig…

Just nu har jag en shettis utanför fönstret som jag troligen kommer FÅ… Mest för att hon är/varit friskare hos mig än hos ägaren…

VeronicaP
0

#132 Tror att många faktiskt har fått leaca ut sina hingstar i år för runt 5000.

ThiffannyJ
0

#131 Ja men det är ju inte alla som får en idol bild på mej ju!! Cool

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Pheobe
0

SkrattandeEn blandad tråd märker jag…

RebeckaSvensson
0

#134 Då ska man kanske få den signerad vid tillfälle ;-)

[LinneaDahlberg]
0

#133 men beror det på platsbrist också?
vill du ha kvar din hingst, men inte har plats för den kan jag förstå att man leasar ut en billigt… men annars finns väl ingen anledning?

Midlingur
0

#137 Om min hingst blir godkänd så kommer han att leasas ut trots att jag har plats. Helt enkelt av anledningen att jag ej har någon erfarenhet av att ta emot ston och betäckningar, samt att jag har mina hästar inackorderade.

[LinneaDahlberg]
0

#138 jag fick även förklarat för mig i en annan tråd att man inte kan leasa ut en hingst för särskilt mycket… känns så konstigt… man har ju lagt ner en himla massa på sin hingst för att få den godkänd. inte bara pengar, utan TID också

Ove-D
0

#139 Borde väl bero på hur eftertraktad han är… eller? Oavsett om det är försäljning, språng eller leasing… Eller föl, sto eller hingst…

Jag kan förstå de som köper billigt om man KAN köpa billigt…

Kratern
0

#140 Håller med dig där. Man ska absolut inte förakta de som köper billigt, det är vi säljare som måste se till att hålla ett högt pris på våra ponnyer som vi säljer.

Man kanske inte ska avla om man inte kan få ut ett visst pris helt enkelt. Fundersam Tyvärr är ju marknaden för tillfället väldigt mättad.Ledsen

Ove-D
0

Håller med #91 och 97 om att ämnet ska hållas…. Tack #118, 133, 137-141 för ni håller er till seriösa diskussioner…

De som vill prata om snapphanar kan väl skapa en egen tråd… Flört

sonja
0

# 142 Inget besvär för min skull. Förstår inte var det där med snapphanar kom ifrån?

ThiffannyJ
0

#143 Ett tv program på TV4 har jag för mig.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#137 Att det ligger så billigt i år tror jag mycket beror just på att man inte vet hur det ska bli framöver om jag ska vara ärlig och att marknaden börja bli mättad.

Benjamin
0

Något som slagit mig, som är ny i branschen, är att det finns väldigt många shettis-uppfödare.

Pimpen
0

#98 Helt rätt, sonderade terrängen. Men efter den goa´kramen och den närheten till "The magic box", behöver du aldrig vara orolig…

Se upp för meterhöga stolpar i gatan Flört

Din egen lille svartfot Cool

Ove-D
0

#87 så ingen har någon som helst åsikt om vad som är ett normalpris på en godkänd shetlandsponnyhingst. Men kan någon svara på vad är ett SKAMBUD/för billigt? Och vad är FÖR dyrt?

Är det okej att sälja billigare om det bara finns EN spekulant? Och gäller detta i så fall bara godkända hingstar eller även föl och ston? Varför finns det då riktpriser för föl??? Om man ändå inte får det priset för dem???

UG
0

Jag tycker det är bra att priset på våra ponnyer drivs upp i och med flera intressenter/spekulanter. Har inga problem med det. Det är ju som med allt annat som säljs och köps, tillgång och efterfrågan. Det jag har problem med är när priserna på föl (och ponnyer över huvud taget) ligger under SSS rekommendationer. Inte ok!

paparatzi
0

Det är ju verkligen blandade priser, så det är nog vad köparen är villig att ge för ev hingst.

sanne
0

Karin, när man läser hela denna tråd blir man trött.. tycker du verkligen att xtan har så ovanlig färg ? han är brun. ovanligt för mig är skimmel, skäckar, cremello mm. Grundfärgerna är väl ändå svart, brun o fux eller ?

Som cattis har nämt i någon rad, man måste väl se lite till hur väl hingsten passar in i sin egen avelsbild.. sen hur många i hans stam som har elit, spelar väl egentligen ingen roll.. jag tror att alla som har egen hingst tycker att just den hingsten är den finaste.. jag kan ju säga att när vi köpte vår kille så betalade vi j-ligt mycke, men vi tror på honom. OM nu den tjejen som har honom är villig o köpa honom o du inte vill ha kvvar honom så sälj då.

jojjehanna
0

#152 "sen hur många i hans stam som har elit, spelar väl egentligen ingen roll.. "

Gör det inte? Tyder det inte på en förärvningssäker stam?

Charlotte-J
0

#149 Tycker du kan ta bort länken till Fireballs annons då han är såld. Gillar inte detta sättet att kopiera in annonser, det är väl bara för dig att skriva in prisexempel på det du har hittat och lägga in det i ditt inlägg. Detta är taskigt mot både köpare och säljare tycker jag, och är det sen även en gammal annons så kanske priset har ändrats och det framgår ju inte i dina länkar.

Amor vincit omnia Kyss

sanne
0

#153 Jo det har det ju naturligtvis, men det var liksom inte så jag menar..  självklart vill man ha bra individer i stammen med goda resultat, men man bör kanske kolla andra saker oxå, tex som jag ville få fram, att hingsten passar ditt sto,..

Ove-D
0

#152 tråkigt att du blir trött… Kanske dags för en vilopaus?

#153 Håller med!

#154 Jag själv kan tyvärr inte redigera gamla inlägg, men fråga gärna de sajtansvariga! Hur ska NÅGON kunna veta att priset ändrats när man ser annonsen??? Vad är det som är taskigt??? Det är ju inte JAG som lagt ut annonserna med "fel" belopp…eller vad är problemet????  Förklara gärna för jag förstår inte vad jag gjort för fel…

Charlotte-J
0

#156 Jag tycker bara att själva sättet att sitta och kopiera in annonser inte känns okej. Han är såld och det är inte rättvist vare sig mot mig som säljare eller köparen att hans annons läggs in här. Kalla mig löjlig om du vill men för mig är det inte okej och det får du respektera.

Amor vincit omnia Kyss

Ove-D
0

#157 Jag har väl inte kallat dig löjlig!? Varför har du inte tagit bort annonsen?

Charlotte-J
0

#158 Jag har missat det.

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

#159 jag har nu tagit bort din annons från karins inlägg.

MVH/Milla

Ove-D
0

Karin, när man läser hela denna tråd blir man trött.. Vilka är "man"? Vem mer än du blir trött? Jag blir inte trött?

Hur många godkända skäckhingstar finns det? Hur många bruna hingstar finns det?

Charlotte-J
0

#160 Tack snälla.

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#161 Spelar väl ingen roll, skäckarna är ju färre totalt sett. De är svårare att få fram iom att ena föräldern måste vara det. De bruna gdk hingstarna kanske det inte heller finns i överflöd av, men det finns ganska många ston och det är relativt lätt att få dem. Ena föräldern måste inte vara brun tex. Så jag anser inte att brun är en ovanlig färg.

/Cattis

Ove-D
0

Men eftersom ett sto bara kan få ETT föl om året och en hingst flera så borde det väl vara viktigare att HINGSTARNA har olika färger?

Är det INGEN som vill säga vad ett normalt hingstpris är? Om ni inte vill göra det öppet så skicka gärna ett PM eller mail till mig!

kacka@hotmail.com

sanne
0

Karin, OM du nu tänker sälja Xtan, så vore väl det kanske rimligt med ett pris mellan 20-30´han har ju inte lämnat så jätte många avkommor med super resultat än. sen om du vill räkna med eller utan moms är ju upp till dig.

Du får väl fundera på vad du gav för honom o sen se vad han resp. avkommorna presterat efter det.. bara en tanke.

detta är bara min tanke o förslag, ta det som du vill.

mvh Sanne

sonja
0

# 163 Alldeles för ovanlig!

Ove-D
0

#165 Tack för din åsikt! Äntligen någon som svarar… Glad

När vi köpte honom var INGEN avkomma visad. Den avkomman som jag tycker visat framfötterna mest är Bäckens Samaria som blev championföl med 98888=41p i Nossebro 2005 och fick guld på ESG.  Hon är Xtans äldsta visade avkomma i Sverige.

Ove-D
0

#166  håller med dig sonja! Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.