Vad påverkar vuxen mkh??
Har en valack på 4 år som tyvärr vuxit över gränsen och är 108-109 cm. När jag tittar igenom hans stam är den högsta mkh 104 (hans mamma) och den lägsta 91cm (FMM). Räknade ut ett snitt på 99,3 cm (baserat på de 12 närmsta släktingarna).
Pappan är 98 cm.
Jag vet ju att att den vuxna mkh till viss del är genetisk men inte till 100%, en del kommer väl från fodret under uppväxttiden men vad är det som gör att hästen växer (protein, energi osv)??
Tycker det är tråkigt att han blivit så stor då jag tycker det är kul att ställa ut. Han var ganska stor redan som ettåring (då jag köpte han), då var han ca 97-98 cm redan.
Ingen som har nån aning om detta??
Jag skulle istället säga att genetiken har den största betydelsen. Visst kan foder spela roll men det påverkar inte den slutliga höjden utan bara hur fort hästen når den.
Jag har ett sto som är 104cm. Mamman är 94 och pappan 97

Jag håller med #2 om att genetiken nog ändå har den största betydelsen.
Utan att gå in och kommentera ditt specifika exempel så vill jag nämna att en liknande fråga kom upp vid Avels- och blodslinjekursen med Morgan Johnsson i vintras. Han rekommenderade då att man bör sträva mot jämnhet. Hans exempel var följande:
"Har man ett sto på ca 107 cm bör man inte betäcka henne med en minihingst på t.ex. 88 cm för att få ner storleken på avkomman utan i stället välja en standardhingst på t.ex. 95 cm. Betäcker man stoet med minihingsten så blir kanske avkomman 95 cm men när man sedan betäcker den avkomman i sin tur så kan utfallet bli alltifrån 107 cm till 88 cm baserat på arvsanlagen! Om man däremot betäcker stoet med 95 cm-hingsten så blir utfallet jämnare och mer förutsägbart."
Tråkigt att din valack har vuxit över maxgränsen!