Är shettisar hästdjur?
Kan inte sluta att förundras över vår lilla ponny! 
Finns det nerviga shettisar? Såna som skyggar för mucklor? Såna som går i taket för en sprayflaska, stegrar eller springer ner folk?
När lilla ponnyn flyttade in hos oss trodde vi att det var nåt lurt eller att hon kanske var i chocktillstånd eller vad vet jag. En liten bebishäst som åkt transport alldeles ensam och så packas hon ur transporten där det står tre stora hästar och skriker för full hals och nästan spränger staketet för att de ser en PONNY!!! Lilla ponnyn, som är på helt ny plats, slänger ett öga åt deras håll, tittar sig lugnt omkring och promenerar sedan helt oberörd efter oss till sin nya hage. Inte upprörd för 5 öre.
Sen har det fortsatt så. Det spelar ingen roll vad som händer, det rör henne inte i ryggen. Jo, en gång när vi gick en långpromenad så kom det en hel flock kor och kalvar rusande i hagen invid vägen, muade för allt vad de var värda och sprang efter oss på sin sida av staketet. Då ökade hon faktiskt skritten lite och visade att hon inte var helt bekväm med vrålkossorna.
I går övade dottern att styra och svänga. Hon red barbacka och sjöng för full hals, Lillebror följde dem hack i häl med sin leksaksgräsklippare och runt våra fötter skuttade en yster Grand Danois och fyra katter. Inte gjorde väl det något alls, inte ens när min dotter kollade posten i brevlådan från hästryggen och bullrade med brevlådelocket.
När min stora ridhäst kom hem från sin ridtur, en trygg och erfaren herre, så spratt han till för brevlådebullret och ljudet av leksaksgräsklipparen fick honom att gå på tvären.
Är det monne rasbundet? Finns det inga mucklor och sabeltandade tigrar på Shetlandsöarna?
En sån ponny vi har!!! 

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken härlig kärleksförklaring!
Men nog finns det även en och annan shetland med släng av fullblodstemperament, även om de flesta jag träffat är härligt oimponerade av det mesta.
Måste fråga - vad är mucklor?
#2 Mucklor är små "gubbar" i Pettson och Findus böckerna/filmerna. Findus ser dom men inte pettson.
Den här tanken har slagit mig med! Vilken underbar ras vi har
!
När jag var liten så möttes jag bara av shettisar som var tjuriga, vrånga och sura. Jag sa ALDRIG en shettis!! MEN så kom det ändå en shettis hit till dottern.. Och det kommer att finnas en shettis här så länge jag är frisk nog att sköta en 
Love shettis 4-ever 
Härlig läsning!! 
Jag har också en sån där cooling. MEN - häromdagen när vi var ute och körde fick han se en halv tant! Nitade och ville vända, men då blev den halva tanten hel igen, och allt var frid och fröjd.
Den halva tanten stod och rensade i en rabatt, det var därför hon såg halv ut! När hon reste upp sig blev allt lugnt….
Fantastiska ponnyer är det minsta man kan säga om dom 
Dock är min dam "töntig" när det gäller sprayflaskor, och har fått för sig att transporter är farliga.
Dock spelar nog mina egna nerver in endel vid lastning efetrsom det går bra att last träna henne 
Låter ju så härligt när du skriver.. Jag kan se er framför mig på erna rid tur, men gräsklippare hund och brevlåda 
#3 Precis så sa jag med, men vilken tur att man inte är sämmre än att man kan ändra sig!
Men nog finns det mucklor i shettis värden med…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Älskar shettisar! Alla hästar borde ha en andel shetland i sig tycker jag. Den jag har nu är helt otrolig. Han är totalt orädd och hänger med på ALLT med ett alltid lika glatt humör. Han skulle säkert både kunna klättra i träd och simma med hajar om jag bad honom ;)
Vilken trevlig ponny ni har! Later lite som min lilla (bara lite ung at ridas an)….klev pa transporten forsta gangen utan att blinka (6man gammal)…foljer some en hund, alskar att kramas (inte lika mycket som mat) han ar som en liten bjorn…oradd attityd…men en rymmare kan han dock vara… :)

Jag har en fjant/nervig av 13 ponnyer, övriga är så coola som beskrivs av andra i tråden
Hon är dock aldrig omöjlig, snäll att hantera/lasta osv. men visar tydligt med sitt kroppsspråk att hon är rädd när det händer något.

Om ni vil veta så är jag en stolt uppfödare till denna ponny.
Känns så skönt att ha sålt henne till denna underbara familj.
Lycka till med henne i fortsättningen!
Har med en sådan cooling
Han reagear inte på något, och är alltid lik glad <3 Nr 2 är mer rädd utav sig, tror dock det har med att göra hur han hanterades innan jag köpte honom
Går med mina i hundkoppel med XD
Nr 3 som jag inte fått hem ännu är visseligen ingen shettis men kommer nästan bli lik stor som mina småttingar, denna ras ska visst vara lika lugn XD Så jag älskar dessa små djur <3
http://minihingstar.n.nu