Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 392 ggr
paparatzi
0

Moderföreningen!

Nu kan jag meddela att moderföreningen har tagit bort gränsen för mankhöjden på 102 cm vid tre års ålder, det som gäller för alla shetlandsponnyer är max 107 cm.

Bra va!

sanne
0

Jupp, tycker jag me´.

UG
0

Några gränsförflyttningar för mini gällande föl, ett och två åringar?

[LinneaDahlberg]
0

Jag gillar det med! ;)
Ibland växer de tidigare på höjden än bredden! =P

Ove-D
0

Men vad händer med ett sto som stambokförs vid 3-års ådler som 106 cm men sedan blir 109 cm??

Hanna-D
0

Varför har moderföreningen ändrat sig helt plötsligt?

[Anna-N]
0

#0. Finns ytterligare information om detta att läsa någonstans?!…

VeronicaP
0

Idiotiskt tycker jag , Det har vi ju sett hur stora en del var när det var utställningen här i Halmstad (ESG).

Tycker det är bra med en gräns vid 3 års ålder tycker jag , för många som är kanske maxade där växer över sen som äldre ponny och de behöver ju aldrig mätas igen och de kan ju mycket väl vara några cm över 107 cm som färdig växta.

cinna
0

Kan domaren på en utställning begära mätning av en misstängt övervuxen individ??

[Anna-N]
0

#8. Ja!

cinna
0

Dåså, vari ligger problemet? Bara för domaren att skicka iväg den/dem h*n tycker ser för stora ut, mätman finns ju alltid på utställningarna. Obekvämt, men nödvändigt beslut för domaren…

Kratern
0

#10 Krävs inte veterinär för att ta ett sån't beslut?

[Anna-N]
0

Nej, inte för en kontrollmätning på utställning.

Cattis
0

Efter vad jag förstod av de som deltog på årsmötet i går så är detta inte alls sant. Att 102 gränsen skulle vara borttagen alltså. Så tills vidare gäller, om jag inte är felinformerad, 102 där och 105 här - precis som vanligt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#12 Har jag ett årsintyg så är det ju det som gäller i alla fall. Tror inte en domare kan utesluta en ponny utan giltig mätning dvs med veterinär närvarande.

dranto
0

Man blir väl inte ivägskickad (hoppas jag) om ponnyn är för stor på utställning. Man får väl kritik ändå men utom tävlan sas.
Eller har jag helt fel??

Kan man begära mätning själv om man är osäker på om ponnyn är över/under 107cm?

AnnaLundin
0

#15 OM din ponny ligger på gränsen så gör du klokt i att skaffa ett mätintyg, ett sånt man har för tävling. Dvs med godkänd mätman (2 krävs för slutmätning, vid 8 års ålder) och veterinär. Detta gäller alltid, vid tävling inom både ridsport och travet samt avelsarrangemang såsom premiering, utställning, kvalitetsbedömning etc.

[Anna-N]
0

#14. Nej, men en ponny som mäts för att det är tveksamt om storleken o är för "stor" - den bedöms men rangeras inte. Så har det iaf varit i något fall.

Har man mätintyg så är det väl det som gäller.

#13. Där ser man. En av anledningarna till att jag ställde frågan #6.