Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1343 ggr
Fido4
0

Vad göra med manen? Eksem?

Min shettiskille har alltid haft superman. Mycket man som varit delad på båda sidor och tjock! Men denna sommar kliade han av sej större delar av den! Tänker eksem, men han har inga sår eller dyligt. Men min fråga är hur man gör med en förstörd man för att få den fin igen? Han är ingen utställningsponny så ska man stubba ner honom för att få en så jämn å fin utväxt som möjligt? Vet att han inte kommer vara så fin ett tag framöver, men det är inte hela världen. Å hur vet man om dom har eksem? Finns det andra tecken?

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vill bara följa tråden.

Att börja tidigt på våren med swish och sen behandla regelbundet kan hjälpa endel hästar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaFagerell
0

Han har inte fått ohyra? Han har ingen kompis som ätit upp manen för honom?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SandraO
0

Mitt sto Ärla kliade av sig sin man för ca tre år sedan. Hon har ingen typ av exem, men då fick jag klippa den jämn för att få den så bra som möjligt när den växte ut, då jag skulle "satsa" på utställning med henne framöver.

Jag använder Horsol på henne i mankammen, ända sen den sommaren har hennes man växt och blivit tjock och lång igen! Visst killar hon i den ibland, men skaver inte bort något längre.

:)

Fido4
0

#3 Tack för tipset SandraO! Ska absolut införskaffa Horsol :)

#2 Ingen ohyra och han har ingen kompis i hagen i år pga att han blivit väldigt hingstig! Han ska kastreras nu i höst..