Tre-årstest
Jag är alldeles nybörjare på det här med tre-årstest. Behöver lite tips och goda råd från er som har "varit med förr". Är ett vanligt grimskaft välfungerande att visa i och även vid löshoppningen eller vad? Bör jag ha nosgrimma på tränset? Några andra goda råd, kanske?

Jag visade i träns med nosgrimma då jag tycker det är finast på shettisarna. Det är helt okey med vanligt grimskaft fast snyggare med läder eller tyglar. viktigt är ju att se till att din ponny inte stannar eller saktar av till trav direkt efter hoppningen , det bästa är ju om den galopperar förbi kortsidan .
Här får man inte lov att ha grimskaft utan det ska vara tyglar som är delade. Dock springer dom ju utan tyglar under själva hoppningen och leder man hästen gör man det i tränset. Jag hade också haft nosgrimma för om man tar i hästen så kan det vara bättre. Glider inte på samma vis då.
Ett gott råd är att träna ett par gånger. Helst på den sida av ridhuset där det hålles. Träna med ett avsprångshinder då det är det som kommer. Träna hästen att galoppera på hopp sidan och sedan sakta av för att vila sej på andra sidan. Ha med dej egna hjälpredor som du haft vid träningen. Träna inte på att hoppa högt utan på taxering och avsprång

#2 Du får visst ha grimskaft i tränset , det har jag alltid visat mina ponnyer med.
#2 NEJ säger jag ju. Inte här där jag har visat. Det står i utskicket hos oss. Så det så
Jag har inte läst ponnyanvisningarna, men när jag visade halvblod på kvalitetsbedömning stod det särskilt utskrivet att man SKA visa i träns med tyglar. Jag ville ha en longerlina att hålla i min buse med, men det var inte tillåtet. Ponnytreglerna brukar vara ganska lika de stora… Sen är det lite olika hur hårt dessa regler bedöms och följs…

#4 Jag visade i Åstorp förra året och då hade vi träns och grimskaft , helt okey och till låtet både på welshen och shettisen.
Tillägg* gå in på Spaf och läs där står reglerna och det står endast att ponnyn ska vara tränsad och inga hjälptyglar får användas.
http://www.spaf.info/
#3 Börjar bli löjligt. Vill du hacka på mej så gör det men inte här. De olika föreningarna kan ha olika synpunkter och krav. Man får helt enkelt läsa och fråga om vad som gäller på sin plats. Antar att du startat där jag startar för att veta att man får lov? Nä just det. Sluta hacka på mej. Vi måste ha det här för det står så. Vi måste också ha hjälm.

#7 Men Anna ge dig nu , tror du verkligen att jag skulle starta i Åstorp för att hacka på dig ,jag talar bara om att vi inte alls behövde det när vi startade i Åstorp förra året, och det står klart och tydligt i råd och anvisningarna att du ska ha träns men inte att du behöver ha tyglar.
Jag har också bara varit med och visat Hbl. och då har det varit krav på träns. Det borde väl stå på SPAF eller på den aktuella föreningens hemsida?!..Det går ju alltid att konatkta föreningen om inte annat för att kolla hur det ligger till.

#9 Halvblod har också vi alltid visat med träns och tyglar , men ponnyerna har vi haft *oftast* träns och grimskaft (på de små) A och B ponnyer . När jag läser att de måste ha träns så räcker det ju endast med tränset och inte tyglar men jag ringer alltid och frågar om jag är osäker för då får man svar.
#8 jag menade inte så…
Jag vet väl inte hur dom gör i Åstorp. Jag har bara pratat för där JAG visar mina, men du vet alltid bäst så då borde du veta att HÄR får man inte visa i grimskaft. Men skit samma. Jag ska vara tyst så du får plats bättre.

#11 Det är inte alls påhopp på dig , men man måste ju få tala om hur man har gjort när man har visat och även i skåne, och hur det står i råd och anvisningar tex . För i halvbloden står det klart och tydligt att det är tyglar , det gör det inte för ponny och inte ens i propparna. Men som sagt det bästa är ju att ringa så man får klart besked.
Du får gärna skriva för mig men du behöver inte ta allt som man klankar på dig för det gör man inte , utan man talar bara om vad man själv har gjort och varit med om.
#12 men du skriver ju till mej att JAG visst får ha grimskaft i tränset. Det var ju till mej. Tänk på att man inte gör likadant överallt. Även i skåne. Här tror jag det har med domaren att göra som ser allt som halvblod och ridponny
Pheobe:
tagga ner lite
, jag lovar Veronica skrev inte det där för att hugga på dig!
I skrivreglerna finns en jättebra rad, jag kopierar in den här:
- Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.

#13 Ja jag har visst fått ha grimskaft ochoch då jag skriver du så behöver det ju inte vara du hm kanske skulle formulerat det som Ni visste inte att det var så här känsligt.
Men även domaren måste följa råd och anvisningar och är det andra regler på vissa platser i skåne så ska det stå i propparna och det gör faktiskt inte det men skit samma du gör ju som du vill .
Men det var faktiskt inte det som #0 frågade om utan mer om hur hon skulle göra och inte bara vad hon skulle ha att leda hästen i.
#0Träna hästen i lösgaloppen med och att den går i jämn och fin galopp där.
#15 vi har fått info hem när vi anmält. Jag sa ju det tidigare. Och tja denna domaren, som alla känner väl, är lite knepig.

Tack för råden! Snälla bli inte osams…….
.Det är ju bekvämare med ett grimskaft än med tyglar tycker jag. Skall ringa och fråga kontaktpersonen för det aktuella tre-årstestet. Vi tränar löshoppning, fria galoppen och visning!
# 17 I Sörmland visar vi med träns och grimskaft på treårstestet (ponnyer).
Vi använder alltid nosgrimma på tränset, inte av någon speciell anledning utan det har bara blivit så.
Lycka till med testet.

Jag visar alltid i träns med tyglar på treårstest, men i Sundsvall där jag visar är det även flera ponnyer som visats i träns och grimskaft.