Tre-årstest
Jag är alldeles nybörjare på det här med tre-årstest. Behöver lite tips och goda råd från er som har "varit med förr". Är ett vanligt grimskaft välfungerande att visa i och även vid löshoppningen eller vad? Bör jag ha nosgrimma på tränset? Några andra goda råd, kanske?

Jag visade i träns med nosgrimma då jag tycker det är finast på shettisarna. Det är helt okey med vanligt grimskaft fast snyggare med läder eller tyglar. viktigt är ju att se till att din ponny inte stannar eller saktar av till trav direkt efter hoppningen , det bästa är ju om den galopperar förbi kortsidan .
Här får man inte lov att ha grimskaft utan det ska vara tyglar som är delade. Dock springer dom ju utan tyglar under själva hoppningen och leder man hästen gör man det i tränset. Jag hade också haft nosgrimma för om man tar i hästen så kan det vara bättre. Glider inte på samma vis då.
Ett gott råd är att träna ett par gånger. Helst på den sida av ridhuset där det hålles. Träna med ett avsprångshinder då det är det som kommer. Träna hästen att galoppera på hopp sidan och sedan sakta av för att vila sej på andra sidan. Ha med dej egna hjälpredor som du haft vid träningen. Träna inte på att hoppa högt utan på taxering och avsprång

#2 Du får visst ha grimskaft i tränset , det har jag alltid visat mina ponnyer med.
#2 NEJ säger jag ju. Inte här där jag har visat. Det står i utskicket hos oss. Så det så
Jag har inte läst ponnyanvisningarna, men när jag visade halvblod på kvalitetsbedömning stod det särskilt utskrivet att man SKA visa i träns med tyglar. Jag ville ha en longerlina att hålla i min buse med, men det var inte tillåtet. Ponnytreglerna brukar vara ganska lika de stora… Sen är det lite olika hur hårt dessa regler bedöms och följs…

#4 Jag visade i Åstorp förra året och då hade vi träns och grimskaft , helt okey och till låtet både på welshen och shettisen.