Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1681 ggr
seijsing
0

Dräktighetsfråga

Jag fick höra att man kan känna föl sparka i magen på stona redan när de är fem månader gamla, stämmer det? Vad är det tidigaste ni känt?

Frida-E
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har känt små små sparkar tidigast från 5,5 månader på nåt sto, från dryga 6 månader har det sparkat mycket och ordentligt på alla ston.

Brukar börja att känna på de dräktiga stonas magar från ca 5 månader och gör det sen så gott som dagligen tills de fölar. Har snälla ston som står ut med mig. Kyss

Annelie-P
0

Jag instämmer med Frida ovan, jag brukar också börja känna sparkar strax före sex månaders dräktighet. Jag tycker ofta det blir svårt att känna sparkarna de sista två månaderna innan fölning.

Jag har hittills känt sparkar på samtliga ston som varit dräktiga, där jag inte känt sparkar har det inte heller funnits föl. Tycker därför det är en mycket säker och billig dräktighetskontroll Glad

AnnaFagerell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Själv tycker jag det är otroligt svårt att se innan 6-7 månader och har varit med om många som varit sååå säkra på att de känt och sett sparkar men där stona aldrig fölat… Många gånger är det rejäla tarmrörelser som syns och känns.

Alla mina har jag kunnat både se och känna rörelser mycket tydligt de två sista månaderna. Innan dess har jag aldrig haft nåt stort intresse av att kolla det så mycket

Medarbetare på djurskydd.ifokus